Szingularitáson innen, Szingularitáson túl – jövõképek a C3 nemzetközi médiamûvészeti rendezvénysorozatán.
„Kíséreld meg felmérni korod ostobaságát oly módon, hogy a pillanatnyi általános szemléleti szinten elképzelsz valamilyen jövõt: elképzelésed úgy fog arányulni a megvalósuláshoz, mint a régi elképzelések a megvalósult jelenhez” – idézi Erdély Miklóst a rendezvénysorozat két fõszervezõje, Peternák Miklós és Mélyi József.
Utópiák (2001) és disztópiák (1984): a legizgalmasabbak a közeli jövõt vázolják fel, jelen trendekbõl indulnak ki, jelen trendek alapján tévednek, miközben tudomány és fikció szent szintézisét célozzák meg. Képlékeny terepeket járnak be, összeegyeztetik az összeegyeztethetetleneket. Alkotóik hagyományos mûvészeteket (high tech) multi- és metamédiába konvergáló mérnök-tudósok.
Jövõ-reflexiók
Hogyan képzelünk el egy szórakozóhelyet 2060-ban?
Július Gyula filmes és egyéb jövõdokumentumokból,
sci-fibõl és cy-fiból kiinduló, ironikus projektje
(Jövõbár) e témakört járja körül
– táncok, zenék, ételek, dekorációk,
kommunikáció a XXI. század második felében.
A mindenkori mából elõrevetítve: a „holnaplátogató
honlap-látogató” menüpontok közül választ,
interaktív étlapot böngész, örökös
„extrapolációs gyakorlatokat” (Erdély) végez
– a bár permanensen bõvül és alakul át.
Gyõrfi Gábor Elatusa különös videóinstalláció.
Csúcstechnológia helyett barbarizmusból és
a rákövetkezõ spirituális ébredésbõl
indul ki. A holnap nem az, ami kiszúrja a szemünket, hanem
sokkal inkább az alig érzékelhetõ, szemszegletbõl
éppen csak érzékelt elemekbõl, „vízbõl,
levegõbõl, lebegésbõl, lassan folyó
idõbõl és kevés, rejtõzködõ
technológiából” áll össze. Linearitás
utáni körkörösségbõl, mint a Zen-mesékben.
A jövõ megismétlése (Zics Brigitta): „Az
installáció egy elképzelt, örökérvényû
jövõben – Dante Infernójában – való utazás,
mely a gravitációs lencse-hatás tér-idõ
torzulásai során idõutazássá válik.”
A dantei pokol és a feketelyukak (szingularitások) alapján
modellált, spirális szerkezetû virtuális térben
járunk. Mozgásunk hatására változik
a kép, a hang. Beljebb kerülünk, és az eleinte
követhetõ társalgás zörejekké, gépi
zajokká hullik szét. Torzult univerzumokat barangolunk be.
De vajon mit értünk virtuális téren? Középkori
látomásokat, élet-álmokat, szürreáliákat,
vagy gibsoni, stephensoni cyberspace-eket? Esetleg mindezt együtt,
Szingularitáson innen, Szingularitáson túl?
Milyen lények népesítik be az új univerzumot?
Björn Melhus videójában (No Sunshine) piros emberkék,
önszeretõ poszt-gender Narcissusok, mesterséges hajjal,
testszínû dresszekben, Hollywood klón-mozijainak paródiájaként.
Esetleg uploadok, azaz merevlemezre feltöltött/mentett, de a
pornósztárokat még mindig nagy örömmel szemlélõ
létezõk (a transzhumanista Till Attila fiktív öregkori
önarcképén). Másutt láthatatlan, ám
minden pillanatban érzékelhetõ megfigyelési
hálók szenvedõ alanyai, irányítói,
kibernetikus ûrhajós-rendszerek (Schneemeier Andrea – Szauder
Dávid: Human Controlling System Projekt). A padlón videó-képek,
a képeken járókelõk, rajtuk lépkedünk,
kapcsolatba lépünk velük, gondolataik hangokká
válnak. Újabb variáció a megfigyelésre:
Magali Desbazeille és Siegfried Canto mûvében (Gondolkodsz,
tehát követlek) nemcsak leskelõdünk, de közben
minket is meglesnek. Visszatérünk a mába, monokróm
kékbe, a televízió/képernyõ/interface
bûvkörébe, kezünkben a (satuba szorult) távirányítóval
(KissPál Szabolcs: Vonzalom).
Hangképek
A jelen egyik arca: elektronikus zajok, zajzenék, partikultúra.
Knut Gerwers hálózati projektje (D> Elektro /> Hi/Stories
/ Sounds + Concepts of Modern Electronic Music in Germany) az úttörõk
(Stockhausen, Kraftwerk, Can, Schulze, Neu) elõtt tiszteleg.
Atau Tanaka és Kasper Toeplitz interaktív installációja
(Globális húr) több helyszínen (ezúttal
Budapesten és Linzben), szimultán alakuló hálózati
hangszobor. Egy tizenkét milliméter átmérõjû,
tizenöt méter hosszú húr az Internetre kapcsolódik,
rezgései hangszintetizáló rendszer segítségével,
digitális jelekként jutnak el a virtuális térbe.
Vizualizálódik a zene.
Ez történik Masaki Fujihata, Kiyoshi Furukawa és
Wolfgang Münch Kis Haljával is. A számítógépes
játék-installáció a formák mozgása
és a hozzájuk kapcsolódó hangok interakciója.
Mókásan, humorral, beleéléssel és távolságtartással,
absztraktat és konkrétat arányosan vegyítve,
randomszerûen, de nem a végtelenig ismételve. Egyszerre
Schönberg, Kandinszkij, anime, szemiotika és ambient.
Ravasz András – tudományos kutatásokra támaszkodó,
fikciós jellegüket hangsúlyozó – Színes
zenéje és a kapcsolódó 3D-animáció
a zajok konkrét szín-jegyeit (fehér, fekete, barna,
rózsaszín), és az így keletkezett hangokat
vizsgálja. Fordított alkotási folyamat megy végbe:
már nem a szonikus, hanem a vizuális elemé az aláfestõ
funkció.
Sokadik variáció a konvergenciára – Sebastian
Lütgert rolux.org / twenfm-je hacktivistákat, elektronikus
terroristákat idéz, pedig tárgyát kellõ
távolságból és iróniával szemléli.
Web TV, DJ live, kalózrádió; ki tudja, még
mi (és mi nem) kapcsolódik egymáshoz a média-bacchanáliában.
Bezárul a kör: a médiamûvészet tárgya
a média.
Média-meditációk
A Goethe Intézet és a karlsruhei ZKM közös
Update 2.0-ja az 1997 és 2000 közötti német (CD-ROM,
DVD, videó, hálózati mû, installáció
stb. formátumú) médiamunkákból ad ízelítõt.
És visszatekint – a Media Art Action gyûjtemény az
1960 és 1980 közötti periódusra, a Media Art Interaction
a nyolcvanas és a kilencvenes évekre, míg a készülõ
Media Art Net a jelenre és a közeljövõre fókuszál.
Médiatörténeti adalékként: Gróf
Ferenc a televízió õskorába kalauzol, historikus
gyûjteményében a „félénk óriás”
magyar vonatkozású dokumentumait lajstromozza (Telehor),
miközben – az Internet térhódításával
párhuzamban – csökken a televízió-mûsorok
nézettsége. Új hálózat-stratégiákat
dolgozunk ki. Rigoletti F. és Lotio M. úgy elemzik a nemlineáris
narratívát, hogy ezerötszáz ablakot rendelnek
egymáshoz. Hol a kezdet, és hol a vég? – tehetnénk
fel a bugyuta kérdést.
Nincs vég, nincs kezdet. A 2001: tudomány és fikció
viszont bizonyította, hogy a multimédia/intermédia
bõven nagykorúvá érett, mint ahogy azt is,
hogy a honi médiamûvészetben errefelé keresendõ
a jövõ.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu