Szerelem utolsó vérig
Éretlenségi találkozó
Turcsányi Sándor
A Szerelem elsõ és második vérig után
másfél évtizeddel folytatódik – és befejezõdik
– Füge és Ágota története.
Beszéljünk komolyan. Komolyan komoly dolgokról: mi
a magyar film legnagyobb problémája pillanatnyilag? Pénz,
paripa, fegyver? Invenció? Szo-szo. A mobiltelefon. Lemegy az ember
az utcára, ez olykor filmrendezõkkel is megesik, és
mit lát, boldog, boldogtalan telefonál. Gondolák közt,
a szupermarketben, figyelj anyukám kakashere nincs, de akciós
a zsebtelep. Márpedig, ha egy alkotó a mai magyar rögvalóban
kíván megmerítkezni, valamit csinálnia kell
a mobiltelefonnal, kezelhetné önéletrajzi elemként
is, de erre még nem volt példa.
Mindezt amolyan mûfaji meghatározásként
bocsátom elõre. Hisz’ nincs is annál kézenfekvõbb
megoldás, mint az a tempó, hogy ha már játszik
az a kis szörnyeteg, hát valaki fizessen érte, és
akkor már mindenért, ami látszik abban a nyavalyás
moziban.
Mindezt emlegetni persze olyan, hogy az pirul, aki szóba hozza.
Ugyanakkor e gyakorlat úgyszólván garantálja
a produkció minõségét, így tárgyalása
elkerülhetetlen. Dobray György ekképp hozta tetõ
alá vizsgált opusát, mely – leginkább címébõl
következõen – egy trilógia befejezõ darabja.
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer Szegeden egy szerelem. Azóta
sok víz lefolyt a Tiszán, meg cián. Megváltozott
a rendszer például, de ennek nincs túl nagy jelentõsége.
Van, amit nem lehet elfelejteni.
Szervusz, milyen rég nem láttalak, de jól nézel
ki! A sztereotípiának ható fordulat ezúttal
minden irányba hat. Meghatározhatjuk általa a mû
eszmei mondanivalóját éppúgy, mint nézõ
és alkotó viszonyát. Egy harmadik részt az
biztos megnéz, aki látta az elsõ kettõt, és
a megfelelõ pillanatban még életben van. Na, tényleg,
mi van veled, mesélj! Sztereotip felszólításokra,
hasonló közlésekkel a legkönnyebb reagálni.
Pár nagyvonalú mondatban fölvázolunk ilyenkor
éveket. Kösz, megvagyok, férjhez mentem Olaszba, két
gyerek, megdöglök értük, de sok a veszõdség,
nyakamon a háztartás, a férjem mindig dolgozik. Kérdés,
hogy címszavakból lehet-e filmet csinálni? Lehet.
Ilyet. Hiszen a nézõ ilyen érdeklõdésére
Dobray is csak hasonló választ tud (akar) adni. Ez voltaképpen
érthetõ, sõt el is fogadható. Miért
ne legyen jó megint egy kicsit? S ennek beismerése tulajdonképpen
a film javára írható. Oké, nem jutott az eszünkbe
semmi, de egy kicsit megint együtt vagyunk.
Ráadásul ugyanilyen kicsiségek azok, amiket a
mozi hibájaként esetleg fölróhatunk. Ezeket ugyanolyan
kínos emlegetni, mint azt, hogy miért készülnek
ma Magyarországon másfélórás, mozikban
vetített reklámmûsorok. Ha valamin annyi fogás
található, hogy miért szerepel benne Uhrin Benedek,
az akár még jó film is lehetne. A mondott hajlott
korú dalnok körülbelül két hétig volt
irtó kemp ebben a pagonyban, aztán meg egy szerencsétlen
flótás, akit azért rángat a média, hogy
kiröhögtethesse.
Kell-e mondani, hogy ezen a két héten már mennyivel
vagyunk túl? Az is tény, hogy kabaré-tréfák
laza füzérébõl is lehet roppant szórakoztató
filmet csinálni, csak eddig még nem volt rá példa.
Így viszonylag nehezen értelmezhetõ Kovács
Lajos heroikus küzdelme a roppant dallamos olasz nyelvvel. Tessék
mondani, hányszor volt az már meg, hogy a bunkó magyar
nem beszélni külföldi nyelv, ezért ordítva
és mindenre elszánt artikulációval beszélni
magyar.
És ez az egésznek az alapvetõ baja. Nem hiszem
el, hogy ennyi ideig nem találkoztunk, hiszen ugyanazt, ugyanúgy
mondjuk egymásnak, mint tegnap, mint tegnapelõtt. És
biztosra vehetõ, hogy holnap is csak ennyire futja. Akkor minek.
Vagy miért teszünk közben olyan felelõtlen kijelentéseket,
hogy utolsó. Miért pont most utoljára. Mobiltelefont
jövõre is fognak árusítani.
Szerelem utolsó vérig – magyar, 2002. Rendezõ,
író, vágó, producer: Dobray György. Kép:
Garas Dániel. Zene: Presser Gábor. Hang: Juhász Róbert.
Szereplõk: Beri Ari (Füge), Szilágyi Mariann (Ágota),
Molnár Juli (Nina), Pillár Napsugár (Fanny), Pietro
Ragusa (Giorgo), Kovács Lajos (Lajos bácsi), Kamarás
Iván (Dandy), Kari Györgyi (Ügyvezetõ), Uhrin Benedek
(Beske), Jászai Joli (Gizike néni). Gyártó:
Blufilm / Film Plus. Támogató: MMKA, NKÖM, tv2, Magyar
Filmlaboratórium, ISM, Union Biztosító, Gio–Wolf,
Nokia, Human Soft, Pécsi Pannon Sör. Forgalmazó: Budapest
Film. 89 perc.
|