DVD
Aki megölte Liberty Valance-t
Sírfelirat
Pápai Zsolt
A hollywoodi western sírfeliratát az a rendezõ
véste márványba, aki a mûfaj megszületésénél
is bábáskodott: John Ford.
A hatvanas évek elejére Hollywood egyik legnépszerûbb
zsánerének, a klasszikus westernnek bealkonyult: alig maradt
meghódítandó terület a mûfaj számára,
hiszen a vad és ismeretlen nyugat valamennyi fehér foltját
feltérképezték már. A Vadnyugat legendáinak
pionírjai, akárcsak a történeteiket megéneklõ
direktorok, kezdtek kiöregedni a mozikból, ezért vették
a kalapjukat, hogy átadják helyüket a mítoszok
utáni hajszában új régiók, a psziché
sötét oldala vagy a világûr felkutatására
szövetkezett hõsöknek és alkotóknak.
A klasszikus hollywoodi western sírfeliratát az a rendezõ
véste márványba, aki a mûfaj megszületésénél
is bábáskodott. Az Aki megölte Liberty Valance-t nosztalgikusra
hangolt nyitányában az idõs és nagy hírû
Ransom Stoddard szenátor egy nyugati kisvárosba érkezik,
hogy részt vegyen a környékbeliek elõtt ismeretlen
férfi temetésén. Mikor a helyi napilap szerkesztõjének
kérésére Stoddard beszélni kezd az elhunythoz
fûzõdõ kapcsolatáról, újra életre
kel egy rég eltemetett legenda, melynek centrumában Tom Doniphon,
a városka nagy tekintélyû telepese és a környék
rettegett haramiája, Liberty Valance áll. Stoddard annak
köszönheti népszerûségét és
karrierjét, hogy annak idején megteremtette a maga mítoszát
Liberty Valance likvidálásával. Legendája évtizedek
múltán is eleven, még ha hadban is áll a történelmi
igazsággal.
John Ford a westernmûfaj lényegét képezõ
bináris oppozíciók (múlt–jövõ,
barbárság–kultúra, hazugság–igazság,
Kelet–Nyugat) határainak folyékonnyá tételén
dolgozott már a Hatosfogattól kezdve, de soha nem jutott
annyira közel ehhez, mint itt. A filmben nemcsak a sztenderd westernszerepek
értékelõdnek át – az ököljog hidegvérû
hívének (Doniphon) és törvény forrófejû
õrének (Stoddard) szembeállítása merész
húzás –, hanem a hagyományosan pozitív minõségként
kezelt értékek – civilizáltság, kulturáltság
stb. – is relatívvá lesznek. A Ford által annyira
favorizált – és filmjeiben gyakran vázolt – határhelyzetekbõl
ezúttal kivétel nélkül a barbár Nyugat
képviselõi jönnek ki jól.
A film a vizualitás szintjén dekonstruálja legszemléletesebben
a westernmítoszt. Már az is meglepõ, hogy a rendezõ
fekete-fehérben forgatta mûvét. Noha Ford a negyvenes
évek végéig ilyen nyersanyagra dolgozott, az ötvenes
években született munkáiban – A csendes férfiben,
a Tûz a napban, Az üldözõkben – színes filmre
váltott. Visszatérése a fekete-fehérhez önmagában
véve még nem jelentene sokat, de mivel a színredukció
a képi világ általános lecsupaszításával
jár párban, a gesztusnak üzenetértéke
van. Hogy milyen mértékû is a vizualitás redukciója,
azt jól illusztrálja, hogy az a rendezõ, aki szinte
betege volt Utah és Arizona festõi tájainak, és
aki Az üldözõk vagy a Lovaskatonák széles
nagytotáljaival szívbõl jövõ vallomások
sorát intézte az egykori Vadnyugat miliõjéhez,
az Aki megölte Liberty Valance-t történetének elmesélésekor
közelikben és félközelikben fogalmazva szûk
belsõkbe húzódott vissza, és még a kikerülhetetlen
külsõk javát is stúdiódíszletek
között rögzítette. A DVD kristálytiszta képen
plasztikusan érzékelhetõ a mûtermi felvételek
keresettsége, emellett a lemez – noha extrákban szegényes,
lévén csupán a film elõzetesét tartalmazza
– érdekessége, hogy az eredeti, felújított
mono hang mellett 5.1.-es verzió is található rajta.
„Nyugaton vagyunk. Ha a legendából valóság
lesz, akkor is a legendáról kell írni” – mondja a
hosszúra nyúlt elõadás végén
a szerkesztõ a szenátornak. Ford szerint mítosz és
történelem nem egymást kizáró fogalmak,
már csak azért sem, mert lehetetlen eldönteni, hol húzódik
a határ köztük. A rendezõ azzal, hogy bemutatja
a mítosz születésének folyamatát, a történelem
formálódásának egyik lényegi momentumára
mutat rá. A történelemnek szüksége van a
mítoszra, hiszen az hajtja-taszítja elõre, az segíti
önmozgásában, ellenben a mítosznak nincs szüksége
a történelmi igazságra, hiszen éppen annak hiánya
táplálja õt. A mítosz – már puszta jelenlétével
– folyamatosan kompromittálja a történelmet, a történelem
viszont sohasem képes teljes mértékben kompromittálni
a mítoszt, hiszen – részben – abból él.
Aki megölte Liberty Valance-t (The Man Who Shot Liberty
Valance) – amerikai, 1962. Rendezte: John Ford. Írta: James Warner
Bellah, Willis Goldbeck. Kép: William H. Clothier. Zene: Cyryl J.
Mockridge. Szereplõk: John Wayne (Tom Doniphon), James Stewart (Ransom
Stoddard), Vera Miles (Hallie), Lee Marvin (Liberty Valance). Gyártó:
Paramount. Kiadó: UIP-Duna Film. Feliratos. 118 perc.
|