Az Erdély-életmû láthatatlanul épül
tovább a magyar filmben.
A redõnyléceken gépírással három HÕSIES szó:
KÖZÉRZETE KIELÉGÍTÕ.
Három szó:
JÓL ÉRZI MAGÁT.
Négy szó:
VÉGRE JÓL ÉRZI MAGÁT.
Öt szó:
NA VÉGRE JÓL ÉRZI MAGÁT.
Hét szó:
NA VÉGRE Õ IS JÓL ÉRZI MAGÁT.(Erdély Miklós: Rejtett paraméterek, 1968 – a vers befejezõ sorai)
A XX. század mûvészetében Erdély
Miklós életmûvének meghatározó
szerepe van. Életének utolsó, 1966-1986 közötti
két évtizede, mikor munkái a nyilvánosság
számára, ha szûk körben is, de részben
elérhetõvé váltak, mai szemmel nézve
a modern mûvészet, az avantgarde második hullámának
leginspirálóbb idõszaka. Erdély munkássága
a képzõmûvészet mellett az irodalom, a mûvészetelmélet
és kritika, a hangjátékok valamint a film területei
felõl is megközelíthetõ, s bármely irányból
tekintve mindinkább egységes, gazdag, összefüggõ
egészként mutatkozik meg, melynek megismertetése,
feltárása, bemutatása a nemzeti örökség
megóvásával foglalkozó intézmények,
szervezetek költségvetési feladata is lehetne. Bár
1998-as mûcsarnoki életmû-kiállítása
óta nevét egyre szélesebb körben ismerik, a hagyatékot
gondozó, forrásokkal nem rendelkezõ Erdély
Miklós Alapítványon kívül semmilyen intézményes
és fõként anyagi támogatás nem áll
rendelkezésre a hagyaték feldolgozására, a
mûvek rendszeres bemutatására. Egyedi és eseti
segítség teszi lehetõvé idõszakonként,
hogy a feltárt, alkalmasint az életmûvet jól
ismerõ kutatók számára is meglepõ, új
információk, eltûntnek vélt mûvek és
adatok megfelelõ dokumentálása és bemutatása
megtörténhessen, mint jelen esetben is.
A hagyaték feldolgozása során, a nagyszámú
filmes doboz, muszterek, filmmaradékok, kivágott vagy épp
filmhulladékokból gyûjtött szalagok, 16 mm-es
hang és képfelvételek közül került
elõ Erdély három korai, elveszettnek hitt filmjének
egy-egy, bizonyos szintig rekonstruálható, kétszalagos
verziója, valamint a Herakleitosz töredék címû,
készülése idején több alkalommal vetített,
Erdély Álommásolatok címû 1977-es filmje
utolsó részének elõzményeként
is értelmezhetõ, ugyancsak kétszalagos munkája.
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján készített
montázsfilmek nagyrészt a televízió hulladékkosaraiban
talált, Erdély által „tévészemétnek”
nevezett filmkivágások újrafeldolgozásából,
esetenként hozzáforgatott jelenetekbõl állnak
(a Herakleitosz-töredék kivételével), döntõ
elemük a hanganyag, azok a hangjátékok, amelyek Erdély
Kollapszus orv. címû, a Magyar Mûhely kiadásában
Párizsban 1974-ben megjelent verseskötetben közreadott
írásainak hangfelvételei, Erdély Miklós,
Altorjai Sándor, Szenes Zsuzsa, Kiss Endre, Veress Gizella, Rajczi
Margit és mások közremûködésével.
A C3 Alapítvány Erdély Miklós halálának
15. évfordulóján e mûvek bemutatására
vállalkozott.
Filmjei közül az 1974-ben forgatott, de csak 1988-ban sztenderdizált
Partita, az 1977-ban elkészült, 1978-ban sztenderdizált
Álommásolatok, az 1979-ben forgatott, 1981-ben sztenderdizált
Verzió, az 1981-ben elkészült, 1988-ban sztenderdizált
Vonatút, s végül az 1985-ös Tavaszi kivégzés
a Balázs Béla Stúdió produkciójában
készült. Mint a dátumokból látszik, e
filmek sorsa sem volt kitérõktõl mentes, a Partita
és a Verzió egyértelmû betiltása mellett
a Vonatút végleges kópiáját a gyártó
stúdió nem készíttette el Erdély életében,
hiába hívták meg olyan rangos, nemzetközi rendezvényekre,
mint például a zágrábi zenei biennálé.
Erdély életrajzaiban, filmográfiáiban,
mûvei jegyzékében rendre szerepelteti korai filmjeit
az alábbi adatokkal: Rejtett paraméterek 16 mm, ff, 22 perc,
bemutató: 1968, Kossuth Klub; Antiszempont, 16 mm, ff, 14 perc,
bemutató: 1971, Bp. I. ker. Mûvelõdési Ház;
Új kávézó nyílt a Szamuely utcában,
16 mm, ff, 11 perc, bemutató: 1972, magánlakás; Herakleitosz-töredék,
16 mm, ff, 30 perc, bemutató: 1977, Balázs Béla Stúdió.
1982 februárjában, mikor a Kísérleti filmezés
Magyarországon címû rendezvényt szerveztem,
megkértem, hogy vetítse le ezeket a filmeket az akkori Eötvös
Klubban. Ezt megígérte, ezért a filmek szerepelnek
a megjelent katalógusban, ám végül is a vetítés
elõtt az akkor még betiltott Partita bemutatása mellett
döntött. Minthogy ez a filmje sem volt látható
1974 óta (az otthon õrzött két szalagos munkakópiát
hozta el, amelyrõl a végleges, sztenderd változat
is készül majdan) kérdésként nem is merült
föl, miért volt a változtatás. Ma visszagondolva,
s a megtalált filmek állapotából, valamint
a rendelkezésre álló információkból
következtetve úgy tûnik, vagy féltette az egy
példányban létezõ, házilagos ragasztással
összeállított, ráadásul (akkor) több
mint tíz éves tekercseket – melyek közül legalább
az egyik, az Antiszempont bemutatása nem csupán egyszerû,
két szalagos vetítést jelenthetett –, vagy pedig jobb
és fontosabb munkának tartotta a Partitát.
Az Antiszempontról ismeretes Beke László rövid
leírása: „A film elején árvízi városban
pallón egyensúlyozó alakok jelenete látható
végtelenített szalagon, a ’Gond és baj’ ismétlõdõ
szövegére. A ’Nagytestû prémes állatot
láttam’ kezdetû szakaszt viszont hátulról elõre
felolvasva vették hangszalagra, és újra megfordítva
játszották le.” Ugyancsak fennmaradt az 55. füzetben
egy, a bemutató forgatókönyvéül (vagy vágási
segédletként?) szolgáló feljegyzés,
mely egy 40 másodperces Möbius-szalagként befûzött
hurokfilmet jelez. Mindez az elõzõ feljegyzéssel összevetve
bizonyítja, hogy nem egyszerûen egy-egy kép és
hangfelvétel párhuzamos, szinkron lejátszásáról
lehetett szó. Ezt igazolja, hogy a hagyatékban talált
Antiszempont perforált mágnesszalagon lévõ
hangfelvétele 11 perc hosszú, míg az azonosítható
képszalag alig 6 perces. A másik két hangjáték
hangfelvétele és a hozzá kapcsolódó
filmszalag hossza között ilyen jelentõs eltérés
nincs, hiányoznak viszont a szinkronjelek. A jelenleg rekonstrukcióként
bemutatott változat így tehát csupán javaslat,
mely többek, így Erdély filmjeinek vágója,
Rigó Mária közremûködésével
készült, elektronikus hordozón. A véglegesnek
tekinthetõ, 16 mm-es kópiák készítéséhez
jó alap, de módosulhat.
(Közbevetõleg: Erdély leginkább egy Freud-filmet
szeretett volna forgatni, ezt többször emlegette, írásos
nyomára eddig nem bukkantunk. Az viszont már publikált
filmtervekkel bizonyítható, hogy legalább két
film megvalósítása a -- végsõ változatban
-- Túlélni címû korai forgatókönyv
alapján készítendõ, s a BBS-hez benyújtott
legutolsó, a Beszélgetések a világok sokaságáról,
melyhez az Extrapolációs gyakorlatok címû írását
és a kapcsolódó 3 fotómontázst is mellékelte,
élete végéig foglalkoztatta.)
Problémamentesnek tûnik a fentiekhez képest a negyedik
film, amely nyilvánvalóan az Álommásolatok
elõzménye. Bemutatásával Erdély további
forgatási lehetõséget kapott, s még ugyanazon
évben el is készítette a jelen munkánál
mintegy ötször hosszabb remekmûvét, Erdély
filmes munkásságának és a magyar filmtörténetnek
kivételes jelentõségû alkotását.
A Hérakleitosz-töredék ugyanis szinkronjelekkel (bár
fõcím nélkül) került elõ. Figyelemreméltó,
hogy Erdély jóval az Álommásolatok elkészülte
után is szerepeltette munkái között külön
tételként ezt a filmet, s noha nagyrészt snittrõl-snittre
megegyezik egyes részeiben az Álommásolatok negyedik
részével, egészében alapvetõ koncepcionális
és formai eltérést mutat. E verzióban még
nem szerepelnek az utólagosan, vágóasztalról
újraforgatott jelenetek, és minimális szerepet kap
az a katartikus mozzanat, mikor a nézõ számára
is egyértelmûen leleplezõdik a furcsa, preparált
dialógus, hogy a filmen látható férfi egy elõzetesen
filmre vett, s elõtte a vásznon vetítve megjelenített
nõvel beszélget.
Az alábbi kézirat-töredék -- valószínûleg
a filmterv -- mutatja, hogy megírásakor a filmelképzelés
végleges formája még nem alakult ki, bár a
téma, a Hérakleitosz-fragmentum filmre vitele már
döntõ mozzanat. (A 60. füzetbõl származó,
eddig publikálatlan Erdély Miklós kéziratot
javítások nélkül közlöm, ez magyarázza
például a valószínûleg fejbõl
leírt, mottóként választott idézet és
a késõbbi, filmben szereplõ fordítás-változat
közötti szövegeltérést.)
Erdély Miklós
Egy Hérakleitosz-töredék „Az ébren levõknek egy, mégpedig közös világuk van, szunnyadás közben azonban mindenki a magáé felé fordul.” A rövidfilm képi mottója Dziga Vertov Ember a felvevõgéppel
címû filmjének az az emlékezetes képsora
lenne, mikor reggel, mosakodás illetve törölközés
közben pillogó nõ arca a mozgó zsalulevelekkel
váltakozik.
Erdély Miklós hagyatéka, 60. füzet, 1970-es évek elsõ fele |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu