FILMZENE
A zongoratanárnõ
A zongoristák pokla
Csont András
Michael Haneke infernójában a fekete zongora a legfõbb
kínzóeszköz.
„Hõskölteményeket és szimfóniákat
írnak, közben meg úgy élnek, mint a disznók”
– Robert Musil szerint ez az egyik fõ ellentmondás nemünk
életében. Mi sem jellemezhetné jobban A zongoratanárnõ
címû film alaphelyzetét. Az Elfriede Jelinek azonos
címû regényébõl (magyarul megjelent az
Ab ovo kiadónál 1997-ben) készült francia mozidarab
két fõhõse zongorista, akik szakadatlanul Schubertrõl
meg Bachról hablatyolnak, miközben a zongoratanárnõ
pornókabinban szagolgatja a maszturbáláskor elhasznált
papírzsebkendõket, tanítványa pedig már-már
kész teljesíteni a hölgy legelrugaszkodottabb perverzióit
is.
Több jelentõs kísérlet (közülük
emeljük ki Zofia Lissa alapkönyvét) született már
a filmzene esztétikai lényegének megvilágítására.
Bevallva vagy bevallatlanul, szinte minden széptanász Igor
Stravinsky provokatív tételét kívánja
megcáfolni, miszerint a filmzene csupán amolyan hangzó
tapéta, mely akkor tesz legjobban, ha úgy viselkedik, mint
a kísérõzenekar az étteremben: tapintatosan
aláfesti az étkezõk beszélgetését.
Magyarán: a filmzenének semmi köze az autonóm
mûvészethez. Kétségkívül nehezen
megcáfolható tézis, és A zongoratanárnõ
– noha sokszor szépen bánik a zenével – korántsem
a legzajosabb bizonyíték a pikírt Stravinsky ellen.
Mert noha a filmben megszólaló összes muzsika nagy,
sõt a legnagyobb mesterek (Bach, Beethoven, Schubert) alkotása
– és ezért a szó hagyományos értelmében
nem is nevezhetõ filmzenének –, e mûvek természetesen
csak töredékesen, csak illusztratív módon szólalhatnak
meg. Elveszítik tehát eredetileg roppant erõs autonómiájukat.
Tapétává alakulnak, mondhatni.
Ám filmünkben e tapéta fölöttébb
szituatív, mindig alkalmazkodik a helyzethez: nemcsak helyzetbe
kerül, hanem néha teremti is a szituációkat.
Zofia Lissa megkülönbözteti a „képen kívüli”
és a „képen belüli” zenét. A képen belüli
zene egyrészt valóságos zene, a valóságban
szólal meg, a mi befogadói valóságunkban, tehát
halljuk áradni a hangszórókból, másrészt
ábrázolt zene, a szereplõk által elõadott
zene, mely hozzátartozik a film meséjének világához
– ebben az értelemben e valóságos muzsika fiktívnek
is nevezhetõ, hiszen a film fiktív világának
része. Fokozza a bonyodalmakat, ha már létezõ,
olykor közismert, jelentõs alkotóktól származó
zenérõl van szó, tehát nem olyanról,
melyet az adott film számára komponáltak.
Nem vitás, hogy a képen belüli zene játssza
az alapvetõ szerepet A zongoratanárnõ címû
filmben; alig találunk olyan jelenetet, amikor ne a cselekmény
részét alkotná a felhangzó muzsika, mely ekként
lényegi dramaturgiai funkcióval rendelkezik. Ami nem csoda,
hiszen egy zongoratanárnõrõl és tanítványairól
szóló munkában mi sem természetesebb, mint
a folyvást fölhangzó és látható
zene. De mivel láttuk, hogy ebben a fajta ábrázolásban
hogyan keveredik a fiktív és a valóságos, olykor
zavarba jövünk: egyszerûen nem tudjuk, mit hallunk, Schubertet
vagy pedig valamiféle fantom-zenét. Ennek ellenére
az ilyen ábrázolásnak nagyon erõs a dramaturgiai
jelentõsége. Jó példa erre, amikor Erika Kohut,
a zongoratanárnõ (Isabelle Huppert bámulatos alakításában)
és egy idõsebb úr Bach egyik kétzongorás
versenymûvét játssza egy elegáns partin. A fiatal
tanítvány, Walter Klemmer (Benoit Magimel) a zene alatt figyeli
tanárnõjét, akit el akar csábítani.
Sokatmondó arcjáték mindkét fél részérõl:
Erikának a zenére koncentráló arca és
a fiatalember szemtelen, a nõ iránti csodálatát
pimaszsággal leplezõ tekintete.
Ebben a jelenetben – és különösen azokban, amelyekben
Schubert Téli utazás címû dalciklusát
próbálják – a zene kommentáló szerepet
visz, kidomborítja a helyzet pszichológiai alapjait. Van
egy különös gonddal megkomponált jelenetsor a filmben,
amely zeneileg is nagy gonddal szervezett: elindulunk egy próbán,
melyen a tanárnõ Schubert Esz-dúr triójának
második tételét játssza partnereivel, aztán
a kép átvált, Erika a zene alatt már egy pornóbolt
táján kóborol, aztán az iskolában tanítja
a Téli utazás Im Dorfe címû dalát a döbbenetes
zongoratrillákkal, benyit Klemmer, némi szóváltás
után távozik, az óra folytatódik a ciklus következõ,
sokatmondó címû dalával: Stürmische Morgen
(„Viharos reggel”). Nagy utat jár be a zene, miként a fõhõsnõ
is. Ez példaszerûen megoldott képsor.
Ám sajnos nem mindig van így. Rosszabb esetekben, például
a fõcím alatt, a felülrõl mutatott zongorázó
kezek mintegy vágóképként funkcionálnak
csupán – a zenének ilyenkor csökken a dramaturgiai súlya,
és elõtérbe lép a fikcionalitása. Ha
egy Chopin-részletet hallunk a felülrõl fényképezett
kezek fölött, nem tudjuk, mit hallunk: Chopint vagy egy olyasfajta
zongoradarabot, amely megkülönböztethetetlenül majmolja
Chopin egyik létezõ zongoradarabját.
És egyszer csak hirtelen elfogy, kihal a zene a filmbõl:
attól a jelenettõl kezdve, hogy Klemmer Schubert kései
A-dúr szonátájának második tételét
intonálja – a felülrõl fotózott képen
látszik a tanárnõ szép lába is a klaviatúra
alatt! –, többé nem hangzik fel egyetlen hang sem. Innentõl
a cselekményben elszabadul a szexuális pokol. Talán
azt jelenti ez, hogy e két pokoli zenész kiölte a muzsikát
a maga életébõl, és ezzel együtt a világból
is? Recenzens úgy véli, e kérdés megválaszolása
túllépné e cikk kereteit.
A zongoratanárnõrõl februári számunkban
olvasható elemzés (Földényi F. László:
Jéghideg erotika). A filmet forgalmazza a Budapest Film.
|