Mûvészet és pornográfia
A test filmje
Gelencsér Gábor
A test a lélek tükre – állítják
azok a mûvészfilmesek, akik a szexualitást pornográf
módon viszik a vászonra.
Pornográfia, pontosabban pornográf képsor egy nem
pusztán az érzéki vágyakat felkorbácsolni
igyekvõ, az aktus résztvevõit egyszerû tárgyként
kezelõ, ún. mûvészfilmben. Más megközelítésben:
határátlépés; egy korábban elszigetelt,
önmagában álló mûfaj határainak
feltörése; bemerészkedés és átvétel.
Hogy nem pusztán a film történetében jól
ismert mûfajkeveredésrõl vagy új szubzsáner
születésérõl van szó, az a megkísértett
– vagy kísértést hozó – filmcsoport jellegébõl
fakad: a pornográfia sokak által „fogyasztott”, ám
a nyilvánosságból kizárt, pontosabban „a társadalmi
nyilvánosság »szürke zónájából«
származó kulturális jelenség, mely a legalitás
és az illegalitás határán egyensúlyozva
folytatja diadalmas »hódító útját«”
(György Péter). Ezúttal nem a pornográfia meghatározásával
kell bajlódnunk, sõt annak eldöntését
is a cenzorokra bízhatjuk, hogy egy nem pornográf szándékkal
készült alkotás pornográf jelenete vajon öncélú-e
vagy sem, s így az adott film megkaphatja-e a – korhatáros
– vetítési engedélyt, avagy 3 x-szel a pornómozik
bûnbarlangjába számûzetik. (Ez a kérdés
mindazonáltal az elmúlt években számos konfliktust
vetett fel alkotók és hivatalnokok között, maga
után vonva a hatóságok derék tagjainak gyakran
komikus, ám végül is megkerülhetetlen esztétikai
és mûvészetelméleti érvelését.)
Mindössze rögzítsük a tényt, hogy az utóbbi
néhány évben megszaporodtak azok a magukat nem pornográfnak
minõsítõ filmek, amelyek eddig csak pornófilmekben
látott jeleneteket tartalmaznak. Íme néhány,
Magyarországon elsõsorban a Titanic fesztivál jóvoltából
ismerõs, illetve moziforgalmazásra is átvett alkotás:
Lars von Trier: Idióták; Gaspar Noé: Egy mindenki
ellen; Catherine Breillat: Románc; Francois Ozon: Szappanoperett;
Léos Carax: Pola X; Virgine Despentes–Coralie Trinh Thi: Baise-moi;
Patrice Chéreau: Intimitás; Michael Haneke: A zongoratanárnõ.
A megtörtént kép-eset
Miért jelent a film számára egyfajta szakítópróbát
a pornográfia, noha az irodalomban, de akár a képzõmûvészetben
is jóval nagyobb hagyománya van a szexuális aktus
közvetlen megjelenítésének? A görög
vázaképektõl a francia felvilágosodás
libertinus szellemiségén át napjaink fotómûvészetéig
az erotika a kánon része – ez az erotika azonban nem pornográfia.
Erotika és pornográfia különbsége ugyanis
nem a látvány tárgyában, hanem a látvánnyá
tett tárgyban rejlik: amennyiben valódi aktus reprodukcióját
látjuk, úgy valami olyasminek a tanúi vagyunk, aminek
az elrejtettség a lényege. Ennek a fajta elrejtettségnek
a feltárása nem a mûvészet heideggeriánus
lét-okához vezet el, hanem az ember eltárgyiasításához.
Amennyiben az aktus imitált, eljátszott, úgy egyszerûen
hazugságról van szó; amennyiben valódi – úgy
nem létezhet a számunkra. (Valahogy így van ez a mûvészet
halálábrázolásával is, amelynek paradoxona
éppen a pornográfia árnyékában fénylik
fel különös erõvel – lásd ehhez Bikácsy
Gergely Baise-moi-kritikáját a Filmvilág 2001/5-ös
számában.) A képzõmûvészeti és
nyelvi stilizálás tehát lényegében kizárja
a pornográfia lehetõségét (a pornográf
irodalmat inkább rossz irodalomnak gondolom), míg ugyanez
a fotografikus reprodukció nyomán szükségszerûen
pornográffá válik. Ám szerencsére –
mint ahogy ezt a fenti filmek példája is mutatja – a mûvészi
gyakorlat nem feltétlenül igazodik a sarkos elméletekhez.
Miképpen válhat indokolttá az eltárgyiasító
pornográfia vizuális jelenléte? Nyilvánvalóan
azon a módon, hogy az eltárgyiasuló, saját
szexuális (vagy ezzel szoros összefüggésben hatalmi)
késztetésének tárgyává korcsosuló,
illetve ez ellen küzdõ személyiség drámáját
hangsúlyozza. Nem véletlen, hogy ebben az esetben a pornográfia
mint idézet jelenik meg: az Egy mindenki ellen fõhõse
pornómoziba, A zongoratanárnõ címszereplõje
szex shop kabinjába tér be, ahol a nézõ vele
együtt és ugyanazt látja, amit õ. A szituáció
nem új a filmtörténetben: már egy bizonyos taxisofõr
is ilyen helyeken küzdött az álmatlanság ellen,
sõt újdonsült barátnõjét is odavitte.
A különbség mégis lényeges, hiszen míg
Scorsesénél csak homályos fényfoltokat, sejtetõ
hanghatásokat látunk és hallunk, addig Noé
és Haneke hosszan és „pontosan” idéz pornográf
képsorokat. Hogyha dramaturgiai, netán lélektani szempontból
elemezzük a helyzetet, akkor a valódi különbség
meglepõ módon mégsem a pornográf látvány
és a pornográf képzelet között húzódik.
Sõt, bizonyos szempontból az utóbbi a nézõt
jobban bevonja a jelenetbe, hiszen csupán utalásokra hagyatkozva
kell saját élményei vagy képzelete segítségével
felidéznie a nem látható képsort. A szituáció
drámaisága a szubjektív beállításból
fakad: azonosulunk a szereplõ nézõpontjával,
ami ezúttal, a pornográfiára irányuló
figyelem következtében, azonosulást jelent a szereplõ
kiszolgáltatott, tárgyszerû létével –
hiszen a pornográfia szemlélõje maga is csak tárgyszerû
mivoltában érintkezhet a látvánnyal. Nem lebecsülve
a megoldás sokkoló hatását, amely bizonyára
szerepet játszik a rendezõi döntésben, az efféle
pornográf „vendégszövegek” elsõsorban nem a látványról,
hanem a látvány nézõirõl – a szereplõrõl
és a vele azonosuló befogadóról – szólnak.
Más módon, mintegy a film szerkezetébe, szüzséjébe
építi a pornográf idézeteket Catherine Breillat
a Románcban, amikor a barátjával szexuális
és lelki válságot megélõ fõszereplõjét
afféle „pornográf pikareszkbe” ûzi, azaz a lány
különféle mintákkal azonosulva próbálja
megélni test és lélek egységét. A szexuális
kalandokkal a rendezõ a filmbeli jelenetek idézetjellegét
hangsúlyozza: a „latin szeretõt” egy ismert pornósztár
alakítja, míg az idõsebb partner a szado-mazochista
„nemi eltévelyedést” legitimáló, szintén
a pornófilmekbõl ismerõs konzumkellékekkel
tevékenykedik a lány körül, illetve a lánnyal.
(Ez a motívum egyébként a Haneke-filmben is fontos
szerephez jut, amikor a zongoratanárnõ szégyenlõs
mosollyal, ám a felkészült háziasszony büszkeségével
pakolja elõ az ágya alá rejtett bõröndbõl
a szado-mazo alkalmatosságokat: íme, mindenbõl a legjobbat
választottam!) A film érzékenyen egyensúlyoz
az õszinte, az önfeladástól sem megriadó
keresés és az öntudatlan szerepjáték,
valamint a kiszolgáltatottság lelki határvidékén,
pontosabban Breillat éppen ennek a határhelyzetnek a drámáját
fogalmazza meg. Egy újabb Nana-történet, másfajta
díszletben, amely kétségtelenül maga is mûvészet
és pornó borotvaélén billeg, miközben
a rendezõ elutasítja a „mûvészi pornó”
lehetõségét.
Másfajta logika mentén válik érvényessé
a koitusz direkt ábrázolása az Idiótákban.
Az inkriminált nagyközelinek semmi köze a pornográfiához;
dokumentumkép csupán, méghozzá a játék,
az imitáció dokumentuma. Ahogy az idiotizmust játszó
kommuna fennmaradásának tétje az, mennyire azonosulnak
választott szerepükkel – végül is csak ideig-óráig,
azaz semennyire, kivéve egy késõbb hozzájuk
csapódó asszonyt –, úgy a film tétjévé
az válik, formailag, stilárisan mennyire képes kifejezni
a „valóságjátékot”. Lars von Trier nem tesz
mást, mint dokumentarista stílusban forgat – ennyit a Dogma
forradalmáról –, s ezzel a gyakorlatban is (újra)fogalmazza
a Flaherty óta érvényes elméleti közhelyet:
a dokumentumfilm nem attól „valószerû”, hogy a valóságot
mutatja, hanem attól, hogy a stílusa megfelel a mûfaj
elvárásainak. Mivel az Idióták esetében
egy imitált valóság „dokumentumáról”
van szó, kétségtelenül szellemesen válik
életszerûvé a film – és a kommuna tagjainak
– kísérlete. Jellemzõ azonban, hogy drámai
fordulat akkor következik be a történetben, amikor a csoport
életébe belecsöppenõ Karen nem pusztán
„polgári engedetlenségi mozgalmat” lát a játékban,
hanem felfedezi benne a lehetõséget saját addigi életének
megváltoztatására. Ott, ahol az imitált játék
valósággá válik – a leleplezõdött
dokumentarizmus fiktív fordulatot vesz… Látszólag
messzire sodródtunk von Trier „pornográfiájától”,
de csak azért, hogy az Idióták módszertanát
hangsúlyozzuk. Ily módon az ominózus jelenet nem több,
mint az adott szituáció, a „grupizás” szerepjátékának
következetes képi megjelenítése. A rendezõtõl
viszont távol áll az efféle elméleti köntörfalazás,
s a hírek szerint produkciós cégével a mûfaj
által eleddig mostohán kezelt nõi célközönség
számára készülõ pornófilmek gyártásába
fogott.
Az elemzõi köntörfalazás, persze, mentegetõzésnek
tûnhet: hogyan lehet legitimálni a pornográfiát
a mûvészetben. Nos, legitimálni nem lehet, amennyiben
viszont „megmagyarázzuk”, kiderül, már nem is pornográfiáról
van szó. Mûvészet és pornográfia helyett
tehát alighanem helyesebb, ha úgy illesztjük egymáshoz
a két szót: mûvészet vagy pornográfia.
Vagy egyszerûen tévedésrõl, hibás,
öncélú, fölösleges megoldásról
van szó; „nagyot mondásról”, mindenáron való
meghökkentésrõl a pornográfia eszközével.
Ilyesmit érzek a Pola X ágyjelenetében, amihez semmit
nem tesz hozzá a látvány „többlete”; ráadásul
ez a fajta nyíltság õszintétlen, amikor a rendezõ
félhomállyal, „mûvészi beállításokkal”
próbálja elfogadhatóvá finomítani a
valódi szexet. Ez volna a mûvészi pornófilm?
Akkor már értjük, Catherine Breillat miért nem
kért belõle. Léos Carax mismásolásával
kapcsolatosan egyébként eszünkbe juthat a pornográfia
„szürke zónából” történõ kilépésének
egy jóval egyszerûbb magyarázata is. Sokszor emlegetik
a hollywoodi producerek valamikori felhördülését
egy-egy Andy Warhol-produkció láttán, akik nem ám
a szellemi és formai radikalizmuson akadtak meg, hanem a pazarláson:
Warhol a filmjeiben annyit mutatott mondjuk a nõi testbõl
vagy a szexualitásból, amennyibõl Hollywood, gondos
beosztással még évekig megélhetett volna. Vagyis
a határok fokozatos, „piacérzékeny” tágításáról
lehet csak szó, amely legalábbis a mûvészfilmek
esetében egészen a pornójelenetekig terjedhet? A mûvészetiparban
is fokozódó cinizmust látva mindez nem volna meglepõ,
mégis, bízzunk abban, hogy a helyzet nem ilyen egyszerû.
Képzeljük el egy hollywoodi mainstream-produkció megasztárjait
éles ágyjelenetben – nos, ez nem csupán egy újabb
közönségréteg kolonizációját
jelentené, hanem valódi paradigmaváltást. A
folyamat egyelõre fordítva zajlik: a Baise-moi két
hõsnõje (és két rendezõje) például
Thelma és Louise nyomdokain járva hajtja végre mélyrepülését
– mûvészi értelemben is.
Az elmesélt képzelet
A jelenlegi helyzetbõl fakadó kérdést megfordíthatjuk:
vajon csak a pornográf képi tartalom által jelenik
meg a filmmûvészetben a pornográfia botránya?
A szó, a dialógus, a képzelet nem lehet pornográf?
A válasz a fentiekbõl következõen több mint
egyszerû igen: jóval inkább azt a feltételezést
igazolja, hogy a mûvészet számára elsõsorban
ilyen pornográfia képzelhetõ el. A pornográf
képzelet helyett a pornográf kép megjelenése
a filmmûvészetben ezért teremt új helyzetet.
Ha nem errõl volna szó, akkor nem volna mirõl beszélni,
pontosabban nem volna épp most miért szót ejteni mûvészfilm
és pornográfia viszonyáról. A sort ebben az
esetben legalább Bergmannal kéne kezdeni: létezik-e
– akár azóta is – a filmtörténetben „pornográfabb”
jelenet annál, mint amikor Alma nõvér elmeséli
szexuális kalandját a némaságba burkolózó
színésznõnek (s aki éppen errõl ír
abban a levélben, ami Alma kezébe kerül, s így
leleplezõdik a nõvér elõtt)? A Personánál
is súlyosabb példa a Csend nagyjelenete, ahol Anna azzal
áll bosszút beteg nõvérén, hogy kifejezett
kérése ellenére, sõt a jelenlétében
létesít szexuális kapcsolatot egy vadidegen férfival.
Ráadásul mindkét jelenetben megtalálható
a látványnál is meghatározóbb pornográf
elem: az egyik fél – jelen esetben a férfi – tárgyként
történõ használata (a Csend esetében ez
szintén hangsúlyosabb, hiszen Anna még csak nem is
beszéli az idegen város lakójának a nyelvét;
„Milyen jó, hogy nem értjük egymást” – mondja
a férfinak). S tovább folytatva az elõzmények
sorolását a Bergman-oeuvre-bõl: A zongoratanárnõ
véres öncsonkítása is megvolt már a Suttogások,
sikolyokban…
A pornográf képzelet megmarad az erotika szintjén;
amennyiben a képzelet fotografikus látványban ölt
testet, úgy igen nehéz kitérni a pornográf
tárgyiasítás elõl. Nem kell túl messzire
mennünk ahhoz, hogy próbára tegyük a felfokozott
tartalmú erotikus szövegek adaptációit. Az utóbbi
évek magyar filmjei közt is találunk néhány
olyat, amely nem kerülhette meg a kérdést: mi történik
a szókimondó leírásokkal, ha a képzelet
vetítõvászna helyett a valóságot reprodukáló
mozi gyöngyvásznán jelennek meg. Az Esterházy
Péter/Csokonai Lili Tizenhét hattyúk címû
regényébõl készült Sólyom András-film,
az Érzékek iskolája és Závada Pál
Jadviga párnája címû mûvének Deák
Krisztina-féle adaptációja egyaránt kitér
a szövegekben rejlõ nyílt erotikus kihívások
elõl. A pornográfia vádja kétségtelenül
fel sem vethetõ velük szemben, az óvatoskodás,
az erotika átesztétizálása viszont mindkét
könyv meghatározó dimenziójától
fosztja meg a filmeket (ilyen léptékû vérveszteség
talán csak a nyelvi játékok terén éri
a szövegeket, ezek adaptálhatósága ugyanakkor
eleve kétséges). Vannak azonban még tartalékok,
hiszen a kortárs magyar próza, sõt újabban
a költészet is gyakran lép az erotikán túl,
illetve az erotikával érintkezõ, ugyanakkor a nyelvi
elvonatkoztatás által a pornográfia veszélyét
elkerülõ területekre. Elég, ha Nádas Péterre
utalok, akirõl Radnóti Sándor Erotikus kísérletek
címû kritikájában megjegyzi, hogy „mindig a
test esszéit írja”, s „amikor hallgat a testrõl, akkor
is belehallgatja az írásba és nem elhallgatja”. A
Nádast adaptáló rendezõre még várnunk
kell, noha az író már megtette a magáét:
a témánk szempontjából is kiemelkedõ
filmnovellát írt Monory M. András felkérésére
A fotográfia szép története címmel.
Az idézett és az elképzelt pornográfia
után végre beszélnünk kell azokról a filmekrõl,
amelyek egyáltalán nem hallgatnak a testrõl, amelyek
közvetlenül ábrázolják a testiséget,
s amelyekkel kapcsolatosan a pornográfia vádja mégis
minden bizonnyal elejthetõ. Nincs recept, nincs szabály arra,
hogy a pornográf képsorok miképpen válhatnak
egy-egy mûvészfilm sajátjává; s a film
esetében azzal az egyszerû magyarázattal sem elégedhetünk
meg, hogy a jó mûvészetben bármilyen formai
megoldás elfogadhatóvá válhat – lett légyen
szó akár pornográfiáról –, mivel ha
ez nincs így, akkor egyszerûen rossz mûvészettel
van dolgunk. Az egyes mûvek önmagukban hordozzák az okot
és a célt, ami miatt és amiért elengedhetetlenül
hozzájuk tartozik a pornográf látvány, s amely
nélkül nem állnának meg a lábukon, vagy
legalábbis más mûvek volnának. Amennyiben ezek
a filmek e téren meggyõzõek, a pornográf mozzanatok
ellenére sem pornográfok – ám ezzel megint csak a
cenzor-esztétikához jutunk. A megoldás tehát
nem a pornográfia tényében, hanem a mûben rejlik.
Így volt ez – hogy ezúttal se feledkezzünk meg a filmtörténeti
hagyományról – Oshima Nagisa Az érzékek birodalma
címû filmje esetében. A film már 1976-ban alkalmazta
azokat a képi megoldásokat, amelyek negyedszázaddal
késõbb is sokkolják a mûvészfilmek értõ
közönségét. A magyarországi nézõ
számára elérhetõ filmek közül Patrice
Chéreau Intimitását érzem olyan rangú
mûvészi teljesítménynek (valamint Michael Haneke
A zongoratanárnõjét, csakhogy ebben a filmben a történet
szereplõit nem mutatja a kamera aktus közben), amellyel kapcsolatban
érdemes feltennünk a kérdést: mi a jelentõsége
a pornográf jeleneteknek a film egészét tekintve?
Nem próbálom sem elviccelni, sem leegyszerûsíteni
a választ, amikor azt mondom, hogy az Intimitás esetében
a megoldás nyitja a technikában, pontosabban a technében
rejlik; a nem imitált szexuális érintkezés
rögzítésének módjában. A rendezõvel
és a nõi fõszereplõvel, Kerry Fox-szal készült
interjúból egyaránt kiderül, hogy a szexjelenetek
forgatását pontos szabályokban rögzítették.
Ezek szerint nem emeltek ki semmit az egyes testrészekrõl
készült közelképekkel, ugyanakkor nem is rejtették
el õket. Nem használtak kézikamerát, mivel
nem akarták a nézõt a leskelõdõ pozíciójával
azonosítani. S végül mind a színészek
mozgását, mind a kamera pozícióját pontosan
meghatározták, így a színészek mindvégig
tudatában voltak a testük és a felvevõgép
térbeli elhelyezkedésének, s a felvétel során,
ha akarták, elrejthették bizonyos testrészeiket. A
technika tehát a kölcsönös bizalom megteremtésével
arra törekszik, hogy feloldja a kizárólag két
emberre tartozó aktus nyilvánossá tételébõl
fakadó ellentmondást. S ezúttal nem arról van
szó, hogy ez sikerülhet-e egyáltalán, hiszen
ezt a kérdést – immár a technén túlról
– maga a film visszhangozza. Az Intimitás ugyanis éppen ennek
a paradoxonnak az áthághatatlanságáról
szól. A filmbeli szexuális kapcsolat addig maradhat fenn,
amíg megõrzi „tárgyszerûségét”,
ameddig a felek nem ismerik egymást, a testükön, az érintkezésükön
kívül nem tudnak egymásról semmit. Fenntartható-e
azonban így a kapcsolat; létezik-e élet – és
mûvészet – a pornográfián belül?
|