A horrorban is létezhet korszakváltás. A 2001. év rémfilm-rajongója már csak a szemének hisz: ha lassanként csigázzák, észre sem veszi.
Tod Browning Drakulája és James Whale Frankensteinje óta aligha akadt még egy stúdiófilm a horror históriájában, mely oly acélos erõvel ragadta torkon és szíven nézõjét, mint Az ördögûzõ. Amikor William Friedkin bemerészkedett kora embere kollektív retteneteinek katlanába, semmit nem bízott a véletlenre: a rendezõ a legmegfelelõbb alapanyagot találta meg William Peter Blatty 1971-ben publikált regényében, és a démoni hatalmaktól megszállott, testben-lélekben megtépett, angyali szépségû kislány meséjét, ezt a már önmagában véve vakító izzású történetet korábban sosem látott, virtuóz technikával vászonra lopott képekkel tálalta.
Exhumatio Satanae
Az ördögûzõ negyedszázados évfordulóján
videón már díszkiadások láttak napvilágot,
melyek a digitálisan feljavított hanggal és képpel
közzétett mûvet egy jó órás, tartalmas
werkfilmmel is megfejelték. Új jelenetek azonban nem kerültek
a filmbe, sõt ilyesminek még a lehetõsége sem
merült fel ekkor, csak egy-két évvel késõbb,
a rendezõt folyamatosan ostromló William Peter Blatty eltökéltségének
köszönhetõen szökött szárba a terv.
Az ördögûzõ manapság is megdelejezi a
nézõt, az opus az ezredfordulón mértékadó
folyóiratok sora által szép számmal közzétett
horror-toplistákon rendre dobogós helyen végzett,
mint a valaha készült egyik legfélelmetesebb mozi. A
film maradandó hatásának oka, hogy két egyszerre
történeti és mozitörténeti korszak határán
született, és egyszerre fejezte ki, illetve elõzte meg
korát: Friedkin hirtelen mozdulattal oly magasra emelte a hetvenes
évek mozistájának ingerküszöbét,
hogy aztán évek kellettek hozzá, míg Az ördögûzõben
bevezetett, végletesen-végzetesen extrém ábrázolásmód
polgárjogot nyert a fõsodorbeli horrorokban. A nyers naturalizmus,
mely szó szerint üvölt a film csaknem minden kockájából,
igazán a kilencvenes évek közepén induló,
majd röviddel késõbb tetõzõ, a borzongásmítoszok
reneszánszát hozó tinihorror-dömpinggel lett
általános. Mindezek miatt Az ördögûzõ
újra aktualitást nyert: részben ilyen megfontolások
is motiválhatták a film újraértelmezését
dédelgetõ alkotói szándékot.
Más oka is lehetett az eredeti verzió felfrissítésének.
Friedkin megszállott perfekcionista hírében áll
ugyan, azonban nem feltételezhetõ, hogy filmje újrafeldolgozásának
vágyát az eredeti változattal szembeni elégedetlensége
érlelte meg benne. Sokkal valószínûbbnek látszik,
hogy a rendezõ sajátos ördögûzésbe
fogott, és klasszikusának áthangszerelésével
próbálta meg elhajtani az immáron több mint másfél
évtizede rá telepedõ, hihetetlen mértékû
mûvészi elerõtlenedését és kifulladását
eredményezõ átkot. Friedkinnek a terméketlenség
lidércével folytatott hadakozása nyomán azonban
nem egy új film készült, hanem egyszerû felújításnál
alig több Rendezõi változat született: az összesen
11 percet kitevõ, hozzávetõleg fél tucatnyi
új jelenet egyrészt magyarázó és a sztori
egyes, kevésbé kifejtett pontjait racionalizáló
glosszaként illeszkedik az elbeszélésbe, másrészt
sokk-effektekkel brutalizálja a mesét, harmadrészt
mint a happy endinggé alakított zárlat részlegesen
átértelmez bizonyos motívumokat és elemeket.
De ezek a szekvenciák épp csak karcolják a felszínt,
a történet lényegét alig érintik; a Sátán
exhumálása ekképpen mindenekelõtt azt a célt
szolgálja, hogy rendezõjét régi nagy híréhez
méltóan reflektorfénybe állítsa. És
ezt a célt el is éri, hiszen Friedkinrõl már
a Rendezõi változat bemutatása elõtt jóval
többet lehetett hallani, mint az elmúlt évtizedben készült
munkái kapcsán. Igaz, az ilyen típusú népszerûség
átmeneti és részleges, nem sokat hoz a konyhára:
a Jade vagy A bevetés szabályai fiaskóját csak
ténylegesen megújulva egy minden ízében originális
munkával lehetne feledni és feledtetni.
Korrajz és moralitásjáték
Az ördögûzõ legendás sikerének
egyik titka, hogy a film szocio- és pszichohorrorként egyaránt
ül és üt: a kor amerikai polgára éppúgy
megláthatta benne oszlásnak indult társadalmának
tükrét, mint az õt személy szerint legbelülrõl
kínzó kérdéseket.
A történettel, melyben a Sátán beveszi magát
Georgetownba, az amerikai impérium fõvárosának
szívébe, a kor minden nemzedéke találva érezhette
magát. Az egyik értelmezésben Az ördögûzõ
az ellenkultúra-mozgalmak kezdeti eufóriáját
követõen hamar meghasonlott, a hatvanas-hetvenes évek
fordulóján született mélységes generációs
ellentétek következtében akut mód patologizálódott,
a vietnami trauma nyomán pedig szabályos kómába
esett amerikai közönség legiszonytatóbb félelmeit
öntötte képekbe. Az ördögûzõ társadalmi
háttere a mai nézõ szemében talán kevéssé
érdekes, bár tény, hogy az a látszólagos
formaság, miszerint a rontás Irakban szabadul rá a
világra, az ezredforduló amerikai közönsége
számára sajátost jelentéssel telítõdik:
az ország neve manapság a nagybetûs Gonosz szinonimája
az Újvilágban, és mint ilyen, hatásos hívószóként
rezonál az amerikai polgár agyában.
A szociovonalnál azonban sokkal érdekesebb a filmet pszichohorrorként
elemezni. Az ördögûzõ végig fenntartja magának
a racionális szemléletmód jogát, hiszen nem
fantasztikus vagy mesebeli lények közé vezet, hanem
a megzökkent emberi psziché hullámvasútján
tett utazásra invitál. Friedkin mindig is büszkén
nyilatkozta, hogy mozijának szereplõi hús-vér
emberek, nem vámpírok, zombik vagy vérfarkasok a
film valós esemény alapján készült, a
regény szerzõje, Blatty számára egy 1949-es
újságcikk szállította az ihletet , és
végig meg is kíván maradni a részleges
racionalitás talaján. Mint azt Stephen King megjegyzi, Az
ördögûzõ a középkori moralitások
örökösének tekinthetõ, amennyiben allegóriák
útján megszemélyesített bûnöknek
és erényeknek az ember lelkéért folyó
harcát írja le, illetve amennyiben lelki folyamatok ábrázolását
kínálja szikár és könnyen dekódolható
ellentétpárok formájában (élet-halál,
fény-sötétség, jó-rossz, fiatalság-öregség,
kelet-nyugat, gyermek-apa, gyermek-anya stb.). Az ördögûzõ
mint pszichohorror a felnõtté válás kínjait,
az elfojtott szexualitásból eredõ félelmeket
és az ennek következményeképp az agresszívvá
lett személyiség fóbiáit fogalmazta képpé.
Szintén King írja, hogy a pszichoanalitikus hajlandóságú
nézõ felfedezheti a filmben azon szülõk aggodalmainak
megjelenítését, akik nem tudják vagy nem akarják
gyermeküket elveszteni, illetve azon gyermekek félelmeit, akik
nem tudnak vagy nem akarnak szüleiktõl elválni: a film
így a megszállott Regan MacNeil, illetve a történet
igazi fõszereplõje, a maga démonaival és anyja
árnyékával szintén küszködõ
ifjú Karras atya sorsán keresztül az elszakadás
kettõs traumájára fókuszál. Egyáltalán
nem véletlen, hogy a megváltás abból a városból
Rómából érkezik a kínok közt
vergõdõ kislány számára, ahová
az õt magára hagyó apja évekkel korábban
távozott.
Felnõttmesék gyerekeknek
Ha Az ördögûzõ pszichoanalizáló
megközelítése sokak számára kérdéses
lehet is, Friedkin mûvének filmtörténeti jelentõsége
vitathatatlan. Ennek igazolásához a modern horror geneziséig
kell visszalapozni a kalendáriumban.
Val Lewton producer és maroknyi csapata 1942-ben, a Macskaemberek
nevezetes jelenetében (melyben a kísérteties hangoktól
megült, ködös és kihalt éjszakai utcán
sétáló fõhõsnõ magányát
hirtelen egy jobboldalról a képbe robbanó busz töri
meg, rémületbe hajszolva a publikumot) elõször
alkalmazta a horrormûfajban a késõbbiekben busz-effektusként
is emlegetett sokkot, de a Lewton-kommandó még nagy teret
hagyott a hagyományos rémisztgetés eszközének,
a késleltetett feszültségkeltés, a suspense technikájának.
Ma már világos, hogy a suspense-t épp annak mestere,
Alfred Hitchcock parentálta el közel húsz évvel
a Macskaemberek után a Psycho zuhany-jelenete után a suspense
napjai meg voltak számlálva. A Psycho a hitchcocki életmû
kakukktojása: a rendezõ az elsõ negyven percben folyamatosan
transzban és frászban tartja a nézõt a suspense-re
épülõ szituációk halmozásával
és egymásba úsztatásával, hogy aztán
a fürdõszobában hirtelen sokkra váltsa a negyvenéves
mûködése során kézjegyévé
lett technikát. A jelenetsor nem csupán azért filmtörténeti
jelentõségû, mert a klasszikus gyorsmontázs
ritka mívességgel megkomponált stílusbravúrja,
hanem azért is, mert a horrormûfajban bekövetkezõ
szemléleti változást modellezi: a Psychóig
inkább a suspense szolgált a borzalommozik hatásmechanizmusának
alapjául, ettõl kezdve azonban mind nagyobb szerephez jutnak
a sokk-effektek.
Kevés alkotás van a mozi történetében,
mely oly termékenyítõen hatott az általa reprezentált
mûfajra, mint a Psycho. Furcsa, hogy a krimiben és thrillerben
utazó Hitchcock, aki a nézõ figyelme és idegei
lekötözésére a suspense-t mindig is elegánsabb
és hatékonyabb módszernek tartotta, mint a sokkot,
épp egy efféle effektusokra építõ munkájával
teremtette meg a modern horror prototípusát. Francois Truffaut-val
folytatott beszélgetései során a trendekre rendkívül
érzékeny rendezõ az átalakuló közönségigényekkel
magyarázta a váltást: filmjét elsõsorban
fiataloknak szánta, akik a régi, jól bevált,
de kicsit öreges trükkökre már nemigen fogékonyak.
A Psycho által elindított lavina hamarosan egy egész
zsánert temetett be. A stúdióhorrorok terén
a 70-es évek derekán paradigmaváltás játszódott
le, melynek következtében a feszültségkeltés
elsõdleges eszköze a sokk lett: az évtized középétõl
az új mozigenerációk számára a suspense
már régimódinak, mûvinek és lassúnak,
azaz kevésbé hatásosnak tetszett. A mainstream urai
az AIP és Roger Corman 50-es, 60-as években készített
filmjei, illetve Hitchcock után közel húsz év
késéssel eszméltek rá, hogy a horrormozik közönsége
alapvetõen megváltozott: az új generációk
fiatal hõsöket kívánnak, akiknek sorsát
sokk-trükkök sorával elõadott történetekben
akarják nyomon követni. A változás mérföldköve
Brian DePalma 1976-ban tetõ alá hozott, miazmás Carrie-je,
melyet már a sokk-effektek orgiája jellemez: a Carrie az
elsõ, kifejezetten az új nemzedékeknek készült
fõsodorbeli horror.
Friedkin munkája azonban még nem ilyen, a film a mozi
teljes infantilizálódása elõtti utolsó
pillanatban forgott, közvetlenül azt megelõzõen,
hogy a régi iskola bezárta volna kapuit. Az ördögûzõ
akkor készült, amikor a suspense-nek még volt rangja,
a film korabeli rajongóinak legnagyobb részét tizenévesek
alkották. Friedkin ugyan a hipnotikus hatás megteremtése
érdekében egy sor, a mainstreamben addig honos tabut eltemetett,
de csak amennyiben a klasszikus feszültségkeltõ eszközök
alkalmazása ezt megengedte: noha Az ördögûzõ
extrém vizuális megoldásai okán a közeljövõt
is elõlegezi, legalább annyira tiszteli a hagyományt,
mint amennyire az új idõk hírnöke. A film vért
alig láttat, és alapvetõen a felnõtt hõsök
sorsára koncentrál, a rettentõ feszültség
pedig nem néhány olcsó sokk nyomán születik,
hanem a történet folyamából fokról-fokra
bomlik ki, úgy, hogy a gonosz lakhelyéül szolgáló,
pestises és mind hidegebb levegõjû gyerekszoba démonizálódásával
párhuzamosan a hétköznapi tárgyak is (egy érme,
az ágy) lassan borzalommal telítõdnek. A hatást
célozza a bravúros, de egy másodpercre sem tolakodó
artisztikummal operáló kameramunka, és a kísérõzene
takarékon tartása a végeredmény magáért
beszél.
Az ördögûzõben bevetett hatáseszközök
java még suspense, a sokknak itt alig jut szerep: jellemzõ,
hogy annak idején leforgattak egy azóta kósza legendák
nyomán nagy hírre szert tett képsort melyben a tébolyult
kislány hídba borulva teker le a ház lépcsõjén
, ám ezt végül is nem illesztették be a filmbe
(spider walk sequence). Most viszont meggondolták magukat az alkotók.
Különös: mintha a Rendezõi változat készítõi
e kurta sokkszekvenciával továbbá azzal, hogy a
néhányszor már az eredeti verzióban is feltûnõ
titokzatos és ijesztõ démonpofa szubliminális
képét most több ponton is bekeverik a jelenetekbe
próbáltak volna megfelelni az új idõk kihívásainak.
De az is a multiplex-nemzedéknek tett gesztus, hogy a film eredetileg
duplafedelû és félreértelmezhetõ, nem
egyértelmûen pozitív végkicsengésû
zárlatát megsegítendõ a nézõk
számára a látottak leöblítését
határozott kontúrú, a Casablancát (!) idézõ
happy endre változtatták. Kérdés persze, hogy
ennyi elég lesz-e a mai közönség megnyeréséhez.
Mert Az ördögûzõ még így, sokk-effektekkel
megtûzdelt és happy endtõl habos Rendezõi változatában
is a suspense-horror mértékadó és mintaopusa.
Sõt a stúdiófilmek frontján a mûfaj utolsó
igazán jelentõs darabja. Hét évvel késõbb
Stanley Kubrick Ragyogása mely rendezõ és producerei
rendhagyó munkakapcsolata miatt nem is igazi stúdiómozi,
noha a Warner Bros.-nál készült csak egy pillanatra
villantotta fel a reményt, hogy a zsáner mégsem lett
az enyészeté. De ez valóban nem volt több tünde
villanásnál. 1973-ban egy nagy múltú mûfaj
vívta haláltusáját a démonjaival birkózó
Regan MacNeil elátkozott ágyában. Végvonaglásában
még vett egy nagy levegõt, hogy kiizzadjon magából
egy remekmûvet, aztán eltávozott talán mindörökre.
Az ördögûzõ Rendezõi változat (The Exorcist: Directors Cut) amerikai, 2000. Rendezte: William Friedkin. Írta: William Peter Blatty. Kép: Owen Roizman, Billy Williams. Zene: Krzysztof Penderecki, Mike Oldfield, Jack Nitzsche. Szereplõk: Linda Blair (Regan MacNeil), Ellen Burstyn (Mrs. MacNeil), Max von Sydow (Merrin), Jason Miller (Karras), Lee J. Cobb (Kinderman), Kitty Winn (Sharon), Jack MacGowran (Burke Dennigs). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazza: InterCom. Feliratos. 132 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu