Magyar pornó
Mese felnõtteknek
Zachar Balázs
Minõségi pornófilmben nagyhatalom lettünk.
Beszélgetés Kovács “Kovi” Istvánnal.
Ha van olyan, hogy “magyar pornófilmipar”, és annak létezik
emblematikus figurája, akkor Kovács “Kovi” István
kétségtelenül az. A legismertebb, és immár
külföldön is számon tartott magyar szex- és
pornófilmrendezõ az utóbbi hónapokban került
a média figyelmének középpontjába, mivel
egyik utolsó filmjével az év elején elnyerte
a “pornó-Oscarként” számon tartott AVN Awards két
díját is, a legjobb külföldi (értsd: nem
amerikai) film és a legjobb külföldi rendezõ kategóriában.
A vállalkozását, a LuXx Videót ma is egy
egyszerû belvárosi irodából irányító
Kovi lényegében egy véletlen balesetnek köszönheti,
hogy ma már vezetõ üzletember és alkotó
a pornószakmában. Mivel az 1991-ben történt térdbalesetét
egy elrontott mûtét követte, fel kellett adnia mozgékonyságot
igénylõ addigi állását, a fotóriporterséget,
és valami újba kellett belefognia. Az addig csak mûkedvelõ
“pornófilm-fogyasztóból” egy hirtelen ötlettel
filmkészítõvé lépett elõ, mert
– noha már az induláskor többen próbálták
lebeszélni arról, hogy az állítólag
kifáradóban lévõ szex-iparba belevágjon
– kézenfekvõnek tûnt számára, hogy a
mûfajnak még hosszú ideig lesz közönsége
Magyarországon is. “Csupán üzleti megfontolásból
persze nem csinálnám. Ha nem érdekelne a pornófilm-rendezés,
már rég abbahagytam volna” – mondja a pornófilmes,
és az irodában körbepillantva valóban úgy
tûnik, itt tényleg fontosabb a filmezés, mint a reprezentatív
külsõségek. Persze néhány, akár
attribútumnak is tekinthetõ kellék így sem
hiányozhat a szobából: az íróasztalon
többféle szivar és szivarvágó, a falakon
a Kovi filmjeibõl ismert leghíresebb modellek aktjai, és
természetesen a polcon kiemelt helyen a két legfontosabb
díj.
“Amikor elkezdtem, Magyarországon még nem volt szexfilm-gyártás.
A filmeket vagy turistaként hozták be az emberek, vagy az
akkori egyetlen kiadócég adta ki itthon, szinkronizálva.
Hazai gyártású film azonban, magyar szereplõkkel
nem készült. Ma már évente körülbelül
150 film kerül piacra, de ebben benne vannak a házilag leforgatott,
lényegében amatõr filmek is.” Kovi azonban nem a mennyiség
bûvöletében dolgozik. Meglepõnek tûnhet,
de csak akkor forgat, ha van olyan sztori, amit érdemesnek tart
megcsinálni. Õ ugyanis pusztán a pornó, az
“akció” kedvéért nem ül a rendezõi székbe.
Így aztán nem is meglepõ, hogy évente “csak”
öt-tíz filmet forgat, noha készíthetne jóval
többet is. “Gyakran kapok forgatókönyveket, sokan amatõrként
is írnak történeteket, bennük még a különbözõ
pózokat is aprólékosan taglalva. Engem viszont csak
azok érdekelnek, amelyekbõl valami igazán jó
sztori bontakozik ki, és ilyenbõl elég kevés
van.” Mint mondja, a szinopszisokat a szûkebb stáb írja,
és általában három-négy megbeszélés,
illetve változat után körvonalazódik a véglegesnek
szánt forgatókönyv.
Valóban ennyire fontos volna ebben a mûfajban a történet?
A kérdés aligha indokolatlan, hiszen a pornófilm-fogyasztó
– vélhetnénk – nem elsõsorban sztorit, hanem szexet
kíván látni, méghozzá minél többet
és változatosabbat. “Nem állítom, hogy ennyire
fontos a sztori, csupán azt, hogy én szeretek olyan filmeket
csinálni, ahol lényeges a történet. Mondhatnám
azt is, az a cél, hogy a nézõ ne pörgesse tovább
a kazettát az összekötõ jeleneteknél, és
csak a szexnél álljon meg, hanem közben is valami szórakoztatót,
érdekeset kapjon.”
Kovi egyébként csak mosolyog azon a szlogenen, hogy Budapest
amolyan európai “pornófõváros”. Az tény,
hogy a külföldi filmesek ebben a mûfajban nagyobb arányban
jönnek forgatni Magyarországra, mint a játékfilmek
esetében. A magyar operatõrök, hangmérnökök
és világosítók ugyanis jó szakemberek,
a magyar pornószínészek pedig egyenesen világhírûek,
mert Kovi szerint “szépek és jól dolgoznak”. Ettõl
azonban még nem válunk a pornófilm fõvárosává.
A nyugat-európai országok többségében
jóval több film készül, mint Magyarországon,
egész Európában évente összesen hatezer.
A néhány tucat jobb minõségû magyar alkotással
igen nehéz bekerülni a kontinens vérkeringésébe,
ez Kovinak is csak sok év kitartó munkájával
sikerült. Jelen kellett lennie a kiállításokon,
fesztiválokon és meg kellett szerezni azt a bizalmi tõkét,
amely nélkül ebben az igazán bennfentes iparágban
lehetetlen befutni. “Mivel hatalmas a verseny, ma is meg kell dolgozni
a sikerért, de azért jó érzés, amikor
külföldön odajönnek hozzám, és megkérdezik,
nem akarok-e nekik filmet forgatni.”
Ha Magyarországon egy fiatal úgy gondolja, pornószínészként
akar karriert csinálni, ma már nem kell feltétlenül
külföldre mennie. Kiváló példa erre Kovi
egyik legutóbbi felfedezettje, Michelle Wild. A szereplõk
jó része csak úgy vállalja a forgatást,
ha a film itthon nem kerül forgalomba, Michelle azonban Magyarországon
is sztár akart lenni. Õ azon kevesek közé tartozik,
aki nemcsak szép, de vállalja is, amit csinál, és
ma már külföldön is ismerik és keresik a filmjeit.
A rendezõ ezt egy példával meg is erõsíti.
“Tegnap beszéltem egy német színésszel – õ
egyébként Michelle filmbeli partnere volt –, aki épp
Amerikában járt, és elmondta, mennyire népszerû
kint Michelle. Többen kérdezték tõle, mikor lesznek
láthatóak újra együtt.” A külhoni ismertség
egyébként ebben a mûfajban azért sem számít
különlegességnek, mert a filmek eleve külföldre
készülnek, a magyar piacra önmagában nem érné
meg forgatni. A filmeket magyarul forgatják, amelyeket aztán
a külföldi forgalmazó szinkronizál az adott nyelvre.
Kovi nem gondolja, hogy a pornócsatornák veszélyeztetnék
a videóforgalmazást. Egyrészt szerinte a Magyarországon
fogható erotikus programok száma elég csekély,
másrészt pedig nem ugyanazt a kényelmet vagy választékot
nyújtják. Ugyanez vonatkozik az internetrõl letölthetõ
filmekre is, amelyek ráadásul sokszor gyengébb minõségûek,
vagy egyszerûen a technikai korlátok miatt hosszadalmas és
bonyolult hozzájuk jutni. Persze a filmkészítõnek
közömbös, milyen úton jut el a mûve a közönséghez,
hiszen a pornócsatornák ugyanolyan potenciális vásárlók,
mint a videóforgalmazók.
Kérdés persze, hogy a közönség érdeklõdését
milyen hosszú ideig lehet fönntartani. Vajon ebben a mûfajban
is be kell “dobni” idõnként valami újat, meglepõt?
A rendezõ szerint vannak, akik azt vallják, idõvel
egyre extrémebb, bizarrabb dolgot kell kitalálni, õ
azonban nem ezt az utat követi. Úgy véli, ez az irányzat
mindig is kisebbségben marad, és õ továbbra
is inkább arra törekszik, hogy új sztorikat, új
szereplõket mutasson be, minél érdekesebb környezetben
vagy egzotikus helyszíneken. Az õ filmjeinek nincs szüksége
mindenféle “szuperperverziókra”. A hitvallásnak, úgy
tûnik, megérett a gyümölcse, amikor idén
Las Vegasban átvehette az AVN (Adult Video News) két díját
a The Splendor of Hell címû legutóbbi munkájáért,
amelynek fõszereplõje Monique Covet, de látható
benne Michelle Wild is. A szakmában kétségtelenül
Oscar-díjként elfogadott kitüntetés mellett a
berlini Vénusz-díjat, valamint a cannes-i fesztivál
és show nagydíját tekintik a legnagyobb elismerésnek.
Ez utóbbiak ugyan még hiányoznak Kovi vitrinjébõl,
a trófeák között van viszont az évadnyitóként
számon tartott brüsszeli fesztivál díja, amelyet
mint a legjobb kelet-európai rendezõ, eddigi munkáiért
nyert el.
A rendezõ úgy érzi, a szakmában eltöltött
bõ egy évtized alatt sikerült meghatároznia,
hogy tevékenysége nagyjából hol helyezkedik
el a mûvészet, a professzionális videófilmgyártás
és a szigorúan üzleti alapokon nyugvó szexipar
háromszögében. “Ez nem mûvészet, semmiképpen
sem az – mondja –, sokkal inkább olyan filmtermékek készítése,
amelyek részei a videókultúrának, céljuk
pedig a szórakoztatás. Vagyis az, hogy a nézõnek
meginduljon a fantáziája, amikor olyan szereplõket
lát, amilyenekkel neki valószínûleg soha nem
lesz dolga, olyan helyszíneken, ahová õ talán
sosem fog eljutni. Mese felnõtteknek.”
|