Olasz filmek
Hatvannyolcasok
Csantavéri Júlia
Az új Fellini még ugyan várat magára,
az olasz derékhad azonban, csakúgy, mint a nagyok idején,
most is erõs.
Az egyes számú hír Michelangelo Antonioniról
szól. A dolgok veszélyes menete címmel egyik epizódját
forgatja annak az Erósz címû triptichonnak, amelynek
másik két részét Wong Kar-wai és Pedro
Almodóvar jegyzi. Bár azon is el lehetne gondolkodni, mit
jelent ez a három név így egymás mellett, itt
és most csupán az a fontos, hogy Antonioni új munkáját
még annak ellenére is nagy várakozás elõzi
meg, hogy a sok évi kényszerû szünet után
Wenders-szel játszott négykezese, a Túl a felhõkön,
sokaknak csalódást okozott. És ebben nemcsak a filmtörténeti
fejezetté lett mester iránti kötelességszerû
érdeklõdés tükrözõdik, hanem a hatvanas-hetvenes
évek erõs, markánsan formált szellemiségének
visszfénye is. Ez a szellemiség Olaszországban nemcsak
a nagyok (Fellini, Pasolini, Antonioni, Ferreri) különleges teljesítményeit
határozta meg, hanem erõs derékhadat is teremtett,
egy sokszínû, sok mûfajú filmgyártást,
amelyet abban az idõszakban a külföldi közönség
is lelkesen nézett. Az olasz vígjáték vagy
a maffia-film fogalommá vált, de más mûfajokat
és fõként alkotói magatartásformákat
is kanonizált a siker. S ha ehhez még hozzátesszük,
hogy a hatás titka elsõsorban az átütõ
mondanivalóban, ötletgazdagságban és az osztályon
felüli színészi alakításokban rejlett
amelyhez azonban a kismesterek esetében nem, vagy csak átmenetileg
társult, mélyreható filmnyelvi újítás,
vagy a konvenciókat felrobbantó, friss narratív technika
, talán valamivel érthetõbbé válik,
hogy a nagy illúziók lejártával, a nyolcvanas-kilencvenes
évek egyre töredékesebb és törmelékesebb
szellemi közegében az olasz film is mély válságba
jutott. A valaha jól csengõ nevek megkoptak, Rosi, Bertolucci,
Bellocchio, a Taviani testvérek (hogy csak néhányukat
említsem) mûvei egyre kevésbé jelentettek igazi
szenzációt, az új generációk tagjai
közül pedig legfeljebb az Oscar-díjas Tornatore (Cinema
Paradiso) és Benigni (Az élet szép) neve lett némileg
ismert, de például a Mediterraneo címû szép
és érzékeny filmjéért szintén
Oscart kapott Gabriele Salvatoresen még a díj sem segített.
Sokat ront a helyzeten persze az olasz kulturális kormányzat
évtizedek óta következetesen folytatott magára
hagyó taktikája is, hiszen a mai forgalmazási helyzetben
egy nemzeti filmgyártás ismertségének fenntartásához
nélkülözhetetlennek látszik a megfelelõ
és megfelelõen finanszírozott propaganda. Pedig az
olasz filmeseknek, bár az új Fellini még várat
magára, van legalább annyira érvényes és
érdekes mondanivalójuk, kiérlelt képi világuk,
friss és izgalmas színészi gárdájuk,
mint mondjuk a franciáknak.
A magyar közönség leginkább a köztévék
éjszakai kínálatában fedezhet fel új
olasz filmet, illetve két-három évenként egy-egy,
szinte ad hoc megrendezett filmhéten tájékozódhat.
Legutóbb a Puskin moziban láthattunk egy válogatást,
ötöt a 2001-es év termésébõl és
nem sokkal késõbb az Európa Filmhéten is vetítették
Nanni Moretti cannes-i nagydíjas alkotását, A fiú
szobáját. Mivel a filmhét anyagát Lazio tartomány
(Róma környéke) mozi-üzemeltetõinek szövetsége
válogatta, nem tudhatjuk pontosan, valóban ezek a mûvek
jelentik-e a jéghegy csúcsát, ám tény,
hogy nagyon sikeresek voltak az olasz közönség elõtt.
A kirajzolódó kép mindenesetre érdekes: azt
sugallja, hogy az olaszok továbbra is hûségesek maradtak
bizonyos értékekhez és témákhoz.
Árulkodó jel már az is, hogy a filmhetet Fabio
Rossi Végsõ üzenet címû filmjével
nyitották. Az oknyomozó elbeszélés-technikával
elõadott történet egy valóságos eset,
Federico Caffé nyugalmazott közgazdászprofesszor 15
évvel ezelõtti eltûnésének máig
megoldatlan rejtélye köré szervezõdik. A professzor
azon kisszámú tudós közé tartozott, akik
a nyolcvanas években nyíltan tiltakoztak a kisbefektetõket
lenyúló tõzsdei manipulációk ellen,
és az egyetemi katedrán is kiállt amellett, hogy a
gazdaságtudománynak az egész társadalom, fõként
a legrosszabb helyzetben élõk érdekeit kell szolgálnia.
Korszerûtlen eszmékben hitt szenvedélyesen. Diákjai
nagyra becsülték, de a film fõszereplõjéhez,
Andreához hasonlóan igazodva a kor szelleméhez
el is hagyták. Elkötelezett filmrõl van tehát
szó, hagyományosan ezzel a jelzõvel illetik az olaszok
a politikai, társadalmi állásfoglalást tükrözõ
mûveket. Nyilvánvaló, hogy ez ma is az egyik legerõsebben
élõ hagyomány, amelynek gyökerei egészen
a neorealizmusig nyúlnak vissza. A film a professzor eltûnésével
indul, és nyomozás közben, Andrea emlékeire építve
rekonstruálja Caffé személyiségének
a diákok szemével látható vonásait.
Caffé maga persze sok jelenetben szerepel, mégsem a jelenléte,
hanem a hiánya, hûlt helye a nyugtalanító: arra
kényszeríti a szereplõket, hogy újragondolják
a saját helyzetüket. Sajnos azonban a rendezõ nem tud
teljes mértékben azonosulni szereplõi nézõpontjával.
Evidenciaként kezeli a professzor igazságát, ezért
egyértelmûvé teszi az ambivalenciákat, tényleges
elemzés helyett morális közhelyeket sorakoztat fel.
A válaszok gyakran megelõzik a kérdéseket,
a végkifejlet az egyetemet korábban egy zsíros tõzsdebizottsági
állásért elhagyó Andrea a professzor eltûnésének
sokkhatására visszatér a tudományos kutatáshoz
túlságosan is leegyszerûsítõ.
Hasonlóan dicséretes szándék vezérelte
Renzo Martinellit, amikor filmet készített az 1960-ban nagy
port felvert Vajont-i gátszakadásról (Vajont). Martinellinek
ügyesen sikerül az amerikai katasztrófafilmek narratív
sémáját és vizuális technikáját
adaptálni, sõt sztárszínészek sorát
Michel Serrault, Daniel Auteuil, Laura Morante, Philippe Leroy összegyûjteni.
Tárgyszerûen és pontosan, egy rendõrségi
nyomozás pedantériájával tárja fel az
öt falut elsöprõ, százhatvan emberéletet
követelõ rettenetes szerencsétlenség körülményeit,
leplezi le, hogy az annakidején ökológiai katasztrófának
minõsített esemény mögött valójában
az anyagi érdekek põre könyörtelensége játszott
szerepet. De ugyanakkor százszázalékosan megoldott
közönségfilmet is készít, szeretni való
pozitív hõssel õt a remek Jorge Perugorria játssza
, tragikus szerelemmel, mindenre elszánt újságírónõvel
õt Laura Morante hitelesíti , jól adagolt feszültséggel
és a digitális technika segítségével
az amerikai színvonalat ugyan még nem elérõ,
de európai viszonylatban monumentálisnak mondható
látványvilággal. Sõt arra is van ideje, és
ez már igazán olasz benne, hogy a fõszereplõk
köré apró miniatûrökben felfesse a kis Longarone
falu lakóinak arcképcsarnokát, a mindennapi életet
uraló szokásokat, vágyakat, félelmeket. Ezeket
a hallgatag hegyi embereket maguk a helyi lakosok adják, akik a
saját sorsukat élik a vásznon: a film végére
róluk sokkal több és mélyebb tudáshoz
jutunk, mint mondjuk a katasztrófáért felelõs
részvénytársaság fõmérnökérõl,
pedig Auteuil most is éppolyan remek, mint máskor.
Antonio Capuano Vörös hold címû munkája
szintén elkötelezett alkotás, de másként,
mint társai. A nápolyi illetõségû rendezõ
látszólag a maffia-témát veszi elõ újra
s ebben nem is lenne semmi különös, olyan gondja ez az
olaszoknak, amely állandóan friss hírekkel szolgál.
Maga Capuano is többször merített belõle, például
az 1996-ban botrányt keltett Pianese Nunzio májusban 14 éves
lesz címû filmjében. Az a történet arról
szólt, hogyan próbál a maffia félreállítani
egy számára kellemetlen papot azzal, hogy egy tizennégy
éves fiúhoz fûzõdõ homoszexuális
kapcsolattal vádolja meg. Bár a mese kényes konfliktusa
ellenére egyébként híven követte a maffiás
filmek dramaturgiáját, már ekkor is nyilvánvaló
volt, hogy Capuanót valójában az erõszaknak
az emberi kapcsolatokat aláásó hatása érdekli;
az erõ, amely elõször az intimitást rombolja
le, azután bemocskolja, végül elviselhetetlenül
visszájára fordítja a szereplõk viszonyát.
A Vörös holdban arra tesz kísérletet, hogy belülrõl
mutassa meg az erõszak világát, egy maffiacsalád
bukásának történetében közvetlenül
ábrázolja azokat, akiknek az élete a hatalom megtartásának
görcsében, mások és maguk elpusztítását
generáló ürességben telik el. Capuano azzal próbálja
kiemelni sorsukat a banalitásból, hogy az Oreszteia nagy
mítoszának kanavásza szerint rendezi el a szereplõket.
A testvérszerelem bénító fogságából
szabadulni akaró fiatal Oreste vergõdése közben
fokozatosan fedezi fel a családi titkokat, s végül saját
lelkének rettenetét is felismerve bosszút áll.
Csakhogy a mai történet kicsinyessége minduntalan kikívánkozna
a sorstragédia jelmeze alól, ezért a rendezõ
bonyolult jelképekhez, homályosan és terjengõsen
fogalmazott mondatokhoz, a nézõket alaposan próbára
tevõ logikai ugrásokhoz kénytelen folyamodni, hogy
a cselekményt eloldja a kor pitiáner hétköznapiságától.
Attól a sokak számára taszító hétköznapiságtól,
amely elõl a Capuanóval egyívású, de
vele ellentétben nagyon is jegyzett Pupi Avati kormánytanácsos
úr egészen a XIII. századig menekült. 68 óta
tartó hosszú és egyenetlen karrierje során
számtalan filmje egy sor olasz és nemzetközi díjat
kapott, s közöttük jó néhány akad,
amely, mint például az 1984-es kiváló Hivatalnokok,
hangsúlyozottan és félreérthetetlenül
vállalja a hétköznapok egyszerûségét.
De az is igaz, hogy sokfelé ágazó történeteit,
szóljanak akár olyan hétköznapi dologról,
mint egy iskolai kirándulás, lehelet finoman mindig átszövi
a misztikum utáni vágyakozás, ha pedig éppen
ezt a vágyát engedi szabadon, akkor a részletekben
mindig felbukkan a józan hétköznapiság egyszerûsége.
Avati stílusát a lassan pepecselõ és a nagy
ívû gesztusok ellentmondása alakítja, hol szerencsétlenül,
unalomba vagy artisztikus ürességbe fojtva filmjeit, hol meg
termékenyen. A Lovagok hõstette szerencsés vállalkozás.
Az öt lovag kalandjai, akik a kor minden veszélyével
dacolva átvágnak a félszigeten, hogy aztán
a tengeren át megérkezzenek Thébába és
visszaszerezzék a keresztények számára Krisztus
halotti leplét, a film minden rétegében bõven
ad lehetõséget a misztikus érzék csillogtatására.
A lovagok között szinte minden, a középkori krónikák
által megõrzött típus ott van: a fegyverkovács,
aki a lelkét eladta az ördögnek, a kiválasztott
szent ifjú, a bölcs, és a nõk és az erõszak
megszállottja. A mesében az a megragadó, hogy csak
együtt képesek végrehajtani a küldetést,
és kiérdemelt jutalom gyanánt együtt is kell
elpusztulniuk. Szemünket kényeztetõ, lassú sodrású
film, pontosan alkalmazott eszközei nem hagyják, hogy a figyelem
elkalandozzon. Középpontjában nem a tett áll
ez a rendezõt valószínûleg egyáltalán
nem érdekli , hanem a lovagok, ahogyan fokozatosan rabul ejti és
átalakítja õket a feladat álma; ahogy megtalálják
egymást, elõbb fizikailag, azután lelkileg is. A hõsiesség
illúziója csakis attól válik valósággá,
hogy õk maguk elhiszik, a közös hit és a barátság
burokba zárja õket akkor is, amikor a kicsinyes, rettegõ
hatalom lemészároltatja lovagjait.
Barátokról szól a fiatal rendezõ, Gabriele
Muccino filmje is, Az utolsó csók. Az õ hõsei,
mai harmincas fiúk, akiknek kevéssé fûlik a
foguk, hogy integrálódjanak szüleik világába.
Ez a világ a szemükben kudarcok, megalkuvások, s fõként
a kibírhatatlan egyhangúság és unalom terepe,
amelyért nem sok kedvük van felelõsséget vállalni,
amelybõl legjobb lenne végleg kiszökni. Az õ
számukra azonban nem kínálkozik semmilyen nagyszerû
hõstett, semmilyen küldetés vagy akár a legparányibb
megbízatás. Az egyetlen kivitelezhetõ ötlet,
útnak indulni egy kivénhedt lakókocsival valamilyen
meghatározhatatlan, ismeretlen vidék és kalandok felé.
Muccino jól bevált dramaturgiát alkalmaz: a négy
barát történetét egyszerre, bizonyos csomópontokon
összeszõve mutatja be, de azért egy fõszálat
is kiemel, hogy a nézõnek legyen kiért-miért
izgulnia. A fõhõs, Carlo küszöbön álló
apasága elõl szeretne védelmet találni egy
tini lányka karjaiban, de hamar lebukik, és aztán
hagyja, hogy a megértõ külvilág visszaterelgesse
a gyerekkocsihoz. S ha lázadása nem lenne már önmagában
is elég groteszk, a rendezõ, mintegy görbe tükörben,
megduplázza a képet Carlo jövendõbelije anyjának
hirtelen elhatározásában, aki házasságának
békésen eltöltött néhány évtizedét
felrúgva arra készül, hogy megtalálja a saját
életét. Neki azonban még egy lakókocsi se jut.
Muccino filmje nem véletlenül szerepelt remekül a Sundance
fesztiválon. Elõadásmódja könnyed, iróniája
sok mindent sejtet, de el is takar. Nem telepszik rá a nézõre,
nem oktatja ki semmirõl, de nem is kavarja fel. Ez van mondja
bájosan, csak a meghajlás hiányzik mellé.
Nanni Moretti nem az a pukedlizõs fajta. Inkább konok.
Saját magáról csinál filmet. A fõhõs
mindig õ maga, akkor is, ha szerepet játszik. A szerep is
õ, mivelhogy õ maga találta ki saját magáról.
Az elkötelezettek közül való. Elkötelezettje
annak a lassan az ötvenes éveibe lépõ fiatalembernek,
aki Muccino szereplõivel épp ellentétben már
húsz évesen nagyon is teljes körû felelõsséget
akart volna vállalni. Mert nem elszökni próbált,
hanem élhetõre formálni a világot maga körül.
68 lecsengése Olaszországban egy jól évtizedig
eltartott. Moretti és a Moretti-figura még ebben a lecsengésben
nõtt fel, de már kétségek között,
eleve bizonytalanul. Volt politikai állásfoglalása,
esetleg egyetemeket foglalt és szervezkedett, de közben emésztette
a bizonytalanság, minden tettét és szavát órákig
boncolgatta egyedül vagy a barátaival. Késõbb
aztán pap lett belõle (A misének vége), tanár
(Bianca), esetleg válogatott vízilabdás (Palombella
rossa), de mindenütt kudarcot vallott. Kétségei senkit
nem érdekeltek, a világ egyértelmûséget
és határozottságot követelt. A Moretti-figura
tisztában volt saját nevetséges idõszerûtlenségével
és tehetetlenségével, állandóan ironikus
reflexióval figyelte önmagát no meg a környezetét,
azzal téve elviselhetõvé, sõt érdekessé
ezt a nárcisztikus köldöknézést, hogy Moretti,
a rendezõ, kitalált neki egy szerkezetében minden
pontján nemcsak a végén! nyitott filmtípust,
ami olyan, mint egy jó kis Linux program: tessék, tessék,
tegye mindenki hozzá, amit tud.
Így volt ez eddig. A tavaly Cannes-ban Aranypálmával
kitüntetett A fiú szobája jóval zártabb,
sok szempontból hagyományosabb dramaturgiát követ.
A Moretti-figura új foglalkozást választott, pszichiáter
lett. Ezzel könnyít a helyzetén, egyszerû áttétellel,
iparszerûen késztet önreflexióra másokat.
Magatartása professzionálisan passzív, csak meghallgatja
a pácienseket, de semmilyen módon nem vesz részt a
gondjaikban. Közösségi értelemben elválasztva
magát a többiektõl már képes rá,
hogy magánéleti különállását
feladja: hagyományos, boldog családban, megértõ,
okos feleség, igazi társ és két szép
gyerek mellett játssza a családfõ megszokott és
a szokások által elõírt szerepét. Amikor
fia egy lopási ügybe keveredik az iskolában, igazgatóval
tárgyal, szülõket mozgósít, hogy a gyereket
tisztázza, egyszóval az elvárások szerint jár
el. Ezt a gondosan kicentizett nyugalmat, az elfogadás derûjét
söpri el a fiú váratlan, értelmetlensége
és kiszámíthatatlansága miatt még fájdalmasabban
sokkoló halála.
A szeretett személy elveszítése persze gyakori
filmtéma. Moretti azonban nem ragad le a csapás nagyságát
hangsúlyozó közhelyeknél. Azt a nagyon bonyolult,
logikailag megoldhatatlan, végül mégis szinte automatikusan
megoldódó folyamatot vizsgálja, ahogyan a megrázkódtatás
elõbb fokozatosan porig rombolja a megcsonkult család tagjainak
önértékelését és kapcsolatait,
ahogyan a gyász fázisai az elutasítás, a
vád és önvád elõbb önmaguk, aztán
mások és egymás ellen fordítják a szereplõket,
hogy végül mégis feloldódjanak egy újfajta
elfogadásban.
A rendezõ nagyon közelrõl ismeri hõseit.
Férj és feleség ábrázolásában
most felhasználja mindazt, amit elõzõ filmjeiben,
generációja konok élveboncolásával megtudott.
Érzelgõsség nélkül, minden apróságra
odafigyelõ érzékenységgel mutatja vergõdésüket,
tétova mozdulataikat, félelmeiket és indulataikat.
Azt a nehéz küzdelmet, amit az õszinteség és
hitelesség visszaszerzéséért, maguk és
egymás megtalálásáért folytatnak. A
család ábrázolásából szinte teljesen
hiányzik a szokásos irónia, Moretti és a feleségét
játszó Laura Morante alakítását is meleg,
bensõséges személyesség hatja át. Most
tûnik ki igazán, hogy Moretti mennyire jó színész
is egyben. A régi, távolban tartott Moretti-világ
a pszichiátriai rendelõ falai közé szorul, de
oda is csak átmenetileg. A Moretti-figura gondosan kettéválasztott
élete, a pszichiáteri és a családapai, váratlan
drámaisággal egymásba zuhan. Az apa nem képes
magában legyûrni az érzést, hogy a fia nem halt
volna meg, ha neki nem kell hirtelen egyik betegéhez sietnie. Távolságtartása
megszûnik, nemcsak a rák rémével birkózó
pácienssel lesz indulatos, de a többieket sem tudja hûvös
tárgyilagossággal hallgatni. A magánember és
a közösségben létezõ ember ismét
egymásra kopírozódik. De ez az összetalálkozás
rettegéssel és bizonytalansággal jár. A gondosan
kialakított egyensúly romokban hever. Mindent elölrõl
kell kezdeni.
|