Majd ha megpillantja a piros kabátos kislányt, akkor fog sírni a nézõ.
Egyetlen halálról szerettem volna írni. Elmondani,
mit tanulhattam a képernyõ elõtt ülve egy asszonytól,
aki néhány éve az élet pusztító
abszurditásainak elfogulatlan szemlélésére
tanított, háborús emlékeinek rettenetét
elõadva (Asszony a fronton), s most az m1 kamerái elõtt
az élet természetes abszurditását, az elmúlást
kísérõ gyászmunkáról beszélt,
férjétõl búcsúzván. Ahogy Polcz
Alaine korábban nem volt hajlandó a gyûlölet és
megbocsátás hamis dilemmájával áldozati
szerepbe merevedni, úgy kerülte el most az özvegyi gesztusokat,
amikor Mészöly Miklósról, kettejükrõl,
a családról, a további élet felé nyitva
maradt „utolsó napokról” mesélt. A televízió,
amely szeret azzal hivalkodni, hogy intimitást hoz az otthonokba,
s ennek címén vagy a sablonos lépcsõházi
locsogás unalmába, vagy a modernizált gulyás-partik
ál-jókedvébe hajtja nézõit, ilyen ritka
pillanatokban valóban bensõséget sugároz.
Az egyetlen személyes helyébe azonban hamarosan sok ezer
halál személytelen szenzációja nyomult, és
a tömegméretek megint kisléptékûnek, érdektelennek
mutatták a halálnak azt az egyszemélyes élményét,
amelyrõl pedig az ember egyedül és valóban beszélni
tud. Ki nem kapta magát azon szeptember 11-én s még
napokon át utána is, hogy mint a kígyó tekintetétõl
bûvölt madár képtelen szabadulni a látványtól,
a romok személytelen szépségétõl, a
pusztulás embertelen panorámájától?
Pedig tudta, hogy a romok alatt vér van, de inkább sejtette,
mintsem látta távoli képeken a tornyokból aláhulló
testeket, amelyekhez percekkel elõbb nevek és sorsok tartoztak.
Majd késõbb, amikor elkészülnek az elsõ
játékfilmek, s a mûanyagdíszletek között
megpillant egy piros kabátos kislányt, Spielberg Schindleréhez
hasonlót, akkor fog majd sírni a nézõ.
Apropó Schindler. Annak idején e hasábokon vitázva
a résztvevõk – bölcsen – nem azt boncolgatták,
mennyiben kommersz s mennyiben „mûvészi” Spielberg filmje,
hanem az összeomlást nem ismerõ amerikai kultúra
üdvtana és az európai katasztrofizmus eltérõ
nézõpontját vizsgálták. Szeptember 11-e
után az Auschwitz-tanulság (Kertész Imre kifejezése)
analógiájára mintha a WTC-tanulság jelei mutatkoznának
az óceánon túl, az irracionális tömeggyilkosság
elemi élményének hatására. A Ground
Zero, a földdel egyenlõvé tett terület emblémájában
a „zero” a vég s a kényszerûen másként
folytatás nulla-pontját is jelöli. Egy oly mértékig
bornírt és gyermeteg tömegkultúrának azonban,
mint az amerikai, milyen készletei vannak ennek a feldolgozásához?
A képek, amelyek onnan érkeznek hozzánk, a riadalom
és az összetartás, az óhatatlan kollektív
bosszúvágy és az együttérzés képei
az európai szemnek szokatlan formákban, groteszk kulisszák
közül bontakoznak elõ. A nagyhatalmi gyász csak
a hatásos méretek igézetében bízik,
a stadionnyi halotti torok és szolidaritási koncertek, a
gigantikus üzleti vállalkozássá terebélyesedõ
kegyeletben és az iszonytató potenciált mozgósító
háborús pszichózisban. De vajon tényleg olyan
messzire van ez tõlünk? Susan Sontag botrányt kavart,
az amerikai népet õszintébb önismeretre nógató
kíméletlen szavai – éppen az az autonóm értelmiségi
reflex nyilvánul meg bennük, amelyet az Auschwitz utáni
Európa is oly rosszul visel! – nem keltik-e bennünk egy viszolyogtató
déja vu érzését? Ha Susan Sontag magyar volna,
úgy fogalmazna, hogy a média hazudik éjjel, hazudik
nappal, hazudik minden hullámhosszon. Ha Susan Sontag magyar volna,
a csernobili idõk hírzárlatára s ködösítéseire
emlékez(tet)ne. Susan Sontag amerikai, de helyettünk is látja
a kísértetet, az osztályharcos hazafiság kísértetét,
amely ütemes tapssal fogadja a jók és a gonoszok harcának
primitív lózungjait.
A terrortámadás után tíz nappal megjelent
sorainak az lett a sorsa, ami manapság minden valóban elfogulatlan
értelmiségi megnyilatkozásnak: vagy a tapintatot kérik
rajta számon, mint amikor a világháború után
a sztálini önkény elébe a szovjet nép
háborús szenvedéseit húzták paravánul,
vagy mohón kapnak rajta mindennemû fundalisták, hogy
gyûlöletükhöz fedezékül használhassák.
Cinizmus és manipuláció minden oldalon – ez a rettenetes
események ugyancsak rettenetes következménye s tanulsága.
Egy bizonyos: a világ képernyõin, amelyeken eddig
sem láttunk semmit a gyalázatos gyarmati sorban tartott kaukázusi
kisnépek életébõl, ezután igen sok bestiális
küllemû csecsen fog feltûnni, némelyikük elszörnyesztõen
hasonlítani fog Oszama bin Ladenhez. Amerika és Oroszország
érdekközösségérõl pedig több
akciófilm készülhet, mint a hidegháborús
korszak temetésének eufórikus éveiben.
Azt csak remélni lehet, hogy az ártatlan halottakra egy-egy
okos és szép asszonyi arc segít majd emlékezni.
Reményi József Tamás