Tévéerotika
Félreérthetetlen testhelyzetek
Turcsányi Sándor
A honi tévékéjek úgy aránylanak
a pornóhoz meg az erotikához, mint a Havanna lakótelep
a Karib-szigetvilághoz.
Jó hír! A magyar nyelven fogható televíziós
csatornák erotikus mûsorai – hangozzék ez bármennyire
is hihetetlenül – leginkább mélyreható valóságábrázolásukkal
tûnnek ki az egyéb természetû tévétermékek
áradatából. Ami esetleg még ennél is
meglepõbb, hogy ezen állítás fokozottan érvényes
a fikciós szándékoktól vezérelt próbálkozásokra,
különös tekintettel, ha azok hazai gyártásúak.
Szimpla mélyrealizmus, ha hiszik, ha nem.
Így dugunk mi. Mielõtt közösen kikérnénk
magunknak ezt a valóban nem túl hízelgõ állítást,
kénytelenek vagyunk számba venni néhány papírral
is igazolható tényt, s azokat összevetni bizonyos tévémûsorok
közlendõivel. De csináljuk fordítva! Hátha
úgy jobb.
Pereg a Magyar ATV-n egy feltétlenül erotikusnak szánt
sorozat, az a címe, hogy Csillagos ötös. Hogy honnan tudom?
Láttam, egyébként nem tudnék róla. A
sajtóban közzétett tévéprogramok ugyanis
egyöntetûen hallgatnak róla. A rádióújság
szerint ilyen mûsor nincs. Ha az ember túl sokat nézi
a magyar televíziók erotikus mûsorait, elõbb-utóbb
elkezd fájni a foga egy kis pornográfiára. Olyasmi
érzés ez, mint amikor a nagyanyám megnézte
a Dallas ismétlését is, hátha abban többet
mutatnak. Ha az erotikus mûsorok ennyire kielégítetlenül
hagynak, nézzünk valami pornót, hátha messzebb
jutunk.
Sötétebb pornográfiát el sem tudok képzelni,
mint az ugyancsak a Magyar ATV-n (micsoda vad kanális, istenem)
látható péntek esti Sajtóklub. Az éjjel
negyed kettes ismétlést választottam, ez kell nekem,
a puhatestû éjszaka, nyolckor ki néz pornót?
Hát bejött nagyon, úgy maradtam; a tévé
elõtt, bénultan. Mintha végigment volna rajtam a második
ukrán zászlóalj, még a távkapcsoló
fölemelésére sem maradt erõm. Szerencsére.
Mert se reklám, se semmi, következett a Csillagos ötös.
Színmagyar produkció, erotikus szappan, vagy mi, ez ám
a csoda, egy dugós Barátok közt.
A fõcímben látható csillagos ötös
– négy lány, egy fiú – némileg megtévesztõ,
ennél azért jóval több lepedõakrobata
tündököl a valóban szappanoperányi játékidõ
alatt. Mit tündököl, szerepel, alakít, játszik,
uram bocsá’ színészi produkciót nyújt,
merthogy a dolgozatban számos ágyon kívüli jelenet
is adódik, nyilván a pontosabb valóságábrázolás
és a kalandos dramaturgia megvalósítása érdekében.
Párbeszédek, akciók. Utóbbi alatt persze olyasmi
értendõ, hogy valaki bemegy egy bárba, és megpróbál
fölülni a bárszékre. Nem sikkesen, csak úgy,
hátha sikerül.
A rövid mûsoridõ, a szappanhossz nem sok köntörfalazást
enged az alkotóknak, ezért, hogy mihamarabb a lényegre
lehessen térni, a sorozat írói az erotika közeli
világból választották hõseiket. Bártündérek,
hobbyprostituáltak és kuncsaftjaik. Világos, hisz
ki gyõzné kivárni, míg egy pedagógus,
kisállattenyésztõ, belvárosi elitértelmiségi
vagy populista politikus kalandos élete során végre
valami pikáns sztoriba keveredik.
Mondom tehát megélhetési vagy – mert azért
ez mégiscsak fikció – hobbyprostituáltak. Nos, mielõtt
az õ sorozatbeli ténykedésükre rátérnénk,
merítkezzünk csak meg a valóságban. Ezért
a legnagyobb áldozat sem drága, nem is értem, hogy
miért nem publikált eddig Günther Wallraff a Filmvilágban.
Az úgy van, hogy vesz az ember egy, de inkább két
hirdetési újságot. Mert az egyikben kb. negyven, a
másikban legalább száz vizsgálatának
tárgyába vágó hirdetést talál.
Egy-két fontosnak hitt paraméter és egy mobiltelefon
száma szerepel ezekben. Ha tisztán akarjuk látni a
valóságot, nem mehetünk el szó nélkül
ezen számok mellett.
1. A hirdetések száma: nos, az újságban
található ingatlan, gépjármû, álláshirdetésekhez
képest is oly meglehetõs e kvantum, hogy nincsen okunk kételkedni:
itt egy nagyon is karakteres piac létezik. Ez egy nemzeti sport.
Kereslet+kínálat, vita nélkül.
2. Mobilszám: már ez is messzemenõ következtetéseket
enged. Ha a húszas, harmincas után kilences következik,
nagytapasztalatú, sokat próbált ügyintézõvel
lesz dolgunk. Ha négyes, akkor az üdeség, a fiatalosság
ígéretének illúziójával vághatunk
neki, szinte száz százalékos biztonsággal prognosztizálhatóan
valamelyik lakótelepre vezetõ üzleti utunknak.
A csillagos ötös párnacsatái garantáltan
valósághû élménnyel ajándékoznak
meg, hiszen a hiperrealizmus igényével ábrázolják
a mai lakótelepi belméreteket és ízlést.
E szempontból teljesen mindegy, hogy esetleg mûteremben rögzítik
az eseményeket. A piaci ügymenet közgazdasági alapja
a választás lehetõsége. Ezért rögtön
egy ADIOS és egy Sunny Beach feliratú szabadidõruha
fogad, tûréshatáron belüli töltelékkel.
Hagyjuk most, hogy kinek hol van a tûréshatár, ezt
elintéztük már amikor a hirdetésszámokat
tárgyaltuk. Szabott árak, azonos természetû
szolgáltatások, kõtáblára vésett
koreográfia, szakzsargon: bizony tanúságot teszünk,
ezt egy az egyben prezentálja a mondott sorozat. A szakzsargon nem
túl változatos, mondjuk bujának a legnagyobb jóindulattal
sem nevezhetõ, bár némileg rejtjelezett, desifrírozása
kezdõknek egy keresztrejtvény izgalmaival kecsegtetõ,
kedvencem a türcsi, így. Ez a neve az elsõ tárgynak,
amivel kapcsolatba kerülünk, a tusfürdõ a direktmarketing
útján beszerezhetõ áru, de legalább
vízzel hígítják.
Ami innen következik, azt a vizsgált sorozat ugyancsak
nagyon valóságközelien ábrázolja. A félreérthetetlen
testhelyzetek félközelijeinek viszonylag monoton váltakozását
látjuk, és jó sok premier plánt, hisz az arcokon
tükrözõdik leginkább az a fene fergeteges élvezet,
amit a kétségtelenül egzotikus Havanna lakótelep
csak nyújtani bír.
Nem mutatnak behatolást, még genitáliákat
se nagyon, néhány kebel, s tengernyi sóhaj, kész
az öröm. Nos, mint a valóságban. Nem az aktusmekdonáldsz
a lényeg, hanem az, ki hogyan éli át. Minden a külsõségekkel
gúzsba kötött fantázia szárnyalására
bízva. Íme tehát a magyar televíziós
erotika és a való világ egy bizonyítottan létezõ
szeletének nagy egymásra találása: az erotika
tagadásában. Mert minden, amit itt elmeséltünk,
az nyilvánvalóan maga az antierotika. Egy sivár vidék,
ahol a vágy teljességgel ismeretlen fogalom.
Hogy a tavaszi virágzás, egy folyó szaga, egy
hálószoba félhomálya vagy akár egy áruházi
próba puszta látványa mi, vagy adott esetben mit ébreszthet
egy emberben, az ebben a fajta erotikában teljességgel értelmezhetetlen,
s mint ilyen, azonmód szükségtelen is.
Ez persze még hagyján lenne, hisz annyi egyéb
lehetõség nyílna még egy tévé
elõtt töltött gondolhatóan ingerszegény
estén is, hogy az csak na. De nem. Nem, és nem. Nézzünk
bármerre, kapcsolgassunk reménykedve, semmi. Akkor is semmi,
ha elhatároztuk, mert most épp ez a feladat, hogy megtaláljuk
az erotikát az erotikus tévémûsorokban; akkor
is, ha azt úgy elrejtették, hogy maguk sem tudják
már, hol van. Nem dugták el, nincs. Pedig a rendszerváltás
környékére tehetõ, „most itt aztán szabad
világ lesz”-hangulat okozta tévés nekibuzdulás
a maga idejében érezhetõ volt. Még a közszolgálat
kezdte, ha jól emlékszem szombat éjszakánként,
ám az egész úgy, ahogy volt közröhejbe fulladt.
Aztán valahogy átsodródott a nagy kereskedelmi csatornákra,
de onnan is kikopott. Most a ViaSat3-on és a Magyar ATV-n járnak,
van Anettka a Budapest tévén, tessék mondani, az õ
bármilyen mezítelenségében hol van az erotika?
Ha a semmirõl leszedjük a ruhát, nem a põreséghez
jutunk, hanem a semmihez. A Satelit bele sem kezdett az effélékbe,
aligha véletlenül. Minek is. Próbáljuk meg befejezésül
mûfajilag felszeletelni e semmit.
Van ugye, az orális szex. Amikor beszélgetnek róla.
Ehhez elsõsorban vörös színû bútorokra
van szükség. Behívnak egy másodvonalbeli, tehát
nyilvánosságért még majdnem mindenre képes
„sztárt”, és pikáns kérdéseket tesznek
föl neki. A helyzet eleve abszurd, mi más sülhetne ki
abból, ha Kánya Kata mûvésznõ vagy Szalontai
Szilvia azt kérdezi egy férfitól, hogy „te tényleg
nagyon szereted a nõket?”, mint a Kopasz énekesnõ
bármelyik pontján kibontakozó „dialógus”. Nos,
ezt illik megbolondítani egy sztriptíztáncosnõ
„beszélgetõk” között ellejtett sertepertélésével,
amire aztán lehet reflektálni. Amit csak azért nem
részletezhetünk, mert ez a leirat nem Ionescu mûveit
tárgyalja.
A másik, péntek, szombat esténként elérhetõ
élmény az akciószex. Ezek a darabok bizonyos nagyvonalúsággal
akár játékfilmnek is nevezhetõk, amerikainak
tetszõ gyártás, diszkréten félrecsúszott
szinkron, a már mondott félreérthetõ testhelyzetek,
a sok premier plán meg kínosan röhejes címek,
a Vágy barlangja, és hasonlók.
Itt is nyílik mód visszatérni a valósághoz,
hisz erotikus vonalon számos dokumentummûsornak nevezett összeállítás
is kínálja magát. A valódi szex – mondja egy
amerikai sorozat címe, s föltárul a való. Pornófilm
forgatásra látogathatunk, s megtudhatjuk, milyen az élet
egy olyan szórakozóhelyen, ahová csak lakkruhában
lehet belépni. Milyen lenne? Csuda jó, és roppant
izgalmas. A megszólalók elmondják, hogy ez aztán
a felszabadultság temploma; itt végre azok lehetnek, akik
valójában, és ettõl boldogok. Fölösleges
szimplán lebohócozni õket, hisz a gúny sem
szül önmagában erotikát.
Végsõ elkeseredésünkben a nem kizárólag
erotikus tárgyú beszélgetõs mûsorokhoz
fordulunk: hátha Mónika, hátha Liptai Claudia fölizgat
valamennyire, hisz ha szorgosan figyeljük az elõzeteseket,
kiderül, eseteik többsége valamilyen módon a nemiséghez
lyukad ki. Az egyik a polgárt, a másik a közszereplõt
helyezi érdeklõdése homlokterébe. Ez az összevetés
legalább tanulságos. Amit megtudunk, legalábbis megnyugtató.
Egyikük se különb szemernyivel sem a másiknál.
Mind ugyanabban a fent leírt lakótelepi szakágban
versenyez, s így a kör bezárult. A televízió
és nézõje egy csónakban evez, a frigiditás
csónakjában az impotencia kacsaúsztatóján.
Hogy melyikük volt elõbb, a tyúk vagy a tojás,
azt maximum egy boldogabb utókor kutathatja. Innen teljességgel
eldönthetetlen, ki tehet arról, hogy Magyarországon
az utóbb megnevezett hölgyek és környezetük
jelentik erotikából a mintát. Vagy pedig a Heti hetes
a járda szélén egész napos cigarettaszünetet
tartó útkaparók szintjét alulról horzsoló
megjegyzései altesti tárgykörben, ha az utcán
átvonul egy csinosnak látszó nõ.
Summa summarum: a tévé által prezentált
vérvaló egyszerû, mint a korai magömlés,
helóta nép, halódó erotika.
|