Független mûhelyek: Inforg Stúdió
Jövõ idõ
Pápai Zsolt
Egy stúdió az új generációs törésvonal
mentén.
A ’89-es politikai fordulat hozta változások pusztító
meteoritokként bombázták szét a negyven év
masszív változatlanságában megcsontosodott
filmgyártási- és forgalmazási struktúrát
Magyarországon; a kataklizma nyomán a nagy múltú
hazai filmstúdiók csaknem a vegetálás szintjére
süllyedtek. A honi stúdiótörténetben új
krétakort hozó periódusban a masztodonok némelyike
képes volt alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez
(ilyen volt a Simó Sándor vezette Hunnia), másoknak
(Budapest, Objektív) viszont egyenesen a léte forgott kockán.
Az igazi világvége mégsem jött el, mivel a kilencvenes
évek derekán új organizmusok jelentek meg a marsbéli
tájon: a gombamód elszaporodó apró filmgyártó
vállalkozások mellett különösen az 1995-ben
megszervezõdött Duna Mûhely és az ugyanekkor alakult
Inforg Stúdió feltûnése jelezte, hogy élet
születik a régi világ romjain.
Re-generáció
A sok más magyarországi stúdióhoz hasonlóan
a pénz- és infrastruktúrahiány által
kényszerpályára szorított és a forgalmazási
rendszernek kiszolgáltatott Inforg a mostoha körülmények
ellenére néhány év alatt a fiatal filmesek
kísérleti terepévé és alkotómûhelyévé
vált. Részben a stúdiónak is köszönhetõ,
hogy a honi kisfilmtermés az ezredvégre mennyiségileg
megnõtt, minõségileg pedig megizmosodott, azaz a médium
a kortárs magyar mozgókép húzóágazatává
vált.
A filmkészítés mellett tankönyvek, valamint
mozgókép-elméleti és médiaoktatási
segédanyagok kiadásával is foglalkozó Inforg
egy vágóstúdió felállításával
eredetileg a célból született, hogy a közszolgálati
és a kereskedelmi televíziók számára
készítsen mûsorokat, de idõvel az alapítóknak
(Muhi Klára kritikus, Hartai László rendezõ
és Muhi András producer) csalódniuk kellett a tévék
fogadókészségét illetõen, ezért
a vállalkozás filmgyártó társasággá
alakult.
Az Inforg kizárólag az ifjabb nemzedék képviselõiben
gondolkodik, és szívesen lát profikat, amatõröket
egyaránt – az amatõrizmust viszont, többé-kevésbé
eredményesen, iparkodik távol tartani magától.
A stúdió lehetõséget kínál filmközelben
mozgó, ám rendezõként korábban nem bizonyított
alkotók (Bodó Viktor, Buvári Tamás, Politzer
Péter, Szaladják István) és filmrendezõ
szakos egyetemisták (Kenyeres Bálint, Krasznahorkai Balázs,
Vécsei Márton) számára, de szóhoz juttat
az ismeretlenségbõl érkezett direktorjelölteket
is (Kedves Lili, Stefanovics Angéla, Fliegauf Benedek, Kálmánchelyi
Zoltán, Nemes Gyula, Oláh Lehel, Végh Zsolt). A filmekhez
szükséges tõkét a szokásos csatornákon
(MMA, NKA, Történelmi Filmalap, ORTT) keresztül, pályázatok
útján szerzi a cég, de arra is volt már példa,
hogy saját kasszából fedezett egy-egy produkciót.
Az Inforg célja, hogy a jó értelemben vett – azaz
színvonalas filmeket teremtõ – professzionalizmus irányába
tegyen piciny lépéseket, és ez a non-professional
stílben készült filmekre is igaz: az elképzelésbe
sok minden, videóra készült és celluloidra forgatott,
szikáran egyszerû és nagyobb igényû mû
is belefér. Az Inforg egyszerre kísérleti laboratórium
és mozgókép-mûhely; sikereinek záloga,
hogy a divatos trendekkel mit sem foglalkozó és az alkotóknak
jelentékeny szabadságot biztosító stúdióvezetés
sem kifelé, sem befelé nem igyekszik definiálni stúdiója
profilját.
Minõségorientáltsága a többi jelentõsebb
független mûhellyel (Duna Mûhely, BBS) rokonítja,
ugyanakkor a benne meglévõ erõs közösségi
szellem a kisebb, kommunális alapon szervezõdõ kollektívákhoz
közelíti az Inforgot. Noha a stúdió munkatársai
szemléletükben és habitusukban igen különbözõek,
nagy belsõ egység jellemzi a társaságot: az
alkotók szemében a film valóban „kollektív
mûfaj”, a „tagok” tanácsokkal és ötletekkel segítik
egymást, és gyakran bedolgoznak egymás munkáiba.
Igazán azonban csupán egyvalamiben közösek a stúdió
munkatársai: mindannyiukat a nagyjátékfilm-készítés
indulata hajtja. Feltehetõen épp ez a dilemma határozza
meg az Inforg jövõjét: a következõ idõszak
nagy kérdése, hogy sikerül-e elkormányozni némelyeket
a nagyfilmig, vagy a stúdió megmarad a kisfilmek bázisának.
A jelenlegi helyzet nem ad okot derûlátásra, hiszen
a nagyjátékfilmekhez már feltétlenül szükséges
állami szerepvállalás elmaradása mellett az
is gondot jelent, hogy a hazai színtéren a fõiskolát
végzettek még mindig több kör elõnyben vannak
a direktordiplomával nem rendelkezõkkel szemben. Az Inforg
alkotói hiába bizonyítanak a kisebb mûfajokban,
árnyékban ragadnak, hiszen vájtszemû kritikusok
szûk körén és elszánt cinefilek maroknyi
csoportján kívül alig valaki kíváncsi
munkáikra. A tévépremier egérutat kínál,
lévén a televízió a kisfilmek igazi fóruma
– azonban az olyan mû, amely nem kerül képernyõre
e médiumban sem, gyakorlatilag nincs, nem létezik.
Minimálból maximumot
A stúdió filmjeit tematikai és stilisztikai értelemben
is sokszínûség jellemzi, az eddig másfél
tucat kisjáték- és fele ennyi dokumentumfilmet prezentáló
Inforg kaleidoszkópszerû tékájában a
legkülönbözõbb tárgyú és anyagkezelésû
mûvek sorakoznak egymás mellett. A klasszicizáló
hangvételû és kiállítású
opusok (Aranymadár; Zárás) szomszédságában
akad itt experimentálba úsztatott képekkel tálalt
„történetmesélõ” mozi (Citromfej; Köd; Öt
után, hat elõtt), pajkos tónusú szkeccs (uristen@menny.hu),
a minimalizmus határait ostromló játék-, illetve
kísérleti film (Alexandriai dohányból; Beszélõ
fejek) vagy épp hagyományos(abb) dokumentumfilm is (Koko;
Zenés mûszak). Az egyes mûveket a bennük megmutatkozó
markáns kísérletezõ kedv mellett a rendezõk
világlátása hozza közös nevezõre:
miként a legújabb honi filmkészítõ-generáció
munkáiban általában, az Inforgnál készült
darabokban is a történelmi, a politikai vagy a szociális
motívumokat hanyagolják a szerzõk, és végtelenül
szubjektív nézõpontból fogalmaznak.
A közel négy évig tartó erõgyûjtés
után a stúdió csillaga a 2000. évi, 31. filmszemlén
ívelt fel, amikor a kisjátékfilm-szekció megosztott
fõdíját két Inforg-produkció nyerte.
Szaladják István Aranymadár címû pogány
evangéliuma és a Stefanovics–Kálmánchelyi–Végh
trió uristen@menny.hu címû gegfilmje az Inforgban folyó
munka alternatíváit jelzi: a két, koprodukcióban
(az Aranymadár a Duna Mûhellyel, az uristen a MAFSZ-szal)
készült mû közül az elsõ szokatlanul
hagyományos, a második szokatlanul rendhagyó, elõbbi
viszonylag nagy költségvetéssel celluloidra, utóbbi
aprópénzbõl videóra forgott. A XII. században
játszódó Aranymadár fekete-fehérben
fényképezett, míves kompozícióival szuggesztív
történet egy földi léte utolsó stációjához
jutott lovagról, az uristen hetyke hangvételû, szellemes
fabula a Magasságos alászállásáról,
Budapesten átélt fura kalandjairól. Noha témájában,
szemléletében és a megformálás módját
illetõen fényévekre van egymástól a
két darab (ezért elõbbi abszolút „rétegfilm”,
utóbbi pedig akár „közönségfilm”-nek is
nevezhetõ), abban mégis közösek, hogy egyik sem
próbálja felülütni ambícióit, tisztában
és szinkronban van lehetõségeivel.
Az Aranymadár, az uristen és a Zárás felettébb
meggyõzõ antré egy épphogy életre hívott
mûhelytõl. Az Inforg magasra tette a lécet e filmekkel,
és annak ellenére, hogy a második aktív év
hozama színvonal tekintetében már szórtabbnak
tetszik, mint az elsõé volt, néhány meglepetés-produkcióval
ekkor is elõrukkolt a stúdió. A 32. szemlén
a kísérleti szekcióban fõdíjat nyert
Beszélõ fejek címû, mélységesen
egyszerû technikával készült, minden ízében
életközeli áldokumentumfilm extrém példája
annak, miként lehet korlátozott lehetõségekbõl
eredményt kihozni. Hat, szigorúan premier plánban,
mozdulatlan kamerával és fekete-fehérben fotografált
ember mesél el egy-egy történetét ugyanarról
a (fiktív) személyrõl, mondatról-mondatra megrajzolva
egy ismeretlen és kiismerhetetlen férfi portréját:
Fliegauf Benedek filmjének ereje a szikár és feszes
szerkezetben, az élõbeszéd természetességét
idézõ monológokban és a szereplõk játékának
keresetlenségében rejlik. Jellemzõ módon a
stúdió tavaly bemutatott másik kulcsmûve, Oláh
Lehel Öt után, hat elõtt címû munkája,
a megcsalás-megcsalatás témakörében vizsgálódó,
a francia újhullám reprezentánsaira is kikacsintó
opus pazar formalizmusával – szivárványszínben
szikrázó képeivel, hangsúlyos montázsépítkezésével,
erõteljes fény-árnyék-technikájával
– egészen más irányból közelít
tárgyához.
Az Aranymadár, az uristen@menny.hu, a Zárás, a
Beszélõ fejek, az Öt után, hat elõtt seregnyi
díjat nyert, a Magyar Filmszemlétõl a Mediawave-ig,
Marosvásárhelytõl Münchenig – az Inforg eddig
terített kisjátékfilmjei összesen mintegy negyven
oklevelet kaptak hazai és nemzetközi mustrákon. Az elmúlt
két év elismerései arra mutatnak, hogy az Inforg jó
irányt követ, ez azonban nem jelenti azt, hogy a stúdió
révbe ért volna. Mivel – ellentétben egy-két
más honi mûhellyel – az Inforg nem rendelkezik tradícióval,
illetve nincs mögötte jelentõsebb infrastruktúra
és gazdasági potenciál sem, kizárólag
produkciói színvonalának folyamatos emelése
szavatolhatja a létét. Ez lehet a stúdió egyetlen
tromfja a pénzt osztó fórumok elõtt. Az Inforg
csak mindenkori jelenébõl építkezhet, a múltjából
nem.
Az Inforg Stúdió filmjei
Kisjátékfilmek:
Kártevõk (Oláh Lehel; 1998)
Zárás (Kenyeres Bálint; 1999) – együttmûködésben
a Cinema Verítékkel és a Duna Mûhellyel
Horribile Dictu (Oláh Lehel; 1999)
uristen@menny.hu (Stefanovics Angéla, Kálmánchelyi
Zoltán, Végh Zsolt; 1999) – együttmûködésben
a MAFSZ-szal
Aranymadár (Szaladják István; 1999) – együttmûködésben
az MTM-SBS-sel, a Duna Mûhellyel és a MOKÉP-pel
Alexandriai dohányból (Mestçi Mehmet; 1999)
Beszélõ fejek (Fliegauf Benedek; 2000)
Várjá’ Vlagyimir (Buvári Tamás; 2000) –
együttmûködésben a 68-as csoporttal
Öt után, hat elõtt (Oláh Lehel; 2000)
Papagáj (Nemes Gyula; 2000) – együttmûködésben
a BBS-sel és a Fórum Filmmel
Köd (Krasznahorkai Balázs; 2000) – együttmûködésben
a BBS-sel
Citromfej (Bodó Viktor; 2001)
Hypnos (Fliegauf Benedek; 2001)
A legkisebb film a legnagyobb magyarról, avagy ha nincs kéz,
nincs csoki (Stefanovics–Kálmánchelyi–Végh; 2001)
Flakon (Kedves Lili; 2001) – együttmûködésben
a Triofilmmel
Kontraszt (Hegedûs 2 László; 2001)
Carla, a szûz (Vécsei Márton; 2001) – együttmûködésben
a BBS-sel
Dokumentumfilmek:
Nórifilm (Hartai László; 1998)
KOKO (Muhi András; 1998)
Maraton (Mispál Attila; 2000) – együttmûködésben
a Bárka Színházzal
Zenés mûszak (Oláh Lehel; 2000)
Csendország (Lakatos Róbert; 2001)
Van élet a halál elõtt? (Fliegauf Benedek; 2001)
Rabszolgavásár (Bódis Kriszta; 2001)
Portréfilm Dés Lászlóról (Muhi András;
2001)
Oktatófilmek:
Mintaórák videón 1-12. (Hartai László)
Herskó-film 1-2. (Hartai László)
|