A frivol múzsa angolszász elemzõi egy kötetben.
Tömegfilm a nyolcvanas években – igazít el a (Nagy
Zsolt által szerkesztett) kötet alcíme. Pontosítsunk:
az elsõ kötet alcíme, mivel jelen tanulmánygyûjtemény
egy kétrészes munka kezdõ opusa. Az angolszász
szerzõk fõként mûfajelméleti kérdéseket
vetnek fel, illetve az oly közeli, de mégis oly távoli
évtized meghatározó zsánereinek (akció,
horror, sci-fi, pornó) általános vizsgálatára
vállalkoznak. Kortársként: a válogatás
1979 és 1991 közötti írásokból ad
ízelítõt. (A filmelemzéseket, a korszak emblematikus
mozijainak ismertetését, a posztmodern bemutatását
a második kötet tartalmazza majd.)
Különös érzés tíz-tizenöt
év távlatából visszatekinteni, s észlelni,
hogy az értékek mennyire átrendezõdtek. Hiszen
az akkoriban tömegszórakoztatásnak minõsített
alkotások jelentõs részét (Szárnyas
fejvadász, A légy, Emlékmás) a jelen esztétái
az úgynevezett mûvészfilmek közé sorolják.
Más kérdés, hogy a felettébb mesterséges
megkülönböztetés – többek között Quentin
Tarantinónak köszönhetõen – szép lassan
érvényét veszti…
Megújulás helyett azonban “kimerülés”, “kifáradás”
következett. A mai állapotok érzékeltetésére
Nagy Zsolt (találóan) Faustot idézi: “Csak csirizelgess,
/ Kotyvassz ragút más resztlibõl.” Azaz, a film válsága
az ezredfordulóra teljesedett ki.
Mennyiben elõlegezte mindezt a nyolcvanas évek populáris
mozija? Mely trendek erõteljesebb érvényesülése
akadályozhatta volna meg a lebutulást / lebutítást?
A szerzõk e bonyolult kérdések “elõtörténetét”
ábrázolják. Több aspektusból, általában
olvasmányosan, szórakoztatva. Dicséretes tény,
már csak azért is, mert olyan – máskülönben
kényes, a dögunalommal, esetleg belterjes, szakmai szõrszálhasogatással
“kecsegtetõ” – témákat elemeznek, mint például
a mûfajelmélet, történeti aspektusban. A bõséges
filmidézetek élõvé teszik az élettelennek
hitt matériát.
A három mûfajelméleti tanulmányt követõ
második részben akció-mozira, horrorra és sci-fire
szûkül a kör. “Minden jól mûködõ
horrorfilm egyik legjellemzõbb vonása annak a félelemnek
az ábrázolása, ami a normális és abnormális,
az ismert és az ismeretlen közötti határ áthágásából
ered” – állítja Douglas L. Rathgeb. Tételét,
“Meseország” és “Szörnyföld” tudatalattinkban játszódó
háborúját, tökéletesen illusztrálja
a Halloween, illetve a Rémálom az Elm utcában.
Az emlékmást elemezve, Fred Glass az “Új Rossz
Jövõ” darabok társadalomkritikai aspektusait hangsúlyozza:
a lepusztult urbánus létet, mérhetetlen erõszakot,
amnéziás médiát, a hatalom korrupt és
kíméletlen alaptermészetét. Ebben a (cyberpunk)
közegben már nem a húsvér homo sapiens, hanem
a gépember a pozitívabb szereplõ.
Edward Guerrero két klasszikus (A lény, A légy)
remake-jében az AIDS-metaforára hívja fel a figyelmet.
Noha Cronenberg másképp látja, a megfeleltetés
nem alaptalan. A két mozi más szempontból is tanulságos:
elõre vetítették a kilencvenes években eluralkodó
újrafeldolgozási lázat.
A trend alól a lesajnált, kiátkozott pornó
se kivétel. A harmadik részben olvasható esszék
e filmtípust elemzik – objektíven, szenvedélyektõl
mentesen, helyenként kvantitatív módszerekkel, s rendkívül
tanulságosan. Hogyan különül el egymástól
puha és kemény szex? Miként fogadja be, éli
át a közönség a nem imitált nemi aktus látványát?
Miért hamis azon közkeletû tétel, mely szerint
a pornó-mozi a nõt szenvedõ alanyként, a macho-fantázia
kiszolgáltatott tárgyaként jeleníti meg? A
kötet csúcspontját jelentõ, magyar nyelven unikumnak
(és merész vállalkozásnak) számító
három tanulmány e kérdésekre (is) keresi a
választ. Azóta viszont az XXX kiszorult a mozivászonról
– manapság a videó-iparban, és fõként
a számítógép képernyõjén
hódít. Nem kevés sikerrel…
Remélhetõleg a gondosan, szakmai hozzáértéssel
válogatott (két) kötetre szintén szép
siker vár. Hiányt pótolnak.
Új Mandátum Könyvkiadó, 2000
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu