Budapest operatõr szemmel
Vedlik a város
Andor Tamás
A filmen a valóság kerül a legtöbb pénzbe.
A hazugságokat többnyire olcsóbban meg lehet úszni.
Idegen városokban kószálok turistaként és
rajtakapom magam. Tátott számat. Hátrabicsakló
fejem. Megfájduló nyakam.
Itthon, Budapesten nem vizslatok templomtornyot, házak díszített
oromzatát nem kutatom csodálkozva, a századszor megjárt
lépcsõházak patinás szépsége
elkerüli a figyelmemet. Az ember saját agyonhordott karórájának
számlapjáról nem képes elmondani a legfontosabb
jellemzõket, ha közben nem tud rápillantani.
Megélek egy várost, amiben születtem, folyamatos
romlásával, változásaival, szükségszerû
vagy ostobán fejetlen alakításaival, de ha nem köt
valami szakmai függés, akkor észrevétlenül
vedlik, öltözik, gyûrõdik körülöttem.
Életem során világháború és forradalom
szántott végig ezen a városon, és a sebek úgy
hegedtek rajta, olyan nehézkesen, áldozatok árán,
mint egy megcsúfolt arcon. Szeretek egy várost rákos,
lakótelepi kinövéseivel, repesz szaggatta, patinás
palotáival, milliószor elküldött, megkapó
látképes levelezõlapjainak pompájával,
hídjainak roskadozó terhével, szennyes folyójával,
Istennek, pénznek emelt tornyaival. Felnézek és látom,
hogy kúszik a környezõ hegyekre, és rácsodálkozom,
amint a tömés bekerül foghíjaiba. Operatõr
vagyok. Ha dolgozom, motívumkinccsé válik minden ismert
sarok, megváltozik a falak, ablakrések jelentése,
a távlatok kinyílnak vagy hiányzanak, a színek
tolakodni kezdenek vagy elrejtõznek egy-egy téma függõségébe
kerülve. Ilyenkor veszem észre, hogy egy kedves, régi
utcán, ahol gyerekkoromban szánkóztam, nagy forgalom
zajlik a mindkét oldalon parkírozó kocsik között,
s ez lehetetlenné teszi a korabeli hangulat felidézését.
De nincs lehetetlen. Napokig tartó szervezéssel eltûnnek
az autók, stráfkocsi kerül elõ, nehéz
„Dreher” lovakkal, lószarral, verebekkel, szánkázó
gyerekekkel, köd úszik az utcán, és még
mindig csak negyven évvel lettem fiatalabb. Szakmai szinten sokszor
megéltem a Pál utcai fiúk lelkének traumáját,
az eltûnõ „édes grund” hiányát. Ács
Feri kevéssé gavalléros utódai einstandolják
a gyerekkoromat. S ki játszik ma már üveggolyóval?
Golyózáporban?
Csodálatos dolog volna Ráday kolléga álmának
teljesítése. Ha a város élõ szövetében
a motívumkincs korról-korra megmaradna, és nemes zárványok
õriznék töröktõl tatárig, osztráktól
németig, szovjettõl bankárig mindazt, amit elvettek
vagy hozzáadtak.
Békésebb helyeken „Szent István” méltóságteljes
kerekes hajóval ünnepelné Széchenyi Lánchídját,
és ujjongó gyereksereg bámulná lóvasútról,
amikor a csodálatos hajó lehajtja kéményét,
hogy átférjen alatta. De már a szárnyashajó
is csak nosztalgiából úszik.
Építõ nosztalgiára vágyom hanyatló
filmesként, de még mint ifjú ember, aki „úsztam”
pár hosszt a régi Váczi utcán, Keleti Márton
kávézott a Muskátliban, néztük a csajokat,
s még nem volt „cséndzs mani”.
Építõ nosztalgiára vágyott már
Petõfi is a pesti korzón:
„A bérkocsiknak embergázolása,
A zsebmetszõk, a pörölõ kofák
Az embert mind igen mulattatják.
S azt kell még látni, hogyha szép idõben
Sétára kél a tarka-barka nõnem.”
(Pest)
De múlik minden, múlik a motívumkincs. Régi
mozikból a város különös arca villan elõ:
egy Karády-filmben felkavaró kíváncsisággal
néztem a Kossuth Lajos utca torkolatából a régi
Erzsébet-hidat, elõttem konflisok keresztezték egymást
csendesen kocogva, s cilinderes, keménykalapos urak sétafikáltak.
A Hamvadó cigarettavég forgatása szerény
anyagi keretek közt zajlott. Karády korának felidézésére
egyetlen néptelen utcakép, egy taxi és a jótékony
sötétség állt rendelkezésemre. Ha a fent
említett régi film látványát akartuk
volna megteremteni, az sokmillió forintos kiadást jelentett
volna egyetlen félperces beállítás kedvéért,
és akkor még nem is említem a régi Erzsébet-híd
digitális trükkel való helyettesítését.
Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét?
– kérdezte Szász Péter, és hõsnõje,
Pécsi Ildikó felejthetetlen hömpölygésével
próbálta felfedezni pár évvel azelõtt
elhagyott városát meg az ottfelejtett vagy elpusztított
barátait. „Ez még nem volt itt akkor” – mondja a hõsnõ,
aztán kinyit egy sehová sem nyíló ajtót.
A semmiben markológépek dolgoznak, a felszálló
porban emlékek omlanak össze. Úgy forgattunk, hogy az
ajtó tízutcányival arrébb zajló építkezésre
nyílott, mert filmen mindent lehet. Csak pénzbe kerül.
A filmen a valóság kerül a legtöbb pénzbe.
A hazugságokat többnyire olcsóbban meg lehet úszni.
Anélkül, hogy moralizálnék, el kell mondanom:
vannak nagyon drága hazugságok is. Ez a költség
koronként kisebb nagyobb mértékben beépül
a mozijegy árába.
A filmmûvészet tanulságai és hazugságai
kutatható arányokat mutatnak, de most nem szeretném
ezzel feszegetni a kereteket, hiszen Budapest múló és
meg-megújuló eleven látványán elmélkedem
filmes élményeim kapcsán. Az én málladozó
Budapestembõl ha kitettem a lábam, nem turistaként,
hanem forgatás okán, mindig felfigyeltem az eltérésekre:
Helsinki tiszta levegõjében felragyogtak a színek,
Párizs kutyaszarral borított fenséges pompája,
sistergõ szabadságszagával, London megbízható,
tisztára festett tégláival bûvölt el, Stockholm
csõfelhõin keresztültûzõ Nap kiverte kezembõl
az utolsó cigarettát.
Itthon óriásplakátok hirdetnek csodásan
csábos dohányárukat, alul pedig vaskos felirat jelzi,
hogy a dohányzás káros az egészségre.
Persze ez így van Párizsban is, Helsinkiben is, de nem tudok
franciául, és nem tudok finnül. A farizeus agresszivitás
csak anyanyelvi szinten tud feldühíteni. Az importált
„demokratikus”, multinacionális önvédelem szokását
nehezen nyelem le, de lenyomják a torkomon, és fordulhatok
kérdésemmel orvosomhoz vagy gyógyszerészemhez,
ha mellékhatásként összefirkálom festékszóróval
a mûemlékeket.
Sugárútjaink úgy változtatnak nevet, mint
más alsógatyát. Az egyik cigányútra
tévedt falatként megakadt politikus szobrát nagyhirtelen
kicipeljük a raktárba, hogy egy másikat rögtönözzünk
a helyébe, aztán alkotójának kvalitásait
nem tekintve megint kitámogatjuk a napra, hadd szédelegjen.
Magunk és elõdeink vétkeivel és erényeivel
szoboralakban szembenézni nem volna hátrány, hátha
falfirkák vastagsága minõsítené a modellek
tetteit. Vagy abszurd és szürreális vízió
Széchenyi, Kossuth, Lenin, Sztálin, Horthy, Szálasi,
Hitler, Rákosi, Kádár, Ferenc József és
Erzsébet, István Király és Vazul, Anonymus
és egy rossz lovasszobor leszarva minden szálló madártól?
Ballagok múltban és jelenben, s lelkemben cseppet megnyugodva
érzékelem a tehetség különleges képességét,
hiszen a történelem rossz fantomjairól csak rossz szobrok
születtek. Látott valaki jó Sztálin szobrot a
jó Sztálinról? Mert én nem. Jó szobrot
Hitlerrõl? Elképzelhetõ?
A város motívumtenger a filmesnek. Háttér,
helyszín, történeteihez. Képeihez hangulat, díszlet,
jellemzõ környezet.
A város Cséplõ Gyurinak a nagyon áhított
munkahely, a meggazdagodás lehetõsége és a
Gyuri sorsát dokumentáló kamera egyszer csak ott találja
magát a budapesti téglagyár szegénytelepén,
az olcsó munkásszálláson, a talponállóban,
az aluljáróban. Budapest szépsége kitárul
alulnézetben is, mintha szoknya alá nézne a kamera,
hogy a mindenkori nyomorúság erotikáját felfedezze
a csupasz hétköznapban. Aztán a pályaudvarok
jövõ-menõit rossz szagukkal együtt elviszik a vonatok.
És itt maradnak a hidak, a budai hegyek, szemben a pesti lapállyal.
Marad a különös fényekben gazdagon mutatkozó
budapesti látkép, közepén a nem kék Dunával,
melynek kanyargó partján a kõlépcsõre
ülve elmerenghet költõ és rajongója. A dinnyehéj
helyett malacdögöt hord a víz és ez még
a jobbik eset. A part fenséges parlamentjében, a munka közös
dolgaink rendezésére, még nem tudott igazán
kiteljesedni.
Filmezgetünk, bóklászunk Pesten és Budán,
s elbûvölve látom, hogy az új Erzsébet-hídon
oda-vissza járva minden nap új és új fényekben,
új ködökben, új páratávlatokban,
más és más tükrözõdésekben
rohanok, kocsin vagy buszon, gyalog vagy biciklivel. Elképzelem,
hogy egyszer kamerát ragadok és rögzítem egy
éven keresztül, napról-napra ezt az élményt,
hogy eladjam az utókornak.
Budapest erein, mint a vértestecskék, lüktetünk.
Élményeink, emlékeink oxigénjével házalunk
létfontosságú szerveinknél.
|