Mennyi Kubrick van egy MI-ben? Spielberg filmje fel sem veti a mesterséges intelligencia érzelmi problémáját.
Hogy Kubrick szándékai szerint milyen formát
öltött volna utolsó filmje, azt legfeljebb a túlnani
filmszínházban lesz alkalmunk láthatni. Amit viszont
az itteniekben lehet látni a rendezõ-páros terveibõl,
színtiszta spielbergi termék. Az elõkészületek,
a hosszas telefon- és telefax-kapcsolat révén kirajzolódó
koncepció egy nagy, közös mû lehetõségét
ígérték. Ám ami sikeredett, az éppen
azt a bizonyos valamit nélkülözi, amitõl Kubrick
munkái magasan kiemelkednek a mozgóképipari termékek
tömegébõl.
Bár elmondása szerint Spielberg úgy
érezte „hogy Stanley valójában nem halt meg, mivel
velem volt a forgatókönyv írása és a film
felvétele során”, az A. I.-t elnézve nyilvánvaló,
hogy korántsem volt zavartalan a túlvilágról
érkezõ telefaxok vétele. Kubrick késõi
mûveihez képest különösen éles a kontraszt:
e film rendezõje a való világ meglehetõsen
tagolt domborzatából fõként az érzelgõs
játékok hegyeit észleli. (Nomen est omen: Spielberg
= játékhegy). Pedig a MI majdani mutánsai(nk), ezek
a Mesterséges Intelligenciával bíró lények
éppen az érzelmek kérdését vetik fel
példátlan élességgel.
Az érzelmekrõl – szokásos filmes
elõfordulásuk alapján – egykönnyen vélhetõ,
hogy hollywoodi hiedelemvilágban elõforduló fûszerek,
melyeket a könnyek hathatósabb fakasztására adnak
alkalmat. Ennek a melanzsnak az újabb keletû térhódítását
a szociologikus és historikus színezetû magyarázatkísérletek
a racionalizálódásra, a világ „varázstalanodására”
(Max Weber) adott reakcióként szokták értelmezni.
Az agykutatás újabb eredményei azonban az érzelmek
új értelmezésére vezettek (Detlef Linke). E
szerint nem pusztán szentimentális szemlélõdésekre
alkalmat adó érzületekrõl van szó, hanem
életfontosságú képességrõl: az
érzelmek az agyi alrendszerek jelzéseinek szintézisébõl
születnek és a magatartás orientációját
hivatottak megadni.
A jövõre nézve ez azzal a következménnyel
járhat, hogy MI majdani mutánsai(nk) nem pusztán járulékos
elemekként, afféle dekórumként, hanem magas
intelligenciájuk magától elõálló
képességeként tanúsítanak érzelmeket.
Alighanem e lehetõség felvetése
miatt figyelt fel Kubrick Brian W. Aldissnek a film alapjául szolgáló
A szuperjátékok kitartanak egy nyarat címû elbeszélésére
(magyarul a Galaktika 1981/42. számában olvasható).
A novella világában – akárcsak Kaliforniában
– örök nyár van, és makulátlan mûkavics
a kertben. Az édeni helyrõl aztán egy ponton kiderül,
hogy illúziótechnikai tünemény: a „többi
közé beékelt lakásnak nem voltak ablakai: senki
sem kívánta látni a túlzsúfolt külvilágot.”
A sci-fi reál vagy noir vonulatába sorolható mûben
egy olyan környezet sejlik fel, amelyben alapvetõ emberi képességeket
a túlnépesedés következményei szorítanak
szigorú és intézményes korlátok közé.
A lottón nem vagyonokat, hanem gyermekek világra hozatalának
engedélyezését lehet nyerni. Aldiss a mûfaj
bevett, futurooptimista közhelyeit – „mindenkinek meglesz rá
a módja, hogy saját házában élvezhesse
egy Einstein szolgálatait” – kifinomult iróniával
ellenpontozza („emberszolgánk áldás lesz, hiszen minden
kérdésre válaszolni fog, és a legunalmasabb
társalgás sem fogja untatni”). Hõseirõl adott
jellemzései metszõen pontosak: „egy korábbi és
kevésbé kifinomult nemzedék – a szemüktõl
eltekintve – finom embereknek tartotta volna õket. Elegáns
karcsúságuk magyarázata egy ártalmatlan élõsködõ
szalagféreg, amely lehetõvé teszi a gazdája
számára, hogy 50 százalékkal is több ételt
vegyen magához, anélkül, hogy féltenie kellene
az alakját.”
A történet tengelyében itt is ugyanaz
áll, mint a filmben: a MI-gyereknek „anyjához” fûzõdõ
kapcsolata; érthetõ és viszonzatlan vonzódása.
A nõ részérõl pedig az ugyancsak érthetõ,
önkéntelen szeretetgesztusakkal tarkított viszolygás.
A természetes és a mesterséges állandó
egymásba mosódásának és szétválásának
hol lazább, hol erõsebb feszültsége kezdi ki
és bomlasztja fel – mind az irodalmi, mind a filmbeli változatban
– ezt az évszázezreken keresztül kondicionált
kapcsolatot.
A MI-gyerek érzelmei valóságosak;
átéltek és reflektáltak. (Az elbeszélésben
nem szembesül sorozatban gyártott társaival; tudatában
van mesterséges voltának.) MI-macijával folytatott
dialógusa során megkérdi tõle: „Hogy tudja
az ember megmondani, mi a valódi, és mi nem? Mire azt a választ
kapja, hogy „senki sem tudja, mit jelent valójában az, hogy
‘valódi’.”
Spielberg szentimentális filmje fel sem veti a
mesterséges intelligencia érzelmi problematikáját,
a benne rejlõ fejlõdéslehetõségeket.
A MI-kisfiú érzelmeit merõ programként láttatja,
változatlanul, fejlõdésképtelenül „futtatja
le” – bombasztikus szentenciákkal felvirágozva („Elindultál,
hogy valóra váltsd álmaidat, amit gépek még
sosem tettek”).
Magasröptû és mélyen szántó
szofizmák amúgy is szép számmal akadnak a filmben
(„a történelemben mindennek megvan a lenyomata; egy nap az
örökkévalóság; te vagy az emberi nem élõ
emlékezete…”). Ezek hivatottak enyhíteni a szellem (és
a rendezõtárs) hiánya következtében elõállott
helyzeten. Éppoly funkcionálisak, mint az érzelmek
– olykor dramatikai funkciót töltenek be, de leginkább
merõ színezékként szolgálnak.
Mivel „a jövõre vonatkozó sejtések
befolyásolják a jövõt” (Soros György), jövõnknek
nem tenne jót, ha a MI-problémánk ennyiben maradna.
Az ilyes tudományos-fantasztikumnál már a tudomány
is képes volt tovább tekinteni, amikor is köreiben felvetõdött,
hogy a mesterséges intelligencia magas fokának elérése
esetén emberi jogokkal kell felruházni – a gépeket.
S ha már fennáll jogaik lehetõsége, miért
zárnánk ki azt, hogy érzelmeik lehessenek, s hogy
ezek akár fejlõdhessenek is?!
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu