A dokumentumfilmben nem a tettek vagy a szavak beszélnek a korszakról, hanem a korszak cselekszik és beszél az emberben.
A Kádár-korszak filmmûvészetének leghitelesebb pillanatai valóban pillanatok voltak. Ez nem kritikai megjegyzés akar lenni, miszerint csak igen ritkán és rövid idõre szikrázott fel filmjeinkben a társadalmi és emberi igazság, hanem a filmmûvészet nyelvi értelemben vett pillanataira gondolok: állóképekre, portrékra, egy-egy arcra vagy az arcokra szegezett hosszú beállításokra. A hatvanas években születõ, majd a hetvenes években kiteljesedõ magyar dokumentarizmus mind nyelvileg, mind a filmek közéleti szerepvállalását tekintve nagy utat jár be: a politikai párbeszéd, az értelmezés elutasításától a szociológiai elemzésen át a társadalom sejtjeinek, az embereknek – a gesztusoknak, a mimikának, a beszédmódnak – a közvetlen bemutatásához jut el, egyfajta filmes antropológiát alkotva. E mögött egyrészt ott munkál – igaz, csak egy meglehetõsen szûk kör, a Balázs Béla Stúdió néhány alkotója, elsõsorban Bódy, Erdély, Hajas és Szentjóby részérõl – a klasszikus és modern filmmûvészeti hagyomány ötvözésének igénye, ami nem pusztán a tér, hanem az idõ foglyává is próbálja tenni a valóságot. Nagyobb jelentõsége van azonban az „antropologizmus” politikai motivációjának: az 1968 utáni kiábrándulásnak a hatalommal folytatott dialógusból. Értelmetlenné, pontosabban fölöslegessé vált a „miért”, a „hogyan másképp” kérdése, maradt – a filmesek számára különösen kézre álló – „ez van”, „ilyenek vagyunk” és „ilyenek vagytok” megmutatásának a lehetõsége. A váltást a hatvanas évek BBS-dokumentarizmusa készíti elõ, majd a hetvenes évek dokumentum-játékfilmjei teljesítik be, hogy aztán az évtized végére ennek a sajátos látásmódnak is megszülessenek az experimentális és a köznyelvi változatai, az elõbbiek nyelvi romhalmazokat, az utóbbiak újramelegített közéleti ankét-filmeket hagyva maguk mögött.
Képek és emberek
A dokumentarizmus emberképe elõször fotókon
jelenik meg a filmekben, illetve a fényképezés köré
szervezõdik. Kovács Sándor Képek és
emberek vagy Zolnay Pál a Fotográfiát elõkészítõ,
azonos címû dokumentumfilmje a fotózás elõtti
hamis pózolást és a fotóktól elvárt
hamis eszményeket leplezi le, s hasonló módon árulkodók
a portrékból építkezõ montázs-
és filmetûdök, akár groteszk (Böszörményi
Géza Illetlen fotók, Ragályi Elemér: Szilveszter),
akár lírai hangvételûek (Sára Sándor:
Cigányok), akár experimentális eszközökkel
készülnek (Ventilla István: Strand, Tóth János:
Aréna). A meglesett vagy éppen megkomponált fotók,
a fényképezkedés aktusa a szociológiai oknyomozásnál
érzékenyebb és hitelesebb képet nyújt
a sokszor saját élethelyzetét, közérzetét
artikulálni képtelen emberrõl. A kép a társadalomvizsgálat,
a riport helyére kerül, vagy éppen helyrebillenti a
szavak hamisságát. Csányi Miklós Boldogság
címû filmjében a fiatal házaspár közhelyekbõl
építi fel az életét, mégis letagadhatatlan
ezeknek a közhelyeknek a megéltsége, hiszen a képeken
éppen a konszolidált, jóléti társadalomnak
való megfelelési vágy gesztusait látjuk; hamis
mintát utánzó, átélt szerepként
megélt életet. Hasonló módon teljesítik
ki a cinéma direct felvételek Oláh Gábor egyébként
meglehetõsen publicisztikus viselkedéstanulmányait
(A sor, Kíváncsiság). Legyen szó tehát
akár a fogyasztói társadalom értékrendjének
begyûrûzésérõl, akár az egyenlõk
közötti még egyenlõbbekrõl, az aktuális
társadalmi látlelet a meglesett, kimerevített arcképeken
megélt vagy éppen elhazudott tapasztalattá válik.
A fotó hamis – esetleg görbe – tükör; a dokumentumfilm
ennek a tükörképnek a nyomába ered. A társadalomkép
és a nyelvhasználat terén Zolnay jut a legmesszebbre
a két Fotográfiában. A kamera hosszan követi
a saját fotóikat nézõ emberek arcát,
majd elidõz a retusált, illetve retusálatlan képeken.
A látvány önmagáért beszél: a modell,
a dokumentumkép és az idealizált fotó háromszögében
a valóságot és a sorsot megszépíteni
igyekvõk tragikomikus szellemképe hívódik elõ.
Annyira élõ és pontos ez a dokumentumfilmes antropológiai
lelet, hogy amikor Zolnay egy évvel késõbb nagyjátékfilmben
elemzi tovább, akkor a némiképp erõltetetten
társított értelmiségi problémát
a mûvészet hamisságáról avagy igazságáról
ismét háttérbe szorítja a forgatás során
talált igaz emberi történet – azaz a fikciót
dokumentummal keverõ módszerbõl a dokumentarizmus
került ki gyõztesen.
Ugyanezen az úton jár Hajas Tibor Öndivatbemutatója,
csakhogy Hajas nem szituációba foglalja az anyagot, hanem
– saját mûvészetével összhangban – konceptualizálja.
A retusálás igényének groteszk kinyilvánítása
helyett a fényképezõgép elé álló
emberek magukon végzik el a nem kevésbé groteszk „retusálást”:
„megmutatják” magukat a kamera elõtt, s így mintegy
objektjei lesznek az önazonosság és a megfelelni akarás
– távolról sem metaforikus – hetvenes évekbeli állapotának.
Nyelvébe dõl a nemzet
A filmben azonban a fotónak nemcsak arra van lehetõsége,
hogy megmozduljon, hanem arra is, hogy megszólaljon. A gesztusok
és a beszéd szorosan hozzátartozik e filmek emberképéhez,
sõt a cinéma direct jegyében közvetlenül
rögzített hang nem várt módon teljesíti
ki az antropológiai kutatást. A politikai kettõs tudatot,
a szabadságnak hazudott elnyomást, a hivatalos és
a magánszféra közötti szakadékot, röviden
a társadalmi skizofréniát a nyelv, a nyelv állapota
fejezi ki a legpontosabban, ráadásul úgy, hogy maguk
a nyelvhasználók sincsenek tudatában annak, miféle,
a gondolkodásukat leleplezõ „nyelvjáték” áldozatai.
S ezen a ponton a kamera státusa is megváltozik: puszta megfigyelõbõl
az események aktív részese lesz, a cinéma directet
a cinéma verité módszere váltja fel. Hiszen
a viselkedésformák és a nyelvhasználat kornak
megfelelõ hitelessége éppen e kettõs szorításban:
az események „ahogy történnek a dolgok” dokumentumjellegében,
ugyanakkor a kamera jelenléte által kiváltott megfelelni
akarás, a szereplés – vagy éppen az igyekvõ
spontaneitás – feszültségében jön létre.
Készült olyan dokumentumfilm, amely a nyelv hamisságát
közvetlenül leplezi le (Ragályi Elemér: Szónokképzõ
tanfolyam), látunk példát arra is, hogy egy szép
és érzékeny etûd miként veszít
az értékébõl a steril utószinkron miatt
(Elek Judit: Meddig él az ember?), de a legnagyobb hatásúak
azok a filmek, amelyek „élesben” rögzítik a gesztus-
és nyelvhasználat elképesztõ alakváltozatait.
Ezen a téren utolérhetetlen mûfajteremtõ Gazdag
Gyula, aki a Hosszú futásodra mindig számíthatunk
és A válogatás címû rövid-dokumentumfilmjeiben
jóval többet mond el a „felszínnel”, mint az egyébként
nem érdektelen, a forgatásra ürügyként szolgáló
társadalmi esemény dokumentálásával.
Mindkét filmben ugyanis éppen a felszín telítõdik
jelentéssel. Schirilla futása vagy az üzemi KISZ bizottság
beat-zenekar válogatása önmagában legfeljebb
a bornírt társadalmi és hatalmi mechanizmusok bizarr,
komikus látlelete. Az „antropológiai” dokumentarizmus számára
a lényeg a felszínen ragadható meg, a látható
és a hallható dolgok világában, amelyek a maguk
összetettségében és egyszerûségében,
heurisztikus módon állítják elénk az
egyént és a társadalmat. Nem a tettek vagy a szavak
beszélnek a korszakról, hanem a korszak cselekszik és
beszél az emberekben. Az üzemi bizottság joviális
hatalomgyakorlása a szóhasználatban, a mimikában,
az elhallgatásokban leplezi le a rettenetet és a kiszolgáltatottságot.
S jellemezheti-e jobban a hatalmon lévõk lelki és
szellemi állapotát, mint az a vers, amit Kenderes tanácselnöke
maga írt a hosszútávfutó fogadására?
(A szerzõ jelentõségét az is jelzi, hogy a
film és ez az írás egyaránt az õ mûvébõl
kölcsönözte a címét.)
A dokumentarizmus nyelvi rétege a korszak egy sor politikai
problémafilmjét viszi életközelbe, aminek eredményeképpen
ezek a rövidfilmek – az említetteken kívül Szomjas
György és Dárday István alkotásai – ma
is élvezetesek, s többet mondanak el a korról, mint
a tudós elemzések. Vagy ha többet nem is, de mást;
olyasmit, amit csak a film „láthatott” és „hallhatott” meg.
Dokumentumemberek
Galsai Pongrác nevezi Magyar József 1979-ben készült
Korkedvezmény címû filmjérõl írott
kritikájában „dokumentumembereknek” a dokumentum-játékfilmekben
elszaporodott tsz-elnököket. A mûvészi megfogalmazásra
is érzékeny kritika a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójától
tagadhatatlanul egyre fokozódó malíciával tekint
a mind rutinosabbá váló módszerre, míg
a társadalmi folyamatok elkötelezett elemzõi magasra
értékelik a publicisztikus igyekezetet. Ezekben a filmekben
ugyanis a dokumentarista módszerrel felvértezve elevenedik
meg újra a hatvanas évek „problémafilmjeinek”, „ankétfilmjeinek”
egy évtizedes hagyománya, amelyekben a társadalombírálat
egy-egy modellértékû esemény vagy sors feldolgozásában,
a közéleti szerepvállalás igényével
fogalmazódik meg. Az intézményrendszer vagy a társadalom
bürokratikus mechanizmusainak kritikájában azonban a
BBS-dokumentarizmus hatására felértékelõdik
az intézményeket megtestesítõ hivatalnokok
„kritikája”, méghozzá a „rendszerbírálatnál”
is hatékonyabb módon, az ábrázolás közvetlensége
által feltáruló (ön)leleplezõ gesztusokban
és beszédmódokban. Mindezt valós társadalmi
folyamatok közepette, komikus vagy éppen kiélezett drámai
helyzetekben tetten érni és rögzíteni igen nehéz
feladat, ami egyedül Gazdag Gyulának sikerült két
korai rövid-, majd az Ember Judittal közösen készített,
a demokrácia lehetõségeit „éles” helyzetben
vizsgáló szituációs dokumentumfilmjében,
a Határozatban. A feladat nehézsége, az érintettek
óvatossága – és nem utolsósorban a hatalom
jelzése, hiszen mind A válogatást, mind a Határozatot
betiltották – a hasonló típusú, a társadalom
mûködési mechanizmusának ellentmondásait
feltáró-leleplezõ törekvések számára
a dokumentum-játékfilmek lehetõségét
vetik fel, azaz a megtörtént események dokumentarista
rekonstrukcióját, vagy – ami formai szempontból ugyanazt
eredményezi – fiktív történetek dokumentarista
stílusú elbeszélését. A publicisztikus
szándék a játékfilmekhez közelíti
ezeket a filmeket: a tematikus rokonság mellett határozott
szemléletmódbeli és stiláris hasonlóság
fedezhetõ fel például két Galgóczi Erzsébet-adaptáció
(Mihályfi Imre Pókháló és Szõnyi
G. Sándor Kinek a törvénye? címû filmje)
és a tsz-konfliktusokat rekonstruáló dokumentum-játékfilmek
között. Nem véletlen, hogy a hagyományos elbeszélésmódú
realista alkotások meglepõ könnyedséggel, akár
egy filmen belül is átlépik a mûfaji határokat.
A publicisztikus társadalomelemzés elsõsorban
az intézményi folyamatokra kíváncsi. Az alkotó
modellértékû helyzeteket keres, amelyek rekonstruálására
vagy az eset eredeti szereplõit nyeri meg, vagy amatõrszereplõket
kér fel, s a jeleneteket dokumentarista módszerrel rögzíti,
ily módon a szituáció és a szereplõ
egyszeri és megismételhetetlen viszonyában az elvont
társadalmi modell személyes magatartásmódokban
„hitelesítõdik”. Ebben rejlik a dokumentum-játékfilmek
„állapotszerûsége” – amely, mint Ember Judit Fagyöngyökjében,
akár a társadalmi modellszerûség teljes felszámolásáig
is eljuthat –; fikció és dokumentum „keveredésének”
célja azonban éppen a társadalmi modell és
a személyes szabadság lehetõségének
együttes vizsgálata. Ennek a törekvésnek a legkiegyensúlyozottabb
példája a hetvenes években Dárday István
Filmregénye és Schiffer Pál Cséplõ Gyurija;
ezt követõen Schiffer A pártfogoltban a Cséplõ
Gyuri nyomdokain elindulva próbál szociológiai látleletet
adni a hátrányos helyzetûek lehetõségeirõl,
majd visszatér a hagyományos dokumentumfilm-készítéshez
(ugyanezt teszi a nyolcvanas évektõl Ember Judit), míg
a Dárday–Szalai alkotópáros sajátos módon
egyszerre próbálja folytatni az állapotszerûség
és a társadalmi modellalkotás kiegyensúlyozásának
Filmregénybeli módszerét (Átváltozás),
illetve tér vissza a Jutalomutazás publicisztikusabb, direktebb
társadalomelemzéséhez (Harcmodor). S ugyan saját
rendezéseikben nem folytatják ezt az irányt, a Dárday
vezette Társulás Stúdió helyet ad a publicisztikus
törekvéseknek, sõt személyesen is részt
vesznek Vitézy László két filmjének
az elkészítésében (a Békeidõ
forgatókönyvét Szalai Györgyi, a Vörös
földét Dárday István írja).
Ezek a filmek (valamint Magyar József Korkedvezménye)
a modelltörténet érdekében lemondanak a dokumentum-játékfilmekben
rejlõ antropológiai pillanatfelvételekrõl:
feszes és céltudatos dramaturgiát építenek
fel, kiélezett konfliktussal, egyértelmû társadalmi
mondanivalóval. A dokumentarizmus számára oly fontos
mindennapiság illusztratív szintre süllyed, csakúgy,
mint a környezetrajz, s ebben a minden szempontból játékfilmes
közegben az amatõrök is „szerepzavarba” kerülnek:
amennyiben nincs hely és idõ az „állapotszerûség”
kifejlõdésére (lásd a Filmregény és
az Átváltozás négy és fél órás
terjedelmét), vagy nem egy életképekbõl építkezõ
szerkezet épül fel (Fagyöngyök), úgy az amatõrszereplõktõl
is színészi intenzitású játékmódot
vár el a nézõ a töredékes és vázlatos
jelenlétek helyett. Ezt érzékelik az alkotók,
amikor játékfilmes jeleneteket építenek be
a filmekbe: a Korkedvezmény tsz-elnökének életét
színészek elevenítik meg, miközben a történet
modellje személyesen is jelen van a forgatáson, s alkalmanként
a kamera elõtt kommentálja az eseményeket vagy vitatja
meg a színészekkel a jelenetet; a Békeidõben
az amatõrök mellett a tsz párttitkárát
hivatásos színész alakítja; Gyöngyössy
és Kabay Két elhatározásában inkább
színészként alkalmazzák a fõszereplõ
idõs asszonyt, hiszen természetes életkörülményeibõl
egyfajta folklórközegbe helyezik, amit a dokumentarista módszertõl
idegen formai megoldások is alátámasztanak; az Orvos
vagyok címû filmjükbe pedig a Korkedvezményhez
hasonlóan szövõdik az öngyilkos nõ és
az orvos színészek által eljátszott jelenete.
Emberek helyett fiktív „dokumentumemberek” szaporodnak el a vásznon.
A dokumentarista kérdés, avagy a dokumentarizmus kérdése
Bódy Gábornak az 1969-es nemzedék- és korszakváltást
leíró megállapítása a fikciórendszer
felbomlásáról – az „empirizmus” és a „kritikai
formalizmus” kettéválása – egy évtizeddel késõbb
a dokumentum-játékfilmek hetvenes-nyolcvanas évek
fordulóján bekövetkezõ átalakulásával
kapcsolatosan is felvethetõ. Miközben a háttérben,
a Balázs Béla Stúdió mûhelyében
szociológiai kutatások és filmnyelvi kísérletek
folynak, a játék-, illetve dokumentum-játékfilmek
révén a hagyományos gyártási és
forgalmazási környezetben is megjelenhetnek ezek a törekvések:
az „empirizmus” a dokumentum-, a „kritikai formalizmus” pedig a játékfilmekben.
Az új formák irányzatként való konszolidációja
azonban a mûvészettörténeti folyamatok gyors lefutása
következtében magával hozza e formák kiürülését,
válságát, megújítási kísérletét,
amely a dokumentarizmus esetében az irányzat fikciós
jegyeinek felerõsödésével, illetve a fikciós
megoldások „visszavételével” jár együtt.
A dokumentarizmus elõbbi fordulatát a hetvenes-nyolcvanas
évek határán készülõ publicisztikus
közéleti dokumentum-játékfilmek (Határozat,
Korkedvezmény, Békeidõ, Vörös föld),
az utóbbit a nyolcvanas évtized folyamán születõ
történelmi tárgyú hosszú-dokumentumfilmek
hajtják végre, megszólaltatva a század elsõ
világháborútól az ötvenes évekig
tartó szakaszának tanúit. Ezek a filmek a hetvenes
évek szociológiai tárgyú dokumentumfilm-sorozataival
szemben – a betiltások (Ember Judit: Pócspetri) és
a televíziós sugárzások megszakítása
(Sára Sándor: Krónika) ellenére – szélesebb
közönséghez jutnak el, s ezzel az 1989-es rendszerváltozás
szellemi erjesztõivé válnak (Gulyás Gyula–Gulyás
János: Én is jártam Isonzónál; Törvénysértés
nélkül; Schiffer Pál: A Dunánál; Gyarmathy
Lívia–Böszörményi Géza: Recsk). A hosszú
riport-dokumentumfilmek ugyanakkor képileg szükségszerûen
visszatérnek az emberi archoz, de már nem a tettenérés,
a leleplezés antropológiai, hanem a feltárás
és a megõrzés archeológiai szándékával.
Visszatérve a hetvenes évek dokumentarizmusához,
az évtized második felétõl mind a dokumentarista
stílusú, mind a dokumentum-játékfilmekben megjelenik
a forma reflexiójának, a formai hagyományok stilizálásának
az igénye, amely elsõsorban a Balázs Béla Stúdió
Filmnyelvi sorozatában és a K/3-as csoport filmjeiben, továbbá
Erdély Miklós szintén a BBS-hez kötõdõ
filmmûvészetében (Partita, Álommásolatok,
Verzió), azaz az experimentalizmus keretei között valósulhat
meg. A dokumentarista hagyomány stilizálása egészestés
játékfilmben csak Bódy Gábor és Jeles
András egy-egy mûvében megy végbe (Amerikai
anzix, A kis Valentino), míg a dokumentarizmus reflexiója
egyetlen játékfilmben lépi át – legalábbis
a forgalmazás szempontjából – az experimentalizmus
határait, s jut el a mozibemutatóig: Fábry Péter
Balázs Béla Stúdióban készült Térmetszésében.
A Térmetszés a mûvészi megformálás
színvonala szempontjából nem közelíti
meg Bódy és Jeles filmjeit, a dokumentum-játékfilmes
módszerbe szórt idézõjelek miatt azonban a
helyi értéke mégis jelentõs. A film foglalatát
nyújtja mindazoknak a társadalmi és filmnyelvi kérdéseknek,
amelyek a hetvenes évekre a dokumentarista módszerrel szemben
megfogalmazódnak, s amelyek nyomán megszûnik a játék-
és dokumentumfilmes szemléletmód „keveredése”:
az irányzat tanulságai egyrészt a játékfilmekben
élnek tovább, másrészt visszatér és
a társadalmi funkció tekintetében megerõsödik
a mûfaj „tiszta”, múltidézõ-tényfeltáró
riportformája.
A Térmetszés egyrészt kétségeket
támaszt a dokumentarizmus szociológiai módszerével
szemben, másrészt érzékelteti az egyén
szociológiai megismerésének határait. A „dokumentarista
kérdést” ironikusan felvetõ filmben kérdezõbiztosok
keresnek fel egy buszsofõrt, hogy „metszetet” készítsenek
az életérõl. A sematikus feleletekbõl azonban
nem rajzolódik ki semmiféle „szocioportré”, az interjúhelyzet
viszont az egyszerû munkásemberben a saját életével
kapcsolatos kimondatlan és kimondhatatlan gondolatok sorát
veti fel. De a személyiség nemcsak a kérdezõbiztosok,
hanem az általuk reprezentált dokumentumfilmes forma számára
sem hozzáférhetõ, amit a film azzal nyomatékosít,
hogy nem csupán „fikcionalizálja” a helyzetet, hanem stilizálja:
környezet valós motívumaira épülõ
látomássorozatban igyekszik feltárni a férfi
bensõ világát. Ez a forma egyszerre kívánja
jelezni a kudarcot, a megismerés határait és a filmnyelvi
lehetõségeket: a szociológiai felmérés
(és a szociologizáló dokumentarizmus) nem képes
a személyiség teljes feltárására; analitikus
módon a „társadalmi tudat” csak egyoldalúan dolgozható
fel; a filmi kifejezésmód ugyanakkor rendelkezik olyan eszközökkel,
amelyek segítségével a szociológiai megismerés
határai nem léphetõk át, de a határhelyzet
mégis megragadható. A film ennek érdekében
mind dramaturgiailag, mind képileg olyan szerkezetet alakít
ki, amelyben „valóságos” és „nem valóságos”
érintkezik egymással. A kérdezõbiztosok „dokumentarista”
jelenléte köré a konkrét tértõl
és idõtõl eloldódó elbeszélés
épül, látszólag oda nem illõ, „experimentális”
képeseményekbe rendezve a buszsofõr és felesége
mindennapjait.
Fábry formai kavalkádja a saját filmjét
is maga alá temeti – Szentjóby Tamás a Kentaurban
jóval egyszerûbben, s mégis radikálisabban helyezi
egymással szembe a dokumentum- és a játékfilmes
hagyományt. Szentjóby éppen ott nyúl bele az
anyagba, ahol a dokumentarizmus tökélyre fejlesztette a filmes
antropológiát: kép és nyelv egymásra
vonatkoztatásában. A vak munkások monoton tevékenységét
rögzítõ felvételekhez az utószinkron a
szituációtól merõben idegen, elvont közgazdasági
és filozófiai dialógusokat társít. A
tetten ért ember helyére a „tetten ért” film kerül,
a dokumentumhitelesség elbizonytalanítása (amely,
mint láttuk, a kényszerû utószinkron hatására
valóban bekövetkezhet). A dokumentarista antropológia
mindenesetre a nyolcvanas évektõl felszívódik
a médiumban, eltûnik a dokumentum és fikció
közötti résben – akárcsak Szentjóby filmje
a kultúrpolitika útvesztõjében, hiszen a Kentaurt
eredeti formájában nem mutatták be, a véglegesített
kópiát pedig az alkotó a mai napig nem fogadja el
autentikusnak.