Spektrum, Discovery
Gén-tudat
Dániel Ferenc
Nincs boldog vég, nincs végsõ horizont, a tudományos
kihívások száma a tévék tanúsága
szerint is végtelen.
Némelyek becsmérlõ értékítéleteivel
szembehelyezkedve nézõkként tanúsíthatjuk,
hogy a Spektrum, a Discovery, meg a többi hozzáférhetõ
ismeretterjesztõ televízió választéka
nem merül ki a cápavész híradókban, az
extravagáns földi jelenségek (vulkánok, áradások,
hurrikánok) feletti beleérzõ ámuldozásban
vagy az olyan lebegtetett historizáló blöffökben,
amelyek Jézust, a qumrániakat meg az evangelistákat
egy tekercsbe vonják a vallástörténeti folytonosság
bizonyíthatósága végett, és így
tovább… Egyszerûen tény, hogy az angolszász
eredetû szolid tudomány-demonstrációk s népszerûsítõ
magyarázatok tervszerûen jutnak képernyõinkre
s csak rajtunk múlik, hogy a képáradatból valamiféle
higgadt trend/rend szerint válogassunk és „emésszünk”.
Behúzott nyakkal írom: némi könyvsegédlettel.
Fiataloknak az információs sztrádán való
szlalomozással.
Alapvetõ és ellentmondásos élmény:
az effektgyárakban dolgozták ki, sokszorosították
a számítógépes videóanimációt
is, amely egyszerre szolgálja Hollywoodot, a US Army hadicéljait,
ám egyre kifinomultabban képes arra is, hogy bonyolult állapotokat,
folyamatokat metanyelvi szinten szólaltasson meg és érzékeltessen,
így az egyes diszciplinák (a beléjük kódolt
változatokkal) fantasztikum dolgában egyszerûen lepipálják
a scifi mûfajokat. A film barátainak fokozatosan hozzá
kell szokniuk, hogy a világûrben portyázó ûrszondák
közvetítette jelek és modelljeik felülmúlják
Bradbury vagy Lem álmait. Van-e élet más bolygókon?
Miféle hajmeresztõ meteorológiák lehetségesek?
Milyen halmazállapotok? Milyen térgörbületek, ütközések,
elnyelõdések? A kozmogónusok ezirányú
mohó törtetésérõl nyilván lehetne
világnézetileg vagy financiális szempontokból
vitáznunk, ám a polémia minõsége a Mars
meg a Venus „program” végrehajtásáig elõre
megjósolhatatlan.
Egyetlen hét leforgása alatt figyelhettem önmagán
kísérletezõ immunológust, valamint egy hús-vér
cyber-technológust, utóbbi különleges térlátásra
és tanulásra szerkesztett mikrochipet készül
saját koponyájába beépíteni. „Önnek
nem érné meg?” – kérdezte éberen.
Teller Ede (amíg vénségére meg nem lágyult),
a maga eltökélt aforisztikus stílusában hangoztatta:
ameddig új feladványok merülnek fel, a tudomány
nem hátrálhat meg. Kuhn paradigma-elmélete óta
azonban világossá lett és a tudás önreflexív
természetébe beépült, hogy nincs boldog vég,
nincs végsõ horizont, mindig merülnek fel régi-új
feladványok. S bármilyen heves termonukleáris folyamatok
zajlanak a közeli, távolabbi univerzumban – a bonyodalom forráshelyeit
az emberi teremtmény körül kell megtalálni. Úgy
tûnik, mi magunk volnánk létezésünk rizikófaktorai.
De itt sem árt némi óvatosság.
„Láttam” Lucyt. Afrikában kiásott három
millió éves elõdünket. Alacsony, szívós
teremtmény volt, kényszerûen mindenevõ. Azután
közvetett leszármazottját, egy másfél
millió éves társaslényt, vélhetõleg
dögevõ s mindenevõ volt. Az embertani kutatók
pontosan demonstrálták, hogy a Homo erectus egyszerû
szerszámokkal vadászott, a keselyûk, sakálok–hagyta
csontokból kitermelte a még friss velõt, s lakmározott
a húscafrangokból. Az antropológia mai, posztdarwinista
állása szerint a régi „láncszem elmélet”
vélt linearitása miatt már nem tartható, a
Homo sapiensig vezetõ út bonyolultabb, töredezettebb,
mint gyanítottuk. Rendkívül sikeres fajok ismeretlen
úton-módon kipusztultak. Mintha a Teremtõ többször
is megmásította volna akaratát.
Ám a lelõhelyek korszerû, módszeres feltárásai
sehol nem igazolták a militáns vegetáriánusok
azon fölvetését, hogy a hominidák valaha is kizárólag
növényevõk lettek volna. Ellenkezõleg. Sajnos.
Modern tömegtársadalmunkban a hús „elõállítása”
gyakran viszolyogtató s az iránta érzett undor önmagában
elég indíttatás, hogy bármelyik szelíd
bölcseletû embertársunk kiiktassa az étrendjébõl.
Kérdés, mégpedig igencsak 21. századi, ki és
miként fogadja el, ha harcias tiltakozásból egy (vagy
bármelyik) szaktudomány eredményeit figyelmen kívül
hagyják. Milyen párbeszéd alakulhatna fanatikus zöldekkel,
akik évezredekre visszamenõleg mutációként
jellemzik a városias civilizációkat? S a bûnt
nem Káintól, hanem az egyszerû fizikai emelõkar
feltalálástól eredeztetik?
„Kontra Teller Ede”. Ez év január havában két
tucatnyi „gén”-mûsorral bombáztak bennünket. Erre
szükség is volt. Az emberi géntérkép nyilvánosságra
hozatala, mint korszakos teljesítmény egyszerre váltott
ki ujjongást, szorongást, bizakodó jóslatokat,
mély aggodalmat. Dolly birka (most éppen beteg!) színre
lépte óta a genetikai laboratóriumok ipari méretû
anonimitása több mint faktum, vérre menõ gyakorlat.
Hogy ki kit/mit klónoz? – szimbolikus értelmet nyert.
Az úgynevezett civilizált országokban (up to date)
törvényi úton próbálnák szabályozni,
jobb híján mederbe terelni az igencsak széles skálán
elhelyezkedõ kísérleteket: bébi-kelesztõ
kalandoroktól a génkezelt padlizsán-specialistákig.
Maga Watson, a DNS-lánc Nobel-díjas felfedezõje is
óvatosságra intett. Van miért. Egy eleve szakosodásra
termett paradigma, amely a génszekvenciák felismerésétõl,
úgymond részleges felelõsségétõl
rohanvást jut el a beavatkozásig, a sebészeti ki-beiktatásig,
a manipulációkig – éppen a régmúlt távlatai
miatt – nem tárhatja fel idõben lappangó kártékony
mellék- vagy fõhatásait. Paradoxon igenlõen
hagyatkozni a célszerû részre a nem célszerû
egészben. És mindezt végre 21. századi szaktudósok
hangoztatják. Szakemberek, akik fékek, gátak, korlátok
nélkül immár nem akarnak a teller ede-i abszolutum rabjául
szegõdni.
A H-bomba intõ jel: géntérképünk ma
polgárjogi, munkajogi visszaélésekként robbanhat:
öröklött jegyeink megbélyegeznek a munkaadóknál?
Biztosítóknál? Rendõrségi nyilvántartókban?
Hol a garancia a tiszta kéz politikájára? A huszadik
században? Na, ne tessenek röhögtetni! Ha a 21. század
eszménye a nemes árja fajt messze felülmúló
makkegészséges, genetikailag szuper, magas intelligencia
hányadosú, toleranciára nevelt, spártai módon
amazon/macho típusra szocializált egyedek társadalmát
célozná? – tán jobb meg se születni.
Mi mostanság a részeredményeket látjuk.
Embertársainkon. Statisztikai adattáblákon. Mikrofelvételeken.
Hipermodern laboratóriumokban. Szimulációs rendszerekben.
Megrázó jelenetekben. Konferenciatermek szüneteiben.
Máris bizonyított, hogy genetikai eredetû születési
rendellenességek idõben felismerhetõek. Hogy a bûnüldözésben
a „mikroszkópos beazonosítási eljárásokat”,
mint számtalan justizmord támpontjait felülbírálja
a mytokondriális DNS összehasonlító vizsgálata:
ötven ártatlanul elítélt rab szabadult ki amerikai
börtönökbõl, amióta önkéntes fiatal
genetikusok – a periratok alapján – erre specializálódtak.
Bennünket, nézõket egy szabadulóval szembesítettek:
hívõ, jámbor ember, amikor Kansas állam tárgyalótermébõl
a fénylõ utcára lépett, Isten mûveként
dicsõítette a DNS-t. S a hatóságok öt
év elteltével a tényleges elkövetõre hajthatnak.
Itt, a Filmvilágban, „a mozi-mitológiáit” faggató
tanulmányok rendre egybevágnak saját, külön
bejáratú filmélményeimmel: Hyde/Jekyll, végtelenített
Frankensteinek, angyali bõrbe bújtatott démonok, a
Gonosz megtestesülései, a Jó inkarnációi,
örökös kovboj-párbaj a technokrácia urai és
a magányos virtuóz között. Ha a tudományba
vájja körmét a film, démonizál, felmagasztal,
vagy összekutyul. Archetípusokat sokszorosít. Mefisztó
kontra Faust. Mármost, ehhez képest, bennünket, tudásra
szomjazókat szemlátomást jóravaló, kreatív,
üde, erkölcsileg korántsem érzéketlen „kortárs”
kutatók avatnak be munkásságuk bonyodalmaiba. Mondanám:
tudatosan deheroizálnak. Barnard professzor még démoni
volt az elsõ szívátültetés titkolt pillanataiban
(szívbajban is halt meg!), ma a nem eléggé tömeges
szervátültetések idején pusztán csak problémás
az emberi donor és befogadó „viszonya”. Rövidesen csak
gusztus kérdése lesz, hogy a vesére, májra,
szívre várakozó betegek viszolyognak-e a génkezelt,
immunisan edzett sertés szövetek, szervek életmentõ
használatának gondolatától. Tekintve, hogy
ezeket a donorokat szigorúan zárt körben tenyésztik,
Greenpeace-ék vétóira már nem a „megenni jobb,
mint testünkben honosítani”? gyakorlatias kibúvójával
ellenérvelhetünk, lévén a tenyészet félig-meddig
disznók gyarapítmánya.
Beszámolómból igyekeztem számûzni
bárminemû végítélet „sejtetést”.
S nemcsak azért, mert ma megint erõs a katasztrófa-túlkínálat.
Továbbá azért sem, mert éber tudománybölcselõk
végig elemezvén a Római-klub elõrejelzéseit,
nem találták megalapozottnak beteljesülésüket.
Ma szinte kivesztek az apologéták, valamiféle válságérzet
ujjal tapintható. Bizalmi válságot gyanítunk.
Ez jó. A mozgókép hûséges barátaitól
elvárható, hogy eleve gyanakodjanak a valóságra.
Hiszen oly könnyen válik tükörjátékok
káprázatává.
|