A film, a rádió és a televízió a kutatások tükrében
Szekond
Palotai János

A médiaszociológiai tárgyú tanulmánykötet Szilágyi Erzsébet tudományos munkásságát mutatja be.

A kötet a cím szerinti taglalásban tíz tanulmányt és egy tanári székfoglaló elõadást tartalmaz. Elõbbiek másodközlések; korábban megjelentek szakfolyóiratokban, kötetekben. Az elõadás 2000-bõl, a legkorábbi írás a hetvenes évek végérõl való, a többi a nyolcvanas-kilencvenes években keletkezett.
Az elsõ csoportban három tanulmány filmhatás-, illetve ízlésvizsgálattal foglalkozik; a másodikban két írás a rádiómûsorokkal; a Kossuth adó híreivel (tartalomelemzés), valamint a Petõfi riportmûsoraival a kilencvenes években, amikorra megszûnt az állami adók monopóliuma. Végül a harmadik rész tévésorozatokat elemez, fõleg a nyolcvanas évekbõl, felidézve a szappanoperák – s egyben a kutatások hõskorát. A kötet egységes kronológiával a hazai közvélemény-kutatás rövid történetének áttekintését is nyújthatná, amit azonban megtör a tematikus bontás. (Bár ez utóbbi sem mindig érvényesül, mivel a tévéhez kerül a rádiós Szabó család és az Onedin család összehasonlító hatásvizsgálata is.) Így a címben ígért tükör töredékeire esik, s az olvasónak kell összeraknia.
A közvélemény-kutatás a hetvenes években vált rendszeressé Magyarországon a Magyar Rádió Tömegkommunikációs Kutatóközpontja révén. Az elõzmények közé tartoztak azok a filmhatás-vizsgálatok, amelyeket a Filmtudományi Intézet kezdeményezett a hatvanas években a Kovács András filmjeit – Nehéz emberek, Hideg napok, Falak – követõ viták alapján, majd Jancsó Miklós és Bacsó Péter munkáinak befogadását vizsgálta Taródi-Nagy Béla, Helmich Dezsõ és Féjja Sándor. Ezek egy része a hetvenes években megjelent a Film és közönség-füzetsorozatban. A szerzõ a „Téká” munkatársa volt; adatbázisát innen nyerte, de hogy ez mennyire teljes, nem az írásokból derül ki. (Azok jórészt rövidített változatban jelentek meg.)
A kötet elsõ tanulmánya (1979) egy olyan filmhatás-vizsgálatról szól, amelyben a tévének és a Rádiónak is szerepe volt: A halottlátó elõször irányította a figyelmet a parajelenségekre és a médiára. Többrõl van szó, mint pusztán egy filmrõl, s feltételezhetõ, hogy a továbbiakban a média új megközelítésérõl lehet majd olvasni, mivel a cím is általánosabb következtetést vetít elõre. A folytatás azonban elmarad a várttól; az olvasó nem tudja eldönteni, hogy mennyire megalapozottak az illusztrációként használt tények, illetve az eredmények és a következtetések mennyire általánosíthatók. Ugyanez a helyzet, amikor a Menedékjog televíziós sugárzásakor, a két televíziós csatorna szétválasztásával kapcsolatban a szerzõ megállapítja, hogy „a TV2 ugyanúgy megkapta a korlátozott nyilvánosság lelki higiénés szerepét…, s e nagyobb mozgásteret színvonalasan töltötte ki. Emblémájával, belsõ tereinek berendezéseivel, a riporterek, bemondók öltöztetésével egy Európához való kapcsolódási igényt jelez…” (34. o.) Másutt egyáltalán nincsenek adatok; azt például egyértelmûnek kell tartanunk, hogy a 40 év felettiek kivételes esetekben mennek moziba, a fiatalok viszont szeretnek moziba járni, és nem szeretik a videót, de használják. (44-45. o.)
E megállapítások fontosnak tûnhetnek, ha figyelembe vesszük, hogy a vizsgált idõszakban döntõ változások történtek a társadalmi viszonyokban, a technológiában, az elektronikus jelszférában, a kommunikációs rendszerben. E változások, a – folyamatos – tendenciák azonban inkább longitudinális típusú vizsgálatokkal, összehasonlító módszerrel kutathatók (Gerbner), s nem rövidtávú, kampányszerû hatásvizsgálatokkal.
A kutatási beszámolók mellett szerepel a kötetben a szerzõ székfoglaló, tézisszerû elõadása a filmrendezõnõkrõl. Az írás nem foglalkozik az utóbbi idõ feminista filmszemléletével és -elméletével, a tények szintjén marad. A történeti áttekintésbõl kimaradnak olyan jelentõs alakok, mint a német újhullámos Margarethe Von Trotta, az olasz Liliana Cavani és Lina Wertmüller, az orosz Larisza Sepityko és Kira Muratova. A magyar rendezõnõi vonulat ugyanakkor folytatódik a kilencvenes évektõl induló újabb generációval: Enyedi Ildikóval, Szabó Ildikóval, Fekete Ibolyával, akiknek életútja, szerepe a magyar filmben szociológiai szempontból is figyelemre méltó, miként az animációs film „emancipálódása” – ami viszont kívül maradt a látókörön.

Kodolányi János Fõiskola, 2001.



Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu


www.filmvilag.hu

C3 Alapítvány     c3.hu/scripta/