LÁTTUK MÉG - március
Korcs szerelmek
Korcs szerelmek Amores Perros – mexikói, 2000. Rendezte: Alejandro Gonzalez Iñárritu. Írta: Guillermo Arriaga. Kép: Rodrigo Prieto. Zene: Gustavo Santaolaya. Szereplõk: Emilio Echevarria (El Chivo), Gael Garcia Bernal (Octavio), Goya Toledo (Valeria), Alvaro Guerrero (Daniel), Vanessa Bauche (Susana). Gyártó: Lions Gate Films. Forgalmazza: Budapest Film. Feliratos. 147 perc. Abból az évente egy premierbõl, amelyre a latin-amerikai
filmek frontján sor kerül Magyarországon (Az élet
egy füttyszó; Az ezredes úrnak nincs, aki írjon),
hiába érzékeljük mind világosabban, hogy
az amerikai kontinensen Los Angelestõl délre is születnek
– persze nem hollywoodi értelemben véve – izgalmas produkciók,
a hazai forgalmazók érdektelensége miatt csaknem fehér
folt számunkra a kortárs mozi ezen régiója
a világ mozgókép-térképén. Nem
csoda, hogy elsõ körben a Korcs szerelmek is kimaradt a szórásból,
és csak nemzetközi fesztiválsikerei, illetve Oscar-
és Golden Globe-jelölése után figyeltek fel rá,
némileg megkésve, a honi forgalmazók.
Pápai Zsolt
Ocean’s Eleven – amerikai, 2001. Rendezte és fényképezte: Steven Soderbergh. Írta: Ted Griffin, Stephen Carpenter. Zene: David Holmes. Szereplõk: George Clooney (Danny Ocean), Brad Pitt (Rusty), Julia Roberts (Tess), Matt Damon (Linus), Andy Garcia (Benedict). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 112 perc Sosem értettem, Hollywood, ha felfrissít egy régi
darabot, miért mindig a remekmûvek közül választ.
Ki lehet színezni a Psychót, és vezérelheti
számítógép a gorillák szemöldökét
a Majmok bolygójában, az új változat az eredetitõl
akkor is elmarad, mert bármiféle beavatkozás a hibátlanba
csak árthat, amellett nem is illendõ.
Kovács Marcell
Impostor – amerikai, 2002. Rendezte: Gary Fleder. Írta: Philip K. Dick novellája alapján Caroline Case, Ehren Kruger és David Twohy. Kép: Robert Elswit. Zene: Mark Isham. Szereplõk: Gary Sinise (Specer Olham), Madeleine Stowe (Maya), Vincent D’Onofrio (Hathaway). Gyártó: Dimension Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 95 perc. Philip K. Dick, az amerikai sci-fi szerzõk második generációjának
egyik vezéralakja 1953-ban pályájának kezdetén
áll, alig egy esztendeje mondta fel lemezbolti állását
az irodalmi karrier kedvéért: ebben az évben fog hozzá
elsõ kiadott regényéhez (Solar Lottery), A betolakodó
címû pár oldalas novelláját pedig júniusban
publikálja az Astounding Science Fiction magazin (magyarul a Gyilkos
idõk címû antológiában olvasható).
A Salemi boszorkányok és a Támadók a Marsról
évében járunk: a rövidke történet
hõse elismert fegyvermérnökbõl egyik pillanatról
a másikra közveszélyes pária lesz, miután
azzal vádolják meg, hogy a földönkívüli
támadók beszivárgó robotszabotõre, aki
csupán bitorolja emberi modellje testét és emlékeit.
Vérbeli Dick-darab, a paranoid kényszerképzetei ellen
különféle kábítószerekkel védekezõ
író kedvenc motívumai sorra fénylenek fel benne:
diktatórikus államhatalom és démoni idegenek,
beszivárgás és konspiráció, álmodó
androidok és emlékmások.
Varró Attila
Cradle Will Rock – amerikai, 2001. Írta és rendezte: Tim Robbins. Kép: Jean-Yves Escoffier. Zene: David Robbins. Szereplõk: Hank Azaria (Marc Blitzstein), Ruben Blades (Diego Rivera), Joan Cusack (Hazel Huffman), Susan Sarandon (Margherita Sarfatti). Gyártó: Cradle Productions/Touchstone. Forgalmazó: Mokép. Szinkronizált. 132 perc. Tim Robbins nem tartozik Hollywood legragyogóbb csillagai közé,
értve ez alatt, hogy ha filmsztárra gondol valaki, kizárt,
hogy elsõnek az õ neve jutna eszébe – pedig a mai
amerikai mozi egyik legnagyobb színésze. Laza, fanyar és
intellektuális, hiányzik belõle mindaz a görcs
és túljátszás, ami a mindenható „módszer”
emlõin nevelkedett legjobb filmszínészek játékát
is idõnként élvezhetetlenné teszi. Igaz, tehetsége
kibontásához, mint mindenkiéhez, rendezõ kell:
a Terry Jones rendezte Eric, a vikingben, majd Altman két filmjében,
A rövidre vágvában, s korábban A játékosban
zseniális volt, utóbbi a hollywoodi „hazugság-piac”
(Brecht) metszõ kritikáját nyújtotta. Robbins,
a színész, akárcsak Altman, egyszerre van „bent” és
„kint”, ettõl és csak ettõl nem õ a legnagyobb
sztár, inkább amolyan európai színészalkat,
kétkedõ, kritikus, elemzõ.
Báron György
Rat Race – amerikai, 2001. Rendezte: Robert Zucker. Írta: Andrew Breckman. Kép: Thomas E. Ackerman. Zene: John Powell. Szereplõk: Rowan Atkinson (Enrico), John Cleese (Sinclair), Whoopi Goldberg (Vera), Cuba Gooding Jr. (Owen), Jon Lovitz (Randy). Gyártó: Fireworks Entertainment/Paramount Pictures. Frogalmazó: InterCom. Feliratos. 112 perc. Az Airport! és a Csupasz pisztoly rendezõje, Jerry Zucker új opusában az egyik Las Vegas-i kaszinó tulajdonosa õrült játékot eszel ki. Az új-mexikói Silver City csomagmegõrzõjében két millió dollárt tartalmazó bõröndöt helyeznek el, és a kisorsolt hat játékos közül az nyer, aki a leggyorsabban teszi meg a csaknem ezer kilométeres távolságot. Szabályok nincsenek, a résztvevõk utazhatnak autón és vonaton, sõt helikopteren is, küzdhetnek egyedül vagy családtagjaik segítségével. Az ötlet visszaköszön a Nyolcvan nap alatt a Föld körül és a Verseny a javából címû filmekbõl, nélkülözve ezek eleganciáját és báját. Zucker munkája ugyanis az önkívületig fokozza a pénz utáni hajszát, hogy elfeledtesse velünk a forgatókönyv mesterkéltségét és logikai bukfenceit. Ebben a rohanásban a bohózat elemei elõre kiszámíthatóak és másodkézbõl valók, a viccek és vizuális gegek pedig sekélyesek és egyhangúak. A humor sortüze ezért inkább ellaposítja a filmet, megöli maradék érdeklõdésünket. A sztárok is csõdöt mondanak, Rowan Atkinson (Mr. Bean) mulatságos járása és arcjátéka már a könyökünkön jön ki, de a Monty Python társulat egykori tagja, John Cleese is méltatlan hírnevéhez. A nézõ kevés inspirációt kap a nevetésre, kivéve azt a jelenetsort, amikor az egyik versenyzõ, a zsidó családfõ újfasiszták által fenntartott múzeumba téved, majd innen elmenekülve, Hitlernek maszkírozva betoppan a második világháborús veteránok ünnepségére. Az effajta szellemességbõl több kellett volna a sikerhez, mert az infantilis rajzfilmbõl, a Flúgos futamból átvett heves ütlegelések vagy idétlen vihorászások csak növelik csalódottságunkat. Mátyás Péter
Thir13ten Ghosts – amerikai, 2001. Rendezte: Steve Beck. Írta: Robb White, Neal Stevens és Richard D’Ovidio. Kép: Gale Tattersall. Zene: John Frizzell. Szereplõk: Tony Shalhoub (Arthur), Embeth Davidtz (Kalina), Shannon Elizabeth (Kathy), F. Murray Abraham (Cyrus). Gyártó: Columbia TriStar. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 97 perc. E horrorfilm erényeinek összefoglalásánál
nagyon könnyû dolgom van, mert mindössze két dolgot
emelhetek ki: egyrészt néhol tényleg félelmetes,
másrészt a „régi ódon kastély, melyet
szellemek járnak”-féle klisé helyett ezúttal
egy vizuálisan egész érdekes, modern, üvegfalú
házban járunk. Az épület egykori tulaja a megátalkodott
kalandor, a beszédes nevû Cyrus Kriticos (a filmkritikusokat
nem nagyon szeretjük, ugye?), egykori kalandor, mágus és
szellemidézõ, aki „otthonának” rettenetes zugaiban
szellemeket rejteget. Miután egyik kísértetbegyûjtõ
akciója során elhalálozik, házát unokaöccsére,
Arthurra (Tony Shalhoub) és két gyermekére hagyja,
mely közül az egyiket (Kathy-t) az amerikai kamaszfiúk
vágyának nem túl titokzatos, de annál erotikusabb
tárgya, Shannon Elizabeth alakítja. Természetesen
a szellemek elszabadulnak „palackjukból”, ezt azonban nem lehet
elmondani a forgatókönyvíró fantáziájáról,
aki egy elég ötlettelen (bár kétségtelenül
gyakran félelmetes) üldözõs horror sztorit dobott
össze, amely a legrosszabb Clive Barker folyatatást (Kampókéz
3) is alulmúlja.
Herpai Gergely
Training Day – amerikai, 2001. Rendezte: Antoine Fuqua. Írta: David Ayer . Kép: Mauro Fiore. Zene: Mark Mancina. Szereplõk: Denzel Washington (Alonzo), Ethan Hawke (Jake), Scott Glenn (Roger), Tom Berenger (Gurky). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 115 perc. Denzel Washington filmjei már egy ideje másról sem szólnak, mint Denzel Washingtonról. A Kiképzés is róla szól, Denzel újra önmaga lovas szobrát alakítja, s ezen az sem változtat, hogy isten helyett most az ördögöt játssza. El kell ismerni, profi a pasas, a megveszekedett gonosz zsaru szerepében ugyanolyan jó ripacs, mint amilyen a megvénült Pacino szokott lenni, azzal a különbséggel, hogy jóval kevesebb pátosszal csinálja, mint szaktársa. Washington a film elsõ percétõl az utolsóig uralja a pályát, s mint aki tisztában van vele, hogy ezt a csatát most nem lehet a tisztességes színjátszás fegyvereivel megnyerni, végigbohóckodja a filmet. Egy „komoly” szerepben komolytalankodik, egyszerre gengszter és bonviván, táncoskomikus és tragikus hõs, s mint ilyen John Woo agyonstilizált hõsfiguráira emlékeztet. A Kiképzést kétszereplõs drámának tervezték, one-man-show lett belõle. Történik ugyan némi próbálkozás a korrupt rendõróriás mellé rendelt tanítvány játékba hozására, de a kísérlet sosem sikeres. Hogy Ethan Hawke a gyenge színész, vagy, hogy eleve nem nyerhetett, nehéz eldönteni. Õ mindenesetre komolyan veszi a szerepét, õszinte meggyõzõdéssel ráncolja a homlokát és tekintetét -- melyben ritkán csillan fel az értelem szikrája -- megacélozva állja az elkerülhetetlen golyózáport. Sidney Lumet Serpicójának anno még évekbe tellett, hogy minden illúzióját elveszítse, a Kiképzés fiatal zsarujának ehhez már egyetlen munkanap is elegendõnek bizonyul. Ha akarom, az idõk szavát olvasom ki ebbõl, ha akarom, a forgatókönyvíró realitásérzékének korlátoltságát. Köves Gábor
Black Hawk Down – amerikai, 2001. Rendezte: Ridley Scott. Írta: Mark Bowden és Ken Nolan. Kép: Slavomir Idziak. Zene: Hans Zimmer. Szereplõk: Josh Hartnett (Eversman), Ewan McGregor (Grimes), Tom Sizemore (McKnight), Eric Bana (Hooten), Sam Shepard (Garrison). Gyártó: Columbia TriStar. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 144 perc. Az éhínség és polgárháború
sújtotta Szomáliát a kilencvenes évek elején
bûnözõkbõl lett hadurak terrorja tartotta rettegésben.
Az ENSZ nemzetközi békefenntartókat küldött
a helyszínre. A korlátozott számú egységek
feladata a legnagyobb hadúr, Mohammed Farah Aidid és kegyetlen
alvezéreinek a felkutatása és letartóztatása
volt. Az egyik ilyen titkos akció 1993 októberében
zajlott le. A gondos tervezésbe ezúttal hiba csúszott,
a fõváros Mogadishu utcáin tizenöt órás
tûzharc alakult ki a szomáliai fegyveresek és az elit
alakulatok között, amelyben tizennyolc amerikai veszítette
életét.
Mátyás Péter
Crossroads – amerikai, 2002. Rendezte: Tamra Davis. Írta: Shonda Rhimes. Kép: Eric Alan Edwards. Zene: Trevor Jones. Szereplõk: Britney Spears (Lucy), Zoe Saldana (Kit), Anson Mount (Ben), Taryn Manning (Mimi), Dan Ackroyd (Lucy apja). Gyártó: Paramount Pictures/MTV Networks. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 92 perc. A tinibálvány mûanyagnõ, a szilikonbébi
Britney Spears miután ellenállhatatlan orgánumával
minden slágerlistát meghódított, egy osztállyal
feljebb lépett, és a vásznon is felütötte
szöszke fejecskéjét. Alakítása igazán
drámaira sikeredett. Bár a nyitó képeken még
rózsaszín bugyogóban láthatjuk a lányszoba
plüssmackói között egy Madonna-számot énekelgetve
(gondolom tisztelgésül minden barnák legszõkébbike
elõtt), a tizedik perc után azonban hõsnõnkkel
már az élet bugy(i)raiba szállhatunk alá, a
lét értelmét kutatva. Helyesebben a mamát,
aki még kislánykorában hagyta magára
Hungler Tímea
Angel Eyes – amerikai, 2001. Rendezte: Luis Mandoki. Írta: Gerald Di Pego. Kép: Piotr Sobocinski. Zene: Marco Beltrami. Szereplõk: Jennifer Lopez (Sharon), James Caviezel (Lambert), Sonia Braga (Josephine), Shirley Knight (Elanora). Gyártó: Francishe Pictures / Canton Company. Forgalmazó: Best Hollywood. Szinkronizált. 102 perc. A kivándorló magyar szülõk gyermekeként
Mexico Cityben született Luis Mandoki a Gaby és A gyönyör
rabjai után – amelyeknek Koltai Lajos volt az operatõre –
ismét a „jóság síró vágyát”
kerülgeti, most a korszerûnek vélt akció-thriller
mûfajában.
Tamás Amaryllis
|
http://www.filmvilag.hu
|