Beszélgetés Dér Andrással
Hajtûkanyarok
Gelencsér Gábor
Káosz-dramaturgia, avagy a bûnbe esett ember története.
Kanyaron túl címmel saját forgatókönyve
alapján készített filmet Dér András.
A történet egy kábítószeres lányról
és az õt megmenteni igyekvõ papról, illetve
a két ember önmagával és környezetével
folytatott küzdelmérõl szól. Operatõr:
Csukás Sándor. Fõszereplõk: Dér Denisa,
Bubik István, Gyuriska János.
– Tíz évvel ezelõtt készült az Árnyékszázad
címû elsõ játékfilmje, amelynek középpontjában
szintén a kábítószer áll. Honnan a vonzódás
a téma iránt?
– Nem a kábítószer, mint inkább a kábítószerrel
kapcsolatba került ember érdekel. A kábítószer
csak utaztató anyag, repülõszõnyeg. Több
mint tíz évvel ezelõtt találkoztam kábítószeresekkel
a Fekete Lyukban – ami azóta már Fehér Lyuk: különféle
keresztény gyülekezetek tartanak ott happeningeket. Ennyit
változott a világ, látszólag.
Annak idején, tíz-tizenöt évvel ezelõtt
a kábítószerezõk körét két
részre lehetett osztani: egyfelõl ott volt egy kifejezetten
intellektuális, mûvész, avantgárd vagy sznob
réteg, amely nem kimondottan belsõ indíttatásból,
hanem egyfajta divatból, Zabriskie Point- vagy Jim Morisson-utánérzésbõl
drogozott. A súlyosabb esetek a szegény ágrólszakadtak,
apátlan, anyátlan, hazátlan árvák körébõl
kerültek ki, akik számára az egyetlen kiút az
volt, hogy fejükre húzták a nylonzacskót. A Fekete
Lyuk ennek a társaságnak vált a gyûjtõmedencéjévé
– szó szerint, hiszen a helyiség régen a Ganz munkásainak
a fürdõje volt, ami aztán narkófürdõvé
alakult át. Amikor megismertem ezeket a fiatalokat, nem a sznobréteg
érdekelt, hanem azok a junkie-k, akik látszólag durvák,
közönségesek, lepattantak voltak. Elkezdtem velük
beszélgetni, s kiderült, hogy hihetetlenül érzékeny
emberek. Olyan fokú túlérzékenység van
bennük, amivel nem tudnak mit kezdeni, túlcsordult rajtuk,
másrészt a környezetük sem tudja a szókimondásukat,
tisztánlátásukat tolerálni. Nem analizálnak,
hanem személyiségük kínjait hordozva élnek.
Különös állapot ez, s érdekes módon
képes tükrözni a valóságot.
Engem tehát a bûnbe esett ember érdekelt, s ehhez
találtam egy papot – vagy fordítva? Miután a nyolcvanas
évek végén megismerkedtem a drogosokkal, hallottam
annak a papnak a történetét, aki végül is
elindított a film elkészítése felé.
Nem gondoltam különösképpen arra, hogy megint egy
drogos filmet csinálok, csak keresztbe ment az úton ez a
történet. Nagyon megragadott a pap alakja, aki otthagyja a
plébániát, és a VIII. kerület misszionáriusává
válik.
– A film két ember viszonyára összpontosít,
mégis megkerülhetetlen tényezõ a környezet.
A drogos lány körül egy alternatív zenei világ
körvonalazódik, ahol a mûvészi kifejezésnek
fontos eleme a drogfogyasztás. A másik oldalon pedig az egyház
jelenik meg, amely inkább akadályokat támaszt a pap
egyéni kezdeményezése elé.
– Ezek a rétegek késõbb rakódtak rá
a történetre. Az én kérdésem az volt,
mennyire vagyunk biztonságban. Oly módon excentrikus a világ,
hogy kétséges, vajon érvényesek-e azok a évezredes
állítások, amiket mondjuk a Bibliában olvashatunk.
A biztonság létének vagy nem létének
kérdését próbáltam a lány drogutazásába
beleszõni. A pap mozdulatlan hitében hatalmas energia rejlik.
Ám a mozdulatlansága – méghozzá úgy,
hogy az õ helyzete a „noli me tangere”, a „ne érints engem”
– vajon képes-e a hitetlen, kételkedõ, tagadó,
de a misztikus világot jól ismerõ, méghozzá
a sötét oldal felõl megismerõ utazókat
megfogni? A két világ érintkezésekor keletkezõ
törésvonal érdekelt. A spirituálisan érzékeny
és a drog katalizátorával érzékennyé
vált ember sokkal közelebb áll egymáshoz, félszavakból
értik egymást. Ilyen értelemben Paul Claudel dramaturgiáját
használtam: sarkított élethelyzetben élõ
embereket összeereszteni, s közben azt vizsgálni, hogy
a két, egymástól nagyon távoli világ
mit tud kezdeni egymással.
– A drogos kultúra megjelenítésének igen
nagy a filmmûvészeti hagyománya; már-már
toposzokká váltak bizonyos képek. Mennyire volt nehéz
a közhelyek elkerülése?
– Valóban sok drogos filmet láttam, de még több
drogost ismerek testközelbõl. Nem akartam abba a csapdába
esni, hogy a vízióikat ábrázolom, hiszen ez
csak illusztráció lehet. Ehelyett a film dramaturgiáját
próbáltam az idõ elmosásával, a terek
„egymásra húzásával” egyfajta „drogos dramaturgiává”
formálni. Kitaláltunk pár dolgot a társ forgatókönyvíró
Szeredás Andrással, például a kihagyásos
szerkezetet, amit aztán õ késõbb káosz-dramaturgiának
hívott: a nézõ nem kész stilisztikai ítéletet
kap, hanem utólag, a cselekedeteikbõl próbálja
megérteni, megismerni hõseinket. Arra próbáljuk
„kényszeríteni”, hogy a külszín feldolgozatlan,
megmagyarázhatatlan jelenségeivel viaskodjék; olyan
helyzetbe jusson, ahol nem lehet igazán tisztában azzal,
kik is a szereplõk, miért éppen úgy viselkednek,
és az sem egyértelmû, hogyan értelmezze megnyilvánulásaikat.
A szereplõk, fõként a fõszereplõ lány,
Szilvi, de a fiúja, Tamás is, folyamatosan változnak:
egyik pillanatban kedvesek és elesettek, aztán arrogánsak
és durvák, máskor önzõek, aztán
lágyak. A történetmesélés technikája,
a színészi játék, a kamerakezelés arra
ösztönöznek, hogy a nézõ ne szimbólumokat,
„alapvetõ” szándékok, érzések egyszerûsített
halmazát keresse, hanem az érzéki tapasztalás
bizonytalanságára bízza magát. Ezt az utat
próbáltuk az operatõrrel, Csukás Sándorral
is végiggondolni. Visszafogott, sivár színvilág,
egyszerû, természetes fények, a helyszínek sajátos
kontrasztja. A kézikamera a közvetlen közelség,
a hitelesség eszköze, de nem tolakodó, mindentudó,
hanem érdeklõdõ, a forgatókönyvet nem
ismerõ módon. Ez volt talán a legnehezebb: úgy
komponálni egy jelenetet, hogy a kamera „véletlenszerûsége”
és ne az okoskodása vezesse a történetet.
– A kilépés mennyire fontos a pap alakjában? Egykor
õ is keményen élte az életet, tehát
érintett, de már túl van mindazon, amin a lány
most megy keresztül.
– Jézus megélte emberségét, csak élete
utolsó három évében kezdett tanítani
és prédikálni, miközben tudta, hogy ezért
õt kegyetlen módon elítélik. Megszenvedte a
tanítását, ezért hiteles. Ez a fajta hitelesség
a történelmi egyházak esetében ma éppenséggel
nem megkérdõjelezhetetlen. Annyi minden történt
a XX. században…, de a jelenben mûködõ egyházzal
kapcsolatosan is felmerül egy sor kérdés. A hitelesség
helyreállítása valószínûleg nem
nyilatkozatok, körlevelek útján következik be,
hanem a személyességgel. Ezt akartam a pap alakjában
megmutatni.
– A lányban zajló viharok arra utalnak, hogy állandóan
határhelyzetek között vergõdik. A másik
oldalon a pap jóval statikusabb figura.
– Claudel azt mondja, hogy a keresztény ember a látszólagos
statikusság alatt folyamatos konfliktusban él. Ha egy izgága,
ide-odarohangáló, minduntalan kétségbeesõ
figura igyekezne segíteni a drogosokon, akkor elveszítené
a hitelességét. Azt mondanák neki: „Mit akarsz, testvér,
amikor saját magadon sem tudsz segíteni? Ember, mirõl
beszélsz?” Kell, hogy belül határozott erõvel
rendelkezzen, miközben mögötte sem áll senki, nem
segíti a saját intézménye.
– De önmagával nincs konfliktusa…
– Önmagával teljesen tisztában van. Lehetne ilyen
szavakat mondani, hogy elhivatott, ha ez nem volna annyira elcsépelt.
Elhivatott ember, aki nem a karrierjére büszke. Ebbõl
a szempontból nem csak pap állt mintaként elõttem,
hanem nagyon sok olyan utcai segítõ, pszichiáter is,
akik kivetetté váltak szakmai kasztjukból, mert drogosokkal
kezdtek foglalkozni. Ez nem karrierépítõ dolog, ez
gyanús.
– S mintha ugyanígy érintetlen maradna a szexuális
kihívással szemben is.
– Sok mindent az ember menet közben fedez fel, a forgatás
során vagy a vágószobában. Így volt
ez a testi szerelemtõl a spirituális szerelemig hajló
ívvel is. Ahogy a lány kezdetben megpróbálja
a papot férfiként kezelni, vagy ahogy a pap ifjú segítõje
lefojtott érzéki, spirituális szeretettel-szerelemmel-féltéssel
veszi õt körül, s rivalizál a drogos lánnyal.
A drog azonban aszexuális tényezõ. A súlyos
drogfogyasztók ugyanis aszexuálissá válnak;
csak a prostitúció szintjén élnek szexuális
életet, hogy anyaghoz jussanak. Cölibátus és
drog – ez is ott van a történetben.
– Néhány évvel ezelõtt még bizonyára
fontos kérdés lett volna, vajon honnan jutnak a kábítószerhez.
Megjelenik ugyan a történetben a rendõrség, dílerekkel
is találkozunk, mindez azonban inkább epizód, az anyag
színesítését szolgálja.
– A napi sajtó szintjén pontosan képben vagyunk
kábítószerügyben. Nem akartam aktuálpolitizálni,
de a viszonyokból azért valami kirajzolódik. Megjelenik
az a környezet, amiben most élünk, s érzõdik,
hogy ez nem egy kimunkált, kimûvelt társadalmi közeg.
A Bergman-filmekbõl például mindenféle szociologizálás
nélkül kiderül, hogy ott egy erõsen strukturált,
konzervatív, nagy hagyományú, biztos polgári
alapokon nyugvó közegben fõnek az emberek. De ugyanúgy
fõnek, mint mi itt, e tekintetben semmi különbség
sincs. Ezért nem értem azokat az igényeket, amiket
felvetnek a mûvészetekkel, különösen a filmmel
szemben, hogy miért nem reflektál a valóságra.
Éppen az által reflektál rá, hogy nem jeleníti
meg.
– A film címe: Kanyaron túl. Mi van a kanyaron túl?
-- Mindannyian erre vagyunk kíváncsiak. Talán
egy újabb kanyar…
|