Bizonytalan, kétértelmû, megfoghatatlan: Sirk filmjei fél évszázad múltán sem hagyják közömbösen a nézõt. |
Sokakat izgat a siker, a népszerûség titokzatos
alkímiája, holott az ellentétes folyamat, vagyis hogy
egy nagy név miért fakul meg, miért megy feledésbe,
legalább ennyire érdekes és titokzatos. Szó,
ami szó, az utókor emlékezete ugyanolyan szeszélyes
és kiszámíthatatlan, mint az egyes emberé:
sok mûvész és rendezõ nevét õrzi,
aki különösebben nem szolgált rá, másokét
viszont akik pedig méltán megérdemelnék,
hogy számon tartsuk õket kíméletlenül
kirostálja.
A német-amerikai Douglas Sirkkel (18971987) is mostohán
bánt az idõ. Pedig 1934-tõl 1959-ig terjedõ
csaknem negyed százados pályája alatt nem kevesebb,
mint harmincöt játékfilmet forgatott, és számtalan
klasszikus és modern színmûvet állított
színpadra. Azt se lehet mondani, hogy ez a pálya visszhangtalan
lett volna: annak idején sokan Németország egyik legtehetségesebb
és legeredetibb színházi és filmrendezõjének
tartották, és amerikai alkotókorszaka sem volt sikertelen.
Douglas Sirk neve az ötvenes években egy sor hollywoodi
melodrámával fonódott össze, amelyek között
A szélbe írva és Az élet követése
volt a leghíresebb. Ezeket a filmeket azonban annak idején
a kritikusok mélyen lesajnálták, cukros limonádénak
minõsítve õket. Csak az újabb nemzedékek
fedezték fel a melodrámában az emberi tragédiát,
a szirupos negédességben a humort, a mélységet
és a hiteles emberi érzelmeket.
A rendezõ, dán szülõk gyermekeként,
1897. április 26-án született Hamburgban (eredetileg
Hans Detlef Siercknek hívták, és csak Amerikában
vette fel a Douglas Sirk nevet). Abból a néhány adatból
azonban, amit a filmlexikonok közölnek róla (ha egyáltalán
megemlítik), aligha derül ki, hogy Douglas Sirk az egyik legizgalmasabb,
legmûveltebb és legtitokzatosabb figurája a XX. századi
mozi történetének.
Ezért is olyan jelentõs az az interjúsorozat,
amelyet hosszú éveken át Jon Halliday készített
a mesterrel, és amelyet Douglas Sirk 1987-ben bekövetkezõ
halála után kiadatlan interjúrészekkel is
kiegészített. Az interjúkötet, amelynek bõvített
kiadása Sirk on Sirk, illetve Conversation avec Douglas Sirk címen
alig néhány éve jelent meg angolul és franciául,
egyik legfontosabb dokumentuma a rendezõ életének
és életmûvének.
Élete utolsó évtizedében Sirket a mozirajongók
szûk körében újra felfedezték. Cikkek,
tanulmányok elemezték filmjeit, igényes világítástechnikáját,
a sajátos kamera-beállításokat. Filmjei ismét
divatba jöttek; stílusa a nyolcvanas évektõl
egyes amerikai és német rendezõkre (legfõképpen
Rainer Werner Fassbinderre) is nagy hatással voltak.
Jon Halliday egy alkalommal az Amit csak enged az ég címû
filmjérõl faggatta az agg rendezõt. Sirk homlokát
ráncolva hallgatott. Majd ezt mondta: Nem tudom, mirõl beszél.
Ilyen címû filmre nem is emlékszem. Halliday erre
lelkesen mesélni kezdte a film egyik legszebb jelenetét,
amikor Jane Wymen karácsonyra televíziós készüléket
kap gyerekeitõl ajándékba. De Sirk csak a fejét
csóválta, kétkedõn, bizalmatlanul. Majd másnap:
Beszéltem a feleségemmel, csakugyan van ilyen címû
filmem. Kérem, meséljen még róla
A feledés, úgy látszik, korántsem csak
az utókor elõjoga.
Á. P.