Beszélgetés a Balázs Béla Stúdióról
3. rész
Kegyetlen szerep
Muhi Klára
A kilencvenes évek válságos idõszaka
után kevés számú, váltakozó
minõségû filmtermés, a kritika lanyhuló
érdeklõdése az elmúlt két évben
mintha megfordult volna a hajó. Kodolányi Sebestyén
és Antal István 1999 októbere óta áll
a BBS élén.
Ahhoz, hogy megértsük a BBS kilencvenes évekbeli
mélyrepülését, vissza kellene mennünk egészen
a rendszerváltás idõszakáig.
Kodolányi Sebestyén: Valóban. Egészen addig
a pillanatig, amikor a Stúdió alapítvánnyá
alakult. Már akkor jártam oda, eufórikus idõszak
volt, mindenki azt hitte, hogy a világ legszabadabb stúdiója
született meg. A BBS ugyanis a rendszerváltás idején
szervezetileg a Mafilm egyik gyártó részlege volt,
ahogyan a nagyjátékfilm stúdiók is. 1990-ben
a Mafilm és a minisztériumi alapítók a Stúdió
akkori vagyonát bevitték a BBS Alapítványba,
s az elsõ évben kaptunk tizennégymillió forintot
a minisztériumtól, ami akkor megfelelt egy átlagos
játékfilm-költségvetés felének.
A függetlenség azonban hamarosan kaotikus állapotokat
idézett elõ. Elõször el kellett költözni
a Pasarétrõl, majd a BBS komoly kölcsönöket
és támogatásokat kapott, hogy újjáépíthesse
a Toldi mozit. A 94-95 táján leköszönõ
vezetés, már óriási adósságokkal
küzdött. Itt azonban fontos volna megérteni egy jogi-elméleti
problémát. Amíg a BBS a Mafilmhez tartozott, volt
egy apparátusa titkár, gazdasági és gyártási
igazgató és volt egy vezetõség, amely szellemi
szakmai vezetõje volt a Stúdiónak. Általában
a vezetõségi tagok csinálták a legtöbb
filmet, hiszen õk voltak a legambíciózusabbak. Csakhogy
egy alapítvány kuratóriuma azzal van megbízva,
hogy az alapítványi vagyont kezelje, önmagát
tehát nem támogathatja. Mi több, egy alapítványnak
tagsága sem lehet. Ez a jogi nonszensz okozta a BBS kilencvenes
évekbeli csõdjét. Teljesen fölfordult minden.
A vezetõség egy vagyonnak a kezelõje volt, ám
a vezetõség tagjai ezt a vagyont úgy kezelték,
mint mûvészek, akik saját alkotói ambíciójukért
küzdenek. Durst Györgynek tulajdonképpen igaza volt, amikor
egy produceri rendszerû stúdióvá szerette volna
alakítani a BBS-t. A vezetõség tagjai viszont elemi
érdeküknek tartották, hogy egy olyan deficites, negatív
idõszakban, amit akkor és azóta is a magyar film
átél, megtartsák azt a poziciót, amit a stúdióvezetõség
jelent. Amikor 1999-ben elvállaltuk a BBS vezetését,
az már egy süllyedõ hajó volt. Ám fogalmunk
sem volt róla, hogy valójában szinte totális
a csõd
1999-ben az összes megpályázott pénzünk
70-80 %-a a tartozásokra ment el. A mai napig minden hónap
elején fel kell adnunk 160 ezer Ft-ot az APEH-nek, miközben
mûködnie is kell a stúdiónak.
A BBS 40 éves fennállása alatt pénzügyileg
mindig csõdközeli helyzetben volt, miközben mûvészileg
virágzott...
Antal István: Igen, de ez a filmkészítõ
tevékenységet közvetlenül nem érintette
jelentõs mértékben. A pénz fogalma mást
jelentett a rendszerváltás elõtt. Ráadásul
a BBS mindenkori mûködése erõsen függött
attól, hogy éppen ki irányította a Mafilmet.
Föld Ottó a hetvenes, nyolcvanas években például
rengeteg gyártási kedvezményt nyújtott a Stúdiónak.
Használhattuk a Mafilm technikai berendezéseit, mûtermeit.
És ez a fajta gyakorlat hozzászoktatta a mindenkori vezetõségeket
egy hamis biztonságérzethez. A saját filmmûvészeti
tevékenységét a stúdió sohasem érezte
veszélyben. Ha pedig baj volt, jöttek a magánkijárások.
A magyar film irányítóinak általában
komoly BBS múltjuk volt, szívesen tettek gesztusokat a Stúdiónak.
Kodolányi: A nyolcvanas években a BBS-ben rengeteg film
készült, a mai állapotokkal összehasonlítva
azonban az igazán érdekes az, milyen sok film nem készült
el. Hiszen úgy is el lehetett kezdeni egy filmet, hogy az alkotónak
nem volt befejezési kötelezettsége. Mostanában
jövünk rá, mekkora hiba volt az elõdeinknek az
a döntése, hogy a sok befejezetlen munkakópiát
kidobták a szemétbe. Ezek a töredékek ma hallatlanul
érdekesek volnának.
Ma megfelelni a Balázs Bélás ideálnak szinte
heroikus feladat, iszonyatosan kegyetlen szerep. Keményen számon
kérik rajtunk azt a fajta világot és színvonalat,
amit a Stúdió a múltban produkált. Annak idején
a BBS-ben évente elindult 10-15 film, ebbõl 4-5 nagyon jó
lett. A többi dobozban maradt, hazavitte az alkotója, a szeméttelepen
vagy a Filmfõigazgatóság cenzori raktárában
kötött ki. De micsoda fantasztikus lehetõség elindítani
húsz produkciót, és a végén kiszûrni
a legjobbakat! Most szerzõdést kötsz arra, hogy a filmet
megcsinálod. De fontos is, hogy bemutasd, sõt, hogy sikeres
legyen, mert azon múlik a következõ éved. Ráadásul
a Filmszemle rendszerével egy nagyon buta versenybe vagyunk belekényszerítve.
Antal: Egy rettenetes rendszerbe, hiszen a Szemle a filmek látszatlétét
jelenti. Novemberben, decemberben, januárban az egész szakma
megszorult állatokból áll. Mindenki meg van õrülve,
nem tud semmit elintézni. S születik egy csomó olyan
film, aminek egyetlen célja, hogy február elsõ napjaiban
az x teremben délután 5-kor levetítsék. És
ha nem készül el, akkor összebuherálják
valahogy, lemegy videóról..., de nem baj, mert dokumentálva
van a katalógusban. Még valaki talán ír is
róla, de a vetítést követõ pillanatban
valójában már véget is ért a film önálló
élete. Egyébként nem ismerek a világon még
egy fesztivált, ahol játékfilm, dokumentumfilm, fõiskolások
elsõ munkái, animáció, kísérleti
film együtt szerepelne. Ugyanakkor leleplezõ módon
a játékfilmben semmiféle elõválogatás
nincs. Ha a kedves édesanyád fenekét mutatod 90 percen
keresztül, amire rá van írva, hogy A rózsa meghal,
az is lemegy a Szemlén, mert elérte a játékfilmhosszt.
Kodolányi: Ezt használtuk ki a vezetõségünk
elsõ évében, amikor valószínûleg
sikerült a Szemle legprovokatívabb, legrosszabbnak tartott
filmjét megcsinálnunk. Ez volt az Egy tekercs valóság.
Akkor történt, amikor a korábbi vezetés az elõzõ
évben egyetlen filmet sem tudott felmutatni a Szemlén. Elemi
érdekünk volt jelen lenni valamivel.
Idén az egész Stúdióval komoly baleset
történt. Szinte minden filmjük áldozatul esett
a kisfilmes mezõnyt sújtó bemutatási kvóta
radikális lecsökkentésének, valamint az elõzsûri
ízlésének.
Kodolányi: Kellemetlen hír volt, hogy az egyébként
kényszerházasságot mutató kísérleti
és kisjátékfilm kategóriában a megszokott
25 film helyett idén mindössze 16 versenyezhet. A jövõre
nézve fontosnak tartom, hogy a Filmszemle mellett egy új,
akár nemzetközi rövidfilmfesztivál szervezõdjön,
amely a pályakezdõ és más, rövidfilmben
gondolkodó alkotók filmjeinek szakmai és közönség
találkozója lehet. Ha szeretnénk elkerülni, hogy
szinte az egész éves erõfeszítésünk
eredménye dobozban maradjon, a többi kisfilmes producerrel
együtt már az idén el kell kezdenünk szervezni
ezt a fesztivált. A gyakorlat ugyanis az, hogy a versenybõl
kihullott filmek nem igen kapnak lehetõséget nemzetközi
fesztiválszereplésre, nem gyámkodik felettük
a Filmunió, és aligha számíthatnak fesztiválkópiára
vagy forgalmazási támogatásra.
Ez év októberében járt le a mandátumuk.
Milyen stratégiájuk van az életben maradásra?
Kodolányi: Ahhoz, hogy a Stúdió biztonságosan
mûködjön, megpróbálunk felelõs környezetet
szervezni magunk köré, intézményeket, cégeket,
akik a BBS mûködését pénzzel vagy valamilyen
apporttal, szakmai felügyelettel tudják garantálni.
Létre szeretnénk hozni egy kuratóriumot, amelyben
a támogató szervezetek delegáltjai ülnek, s olyan
producert kell állítanunk a Stúdió élére,
aki gazdasági és mûvészi értelemben is
közvetít az alkotók és a kuratórium között.
Ez a koncepció tulajdonképpen a régi mûködési
modell és a mostani produceri rendszer keresztezõdése.
Nem szabad elfelejteni, hogy egy nagyon komoly vagyonnak is a tulajdonosai
vagyunk.
És milyen elképzeléseik vannak magával
az örökséggel, túl azon, hogy a Stúdió
filmjeit folyamatosan vetíti az m1 és a Duna Tv
Kodolányi: Nem túl azon, mert ebben nekünk rengeteg
munkánk van, ráadásul nem is nagyon fizettek érte.
Kb. 100 órányi videómunkát és 400 órányi
filmanyagot õrzünk. Két éve digitálisan
archiváljuk a filmeket. A videóra készült darabok
nagy része már készen van. A filmekkel az a gond,
hogy agyonvetítették õket.
Antal: S arra évek óta nincs pénz, hogy ezeket
felújítsuk.
Kodolányi: 16 milliméteres kópiát többé
nem adunk ki vetítésre. Muzeális értékként
kezeljük, mert sokkal érzékenyebb, mint a 35-ös.
Újakat kellene csináltatnunk, de ez 3-400 ezer forintba kerül
kópiánként. Szerencsére a Filmarchívummal
igen jó a kapcsolatunk, de hiába, mert a mai finanszírozási
viszonyok között kópia-felújításra
egyhamar nem lesz pénz. A filmállomány nincs veszélyben,
mert a negatívokat õrzi az Archívum. Mi már
egyébként a digitális korszakra készülünk;
arra, hogy tíz éven belül a hálózatról
is le lehessen tölteni a Balázs Bélás örökséget.
Igen felemásra sikerült a BBS születésnapi
vetítéssorozata a Toldiban. Sajnálatosan kevesen voltak.
Kodolányi: Sokan támadták is, noha biztosak voltunk
benne, hogy szimpatikus struktúrát sikerült kitalálnunk,
amikor azt gondoltuk, a meghívott elõadók, akik valamennyien
a BBS-ben nõttek fel, maguk szerkesszék meg a programot.
Ám amikor ez a szubjektív vetítéssorozat összeállt,
nagyon furcsa dolgok derültek ki. Rendkívül jó
élmény volt számomra, hogy majd minden napra jutott
egy Erdély Miklós-film. Furcsa jelenségként
tapasztaltam viszont, hogy a felkért elõadók közül
Bódy Gábortól senki nem kért egyetlen filmet
sem a programjába
Az is meglepetést okozott, hogy milyen
kis számban választottak dokumentumfilmeket a felkért
elõadók. Persze megkaptuk, hogy ki akarjuk zárni a
dokumentumfilmet a BBS repertoárból. Hiába mondtuk,
hogy ez nem a teljes BBS, ez egy személyes indíttatású
összeállítás
A prospektussal pedig az volt a
baj, hogy pornográf. Pedig a képet a fõiskolás
Vécsey Márton Carla Barotti címû filmjébõl
választottunk, egy friss munkából, bizonyítva,
hogy a BBS él. Szuperérzékeny, iszonyatosan korrekt
alak kell, hogy legyél a BBS vezetõjeként, de szerintem
így sem tudsz megfelelni. Ez a negyvenéves sorozat úgy
jelent meg a városban, mint a világ legpimaszabb megemlékezése.
Negyven évvel ezelõtt a BBS alapítói
a fiatal filmesek és a kísérleti törekvések
támogatására hozták létre a stúdiót.
Az Önök számára ma melyik szón van inkább
a hangsúly, a pályakezdõn vagy a kísérletin?
Kodolányi: A pályakezdõn. Örülök
annak, hogy az elmúlt három évben szinte minden filmünk
elsõfilm volt. A filmkísérlet ma esztétikailag
nem igazán behatárolható; a kísérleti
film kategóriája szerintem érvényét
vesztette.
Antal: A kísérleti filmezés régen nemcsak
a filmnyelvvel való kísérleteket jelentette, hanem
azt, hogy másképp is lehet gondolkozni, viselkedni, másképp
is lehet a dolgokat látni. Magatartásforma volt, a világhoz
való viszony egyfajta jellegzetes megnyilvánulása.
Ez a típusú gondolkozás és létforma
ma már nem létezik. Nem is igen használják
a kísérleti film fogalmát. Annak, hogy a hatvanas-hetvenes
években a kísérleti film aranykorát élte,
nagyon sok politikai, társadalomközlekedési indoka volt.
Egy csomó dolgot meg kellett vagy lehetett csinálni a mûvészetben,
amit a valós életedben nem. Ma az egész világon
az a tendencia, hogy amit meg tudok csinálni az életemben,
azt meg is csinálom.
Eszerint a BBS-be nem nagyon jönnek kísérleti
filmtervekkel?
Antal: Azok a fiatalok, akik hozzánk járnak, szerintem
nem pontosan tudják, hogy mi az, amit csinálnak. Egyszerûen
látnak egy csomó dolgot a filmekben, amit nem definiálnak
feltétlenül, s megpróbálják a saját
munkájukba beépíteni. Nem kategóriákban
gondolkoznak, hanem mûvészetet csinálnak.
Kodolányi: Ez így van. Szerintem például
Fiat András azt gondolja, hogy a Veszett idõkkel kísérleti
filmet csinált. Nemes Gyula nem tartotta kísérleti
filmnek a Papagájt, miközben az a film sokkal inkább
kísérletezõ jellegû. Aztán vannak fiatal
alkotók, akik nem gondolkodnak ezen. Kocsis Ágnessel (Szortírozott
levelek) egy percig nem kellett ilyesmirõl beszélgetnem.
Volt egy forgatókönyve, amit különbözõ
módon kipróbáltunk, elküldtük néhány
embernek, belekötöttünk innen-onnan, mígnem kiderült,
hogy stabil dolog. Szerintem ma errõl szól a kísérletezés.
Két dolog iránt van nosztalgiájuk azoknak, akik
a régi BBS-ben lettek filmessé: a kedd esti viták
és a közösségi szellem iránt.
Kodolányi: Ehhez képest érdekes, hogy fõként
a dokumentaristák között sokan ma úgy értelmezik
a múltjukat, mint akik egész életükkel dolgoztak
a kommunizmus megdöntésén, miközben Balázs
Bélás lelki világuk esetleg teljesen közösségi.
A kollektivizmus régen társadalmi beidegzõdés
volt. Ellenben ha te ma bármelyik fiatalt bármire megkéred,
azt fogja mondani, ne haragudj, de minek rolnizzam én a te filmedet,
vagy mért beszélgessek veled a te forgatókönyvedrõl.
Épp most kell találkoznom valakivel, aki ad harmincezer forintot,
hogy holnap elmehessek forgatni. A kollektivitást ma senkitõl
sem lehet megkövetelni. Szenvedek ettõl, mert nagyon vágyom
az ilyesmire; azért is történhetett meg, hogy a BBS
vezetõségi tagja lettem. Viszont az alkotóktól
már egyáltalán nem követelhetem meg. Ha csak
az utolsó projektünket nézzük, létrehoztunk
egy forgatókönyvíró mûhelyt, elkészült
hét forgatókönyv, meghívtuk konzultánsnak
Kamondi Zoltánt és Medvigy Gábort, heti találkozások,
beszélgetések voltak. Már az elején jeleztük,
hogy ezekre a filmekre nagyon kevés pénz lesz, s hogy egymás
filmjét kell megcsinálniuk. Egy harmadéves fõiskolás
osztályt céloztunk meg a dologgal. El kell mondjam, amikor
a gyártás pillanata elérkezett, csak kínkeservesen
tudtuk összeszedni a stábokat, mindenkibõl elpárolgott
a kollektivitás.
Antal: Régen a BBS-ben a forgatókönyvek ott hevertek
a Durst asztalán. Bementél és elolvastad. Számtalanszor
megtörtént, hogy fölhívtuk egymást: Te,
olvastam a könyvedet, és az jutott eszembe, hogy annak a csajnak
nem kellene esetleg kiugrania az emeletrõl? Ez nem volt sértés,
õ azt a könyvet azért hagyta ott. Emlékszem,
Erdély Miklósnak a Tavaszi kivégzés forgatókönyvével
alapvetõ problémái voltak. S akkor õ például
a nála sokkal fiatalabb Gödrös Frigyessel konzultált.
Pedig az Erdély aztán egy igazán szuverén egyéniség
volt.
Az elmúlt idõszak azt mutatja, vissza szeretnék
csalogatni a fõiskolásokat a BBS-be.
Kodolányi: Igen, ez a tervünk. Az igazság az, hogy
a kilencvenes években elidegenítették innen a fõiskolásokat.
Maguk a tanárok sem nagyon ajánlották, hogy érdemes
volna idejönni. Ennek persze többféle vetülete van.
Vegyük például az operatõröket. A mai fõiskolai
oktatásban az operatõrt inkább szakembernek képezik,
mert fölismerték, hogy ma már nem lesz minden operatõrbõl
fotográfus filmmûvész. Nagyon erõs piaca kezd
kialakulni viszont a reklámfilmnek, az alkalmazott mûvészetnek,
s ott komoly követelményeknek kell megfelelni. Ma már
egy operatõr nem követheti el azt a vagányságot,
ami mondjuk 15-20 évvel ezelõtt a legtehetségesebb
dolognak számított, hogy egy százas izzó mellett
kézi Arriflexszel is fantasztikus képet csinál. Ma
azt kell egy fiatal operatõrnek mondania, hogy én egy százas
izzóval és egy kézi Arriflex-szel semmit sem vagyok
hajlandó csinálni. Ennek ellenére úgy érzem,
a fõiskolások szépen lassan vissza fognak jönni
ide. S mi azt gondoljuk, a BBS legyen megint az õ stúdiójuk.
Hõskorszak volt, amit végigcsináltunk, de most van
egy szuper stúdiónk, egy jó ideánk, a gazdasági
helyzetünk nem mondom hogy jó, de átlátható.
Abban bízunk, hogy a szakma és a kulturális irányítás
megérti: az elmúlt három évben önpusztító
harc folyt azért, hogy a Balázs Béla Stúdió
megtisztuljon és mûködõképes legyen.
|