Jancsó Budapestje
Vészkijáratok
Hirsch Tibor
A rendszerváltás után Jancsó felfedezte,
hogy az új idõk Budapestje kezd hasonlítani az õ
régi filmjeinek klasszikus pusztai kulisszáihoz. A hatalom
mûködése a nagyváros díszletei közt
tetten érhetõbb.
Világváros. Mármint Jancsó Budapestje. Ez
nem pontosan azt jelenti, amit érteni szoktunk rajta. Mondjuk, hogy
mindenféle hasonló nagyvárosokkal volna érzékeny
összeköttetésben, hogy csücskeibe állandóan
oda kellene képzelnünk a nemzetközi repterek nyüzsgését,
ahonnan áramlik a világfalu multi-kulti népe, tetszetõsen,
sokszínûen, hogy azután idegenként is otthon
érezze magát, hiszen a honi metropolisz ugyanilyen, elõször
tarkának látszik, aztán mint a megpörgetett szivárvány-korong,
szürke csõdületté egyesül.
Ha a várost világkapcsolatai teszik világvárossá,
hát a Jancsó-féle Budapest más csatornákon,
más dimenziókban vág kaput magán kifelé.
A puszták látnokát a kifutópályák
és terminálok például nem érdeklik,
sem a körgyûrûkhöz csatlakozó autósztrádák.
Ha Budapestrõl van kijárat, az mondjuk egy feneketlen kút
a Kerepesi temetõben. Az ember ugrik, kifelé-lefelé
a városból és már várja is õt
a semmi vagy a dimenzióváltás. Jancsó Budapestje
világváros – amennyiben a városból közvetlenül
elérhetõ külvilághoz idõsíkok,
fekete lyukak és a Balaton-felvidéki tanyaház is hozzátartozik.
Ebben az esetben egyébként a világvárosból
könnyû is, meg nehéz is megszökni. Ha a helyzet
olyan, hát a helikopter is csak eszelõsen kelepel odafenn,
leselkedik és fenyeget, de szó sem lehet róla, hogy
fene nagy égi szabadságában el is tûnhetne a
horizont mögött. Máskor bezzeg! Nyílik egy ócska
kis oldalajtó, és mintha csúszdán utaztatna
a kamera-szem mindjárt a Niagaráig. Szerves világvárosi
kapcsolat. Sok víz, amivel Jancsó pesti népének
amúgy is vigyázni kell, hiszen ha folyóként
folyik, ha esõként ömlik, kimoshatja a városból
az idõt. Ez ugyancsak világvárosi jelenség,
kifejezetten jancsói értelemben. Vihar kerekedik, kopog a
szélvédõ, jár az ablaktörlõ, és
nem kell nyomnunk a gázt, hogy beelõzzünk néhány
évszázaddal. Máskor meg uszályra kapaszkodunk,
mire odébb lökdös minket a következõ generáció
(„Félre az útból!”), amit csak úgy hozott a
városba az áradás, talán bizony az ócska
bárka rozsdás oldalán szivárgott be, a vizes
õsnemzés nyomát magán viselve énekel
és fenyeget.
Így mûködnek hát Jancsó Budapestjének
világvárosi külkapcsolatai. Út kifelé
nem visz, viszont beugorhatunk a monitorba, akár a nagybõgõbe.
Itt, a képernyõ mögött azután vár
ránk békétlen tudattalanunk, a rétegzetten
heverõ õs-krokodil és ember-õs, ahogy az a
Szörnyek évadjában elhangzik. De ugyanilyen monitor-korridorokon
csúszhatunk át magának a városnak mélytudatába
– mi más volna az, mint a neki megfelelõ õs-állapot,
a mocsaras Rákosmezeje, eredeti méretben. A város
rétegei is nyilván egymáson fekszenek: honfoglalás-kori
robbanó szalmabálákat takar a külváros
két háború közti gaztengere és a Jancsó-féle
speciális rozsda-zóna, a közel-történelembe
vezetõ holtvágányokkal.
A rozsda-zóna egyébként ebben a fantasztikus metropoliszban
van olyan fontos hely, mint amilyen a valóságos város
valóságos városfejlesztõinek koncepció-dömpingjében
szokta megilletni. A romos üzemcsarnokok szerkezete azonos technikát
idéz, mint ami az óriás szobrok megnyugtató
statikáját adja, magasan a város fölött.
Iparosítás-kori reprezentatív bronz üzen a századfordulós
plebejus öntött vasnak: galambpiszok díszeleg ezen is,
azon is; mondhatni, ez az üzenet hordozója. Amúgy nincsenek
messze. A Jancsó Miklós városában hírszolgálatot
teljesítõ postagalambnak nem állna módjában
málló falú bérházak gipszstukkó
díszein pihenõt tartani, amíg a rozsdazóna-béli
mozdonytemetõ és elfeledett rendezõ-pályaudvar
homlokzatáról felröppen a Lánchíd tetejére.
Innen rendes szokása szerint, mondjuk, svábhegyi maffiózó-kastélykertbe
száll, aztán akár visszaröppenhet újra
valamilyen elátkozott gyárcsarnokhoz, amirõl a spontán
privatizáció is elfeledkezett – de ahonnan megint egyenes
légifolyosó vezet a Szabadság-szobor hatalmas kifestett
szeméig, esetleg vissza a Duna-partra, ahonnan látszik is,
és mégsem látszik az a város, melynek néhány
szárnycsapással berepülhetõ síkját
gazos grundok, emlékmûvek, kísértetjárta
hangárok, tetszetõs kéjlakok és vakvágányok
feszítik ki.
Vagyis Jancsó Miklós Budapestje nem igen barátkozik
Mándy Iván Budapestjével. Pedig van benne pincér,
van fecsegõ sírásó, van magányos szaxofonos.
De hát Dés Mihály nem valami otthonos kapualjban fújja
a rezet, a pincérek halálos kergetõzésben lakják
be a Niagarára nyíló metropoliszt, ahelyett, hogy
régi vendégekrõl anekdotáznának, a sírásók
bezzeg anekdotáznak régi vendégekrõl, de az
ilyesmi sírásótól hátborzongató,
különösen, ha maga a majdnem örök alkotópáros
Jancsó és Hernádi a temetõi törzsvendégek.
n
Jancsó Budapestje nem éppen puha fészek-város,
de legalább nem is erõdítmény. Ugyanis minden
titokzatossága ellenére áttekinthetõ. Nem csupán
a postagalamb repülne benne szabadon, de a nézõi tekintetnek
is van hová futnia, legfeljebb elfogja gazdáját a
szorongás, mire a nyugvópontot megtalálja. Ebben a
vonatkozásban a puszták bóklászóit követõ
kései szerzõi kamera nem különbözik a metropoliszban
leselkedõ korai változatától. Csakhogy miután
az örökifjú mester még a rendszerváltás
elõestéjén – éppen a Szörnyek évadja
Pesten játszódó prelúdiumával – behúzódott
a fõvárosba, az itteni hét játékfilmnyi
életmû-szelet kellõs közepén még
egy sokkoló stílusfordulattal lepte meg közönségét:
búcsút mondott legendás hosszúsnittjeinek.
Búcsút mondott továbbá – ezzel összefüggésben
– a titok-fejtõ dramaturgiának, mely akár pusztai
építményben, akár nagyvárosi kulisszák
között természetessé teszi a rejtélyektõl
megbódult hõsök és hõsnõk zavart
vagy egymást zavaró táncát, és hozzá
az õs-eredeti Jancsó-stílust. Tudjuk, a jancsói
metropolisz késõi felfedezés; akkor kér hirtelen
helyet magának a filmes Budapest-vetületek között,
amikor a nézõ már úgy hiszi, látott
mindent. Látott körfolyosót, villát, panelt,
Úttörõvasutat, látta az ötvenes évek
végi vígjátékok budai házasságkötõ-termét
elõször, munkást talponállóban valamivel
késõbb, plafont bámuló boldogtalan értelmiségit
még késõbb, a Szomjas-féle Szigony utcai roncs-panoptikumot
– talán legutoljára.
Hát ezt követi a Jancsó-verzió, ami félidõben
rögtön ketté is hasad.
Mert van elõször a keresõk Budapestje, elszánt
zsebbõl-lövõkkel, erõs és gyenge asszonyokkal.
A nézõ õket követve, könnycseppek és
vízcseppek közt hunyorogva hullákat fedez föl,
monitorba nézve átkukucskál a pesti ablakokon, a kamera
feldíszített várótermek pillérei között
oldalaz, oszloponként új titok vagy új megfejtés-változat.
Majd van ezek után három film, amit illetlenül Trilógiának
keresztelt el a kritika, mintha bizony a Mester ünnepélyesen
lezárta volna. Ezek a legújabb városlakók viszont
nem bóklásznak, oszlopok és monitorok között
csak ritkán keringenek. Ehelyett inkább futnak, pörögnek,
rángatóznak. A kamera követheti õket éppen,
de többé nem szédül el, még a millenniumi
oszlop vagy a pálmaágas bronz-nõszemély tetején
sem. Nincs rá többé ok ugyanis, hogy a tekintet kutatva
táncoljon. Többet fogad be, ha megáll: az új
hõsöknek, ha netán mozdulatlanul gubbasztanak, akkor
a szájuk jár. Verbális vibrálásukat
pedig leginkább megkövülten hallgathatja a közönség,
veheti az objektív.
n
A korábbi – de már új életünkhöz
formát, teret keresõ – Jancsó-féle Budapest-látomások
új összefüggésekkel ismertették meg a nézõt,
akit a világ, az ország, a személyiség enigmáin
kívül, egy város titkai is érdekeltek.
Csakis költõi kérdés, hogy miért hiányoznak
belõlük a bérház-kapualjak, házmester-lakások,
egyetemista-albérletek, kifõzdék, kertvárosi
szaletlik?
Jancsó eddig sem igen pepecselt privát-hangulatokkal,
és talán éppen azért nem kereste Budapestet,
mert tudta, a város rendes körülmények között
nem modell, nem történetfilozófiai demo-objektum. A
városnak éppen hogy lényege az a sok-sok kis privát
élet, ahogy viszonylagos biztonságban idejét múlatja
a békeidõs alattvaló, idõs és fiatal,
szegény és tehetõs. Jancsó ettõl a világtól
mint számára mûvészileg használhatatlantól,
még akkor búcsúzott, amikor az Oldás és
kötés címû filmjének hõse eltûnt
a Vár alatti alagútban; ott, ahonnan harmincegynéhány
évvel késõbb, a Szörnyek évadja hõse
elõgurul.
Mindenesetre jött a rendszerváltás, és kimaradt
belõle az albérletek, szaletlik, kiskocsmák népe.
A Mesternek pedig volt módja észrevenni, hogy az új
idõk hitelesítette Budapest-képlet kezd hasonlítani
az õ régi filmjeinek klasszikus pusztai kulisszáihoz.
Ahhoz a világhoz, melyben otthon van. Ahol sok a tisztátalan
titok, de immár tiszta a szerkezet. Kell elõször is
a rozsdaövezet objektuma: lehet csarnok, sehová sem futó
sínekkel, lehet bármiféle lenyúlható
ingatlan-portéka, vagy éppen leszámolások helyszíne,
összeesküvõk gyülekezõhelye. Ha az itteni
kóválygásból a kamera a remíz drótüveg
hálóján vagy közvetve a monitor-ablakon kikukucskál,
átjuthat a Villába, a Villából az Ország
Házába (valamilyen Országos Házba), esetleg
a Szállodába. Ez így egyszerû négyszög.
Négy építmény: egy a távoli síkon,
egy a távoli dombon, kettõ középen, ahol a Kék
Duna az örök szennyest mossa. Felülrõl az egésznek
múlt idõk cinikus emlékmûvei adják a
kínos történelmi perspektívát, még
feljebb pedig ezt is tovább relativizálja a sztratoszféra
és ionoszféra, nagyon messze és nagyon magasan, Jézus
Krisztus horoszkópjának megfejtése vár.
Lehet ez hátborzongatóbb is? Lehet. Ez a világ
– a kora-kilencvenes évek világa – attól, hogy lélek-
és kisember-mentes, azért él. Sõt, épül.
Hideg számítások, forrongó hangulat. Oka van,
hogy a virtuális alagutak összekötik a pályaudvarokat
magánzó-lakásokkal, a drótüveges ipari
hodályt miniszterelnöki rezidenciával. Ez itt születõ
új rend. Az elsõ alagút, mint említettük,
még csak nem is virtuális: piros Volkswagenjén kibukkan
rajta a Professzor, Cserhalmi György alakításában,
megnézi magának a Duna-parti szállodasort és
a Parlamentet, és bár a Villa és a Hodály a
Lánchídról még nem látható, azért
nyugtázhatja: a Mester figyelmére méltó gyanús
pezsgés indult meg itt felül, az örökös városi
mikro-hangulatok aljnövényzete fölött.
A Trilógiában viszont a város már nem pezseg,
és nem szervezkedik. Külön éli életét
Villa, Szálloda, Országos Ház, Lepusztult Hodály.
Ez utóbbiakhoz a Trilógiában a bûn és
baj ismert és konkrét nyoma tapad: Jancsó-féle
„hodály” a leégett Budapest Sportcsarnok, vagy „hodály”
a csõd-bûntettõl érintett Rózsadomb Szálló
kísérteties torzója. A komolyképû keresõk
és konspirátorok nem lakják be a teljes cselekményt,
legfeljebb meg lehet õket látogatni a maguk kis szemétdombjain,
kit a kéjlakban, kit a fõhivatalban, esetleg meghívni
õket, fogadni és visszaküldeni. Ami a várost
illeti, minden megvan, de már minden valakié. Tulajdonviszonyok,
erõviszonyok rendezve, nincs többé egy egész
filmcselekményt kitöltõ terv vagy rejtély, tehát
titkos alagutak sincsenek, melyekben haladva a hõsök bejárhatnák
ezt a majdnem üres, stilizált várost, és betölthetnék
benne küldetésüket. A sínek menti gaztengerben
fölbukkanhat éppen egy spéci terepjáró,
de az nem a másik világ küldöttje.
Az emlékmûvek pedig már nem csupán cinikusan
néznek lefelé, mint amikor még elszánt emberek
küldetéses fejjel elautóztak alattuk. Az emlékmûvek
hatalmasak és röhejesek. Talán bizony röhögnek
is. Pontosabban a Trilógia Budapest-járó Ulysses-párosa
röhög és röhögtet helyettük odafentrõl.
Mert akinek a fent említett Jancsó-pesti objektumok – úgyis,
mint panoptikum-tárlók – között átjárása
(átrepülése?) van, az csakis az új filmek fecsegõ
és rángatózó clown-különítménye.
Kapa, Pepe és csatlósaik. Mintha bizony eltévedt ejtõernyõsök
volnának még a Szörnyek évadja augusztus huszadikai
ünnepségérõl. Õk egyedül, a Jancsó-féle
„Makro-Budapest” bármely objektumára potyoghatnak. Feltalálják
magukat Rozsda-zónában, Országos Házban, Villa-kertben,
oszlopfõn és a temetõben. A Szálloda már
nem játszik. Aki akart, már megérkezett.
A Város hálója viszont elszakadt. Egy „objektum-közi”,
tehát régi (Jancsónál tíz esztendõs)
komplett pesti történethez hiányzik a tánc és
áramlás. Tíz éve még a régi hosszú
snittek mutathatták, ahogy bírvágy és politika
a dolgokat mozgásban tartja. Egyszer még megint szükség
lehet rájuk. Egyszer: esetleg holnap. Ma (tegnap?) viszont nincs.
A Trilógia filmjeiben beomlott a virtuális alagút.
Amúgy megvan a város, darabokban.
És vannak az égbõl potyogó hõsök,
akik alagutak nélkül is eljutnak bárhová. Plusz
a galambok küldeményei, bronz-patinától ipari
rozsdáig. Magasan a történelem fölött. Oda
és vissza.
|