Beszélgetés Jan Høebejkkel
Történelem a konyhából
Nemes Gyula
Menzel és Svìrák után új Oscar-esélyes
rendezõ Csehországból.
Miért forgatókönyvíró szakon végzett?
Nagy filmrajongó voltam, de nem volt semmilyen filmes ismerõsöm,
ezért nem tudtam felvételi vizsgafilmet készíteni.
Jó választás volt, mert a többi bolsevik tanárral
szemben a mi szakunkon viszonylagos szabadság uralkodott. Amikor
megírtuk a diplomamunkánkat, felajánlották,
hogy filmet forgathatunk belõle. A rendezõ szakon végzettek
nemigen készítettek játékfilmet, inkább
a reklámszakmában helyezkedtek el. A cseh rendezõk
többsége dokumentumfilmes szakon végez, mert ez a mûfaj
olcsóbb, így nincsenek kötöttségei.
A cseh film fõvonalát mintha kizárólag
az új Formanok és Menzelek uralnák.
Bárcsak így volna. A mainstreamet a konformista filmek
alkotják, ezek között azonban akadnak kísérleti
filmek is, mint az Erben-balladákból készült
Csokor. Persze a Forman- és Menzel-filmek nagy példaképek
mindannyiunk számára, még ha õk nem is tartoztak
az akkori fõsodorba. Próbálok eredeti és személyes
filmeket készíteni, de elengedhetetlen számomra, hogy
fogékonyak legyenek rájuk a nézõk, akik nélkül
nem lenne értelme választott mûfajomnak, a tragikomédiának.
Hányan nézik meg a filmjeit?
A Süvölvényéveket hatszázezren. A
Kuckók eredetileg tévékomédiának készült,
16 mm-re forgattuk és több, mint egy millióan jöttek
be rá. Az Élet minden áron ehhez képest bukás
volt: csak 450 ezren nézték meg. Szóval nálunk
nem az a mérce, mint a lengyeleknél, ahol a Pan Tadeuszra
eljönnek három millióan.
Forgatás közben gondol az Oscar-díjra is?
Forgatás közben nem, hiszen minden a propagandán
múlik. Az Élet minden áron esetén annyi pénzt
sem tudtunk összeszedni, hogy egyáltalán pályázhassunk
vele. A tévé sem mutatott érdeklõdést,
provinciálisnak érezték a témát. Micsoda
marhaság, mi lenne provinciálisabb egy Menzel- vagy Svìrák-filmnél!
Mi csehek nem tudunk szuperprodukciókat rendezni, bár Svìrák
most ezen igyekezett Sötétkék világ címû
filmjével. A mi kis konyhai történetünk érdekesebb
nemcsak a hazai nézõk, de a külföld számára
is.
Retrói legszimpatikusabb vonása az állandó
hangulatváltás. Az idõbeli távolság
ironikusan mutatja be a drámai eseményeket, ugyanakkor a
komikus figurák is tragikus színezetet kapnak. Nem mondták,
hogy kineveti a cseh történelmet?
Az akciófilmekkel ellentétben nekünk nincs pénzünk
a látványos és hétköznapi jelenetek váltogatásához,
ráadásul filmjeimnek nincs lineáris sztorija, dramaturgiai
szükséglet tehát a hangulatváltás. De
mindez nemcsak a figyelem fenntartásához szükséges,
maga az élet is ilyen, sokan így élték meg
a történelmet. Ezért inkább azok az emberek reagáltak
rosszul az Élet minden áronra, akik nem élték
át a háborút.
Hogyan képes olyan történelmi korszakokról
filmet forgatni, amelyeket nem élt át?
A történelem csak kulissza. Tarkovszkij és Menzel
is történelmi filmekkel kezdték pályájukat
Sokat merítettem forgatókönyvíróm, Jarchovský
szüleinek vagy Boleslav Polívka bátyjának emlékeibõl.
Nem vagyok történész, nem tudom, mi történt
a háború alatt. A valószínûség
és a humor egyensúlyát kerestem; nem történelmet,
hanem példázatot.
Az Élet minden áron alaptörténete klasszikus
szituáció, elsõ példája Zampa Békében
élni címû filmje. Cseh címe: Segítenünk
kell. Zampa filmje arról szól, hogy döntenünk kell,
a lojális fõhõst lelövik az amerikaiak. Nem vádolták
fõhõsét túlzott kompromisszum-készséggel?
Egy profinak a nézõ élményére
is gondolnia kell, nehogy megrázkódtatással kelljen
kijönnie a moziból. Ha nem lenne a filmben végig irónia,
minden mesterséges és giccses lett volna. A katarzis itt
abban áll, hogy az emberek meghatódnak, megkönnyebbülnek
és meglepõdnek a végén. Ellenkezõ meglepetéssel
szolgált a Kuckók, amit végigröhögtek, majd
egyszer csak arcukra fagyott a mosoly.
Hogyan és miért készültek az Élet
minden áron lassításai?
A nyersanyag fényérzékenységét
akartam megnövelni általuk, hogy az éjszakai jeleneteket
világítás nélkül vehessem fel. Így
további feszült vagy irreális jeleneteket is ezzel a
technikával vettünk fel, hogy szervesebben illeszkedjenek a
többi részhez. Abban is segített, hogy elleplezzük
vele a díszlet hiányosságait.
A tervezett Viwiegh-film is a múltban fog játszódni?
Viwiegh-gel végre megérkezem a jelenbe, nagyon jól
írja meg a saját generációm figuráit,
míg Jarchovský inkább a gyerekek és öregek
írója. Jól példázza majd, hogy sosem
volt szándékomban csak történelmi filmet forgatni.
Menzel, Forman, Jarmusch, Szabó után Önnek ajánlották
föl az Õfelsége pincére voltam megfilmesítését.
Menzellel jó barátságban vagyok, filmjeim muszterét
mindig megmutatom neki. Közös megegyezéssel adta át
nekem a filmet, amit ennek ellenére nagy és félelmetes
kihívásként élek át.
|