A totális háború nem a harctéren, hanem
a médiában dúl.
Már a folyosón vannak. Igen… a helyzet válságos…szüneteltetjük az adást, de mindenki maradjon a tévé elõtt. Reméljük, hogy mikor újra képet látnak, akkor is mi leszünk a stúdióban…(sistergés a monitoron).Részlet a bukaresti tévéstúdió ostromából
Amikor fáradt vagyok, s már ahhoz sincs kedvem, hogy
meglocsoljam a virágaim, fogat mossak és pizsamát
húzzak, elõveszem nagyapám felvételeit, nézegetem
a lelõtt repülõgépeket, lövészárkokat,
bunkereket, vagy nézek egy kis háborút a csatornákon.
A narrátor hangja körülölel, az evakuálásokba
meg belealszom. Igaz, utána rémálom.
A háború totálissá válását
a média „intézte el”. A média magának a háborúnak
eszméjét és jellegét domesztikálta magába.
Amikor az öldöklés az egyenes adás legfõbb
érdekessége, újra kell értékelni mind
a hadvezetés eddigi módszereit és eszközeit,
mind a média stratégiai szerepét. Ahogy ezt Vietnam
után mindig gondosan megtette a Pentagon az Öböl háborúban
vagy Boszniában. A romániai forradalom valóságosságát
semmi sem fejezte ki hûebben, dokumentaristább elkötelezettséggel,
mint az, hogy egyenes adásból tájékozódhattunk
róla. A haditudósító álma, hogy roham
közben szíven lõtt katona képét rögzítse
és közvetítse (még ha az hazugság vagy
kozmetikázott igazság is, mint Capa nevezetes spanyol fotója),
végül is megvalósult a mûholdas egyenes adásban.
De ez a történet vége.
Birodalmi bunkermozi
A mi XX. századi történetünk sokkal inkább
kezdõdik Hitler bunkerjeiben, azokban, amiket Speer talált
ki neki, kezdõdik a III. Birodalom mozitermében, ahol az
UFA filmjeit nézegette bajszát harapdálva.
Hitler haditudósításokat nézett-e vagy
fikciós filmeket, komoly filozófiai és esztétikai
kérdés, hisz 1943-ig Németország minden csatát,
háborút megnyert, a vásznon látottak azonosak
voltak a vászon mögöttiekkel, ám ’43 után
ez a bunkerben vetített szélesvásznú történelem
eltért a látottaktól. A földig gyalult Berlint
már a propagandagépezetnek sem sikerült úgy eladni,
mint városrendezési tervet.
Azt mondják, Hitler kedvence mégis egy „dokumentum-propagandafilm”
volt, amit a varsói gettó elpusztításakor több
kamerával készítettek a nácik. Többször,
szakértõ szemmel megnézte, benne látta a német
katona idealizált eszméjének (kinematográfiai)
megvalósulását. Furcsa, hogy a hadvezetésben
szürrealista formákat öltõ Hitler õrültségében
olyan producerré vált, akinek semmi sem drága. Így
a hõs, a német katona a történet végére
fõszerepbõl statiszta szerepbe kényszerült. Statiszták
százezrei a havas sztyeppén. Hitler úgy viselkedett,
mint egy kokainista hollywoodi rendezõ: Paulus tábornokát
több százezer katonával föláldozta a zárókép
miatt. Sztálingrád bevétele pár utcán
múlott, s azt a berlini délutáni lapok azon frissiben
közölték. “Órák kérdése Sztálingrád
eleste!” Más történt. Az, ami Tom Stoppard Rosencrantz
és Guildenstern halott címû filmjében: az idõ
kizökkent, az érme mindig képes felére hullott,
a három kilométer széles város elkezdett a
végtelenbe nyúlni, az órákból napok,
a napokból hónapok lettek, s a szemmel belátható
utcát soha nem foglalták el. A média, a Beobachter,
Goebbels mániákusan sugározta Hitler moziból
kiüvöltött parancsát, a „nem hátrálni,
meghalni”-t… Késõ. Sztálingrád után
az oroszok és az amerikaiak egészen a bunker moziterméig
jutnak, felkapcsolják a villanyt, de Hitler sehol, csak egy elszenesedett
testet látnak, Fredi Kruger polóban.
A háború katonai értelemben véget ért,
más szempontok szerint egészen ’89-ig tartott, illetve a
Mátrix évével végre kitört. Attól
függ, ki mikor kapcsolódik be a game-be, Star Wars vagy Desert
Storm, mindegy, széles a piac, legyen az a játék-
vagy mozi- vagy fegyverpiac. A piac metamorfózisa a háború
egyik múzsája.
A bénult békeidõkben meg összenõtt
bennünk az emlékezés, hangja és képe a
színészeké, a forgatókönyveket már
nem Jaltában írták, ahogyan Lenin helyett Spielberg
lett a nagy tanítómester, iskola helyett hozzá járunk
moziba. Friss hír: Pearl Harbornál az amerikaiak hõsiesen
helytálltak.
A történelemrõl való információszerzés
tehát a mozifilmekben tévútra vezethet, ahogyan magam
is hittem Eisenstein snittjeit a Téli Palota ostromáról.
Ehhez képest micsoda csalódás, hogy még kapuja
se volt, nem is laktak benne a forradalom idején. Sztálin
sem mondott soha beszédet a Vörös téren a frontra
vonuló katonáknak, Hitler sem oly magas és férfias,
mint ahogy ez Az akarat diadalában tûnik, mindez film, a valóságnál
teljesebb látvány, a történelem tényein
túlfutó álom.
Ha eltekintünk a mozifilmes ideológiai és történelmi
katyvaszoktól, Koltay Gábortól vagy Spielbergtõl,
bizonyos értelemben Leni Riefenstahltól, a háborús
dokumentumfilmek frontján egyeduralkodónak tûnik az
angol modell, a BBC csatornában megtisztult, a tényeket feltáró,
bemutató és értelmezõ doku-mozi, amit hazánkban
egyszerûbben Spektrumnak mondanak. „Láttam a Spektrumon…”
– olyan kifejezés, mint az írva vagyon. Így a film
helyett fontosabb annak közvetítõje, arra való
tekintettel, hogy a világon sehol nem vetítenek mûsoron
dokumentumfilmeket. Amióta a mozi teljességgel a szórakoztatóipar
része lett, a valóság dokumentumait átadta
a tévének. Kit érdekel ez a fajta naturalizmus a plaza
sötétjében, pénzért, az otthonomtól
távol? A dokumentumfilm piaca nem a mozi, hanem a fogyasztói
ipar lett, annak elektronikus formája, a tévé. Ezen
széles spektrumon sugározzák az emberi szenvedés
koncentrációját, a „létezõ legnagyobb
emberi erõfeszítést – a háborút” –,
ahogy Patton tábornok ezt kéjelegve megfogalmazta Monte Cassino
bástyái alatt.
Apropó, Spektrum
Ha angolokról, módszerrõl, rendesen lenyírt
gyeprõl beszélünk, helyes, ha mi magunk is követjük
az ajánlott módszert. Vegyük például a
Brit Királyi Légierõ címû, többórás
dokumentum-propaganda filmet, mely minden eresztékében hordozza
a mûfaj erényeit. A megrendelõ egyrészrõl
a Brit Királyi Légierõ s annak a katonai utánpótlásért
felelõs hadosztálya, másrészrõl viszont
a történelemre kíváncsi túlélõ
nemzedékek, amelynek tételezése is mutatja, milyen
fontos és erõs a szellem mûködésében
a kontinuitás fenntartása. Még akkor is, ha azt egy
tévé teszi, egy olyan eszköz, amely valójában
irtózik a valóság képétõl a kép
valóságának kedvéért, vagyis a jelen
abszolutizmusában él. Talán evvel is magyarázható,
hogy az ilyen típusú dokumentumfilmek „összeálltak
egy csatornába”, és érdekérvényesítésük
saját esztétikájuk és módszerük
lett. Megszületett a Spektrum, a National Geographic. Ám a
harcigáztól zöld béka most ugrik a vízbe.
A háborús pszichózis éppúgy fenntartható
szakmai szempontból, mint ahogy a spielbergi pedagógia is
kívánja ezt az õ mozijában. Pacifistaként
elkötelezett nézõje vagyok a minden eszközzel végrehajtott
tömeges emberölésnek. Az egyik nap a Háború
a jövõbent nézem, kedden a Noriega elleni tengerészgyalogos
puccsot, amiben rengeteg a dokumentum, majdnem annyi, mint a Falklandról
látottban szerdán, de sokszorosa az Öböl háborúénak,
pedig arról naponta látok pár fotót…, s színes
ceruzával bejelölöm mindig, ha a kamikazékról,
a Gestapóról, az Enigmáról, a francia kollaboránsokról,
az Africa Corpsról vagy a Fau I és II-rõl van szó,
a sor végtelen.
A sötét angyalon túl van egy másik ok is,
amiért ezeket nézem. De magyarázatához szét
kell szedni a média sorozatvetõjét.
A Brit Királyi Légierõ története lineáris
és egyszerû. Az elsõ világháborútól
kezdõdik, nemcsak azért, mert az elsõ repülõgépeket
ebben a világverekedésben használták elõször
céltudatosan és gonosz szándékkal, hanem –
s ez más nemzetek fiaitól, például tõlünk
alig várható el – a gyökereket, a mozgató rugókat
is fel akarják tárni. Aki a Másodikról akar
beszélni, annak szólnia kell az Elsõrõl, már
csak azért is, mert a Második után lett csak az Elsõ,
addig úgy hívták, Világháború.
S míg a jóban az egy az érték, a gonoszban
a második fejezi ki a tökéletességet. A vicc
szerint a harmadikról nem tudunk semmit, csak a negyedikrõl,
amit kõbaltával vívnak. A linearitás egyszerûségét
nemcsak a történelem kronologikussága adja. Azt a módszert,
hogy valamin keresztül mutatja a történelem hajtûkanyarjait,
igazi és jótékony empirizmusnak tekinthetjük.
A mi filmünk esetében adódott a forma–tárgy–fegyver
technológiai története, Roland Garrostól kezdve
a vörös báró Manfred von Richthofen keresztül
egészen a föld közelbe repülõ, hangsebességnél
gyorsabb Jimmy-ig, aki egy Tornadóban ül. Ahogy Otar Joszeliani
A Hold kegyeltjeiben egy tányér történetén
keresztül hatol át a történelem zegzugain, s mesél
napjainkig, úgy ennek a dokumentumfilmnek is kézre adódott
a német és az angol tervezõk párharca a levegõben.
A kõbaltás vicc tehát nem vicc, filozófiai
tétel, Einsteintõl származik. Így az angol
dokumentumfilm soha nem téved le az útról, nem téveszti
meg saját nemzeti büszkesége, nem értékeli
át a történteket saját jelenébõl.
Amíg a stukák vagy a Mitsubishi Zérók uralják
az eget, angolok zuhannak le, s minden hõsiesség csak remény,
semmi több. Pánik és katarzis egy dokufilmben. Az empirikus
szerkesztési mód arra is lehetõséget ad, hogy
a történelem holisztikusan is értelmezhetõ legyen,
fejlõdési íveket és idõnként
összegzéseket sûrít magába, minden feltételt
elõkészít a megértéshez. Az empíria
megengedi a transzcendenciát is, amire jó példa a
filmben a német légierõ szétesésének
kitárgyalása után hosszan mutatott szempár
és mosoly: Göringé. Egy mosoly egy régi fotóról.
Göring volt, aki talpra állította újra a Luftwaffét,
s a terrorbombázást feltalálta az emberiség
számára. A mosoly után stáblista, a következõ
rész a jövõ héten, addig ez a mosoly, vajon megnyerjük-e
a II. világháborút?!
Bátorság és hazaszeretet
Hermeneutikai feltételezés szerint a közlõ
a kor megértési lehetõségét már
a tények és képek feldolgozásán keresztül
birtokolja. Nem tudom, így van-e, de az biztos, hogy ezt a „birtoklást”
bizonyítani tudja vizuális megoldásaiban. A mesélésre
klasszikus narrációt használ, inkább basszust,
mint tenort, de ezt folyamatosan vetített képek fölött
végzi. Nincsenek beszélõ fejek. Az az abszolutizmus,
hogy az elmúlt idõ csak akkor érvényes, ha
létezik róla kép, megváltoztatta a dokumentum
fogalmát. Három típusú felvétel keresztezõdik
egymással: a haditudósító helyszínen
készített dokumentumai, az ennek hiányában
forgatott rekonstrukció, illetve az ehhez közel álló,
de korlátozott illusztráció. A Vietnamban harcoló
farkaskutyákról készített filmben ezeket például
azonnal egymásra vágták, így a képzelet
nem marad kép nélkül, s ami fikció, annak az
eleje vagy vége mégsem az, a hitelesség meg eléri
maximumát. Ez rendkívüli archívumi feltárást
kíván, szakértõket, az adatközlõk
felkutatását jelenti. Nem akadály sem idõ,
sem távolság, sem pénz. Költséges munkáról
van szó. A magyarok valószínûen soha nem tudnának
dokufilmet forgatni például a II. világháború
top tízes listáján szereplõ debreceni páncélos
ütközetrõl, az utolsó emberig tartó balatoni
ütközetekrõl, de még Budapest ostromáról
sem, pedig könnyûszerrel találni mind a mai napig golyó
ütötte falat.
Inzertezést, ábrát, térképet vagy
más grafikai jelet csak akkor használnak, ha összefoglal
vagy kijelöl valamit a narráció. Ezt a Brit Királyi
Légierõ történetében olyan szintig fokozzák,
hogy fotómontázst, montázst is látunk, emblematikus
erõvel, minden didaxis nélkül.
A sorozat végére már az ûrtechnikában
röpülünk, a háború olyan múlt, ami
tervezhetõ jövõt jelent, s nekem is kedvem lenne a haditengerészet
hidroplánjain röpülni, különös tekintettel
arra, hogy bombázódzsekijükre minden jobb csaj bukik.
S most nem csak a PR lólába lóg ki, hanem egy, a történelmével
oppozíciós viszonyban élõ nemzet egészségessége
is, amely idõben gondol vadászrepülõinek kiképzésére.
(Talán aktuális ez a mondat akkor, amikor a világhírû
magyar vadászpilótákat szélnek eresztették.)
Ahogy ezt tette 1920 elején, nem sejtve, hogy ezekkel az egyetemistákkal,
báró fiúkkal, tisztviselõkkel meg fogja menteni
Angliát egy rettenetes ember mosolyától. Göring
csak eggyel nem számolt, azt gondolván, hogy német
princípiumról van szó, a bátorsággal
és hazaszeretettel. – Stáblista következik nálam
is.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu