Újabb 2001. Ûrodisszeia? Spielberg filmjét nézve kockáról-kockára Kubrick-nyomokért kutakodunk.
Stanley Kubrick hosszan, legalább tíz évig dédelgette-finomította a Mesterséges értelmet. Vázlatokat készített (a kliprendezõ Chris Cunningham robotokat is tervezett hozzá), aztán leforgatta a Tágra zárt szemeket, és meghalt. Mi lett volna, ha álmait maga viszi celluloidszalagra? Újabb 2001. Ûrodisszeiát ünnepelnénk? Film- és kultúrtörténeti mérföldkõrõl beszélnénk? Csábító a képzeletbeli összehasonlítás, hiszen – hiába Spielberg a rendezõ és a forgatókönyvíró – kockáról kockára, jelenetrõl jelenetre Kubrick-nyomokért kutakodunk. Pedig felesleges a Rosszon felülkerekedõ Jóságban hívõ, tudományos-fantasztikumnak álcázott tündérmeséket gyártó Spielbergen számon kérni a Mester pesszimizmusát, rideg és kíméletlen tárgyilagosságát, disztópiát az utópia helyett. A Mesterséges értelem nem 2001. Ûrodisszeia, nem film- és nem kultúrtörténeti mérföldkõ. Nem Szárnyas fejvadász, nem eXistenZ, nem ellensúlyozza a kultuszfilmekké nemesedett negatív jövõképeket. Pedig ezért vártuk annyira: hogy a veretes pesszimista víziókkal végre-valahára azonos esztétikai értékû „optimista” mozit állíthassunk szembe. Megint nem sikerült. Az aprólékosan kidolgozott tárgyi valóság, a (neves mesterséges intelligencia-szakértõk – Ben Goertzel, Ray Kurzweil – szerint) többé-kevésbé hiteles android-ábrázolás, a (néha, különösen a végén szentimentalizmusba fulladó) humanizmus, egy-egy remeklõ epizodista (mint Jude Law, az erotikus masszázsra szakosodott mechanikus Dzsigoló Joe) ellenére a részletekbe veszünk, kidolgozott karakterek helyett tézisfigurákat kapunk, döcög a forgatókönyv, három film és három finálé sûrûsödik egybe. Az elsõ rész (David otthon) izgalmas, a második (David a nagyvilágban) látványos, míg a harmadik (David az ismeretlenben) egyrészt katartikus, másrészt tömény giccs. Pinocchióként, Ózként keressük a Kék Tündért, a Szent Grált, homo sapiensek és – az evolúció köztes (cyborg/transzhumán) állapotait átugorva – poszthumánok között bolyongunk.
Apokalipszis után
A történet valamikor a XXI. század közepén
játszódik. Ötven év Arthur C. Clarke szerint
még prognosztizálható, a jelen trendjeibõl
következtethetõ jövõ.
A természetvédõk (egyik) pesszimista forgatókönyve
vált valóra: a sarki jégtáblák megolvadtak,
szökõárak pusztítottak, emelkedett a tengerszint,
vízbe enyésztek a partmenti nagyvárosok (Velence,
New York, Amszterdam), mementóként csak Manhattan néhány
felhõkarcolója meredezik az ég felé. Drasztikusan
csökkentek a nyersanyagforrások, a mainál lényegesen
kevesebb a lakható tér. A kormányok népességszaporulat-korlátozó
törvényeket léptettek életbe.
Talán így lesz, még valószínûbb,
hogy nem, de (szerencsénkre) Spielberg nem idõzik sokáig
a katasztrófán. Alig érezzük, hogy egy kisebb
világvége utáni idõket írunk, annyira
tiszta és annyira zöld közegben bonyolódnak az
események. Hideg és fenséges a természet, a
laboratóriumokat egyre õsibb erdõk mélyére
rejtik. Burkokat húzunk magunkra, azokban éljük tovább
a kertvárosi létet. Majdnem úgy, ahogy a XX. század
végén: a környezõ mikrovalóság
csak árnyalatokkal módosult. Áramvonalasabbak (és
abszolút környezetbarátok) az autók, formatervezettebbek
a bútorok, tágabbak, de idegenebbek a belsõ terek,
nagyobb a rend, több a gép. Túl clean, túl rideg
ez az otthon. Még nem annyira szabályozott, mint a Szép
új világban, nincsenek „okos” tárgyak, VR és
AR sincs, mindössze egy kicsit más, mint ma, de hiába,
félelem vesz erõt rajtunk. Az elsõ rész végére
ebbe a félelembe dermedünk bele: lassan és észrevétlenül.
Láthatatlan a kamera, nincsenek drasztikus vágások,
visszafogott a rendezés. Akár egy kisrealista, s nem egy
sci-fi opusban, úgy telnek-múlnak a hétköznapok.
Több a gép: nemcsak computerek, kenyérpirítók,
porszívók, azaz öntudat és egyéniség
nélküli masinák vesznek körül minket. A tudósok
egyre emberibb küllemû robotokon munkálkodnak. A teremtmények
valószínûleg már régóta sikeresen
áthomorítanak a Turing-teszten. Teremtõik másra
vágynak, azt akarják, hogy õk is ugyanúgy érezzenek,
mint az organikus földi halandók. Elsõként Hobby
professzornak sikerül a nagy mû. Gépgyermekét,
Davidet, a szériaindító terméket szeretetre
programozta. „Azért teremtette Isten Ádámot, hogy
szeresse Õt” – magyarázza kutatótársainak a
professzor. Spielberg nem esett az obligát hollywoodi hibába:
Hobby nem válik Frankensteinné, David sem lesz gyilokgép.
Igazi szellemtestvérei a Harmadik típusú találkozások
idegenjei vagy E. T., az imádnivaló földönkívüli.
Programozható-e a szeretet, az érzések? Mi a lélek,
létezik-e egyáltalán, elválasztható-e
a mechanikus, fizikai testtõl a nem-mechanikus, spirituális
szubsztancia? Gépnek tekinthetõ-e az emberi agy? Descartes
még dualizmust hirdetett, Bergson az anyagi valóságtól
független misztikus életerõrõl, élan vitalról
elmélkedett, Lucretius, majd De La Mettrie gépként
definiálták a homo sapienset. „Az agy egyfajta számítógép”
– állította egy 1997-es interjúban Daniel Dennett.
Roger Penrose vagy John Searle nem így látja, egyikük
sem hisz az „igazi” mesterséges intelligenciában. A valósághoz
(mai tudásunk és tudományunk szerint) leginkább
az emergencia-elméleten alapuló „mechanikus részekbõl
összeálló organikus egész” koncepció közelít.
Fordított logikával: ha az organikus mechanikus elemekre
bontható, vagy ha agyunk valóban computer, akkor az érzéseink
is kódolhatók, programokba írhatók. Elõbb-utóbb
adottak lesznek a technikai-tudományos feltételek, tehát
gondolkodó és érzõ mesterséges intelligenciát
hozunk világra.
Mint David, aki szeret, aki él-hal Monicáért,
nevelõanyjáért. A szülõk hús-vér,
organikus („orga”) gyermeke, Martin – az Alcor „legális halott”
klienseihez hasonlóan – mélyhûtött állapotban
várja, hogy gyógyíthatatlannak vélt betegségének
ellenszerére leljen a medicina. Addig meg a bérelhetõ,
vásárolható gépember-gyerek (android, azaz
robot, azaz mesterséges intelligencia) is elmegy, így Henry
Daviddel kedveskedik Monicának. Többé-kevésbé
beválik, bár az emuláció csak szimulációra
sikeredett, hibák csúsznak a mechanizmusba. Eszik, holott
nem szabad. A szakértõ nézõk meg jót
mosolyognak: pont az organikus táplálék tenné
tönkre az óramû pontosságú „mechát”?
Nagyobb baj, hogy David valóban érez – érzõbb
és átérzõbb a környezõ emberi világnál.
Egyetlen társa, lelki kisöccse Martin bohókás
gépmacija: együtt taszíttatnak ki az Édenbõl.
Emberré akar válni, úgy érzi, csak akkor nyerheti
vissza a (sziruposan) szomorú Monica szeretetét. A nézõ
természetesen régóta vele van, mert emberként
kezeli az ennyire szívhez szóló nem-biológiai
entitást.
Ludd tábornok örökösei
A második rész eseménydúsabb, hõseink
a mindentudó Kék Tündért kutatják, a Mad
Max, a Gépnarancs és a Szárnyas fejvadász képsorait
idézõ poklokat járnak be. Menekülnek és
megmenekülnek, miközben különös szerzetekkel,
az elõzõ – még nem érzõ, csak tudatos
– robot-generáció leselejtezésre ítélt
példányaival hozza össze õket a végzet.
De miként lehet egy robot érzelmek nélkül tudatos?
„Kétlem, hogy valaha is könnyû lesz a film androidjaihoz
hasonló élethûséggel beszélõ,
érzékelõ programokat készíteni anélkül,
hogy érzelmeket adnánk nekik – állítja Ben
Goertzel. – Az emberi tudatban összekapcsolódik a gondolkodás,
az érzelem, a cselekvés, és nagyon valószínûnek
tûnik, hogy ugyanez jellemzi majd a mesterséges intelligenciákat
is.” Esetleg másként gondolkodnak, másként
éreznek, mint a homo sapiens, de azért gondolkodnak és
éreznek. Mi viszont éppen ettõl a másságtól
rettegünk. David túlzott, kiszámíthatatlan érzékenységétõl.
Nem ezt vártuk tõle, a professzor nem egészen erre
programozta. Prognózisainkban nem így látjuk az intelligens
gépeket: hidegebbek, racionálisabbak, számítóbbak
az embernél. A hollywoodi filmek általában ebbõl
az alapvetésbõl indulnak ki, gonosz Terminátoraik
a végletekig túlzott ésszerûség vérgõzös
orgiáin pusztítanak. Számításból
és nem gyûlöletbõl ölnek. Úgy vélik,
õk az uralkodó faj, pusztuljon a többi! „Gyenge” szuperintelligenciák:
gépagyuk az emberéhez hasonló módon mûködik,
csak lényegesen – százszor, ezerszer, tízezerszer
– gyorsabb. Nem lenne szükséges, hogy kiirtsanak minket. Békésen
élhetnénk egymás mellett, isteni képességeikkel
segíthetnének, pátyolgathatnának. Az „elmegyermekek”
(Hans Moravec) nem szoktak a szülõk életére törni.
Viszont sokkal látványosabb, jobban filmezhetõ, ha
mégis. És ezt a – Kevin Warwick által plasztikus képekben
felvázolt – lehetõséget sem zárhatjuk ki. Szerencsénkre
Davidet és géptársait teljesen más fából
faragták, de a robot–ember háború disztópiája
Spielberg világszemléletével sem egyeztethetõ
össze.
Szintén nem logikus, miért kell a meghibásodott,
rendeltetésüket (például a szexuális szolgáltatásnyújtást)
rosszul teljesítõ, drága robotokat megsemmisíteni,
miért nem célszerûbb újra- és/vagy átprogramozni
õket. A rájuk vadászó kommandósok nem
logikai-technikai kérdéseken bíbelõdnek. Parancsot
hajtanak végre, az elfogott példányokat (a nép
szórakoztatására) római stílusú
és hangulatú amfiteátrumba viszik. A színielõadást,
a Húsvásárt avatott MC, a ceremóniamester Lord
Johnson-Johnson, egy XXI. századi luddita vezényli le. Spielberg
telibe talál: a vehemens férfiú, a gépromboláson
túllényegülve, a mindenkori intoleranciát, a
másság gyûlöletét, hatalmi pozícióból
történõ megsemmisítését nyíltan
követelõ erõket jelképezi. Fizimiskája
alapján hamisítatlan texasi bunkó: csattogós
csizmát és cowboy-kalapot hord, zsíros képpel
fröcsög a mikrofonba. A robotok meg égnek, hulladékká
és hamuvá porlad a fém. Kéjtõl vonaglanak
a nézõk, õrjöng a nagyérdemû. Bömböl
a heavy metal. Félelmetes színház. Tudatunkban történelmi
képsorok peregnek: autodafé a Szent Inkvizíció
rendezésében, boszorkányégetés, tûzkeresztek
Ku-Klux-Klan módra…
Johnson-Johnson az X-Men Kelly szenátorának elképzeléseit
valósítja meg. Mindketten organikus soviniszták. Ludd
tábornok, Jeremy Rifkin, Unabomber a szellemi elõdeik. Pragmatikusabbak
az elõdöknél: átkozzák a gépi civilizációt,
de közben hasznot – pénzt és népszerûséget
– húznak belõle. Úgy gondolják, ez kell a csõcselékszámba
vett népnek. Tényleg ez kell? Tényleg ennyire kegyetlenek
lennénk?
Nem – sugallja Spielberg, mert nem hagyják veszni a könnyezõ
android-gyereket. A közharag a kínzók ellen fordul.
Oldódik a Kubrickhoz méltó színekkel megfestett
lidércnyomás: David, Teddy maci és Dzsigoló
Joe megmenekülnek. Nem a robotok jelentik az igazi veszélyt.
Ha megszoktuk õket, már nem a gépi tulajdonságaikat
féljük. A beléjük programozott emberi jegyek riasztanak,
önmagunktól rettegünk: Hobby irigységétõl,
mert egyéniségétõl akarja megfosztani Davidet,
Johnson-Johnson kegyetlenségétõl, a Joe barátjának
mutatkozó férfi árulásától. Csak
álca, mellébeszélés, hogy „túl sok”,
„túl gyors” és „túl okos” robot lesz a Földön.
Spielberg a XXI. század egyik legfontosabb etikai kérdését
teszi fel: rendelkeznek-e jogokkal a gépek, s ha igen, akkor milyen
jogok illetik meg õket? Ma még mosolygunk, a választ
poénokkal intézzük el…
A harmadik nemzedék
David a nagyváros színpompás tömegében,
fényáradatában, az örökös álarcosbálban
az adatárus Know doktornál kopogtat, hogy megtudja, merre
található a Pinocchio-történet fababáját
valódi fiúcskává varázsoló Kék
Tündér. A doktor – a film egyetlen virtuális valóság
utalásaként – egy elképesztõen aktív,
Einstein-szerû holografikus kép, a mai avatárák
leszármazottja. Az „adok-veszek” kofastílusú dialógus
egyértelmûsíti: a közeljövõ legfõbb
értékei információ és tudás.
Minden út Manhattanbe, a nyüzsgõ metropolisz ellentéteként
ábrázolt hajdani világközpontba vezet. Csend
és nyugalom honol, víz és enyészet az úr.
Lenyûgöznek a képek, az elemek csapásait méltósággal
tûrõ Chrysler torony és a többi, az óceánból
éppen csak kiemelkedõ felhõkarcoló, múltunk
és tovatûnt dicsõségünk látványa.
David alászáll, az egyik teremben – mint a 2001. Ûrodisszeia
Jupiter-jelenetének magányos ûrhajósa, történetesen
egy másik David – hasonmásával, szériatárs
androidgyerekkel találkozik. Miután megöli a klónt,
teremtõjével szembesül. És ezernyi Daviddel…
Rádöbben, õ csak a gyerekpótló androidok
prototípusa, futószalagtermék. Adják-veszik,
akár az információt, talán valamivel kevesebbet
ér. A hús-vér gyerekeknél is, bár nagy
elõnye a kevésbé költséges karbantartás.
A romantikusok azért nem találták meg a Kék
Virágot, mert a Kék Virág csak a képzeletükben
létezett. A Kék Tündér is csak David látomása,
a doktor nem hozzá, hanem robottestvéreihez küldte Manhattanbe.
Nem akar szériadarab lenni, eldobja a klónéletet.
Helikopterrel, macival egyetemben, az óceánba veti magát,
halálában lesz emberré.
Vitatható létfilozófiai alapokból indul
ki… Képzeljük el, ha az egypetéjû ikrek is így
gondolkodnának! És ha az emberklónozás – a
tiltások, a fenyegetések után, esetleg száz
év múlva – köznapi szokássá válik,
õk szintén mondjanak le a létrõl? Hiába
a számos hasonmás, a homo sapiens egyéniségét
a genetikai örökség és a környezet formálja.
Az intelligens, érzõ robotokét pedig „csak” a környezet
– és a belsejükben futó programok. Az azonos külsõ
ellenére ugyan miért lennének belülrõl
is egyformák, mint az emberklónokkal riogató propaganda-
és tantörténetek szomorú antihõsei?
Kubrick alighanem David halálával zárta volna
opusát. Spielberg folytatta… Szerencsétlen hõsünk
az óceánfenéken landolva – ki mással? – a Kék
Tündérrel találkozik, majd kétezer éves
álomba merül. Filozófián innen és túl,
tündérmesét mesél a Kék Tündér.
Bugyutát, de optimistát, giccseset, de könnyfacsarót,
abszurdot, de felemelõt, hogy a befejezés közérthetõ
és egyértelmû legyen. A Mesterséges értelem
valóban nem 2001. Ûrodisszeia…
Davidet a film harmadik generációs mesterséges
intelligenciái ébresztik fel. Az ember kihalta utáni
világ lakói számára õ a homo sapiens
korának mementója. A különös entitások
„erõs” (poszthumán) szuperintelligenciák, istenlények,
mai léptékkel. Nincs jelentõsége, hogy gépek
vagy nem gépek. Az evolúció bennük folytatódott.
Szeretettel gondolnak ránk. „Mindig úgy véltem, a
jövõ mesterséges intelligenciái megbecsülik,
hogy az ember-gép civilizáció leszármazottai,
és tisztelettel gondolnak õseikre” – írja Ray Kurzweil.
Spielberg osztja Kurzweil álláspontját. A Harmadik
típusú találkozások idegenjeihez hasonló
küllemû lények pedig David leghõbb kívánságát
teljesítik: Monicát egy napra feltámasztják,
anya és gyermek egymásra talál. Hogy miért
csak egy napra, s miért nem örök idõkre? Halhatatlanságot
halandóknak õk sem adományozhatnak. Holott, feltételezzük,
birtokolják a szükséges technológiákat.
Hiába megható, mégis bosszantó a befejezés.
És – más okokból – nemcsak a befejezés. A Mesterséges
értelemben (szakszerû fordításban intelligencia
lenne, s nem értelem) benne volt a mérföldkõ
lehetõsége: Spielberg súlyos filozófiai problémákat
boncolt, humanista/transzhumanista válaszokat adott. Mindezek ellenére
egyszerûsített, és nem árnyalt, klisébe
merevítette az egyedit.
Pedig Stanley Kubrick emléke elõtt tisztelgett.
A. I. – Mesterséges értelem (A. I.) – amerikai, 2001. Rendezte: Steven Spielberg. Írta: Brian Aldiss, Ian Watson és Steven Speilberg. Kép: Janusz Kaminski. Zene: John Williams. Szereplõk: Haley Joel Osment (David), Jude Law (Gigolo Joe), Frances O’Connor (Monica Swinton), Sam Robards (Henry Swinton), Jake Thomas (Martin Swinton), William Hurt (Hobby professzor), Brendan Gleeson (Lord Johnson-Johnson). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 145 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu