Ferreri nitrátnõi
Húsosfenékkel a sajttortán
Bikácsy Gergely
Az igazi botrányhõs a síron túlról
is üzenget. A Magyar Televízió Ferreri-sorozata.
Álmunkban is fel tudjuk idézni a híres képsort.
A Dillinger halott végén az európai kultúra
és önmaga elõl menekülõ értelmiségi,
Michel Piccoli szakácsnak jelentkezik egy Tahitibe tartó
hajóra. 1969-et írjuk. Négy év múltán
Michel Piccoli és három barátja „gasztronomiai szemináriumra”
menekül otthonról, mindegyik figura a civilizáció
és önmaguk elõl. Mesterszakácsként és
mesterfogyasztóként halnak meg. Nagy villában, szépen
terített polgári asztalnál, egy rubensi termetû,
sok finom étket és sok férfit tapasztalt gyengéd
tanítónõ segédletével. 1973-at írtuk,
a kilátástalan jólét nyugat-európai
reménytelenségét. A fogyasztói társadalom
torta- és pástétomhegyét. Jómódú
és szomorkás vagy agresszív kisegerek társadalma;
kisegereké, akiket nem a macska fal fel, de maga a sajthegy nyom
össze.
Az új hullámoknak, mint mindenféle egyéb
kis forradalmaknak vége. Az európai film koronázatlan
királya ekkor Fellini. Õ három év múlva
készíti kicsit hasonló hangulatú Casanováját:
a nõfaló kalandor nála üresfejû, felfújt
hólyag, és minden módon fogyasztó-rekorder.
Godard ekkor épp szünetelt, filmet évek óta nem
rendezett, és még évekig nem is fog. Néhányan
még emlékeznek a Bolond Pierrot-ra, abban menekül el
egy párizsi értelmiségi szerelmi érzületbe
hajszolva magát a civilizációból. A végén
játékból dinamitrudakat kötöz a fejére,
de a gyújtózsinórt már nem tudja eloltani.
Hinnénk, ennél groteszkebb öngyilkosság nem létezik.
Ferreri A nagy zabálással megmutatta, hogy mégis.
A film jókora botrányt keltett Cannes-ban, és
még nagyobb botrányt keltett volna Tiranában vagy
Karacsiban, Csádban, Közép-Afrikában, élelmiszer-jegyes
és mindennapos éhhalállal együtt élõ
társadalmakban. (Néhány év múlva a lengyel
játékfilmekben tilos volt húst mutatni – A nagy zabálást
is betiltották.) A film kísérõzenéjét
elnyomja a szellentések sortüze, a rubensi tanítónõt
érzéssel és gyermekien hágják meg a
halálbaevés ínyencei: ma már ez semmiféle
botrányt nem keltene sehol. A film valódi, mélyebb
botránya olyan egyszerû és nyilvánvaló,
hogy az viszont még ma is, és talán mindig botránykeltõ
marad, immár valami bibliai értelemben, hogy ugyanis „szükség
van botrányra”: az éhezés-túlfogyasztás
kereskedelmi dialektikájára épülõ civilizáció
diszkrét bája. Nem érdektelen a forradalmi utópiákat
végelegesen lezáró hetvenes évek eleje-közepe:
Bunuel is ekkor készíti kései trilógiáját:
A szabadság fantomja nagypolgárai mellékhelyiségbe
húzódnak, ha enni vágynak, és nagy, fényes
terembe, asztalhoz telepszenek ürítkezni. Pasolini két
év múlva rendezi a Salo, avagy Sodoma 120 napját,
amelyben jóízû ürülékvacsorát
szolgálnak fel rituális ünnepélyességgel
a szépen terített asztalnál. Ennek a sokféle
fajta kiábrándult értelmiségi halálvíziónak
mintha csak Greenaway-nél lett volna folytatása késõbb
egy másik szakács másik vendégeirõl
szóló, ugyancsak a civilizáció értelmét
faggató, máig legnagyobb filmjében.
Ferreri, a tehetségesnek mondott fiatal olasz rendezõ,
a neorealizmus lehanyatlásakor váratlan ötlettel Spanyolországba
megy, és ott kezdõdik igazi pályája. Sokszor
hasonlították Bunuelhez, õ maga sem tagadta nyilvánvaló
rokonságukat. Nem véletlen, hogy a mester mellett is dolgozó
Rafael Azcona volt Ferreri legtöbb filmjének forgatókönyvírója:
majdnem olyan a szerepe, mint Jean-Claude Carriere-é Bunuel kései
pályaszakaszán. Sokféle összevetés kínálkozhat
a két rendezõ munkássága között,
válasszunk egyet. Nõkrõl (nõi szerepekrõl)
elmélkednénk, de miként Bunueléi, Ferreri filmjei
is igazából férfi-filmek. Ne nyúlj a fehér
nõhöz – ez ugyan egyik sikerült szatírájának
indiánregényekbõl kölcsönzött és
kiröhögött jelszava, olyan, mint Ottliknál a komolyan
veendõ „Ki szavatol a lady biztonságáért?”:
azon mosolyogni lehet, ezen fröcsögve röhögni. Röhögött
is a nézõ: Mastroianni mint a híres indiánfaló
Custer ezredes „Európa legnagyobb gödrében” Párizs
közepén forgatta, egy körülbelül 300 méteres
hatalmas gödörben, a mai Les Halles helyén. Ferrerinél
az ember utálatos lény – mintha csak állatorvosi tanulmányaiból
ezt szûrte volna le. Mivel férfirendezõ, mindig a férfiak
a legutálatosabbak nála. (Ebben a szatírában
Catherine Deneuve fontos szerepe ellenére megjegyezhetetlen.)
n
Ferreri számára érdekes mûvészi találkozás
volt a nyolcvanas évek elején Charles Bukowskival, az alkoholista,
drogos íróval, akinek szesszel átitatott önéletrajzi
könyvébõl (A mindennapi élet õrülete)
inkább érdekes, mint jó filmet csinált, talán
mert Ornella Muti olyan tehetségtelen benne, hogy még állítólagos
világszépsége is elcsúful. Így aztán
a tajtrészegen is tartásos Bukowski-figurát kiváló
eleganciával játszó Ben Gazzara marad meg bennünk,
meg néhány keresetten, Bunuelhez méltatlanul rideg
és kimódolt aberráció.
Az utolsó nõ – jellegzetes filmcíme ez a rendezõnek;
ennek kapcsán idézték gyakran: „a férfi sorsa
a nõ” – és Ferreri valóban e gondolat jegyében
forgatta legtöbb filmjét, mindig az átlag fölött,
mégis változó eredménnyel. Az utolsó
nõ legvégén – híresen elborzasztó jelenet
volt – Depardieu elektromos kenyérvágókéssel
vágta le a farkát.
Most visszanézve Ferreri sok filmjét, megerõsödött
bennem a régi, húsz-harminc évvel ezelõtti
érzés: az gyengítette, hogy rengeteget beszéltek
és fecsegtek filmjeiben, mindig túl szellemesek akartak lenni,
mindig kicsit túlfeszítette a humor fekete húrját.
Gazzara–Bukowski végigfecsegi a filmet, ami jó Bukowski regényében,
kevéssé jó a vásznon. Sok a hangjegy a Ne nyúlj
a fehér nõhöz és Az utolsó nõ
leleményes képsoraiban is. Ahol hallgatott, ahol lassabb
és türelmesebb volt, a Dillingerben és A nagy zabálásban,
ott ma is remekmûnek ható film pereg a vásznon.
n
Végig kísértette a nagyvárosi civilizáció
feltételezett pusztulása. Errõl (is) szól a
Les Halles hatalmas gödrében indiánokat üldözõ
idióta Custer ezredese. New York határán, New York
romvidékén vegetál Depardieu és „az utolsó
asszony”. Jobb rendezõ volt annál, mintsem hogy ezt meghatottan
és hamis hódolattal ábrázolta volna. Soha nem
hatódott meg, a negatív utópiákon is röhögött,
de a civilizáció pusztulása a filmjeiben elhülyült
férfiakat még megmenteni tudó „utolsó asszony”
pusztulását (vagy ennek félelmét) jelentette.
A Dillinger elõtti szellemes filmjét (Hárem) nálunk
csak késõbb, tévében játszották,
ahol egy határozott nõszemély tart négy férfit
nemcsak hálójában, de elrabolja és összezárja
õket, meg kell tehát ölniük. Meg is ölik.
Mint Bunuelnél, a vicces férfi–nõ játék
mindig halálos kimenetelû, és – mint A nagy zabálásban
– van ennek valami megnyugtató hangulata. Kevéssé
méltányolt, bár érdekes film a Liza (eredeti
címén La cagna – A szuka), amely mintha a Dillinger folytatása,
utójátéka volna. Mastroianni, a polgári otthonából
elmenekült értelmiségi egy szigeten él kutyájával.
Azt hazudja önmagának, hogy boldog, de nem az, még kevésbé
elhagyott felesége, aki utánamegy a szigetre. Férje
szívében azonban már rég a kutyája fészkelte
be magát, a polgárnõ tehát megöli riválisát,
és a kutya helyébe lép: négykézláb
szaladgál, vinnyog és pacsit ad. Catherine Deneuve mint szûkölõ
eb? A feministák csak azért nem törtek rá erre
a filmre iszonyú és butaságtól átitatott
ideológiai haraggal, mert az idõ tájt Fellini és
A nõk városának megsemmisítésével
voltak elfoglalva.
Érdekesen provokatív nõalakjai közül
nem a páratlan Deneuve, nem a szép és súlyosan
tehetségtelen Ornella Muti, hanem a kövér és
a halálos ágyon jóságosan paráználkodó
Andréa Ferreol marad meg a nézõ emlékezetében:
nemcsak, mert ez a színésznõ tehetséges volt,
hanem mert az õ slicc-gomboló keze sliccgomb-felvarró
kéz is, az õ hatalmas feneke nemcsak profanizálta,
de meg is szentelte a nagy tortaszeleteket és pástétomokat,
melyekbe jó súllyal beleült. Segg és torta egybekeltek,
e két gyönyörforrás nem véletlenül
találkozott A nagy zabálás mesterkonyhájának
boncasztalán.
n
Ferreri váratlanul és minden elõzetes értesítés
nélkül halt meg, miután utolsó filmjét
leforgatta – nagyrészt Budapesten. Az Ezüstnitrátból
kiviláglott, hogy õ maga is egyetértett azzal a közhellyel,
miszerint egyetlen igazán nagy, maradandó remeklése
A nagy zabálás. A mindvégig mozitermekben játszódó
és a XX. századot filmekkel megidézõ opusban,
amelyben láthatjuk a régi Urániát, visszarévedhetünk
a régi Filmmúzeum barlangmozijának varázsára,
néhány szellemes, de filmmé alig összeálló
finom bizarréria mellett számomra két jelenet különösen
emlékezetes. Egyikben egy nagyon ritka werkfilmben Vittorio de Sica
forgatja a Biciklitolvajokat: a húszéves Ferreri is a stáb
tagja volt. Mindannyian meghatódtunk a nagy remekmû ebéd-jelenetén,
amikor a szegénysorsú kisgyerek próbálja úgy
enni a spagettit, mint a polgár-gyerekek. Az Ezüstnitrát
kellõs közepén meg természetesen A nagy zabálás
leggusztustalanabb jelenetét láthatják a fikción
belüli és a fikciót „kívülrõl” szemlélõ
nézõk: tessék felháborodni, tessék röhögni.
Ferreri nagy találmánya, és ebben csak Makavejev Sweet
Movie-ja vette fel vele a versenyt: hányingerrel küszködve
is tudunk visítva röhögni, sõt, csak így
érdemes. És az sem árt, mondja e feministákat
gyûlölõ rendezõ, ha egy jóságos
nõszemély halálos rosszullétünkkor is
a közelünkben marad.
|