Balázs Béla Stúdió 1961–2001
A szabadság létezõ fantomja
Gelencsér Gábor
A 40. születésnapra megjelent kötet szerkesztési
elve a BBS legfontosabb vonását tükrözi: a szabadságot.
A 40 éves Balázs Béla Stúdióról
szóló kiadvány nem filmtörténet, nem mûelemzéseket
tartalmazó tanulmánykötet vagy filmográfia, hanem
kötetlen mûfajú emlékkönyv. A felkért
szerzõk az alkatukhoz legközelebb álló formában,
ki szabadasszociációs lírai visszaemlékezésben
(Tandori Dezsõ, Antal István, Horváth Putyi), ki mûhelyvallomásban
(Najmányi László), ki elemzésben (Monory M.
András, Maurer Dóra, Hajdú István), ki önéletrajzi
esszében (Dobai Péter), ki pedig a médiumról
szóló elmélkedésben (Grunwalsky Ferenc) vallhatott
közvetlen vagy közvetett módon a stúdióról.
Még az összeállítás legpragmatikusabb
szála, a születésnapi megemlékezés-sorozat
vetítéseit kísérõ elõadások
is ezt a szabadságot tükrözik, hiszen a felkért
vendégek, a stúdió egykori tagjai maguk választották
ki a bemutatott filmeket. Nem tárgyában, inkább szellemében
reprezentatív kiadvány készült tehát,
amelynek változatos színû és formájú
mozaikkockáiból a BBS ismerõs, eleven portréja
rajzolódik elénk. S a kötet szerkesztõinek, Antal
Istvánnak, Deák Lászlónak és Kodolányi
Sebestyénnek, a stúdió jelenlegi helyzetét
látva bizonyára ez volt a legfõbb célkitûzése…
Az egykori BBS-tagok elõadásainak, elemzéseinek,
visszaemlékezéseinek kulcsszavai akár egy még
meg nem született történeti monográfia fejezetcímei
is lehetnének. A tudományossággal szemben azonban
ezúttal a személyes hitelnek van különös jelentõsége,
amelyet az alkotók egyéni, a BBS-tõl immár
leváló életmûve is mintegy visszaigazol. Ahogy
Dobai Péter írja, a BBS szabadegyetem volt, s az itt elsajátított
tudás, szemléletmód a stúdióbeli indulás
után a késõbbi filmeket is meghatározta. A
rendezõk elsõ nagyjátékfilmjeire gondolva nem
véletlen, hogy Szabó István az egymásrautaltságot,
Kézdi-Kovács Zsolt a karanténba zárt szabadság
élményét, Dárday István az alkotás
társadalmi fontosságának, hatékonyságának
tudatát, Szirtes András a devianciában kifejezõdõ
rendszerkritikát emeli ki, míg Grunwalsky Ferenc a dokumentum,
a kép és a valóság viszonylatáról
elmélkedik. Mintha valamennyien saját mûvészetük
tükörképeként tekintenének a BBS-re. Méghozzá
a különféle alkatú rendezõk ugyanarra a
mûhelyre, amely nemcsak szubjektív elfogultságot jelez,
hanem az „objektív” sokszínûségre is rávilágít.
A visszaemlékezésekbõl pontosan kirajzolódik
a dinamikusan változó stúdió „intézménytörténete”:
az alapítás idõszaka, amely valójában
1959-ben történt, s csak a radikális fiatalítás,
a Máriássy-osztály megjelenése avatta kezdõponttá
az 1961-es esztendõt; a Máriássy-csapatot követõ
Herskó-osztály vitái, majd platformja az immár
újabb generációhoz kötõdõ kísérleti-avantgárd
és szociológiai csoporttal szemben; a hetvenes éveket
meghatározó dokumentaristák és undergroundok
közé ékelõdõ „hagyományos” játékfilmesek
háromszöge; vagy ugyanebbõl az idõszakból
a sokak által legjelentõsebbnek ítélt fejlemény,
a társmûvészek beáramlása, amely elsõsorban
Bódy Gábornak volt köszönhetõ, s olyan alkotók
filmessé válását eredményezte, mint
Erdély Miklós.
A könyv legfontosabb, a múltat a jelennel összekötõ,
s nem utolsó sorban irodalmilag is értékes szövege
a hetvenes évek végén emigrált Najmányi
Lászlótól származik. Írásában,
csakúgy, mint a klasszikus emlékiratokban, egymást
erõsítik a stúdió mûködését,
a vitákat, a meghatározó személyiségeket
bemutató tárgyszerû elemzések és a személyes,
ítélkezéstõl sem mentes hangsúlyok.
Különösen A császár üzenete címû,
annak idején betiltott, s azóta is méltatlanul feledésre
ítélt film forgatási körülményeit
megidézõ passzusok fontosak. A látszólag anekdotikus
emlékek a szabad alkotás lényegét fejezik ki:
miképpen hatják át a korlátozott lehetõségek
a mû egészét az olyan, önmagán túlmutató
ötlettõl kezdve, hogy pénz híján csak
A császár üzenete címû film elõzetese
készült el, egészen a baráti filmezés
„módszertanáig”, miszerint „akinek szép volt a járása,
az ment”. Najmányi eltûnt filmjeinek számbavételével
zárja le visszaemlékezéseit (s ugyanerre kényszerül
például Dobai Péter is), majd sértettség
nélkül, de mélységes szomorúsággal
állapítja meg, miképpen tûnt el – legalábbis
az õ személyes jelenébõl – a BBS is: ez már
egy másik stúdió.
A Balázs Béla Stúdió 40 éves története
nem volt zökkenõmentes, ahogy a jelene sem az. Nem pusztán
a hatalommal való szövevényes és a mai napig
drámai mozzanatokat is felszínre hozó, a szerzõk
által sûrûn emlegetett kapcsolatról van szó,
hanem a legendás kedd esték sokszor kegyetlen, a tettlegesség
közelébe jutó vitáiról. Míg azonban
az elõbbi konfrontáció megnehezítette vagy
a betiltásokkal lehetetlenné tette a munkát, az utóbbi
éltette – legalábbis addig, amíg mindezt az alkotások
igazolták. A BBS története nemcsak a filmek története;
olyan kultúra lenyomata, amelyben a mûvek a társadalmi
környezet által kijelölt szorítóban – ahogy
Dárday írásának a címe mondja: „a struktúra
által garantált szabadság illúziójában”
–, az individuum és a közösség összecsapásaiból
(és összecsapásairól) születtek. A kilencvenes
évektõl, a társadalmi környezet megváltozásával
a stúdiót mûködtetõ erõk és
érdekek – valamennyi oldalon – megszûntek. Készülhetnek
jó filmek, ezek azonban már nem BBS-filmek lesznek, abban
az értelemben, ahogy ez a fogalom mára filmtörténetünk
részévé vált. Ünneprontó olvasata
ez egy születésnapi kötetnek, ám mégis az
emlékezõk õszinteségét dicséri:
aligha lehet másképpen feleleveníteni a „balázs
bélás” szellemet.
Orpheusz Kiadó, 2002
|