Vágvölgyi B. András: Tokyo Underground
Ott járt Killroy
Turcsányi Sándor

Pálcika helyett nagykanállal Japánból és Japánról.

Elsõ megközelítésben egy kimondottan Japánról (kimondatlanul a szerzõrõl) szóló könyv csak érintõlegesen tartozna egy filmes szaklap látókörébe, még akkor is, ha a munka egyik terjedelmesebb (a 175-tõl a 227. oldalig tartó) fejezete a Film címet viseli, de ennél többrõl van ez esetben szó. Hogy mást ne mondjunk, már a 17. oldalon kiderül: “Miközben ezt írom, az eredeti, 1954-es Godzilla megy videón...”, de ez még semmi, hisz a 19. lapon már véget is ér, bizonyságául leginkább annak, hogy az író jól megfontolja minden szavát. A privát közlés árulkodóbb, mint afféle mûhelytitok, a dolgozat leginkább azért vizsgálandó e hasábokon, mert olyan könyv, ami egyértelmûen filmesre van véve. Képekre hangszerelt szöveg. Ha nem is végig a Godzillára, sõt.
A Tokyo Underground olyan, mint egy japáni tárgyú Tarantino kalandfilm lehetne, ha lenne. A távoli és roppant egzotikus ország, mint tudjuk (tudatni Vágvölgyi sem mulasztja el), kétségtelenül hatással volt Tarantino munkásságára is. Mint ahogy az meg VBA-ra, így a kör, mondhatni, bezárult. Egy kollázs-technikára alapozott, egyes szám elsõ személyû akciófilmet olvasunk, végig egyöntetûen stílben hagyva: ha akarom jól felszerelt (akár kézikönyvként is forgatható, valóságos információkkal terhelt) lektûr, nagy kalandom Távol-Keleten, ha akarom posztmodern magas irodalom, ember és helyfelismerés elsõ látásra. Mit tehet az ember, ha már odavetõdött (részletezett önerõk mozgósításával), mozizik, néz, mint a moziban, és úgy adja tovább a látottakat, hogy a személyes áttétel annyi csupán, mint színszûrõ egy felvevõgép optikáján: felerõsíti a láthatót; kamerázás tollal és fegyverrel. A fegyver neve (fegyverneme): ego. Ego, ez különben is elég japánosan hangzik. Nincs okunk elhallgatni, a szöveg bizonyos részei elsõül a Magyar Narancs “egotrip” rovatában jelentek meg, kimerítve mindannak maximumát, amit e címke takarhat. Szerencsére arról szó sincs, hogy Vágvölgyi egyszerûen sajtó alá rendezte volna korábbi publikációit, kis szerkesztgetés, kis ez-az, kiveszem-beteszem, a korábbi két-három flekkes darabok mára, inkább afféle cédulázgatásnak tetszenek, amirõl tudható: írók kedvelt módszere.
V. B. András tehát író, filmes és egoista egyszemélyben, ha ehhez hozzácsapjuk, hogy mindeme tekintetben a végletekig maximalista is: Japánnal nem lesz semmi problémánk. Pontosan azokra a kérdésekre kapunk választ e majd’ négyszáz oldalnyi szóomlás során: amit mindig tudni akartunk a japánokról, de soha se mertük megkérdezni. Mert ez a mûalkotás elsõdleges céljaként arra hajt, hogy megvegye kilóra a befogadót. Nem kevesebbet óhajt, mint rabul ejteni, elvarázsolni. Hogy a mesés Távol-Kelet önmagában is alkalmas ilyesmire, az eddig sem volt kétséges, a szerzõ elõtt nyilván legkevésbé. Ezért aztán a szelektálással nem sokat törõdik. Dolgozata finoman szólva is mellérendelõ szándékú, és ez voltaképpen megható. Sonny Chiba a maga módján ugyanakkora csávó, mint Ozu Yasujiro vagy Takeshi Kitano. Ezt persze nagyon is könnyen lehetne másként látni, csupán tiszta esztétikai szempontok szerint is, de az adott körülmények közt az ilyesmi legfeljebb terjedelmi kérdés vagy vitatkozási alap. Ám Vágvölgyi B. A.-val csak elõre elhatározott szándékból, fenemód keresett keretek közt lehetne ezúttal vitatkozni. Értelmezési lehetõségeket alig is enged készítõi módszere, mely akkor is megmutatni akar elsõsorban, amikor minõsít. Márpedig a textus, természetébõl akadóan gesztus szintû minõsítések láncolatán át ábrázol. Ilyetén módon nyilván lehetne vele vitatkozni, csak nem érdemes. Annál is kevésbé, mert gondolom csak a miheztartás végett, a könyv végén olyan jegyzetapparátus, irodalom-jegyzék van, aminek teljes feldolgozásához három elvakult kutató élete is karcsú lenne. Az ilyesmi a legjobb lektûrök sajátja.
Vágvölgyi olyan, mint Kuroszava Machbethje: mer, mit férfi merhet. Pálcika helyett, mint jó magyar, nagykanállal.

Új Mandátum Kiadó, 2000


Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu


www.filmvilag.hu

C3 Alapítvány     c3.hu/scripta/