Billy Wilder
Fõúr, kérek egy táncost!
Molnár Gál Péter
Wildert talán az tartósította a változékony
évszázadban, hogy változatlanul kitartott az ízlése
mellett. 96 éven át.
I was a gigolo! vallotta meg parkett-táncosi múltját
a 96 évesen meghalt Billy Wilder. Az aggkorában is huncut
szellemnek megmaradt rendezõ igazat mondott. 1926. október
15-én egy elõkelõ berlini hotel feltehetõen
az Adlon leszerzõdteti a húszéves osztrák
fiút az ötórai teákhoz eintänzernek, taxitáncosnak,
aki megrendelhetõ a teához, kötelessége a kísérõ
nélküli hölgyvendégek szórakoztatása.
Parkett-táncosi múltját egy szemfüles riporter
leleplezte. Az újságírót Billy Wildernek hívták.
Fõúr, kérek egy táncost! címmel négy
folytatásban megírta tapasztalatait (B. Z. am Mittag, 1927.
január 19, 20, 21 és 24.).
Billy (eredetileg Samuel) Wilder 1906. június 22-én született.
A legenda úgy tartja: Bécsben. Valójában az
osztrák-magyar monarchia Galícia tartományában,
Suchában. Apjának pályaudvari étteremhálózata
volt. Édesanyja családja szállodások leszármazottja.
Leányként New Yorkban élt. Ennek köszönhette
Wilder és fivére a Billy meg a Willy becenevet. 1914-ben
Bécsbe költözik a család. A reálgimnázium
után Wilder beiratkozik a bécsi egyetemre (1924). Ahol jogot
tanul. Három hónapig. Újságírónak
áll: a Die Stunde és a Die Bühne közli sport- és
bûnügyi riportjait, interjúit. (Berlini riportjai, tárcái,
kritikái a húszas évekbõl zsebkönyvkiadásban:
Der Prinz von Wales geht auf Urlaub. Berlin, 2000). Húsz évesen
összeismerkedik az amerikai jazzkarmester Paul Whitemannal, elkíséri
Berlinbe. Különbözõ újságoknak dolgozik
(Berliner Börsen-Courier, B. Z. am Mittag, Tempo, Der Querschnitt).
Négerkedik némafilmek forgatókönyveiben.
Virgoncan tiszteletlen maradt túl a kilencvenen is. Schlöndorff
többrészes interjúfilmet forgatott hajdani honfitársával,
aki bár 33 évvel korábban született nála,
fiatalabbnak hatott szellemével. (Igaz: némileg elfeledett
németül, de még mindig nem volt elég jó
angol.) Talán az tartósította a változékony
évszázadban, hogy változatlanul kitartott ízlésénél.
Nem maradt változatlan. Elvhû sem. Az érdeklõdéséhez
maradt hûséges. Amikor Walter Rüttmann valóságos
mozgóképi forradalomként létrehozza filmfelhõkarcolóját
(Berlin, egy nagyváros szimfóniája, 1927) felmutatva
az Új Tárgyilagosság zászlaja alatt a köznapok
ünnepiségét, feleletül Wilder (Robert Siodmak,
Fred Zinnemann, Edgar Ulmer társaságában) megfogalmazza
a Vasárnapi embereket (1928), fölmutatják a munkaszüneti
napban a mindennapit.
Együtt marad a Menschen am Sonntag csapata. Ernst Neubach színdarabját
szabadon feldolgozza Wilder szövetkezésben Ludwig Hirschfelddel
és Kurt Siodmakkal. A rendezõ Robert Siodmak, fõszereplõ
Heinz Rühmann. Címe: A férfi, aki keresi gyilkosát
(1931). Költött királyság kulisszatitkait leleplezõ
mese az Õfelsége parancsára ugyanabban az évben.
Az UFA keresett forgatókönyvírója (Bíró
Lajos, B. E. Lüthge és Nóti Károly) Billy Wilder
ötletébõl készített könyvet Székely
István rendezõnek Félrelépés (1931)
címmel. A boldog házaspár átszeret egy éjszakai
lokál spanyol táncospárjába. A feleség
Carlóba, a férj Lupitába. A cselekményt Wilder
felhasználta Amerikában a Gloria Swansonnak átdolgozott
Jerome Kern zenés darabjából hollywoodi filmdarabbá
tett Music in the Air forgatókönyvénél (1934).
A húszas éveiben járó forgatókönyvíró
keserû bohózat bonyodalmakat termel. Ingatag erkölcsi
alapelveket. Haszonlesõ, kéjsóvár, pénzéhes
embereket. Ikerpár tükörszerepével operáló
összetévesztéses bohózat soron következõ
ujjgyakorlata, A hamis férj (1931). Erich Kästnernek nem volt
kedve forgatókönyvet készíteni Emil és
a detektívek regényébõl, mivel elõzõ
évben már átdolgozta színpadra. Így
esett a választás az ifjú forgatókönyvíró
Wilderre. Sikere kezdõsebességet adott pályáján.
A gyõztes (1932) címû félreértés-komédiában
felhasználja bértáncosi múltját. Lehár
zenéjével Eggerth Márta fõszereplésével
forgatták le Wilder forgatókönyvét: Volt egyszer
egy valcer (1932). Az Egy szõke álom (1932) hasonlóan
az eddigiekhez az álmodik a nyomor vígjátéksorozatát
folytatja, ahol egy kis újságáruslány elálmodja
magát Hollywoodba. A színészíró Dario
Niccodemi Tökmag címû színdarabjából
a pesti születésû Felix Salten és Max Kolpe társzerzésében
ír nyolckezes forgatókönyvet. Ismét Eggerth Márta
énekes-fõszereplésével készül el
Ábrahám Pál zenéjével Az ég kékje.
Az Õnagysága nem akar gyermeket (1933) Clément Vautel
hason címû regényébõl fordult az UFA
számára. Forgatókönyvíró társa
Balázs Béla volt. Az Amirõl az asszonyok álmodnak
bemutatóját 1933. április 20-án tartották.
Nora Gregor játszott a nõi fõszerepet, (Molnár
megfilmesített Olympia hercegnõje), aki majd Chilében
lesz öngyilkos.
A komikus Peter Lorre. Hamarosan Kaliforniában színész.
A mozipremier idején a forgatókönyvíró
már nincsen Berlinben. Sem Németországban. Danielle
Darrieux-nek ír szerepet Párizsban. A filmet a nácik
feketelistára teszik. Billy Wilder megrendezi elsõ filmjét
(Rosszcsont, 1934) francia lobogó és Alexander Esway neve
alatt. (Eredeti neve Ezry Sándor. A Korda-film révén
angol rendezõként elhíresült. A háborúban
angol tiszt. Párizsban repülõszerencsétlenség
áldozata lett 1947-ben.) Legelsõ önálló
munkája a harmincas évek komédiastílusában
készült. Nincs semmi különös sem a forgatókönyvben,
sem a rendezésben. Csak Darrieux-t dicséri a francia filmtörténet.
Mexikón keresztül besunnyog az USA-ba. Anyja és többi
családtagja odahaza maradt. Koncentrációs táborban
pusztultak el. Pénztelenül, angol nyelvtudás híján
megérkezik Hollywoodba. Ismer néhány menekültet.
Így a magyar Peter Lorre-t. Forgatókönyvíróként
keresi zsömléjét. Összebújnak Kaliforniában
mindazok, akik Reinhardt bécsi vagy berlini színházából
ismerik egymást. Ernst Lubitschnak ír forgatókönyveket:
Kékszakáll nyolcadik felesége (1938), a Lengyel Menyhért
filmnovellájából készült Greta Garbo-Ninocska
(1939). Szerencséje összesodorja Charles Brackett forgatókönyvíróval.
1938-1950 között többnyire négykezeseket írnak.
Munkamegosztásuk: Brackett a producer (a Paramountnak), Wilder rendez.
1951-ben szétválnak. Brackett a Foxhoz megy. Wilder összetársul
J. A. L. Diamonddal. Diamond kivételesen nem magyar volt. Hanem
román. A moldvai Unghanyban született. Eredetileg: Itek Dommnici
néven. Mit jelent amerikaisított családneve elõtt
a J. A. L., azt senki nem tudja, de jól van kitalálva.
Még a régi Városi Színházban a
MOPEX hirdetési jelszava szerint az amerikai filmek fellegvárában
izgultam végig az Öt lépés Kairó felé
címû filmjét Franchot Tone és Anne Baxter fõszereplésével,
abban az afrikai kis hotelben, ahová megérkezik a német
hadakat vezénylõ Rommel tábornok a bécsi Erich
von Stroheim dermesztõ alakításában. Az Öt
lépés Kairó feléhez Wilder ismét az
osztrák-magyar monarchia kultúrájához tért
vissza, lévén a film alapanyagát Bíró
Lajos írta, a mese nem más, mint nagyváradi élményeket
földolgozó színdarabjának, a Hotel Imperialnak
megfilmesítése.
Elsõ Oscar-díjas nagy sikere a Férfiszenvedély
(1945). Nem a huncut Lubitsch-utód jól szerkesztett vígjátékainak
egyike. Az alkoholizmus mindaddig csak komikus földolgozást
kapott, Wilder vette elõször komolyan a betegséget.
Don Birman iszákos író lepusztulásának
aprólékos rajza Ray Milland megkapó színészi
alakításával.
Wilder életmûvében látszólag nincs
a komoran tragikus Férfiszenvedélynek párja. Az Alkony
sugárút komor kaliforniai környezete, a kivénhedt
némafilmcsillagokat körülölelõ árnyékok
rokonságot mutatnak azonban a Férfiszenvedéllyel.
Gloria Swanson olyan mohón kapaszkodik elfakult hajdani sikereibe,
mint Ray Milland a szeszes üvegbe. Huszonhét évvel a
Sunset Boulvard után Korfu szigetén megpróbálta
elrepetálni a sikert: a Fedora (1977) hõsnõje egykori
mozicsillag, rettegve az öregedéstõl és elfelejtéstõl
a halálba menekül.
Wilder érdeklõdésének központjában
tragikus, tragikomikus, melodramatikus, bûnügyi vagy bohózati
hangszerelésben az a kérdés áll: megõrizheti
az ember saját arcát, vagy szükségszerûen
elveszíti. A Legénylakás (1960) alávetett tisztviselõi
kivetkõznek énjükbõl a szolgálati elõmenetel
érdekében, a Van aki forrón szereti (1959) két
állástalan muzsikusa gengszterektõl menekül,
s álláshoz akar jutni: nekibuzdulásukban nemükrõl
is lemondanak. Szükségszerûnek látszik, hogy Wilder
rátalált Molnár Ferenc én-föladó
egyfelvonásosának cselekményére (Egy, kettõ,
három, 1961). Egy Coca Cola-csúcsember leánya beleszeret
egy kelet-berlini sofõrbe. A nyugat-berlini Coca Cola menedzser
aggódik a megérkezendõ szülõk szemrehányásai
miatt: egyetlen óra alatt a kommunista fiúból makulátlan
kapitalistát farag a berlini fal fölállítása
idején. Az Irma, te édes (1963) párizsi prostituáltjának
szerelmét álruhában, énjét levetkezve
nyeri el a félénk Oscar.
Wilderre erõsen rávall a Csókolj meg, tökfej!
rémületes magyar címmel vetített Kiss Me
Stupid (1964). A gyilkos humorú bohózat hõse egy nevadai
kisváros orgonistája (rendszeres véradó) sikertelen
amatõr slágerszerzõ. Betéved egy híres
énekes csillag (Dean Martin), öregedõben lévõ
bájgúnár. A féltékeny orgonista felajánlja
neki feleségét, helyette azonban a városka prostituáltjával
helyettesíti. Nem bohózati patentek hajtják a cselekményt.
A jellemekbõl következik, hogy ki-ki feledve erkölcsöt,
ízlést, neveltetést: nekikeseredetten igyekszik megfelelni
kínos helyzetnek is.
Az elbûvölõen mesélõ Billy Wilder nem
fáradt bele kajánul elragadtatottan gyönyörködni
abban, hogy embertársaiban mennyi a kapzsiság, haszonlesés,
kéjsóvárság, törtetés.
Billy Wilder filmjei
1942 Csitri
1943 Öt lépés Kairó felé
1944 Gyilkos vagyok
1945 Férfiszenvedély
1948 Császárkeringõ
1948 Egy külügyi eset
1950 Alkony sugárút
1951 A nagy karnevál
1953 Stalag 17
1954 Sabrina
1955 Hét év vágyódás
1956 Spirit of St. Louis Lindbergh
1957 A vád tanúja
1957 Délutáni szerelem Ariane
1959 Van, aki forrón szereti
1959 Legénylakás
1961 Egy, kettõ, három
1962 Irma, te édes!
1964 Csókolj meg, tökfej!
1966 Sógorom a zugügyvéd
1970 Sherlock Holmes magánélete
1972 Avanti!
1974 Címlapsztori
1978 Fedora
1980 Haver, haver |
|