Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
Klösz bácsi kamerája
Dizseri Eszter

100 éve történt címmel millenniumi animációs filmsorozat készült a Duna Televízió számára.

– A millenniumi rendezvények, emlékezések hatottak-e Önre a száz évvel ezelõtti Magyarország filmes felidézésekor?
– A kilencvenes évek elején már országos mozgolódás volt érezhetõ a közelgõ Millennium kapcsán. A Kecskeméti Animációs Filmstúdió vezetése (amelytõl a filmsorozat és a filmcím ötlete származik) megbízott azzal, hogy foglalkozzam a millenniumi eszmekörhöz kapcsolódó produkció gondolatával. Miért éppen Száz éve történt a címe? Egyrészt ez az idõszak építésben és alkotásban jeles korszaka a magyar történelemnek, másrészt a századfordulón szintén volt egy millenniumi láz Magyarországon, akkor a honfoglalás ezeréves évfordulóját ünnepelték soha nem látott szellemi és anyagi erõk mozgósításával. Ha végigtekintünk az akkori létesítményeken, a városok hirtelen fejlõdésén, a kulturális eredményeken, a magyar ipar és kereskedelem fellendülésén, jogosan gondolhatjuk, hogy akkor értünk el Európába.
– A gazdag példák közül melyik inspirálta a legjobban filmsorozatának elkészítésekor?
– Miután képekben gondolkodó ember vagyok, a kor legpopulárisabb vizuális világa, a fotók, reklámképek, tetoválások, képes levelezõlapok hatottak rám elsõsorban. Mindig is szerettem a régi újságokat, hirdetéseket, illusztrációkat. Ebben a korszakban terjedt el a fényképezés: gyakorlatilag minden család megörökítette magát.
Olyan izgalommal készültem a filmre, mint amilyen Klösz bácsinál, a kor híres fényképészénél érezhetõ, aki leállította hatalmas dobozkameráját valahol a városban vagy Magyarország bármely részén, és azon keresztül nem tett mást, mint körbenézett a világban, lencsevégre kapta a körülötte lévõ embereket és látnivalókat az elsõ villanydrótoktól a millenniumi kiállítás pavilonjaiig. Képzeletben megpróbáltam elhelyezkedni a századfordulós Magyarország egy bizonyos pontján, és beszívni magamba azokat a nem túl mély, de meghatározó impressziókat, amelyeket a látogató egy nem teljesen ismert országban érez, ahol ugyan nem érti a nyelvet, de mégis hallatlanul jól érzi magát.
– Mintha ezt szimbolizálná a filmsorozat logója, a filmek visszatérõ nyitóképe is.
– Ez volt az elsõ képi anyag a filmekhez, amit még 1992-ben készítettem, ugyanis ekkor pályáztunk elõször a filmsorozat tervével. Abban az idõben került a kezembe Klösz György egyik fényképe, amelyet az 1896-os Millenniumi Kiállítás egyik pavilonjában, talán az Iparcsarnokban készített. A kép középpontjában egy hatalmas, félig növényi, félig nõi alakot formázó, fémbõl öntött épületdísz látható, és ennek az alapzatához támaszkodik hanyag mozdulattal az általam emblematikusnak tartott, keménykalapos figura. Olyan öntudatos a testtartása, mintha õ csinálta volna a szobrot, de akár az egész pavilont is. A „tulajdonos” mozdulatával néz szembe a fényképezõgéppel. Ha megfigyeljük ennek a korszaknak akár a kávéházakban, a vurstliban, az utcán vagy bárhol készített fényképeit, ugyanezt látjuk: az emberek pózba állnak, és addig feszítenek benne, amíg a fényképész be nem fejezi az expozíciót. A „tulajdonos” öntudatával és büszkeségével vannak jelen e képeken.
– Feltûnõ, hogy nem hagyományos kísérõ- vagy összekötõ szöveget használt a filmekben.
– A szövegeket korabeli írásokból, szakácskönyvekbõl, újságokból, hirdetésekbõl, levelekbõl gyûjtöttem össze; elsõdleges célom a filmek akusztikai-hangulati hátterének a megteremtése volt. Remélem nem csak számomra izgalmasak és érdekesek ezek a ma már furcsának ható mondatfûzések, amelyek aztán a képekkel együtt szokatlan asszociációkat keltenek.
– Ön rajzfilmrendezõ, ezt a filmsorozatot mégis „vegyes technikával” készítette.
– Igyekeztem mindazokat a technikákat felhasználni, amelyekhez hozzáfértem. A hagyományos rajzolt animáció mellett videóval is forgattunk-rekonstruáltunk jeleneteket, pózokat. De ugyanilyen fontos eleme a filmeknek az állókép, a fotó, amelyeket azonban a számítógép segítségével mozgásba hoztunk. A számítógépes grafikus szétszedte, színezte (mint anno a fényképészek anilin-festékkel a fekete-fehér képeket, hogy életszerûbbek legyenek), manipulálta a képi anyagot. Mindez bekerült egy olyan tárolási rendszerbe, ahol ezután már bármit csinálhattunk vele. Így sikerült bizonyos képrészleteket kiemelnünk, színezéssel, torzítással, hangsúlyosabbá tennünk: üdvözlõ lapokról az üdvözlõ sorokat, az utcai tömegbõl a közeli arcot, portrékat és így tovább. Bármennyit is segített azonban a kompjúter (márpedig rengeteget segített!), szándékosan nem beszélek kifejezetten számítógépes animációról. Az én esetemben talán csak a számítógép animációs felhasználásáról van szó.
– Hogyan képzelné el a sorozat közegében száz évvel ezelõtti önmagát?
– Korom szerint nyilván már nyugdíjas volnék, talán gimnáziumi rajztanár Kecskeméten. Köztiszteletben álló, idõsödõ úr, aki alkalmanként karikatúrákat rajzol, tárcákat ír a Kecskeméti Lapokba színházról, közéletrõl, miegymásról. Délutánonként az úri kaszinóban beszélgetnék, szivaroznék, olvasnám az országos lapokat, és bizonyára lenne egy szép ezüstfejû sétapálcám is.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu


www.filmvilag.hu

C3 Alapítvány     c3.hu/scripta/