Robert Halmi
A televízió utolsó mágusa
Kriston László

A magyar származású Robert Halmi nevéhez fûzõdik a klasszikusok tévés forradalma: a világirodalom remekeit a közszolgálati televíziókból beküzdötte a kereskedelmi tévék világába. A Monte Carlo-i tévéfesztiválon életmûdíjjal ismerték el munkásságát.

A televízió társadalmunk küzdõtere. Hevesen hullámzó aktuális hír- és információtenger, ahol értékek, hitek, bizalmas infók, botrányok vetélkednek egymással. Attention-economy ez a javából, ahol a nézettség, azaz a fokozott figyelem vezényli és vonzza a tõkét (a reklámbevételeket). Ebben a kõkemény világban csak az új, divatos, izgalmas és menõ, hype dolgok rúghatnak labdába; a holnap hírei, a jövõt elõrevetítõ, progresszív trendek, olykor még a tegnapot más megvilágításba helyezõ (regresszív) botrányok is. A klasszikus irodalom ezzel szemben „köztudottan” unalmas, avítt, hideg emlékmûve a múltnak. Menjen hát a magafajtájához: a közszolgálati televízióba, a tradíciók utolsó kártyavárába!
Mégsem ment oda. Mert egy makacs ember, Robert Halmi nem nyugodott ebbe bele. Leemelte a könyveket a polcról, lefújta róluk a port, és megvalósította a maga varázsformuláját: minden örökérvényû, klasszikussá nemesedett dolgot korszerû képkörnyezetben tálalt, és ily módon integrálta a szórakoztatóipar élvonalába. A kortalant korfüggõ réteggel bevonva adja el az adott kor szellemi színvonalában élõ befogadónak. Patinás tartalom találkozik a modern, digitális képi világgal. És láss csodát: a számûzött hõsök életre keltek, az archetípusok vitalitással töltõdtek fel, a fantázia birodalmának kapui kitárultak – mert a közönség figyelme feléjük fordul, s az ezt követõ reklám-tõke is áramlani kezd. A régi korok értékei és példaképei egycsapásra beszivárognak a korszellembe, a társadalom vérkeringésébe. Halmi ma a kábel-bábel Spielbergje, vagy ahogy maga is sûrûn él a hasonlattal: a képernyõ Cecil B. De Mille-je.

A mesélõ meséje
Van abban valami szimbolikus, hogy egy európai – aki látszólag öreg korára érett meg arra, hogy Andersen, a Grimmek és Saint-Exupery szellemi testvérévé váljon – tanítja meg a nagy amerikai televíziós brandeket az elsöprõ erejû mesélésre. Halmi lenne a „jó” európai, aki felemeli a „rossz” konzumkultúrába süllyedt kommersz tévét? Ez durva egyszerûsítés volna. A felszínen túllépve egy sokkal komplexebb és ellentmondásosabb személyiség élettörténete tárul elénk.
Az 1924-es születésû Halmi gyermekkorában, Budapesten kapott életre szóló leckét az irodalomból. Ha nem olvasott, apja – aki a Vatikán és a Habsburg család fényképésze volt – néhány jól irányzott ütéssel megfenyítette. A fiatal Halmi évei életveszélyes elkötelezettség jegyében teltek, amelynek fordulataitól még a napfényt ízlelõ Sonnencheineknek is tátva maradna a szája. A történelem valahogy mindig úgy alakult, hogy az idõközben szintén fotográfusként dolgozó Halmi folyton a rizikós, illegális oldalra került – egyes szóbeszédek szerint tevékenysége sem igazán arról szólt, hogy családi fotókat készített mosolygó arcokkal. A második világháborúban a földalatti anti-náci mozgalomban tevékenykedett, alig 20 éves, amikor fogságba került, és halálra ítélték. A háború után saját elmondása szerint a CIA elõdszervezete számára dolgozott, így hát amikor a kommunisták bejöttek Magyarországra, ismét elfogták. 1947-ben eljárást indítottak ellene, hidak felrobbantásával vádolták, és újra halálra ítélték! A börtönben Orwell Állatfarmjának olvasása jelentette számára a szellemi túlélést. Végül apja segítette hozzá a szabadsághoz. Megszervezte fia szökését, egy biciklivel az osztrák határra juttatta, ahol Halmi egy krumpli-szállítmányban megbújva elhagyta az országot. Egy ideig Salzburgban folytatta tevékenységét az amerikai propaganda „terjesztõjeként”, és több utat tett Kelet-Európában (úti élményei késõbb a Saturday Evening Postban jelentek meg, és mozifilm is született belõlük a Foxnál). 1950-ben érkezett az Egyesült Államokba, ahol 5 dollárral a zsebében, pelenka-ügynökként kezdte az ipart, majd itt is keresett fotográfus lett, fõként a legendás Life-nak dolgozott. Fotóesszéit a világ minden tájáról szállította: három napig egy gleccserbe ragadt Alaszkában, három hónapig pedig egy pigmeus-törzzsel élt Afrikában. 50 éves volt, amikor ismét váltott: fotós kapcsolatait használva Kaliforniában próbált meg érvényesülni a filmgyártásban. Egy Hemingway-adaptációval kezdte. A televíziós producerré vált Halmi a nyolcvanas években Magyarországon is megfordult, Makk Károllyal készített egy blõdlit (Játszani kell), de már másodvonalbeli korszakában is  vezérelve volt: olyan történetek szállítani a globális piac számára, amelyek mindenhol ismertek, érthetõk és ezért eladhatók. Végül odáig küzdötte magát, hogy 1994-ben a Robert Halmi Inc.-et eladta a tõzsdén jegyzett, 3,8 milliárd dolláros forgalmú képeslapgyártó Hallmark Cards-nak. A tranzakcióból létrejött Hallmark Entertainment – amelynek Halmi az elnöke – ma a legaktívabb független (médiakonszernbe nem betagozódó) amerikai gyártó cég, évi 55–60 tévéfilmet/mini-szériát tartalmazó menetrenddel. Annyi filmstúdió kapacitást foglal le Pinewoodtól Barrandovig, hogy nem talál elég stage-et a világban (még Orbán Viktornál is lobbizik Ben Kingsley és Geraldine Chaplin levelével, hogy hadd vásárolhassa meg a visszaállamosított Mafilmet). Alkotásai 126 Emmy-díjat nyertek az elmúlt években, közülük hat bekerült minden idõk tíz legnézettebb tévéfilmje közé. A Hallmark tévés könyvtárára alapozva ma a világ 90 országában mûködik elõfizetéses tévécsatorna. Nevéhez fûzõdik a tévéfilmek költségvetésének rekordja (70 millió dollár).
Halmi tehát öregkorára jó amerikai szokás szerint „kitalálta magát”. Olyannyira, hogy üzlettárs-fia már hívõ baptistaként adja el a seniort az amerikai sajtónak. De hát a pénz beszél: „Õ megszerzi, én elköltöm” – mondja az idõsebb Halmi. Ma õ a „hálózatok utolsó nagy impresszáriója”, a „maradandó televíziózás királya”, aki a Gulliver utazásai ötletét tíz (!) kemény éven át próbálta eladni a nagy amerikai kereskedelmi tévéknek. Mindenki azt hitte, elment az esze. Mikor a NBC végre igent mondott az adaptációra, a költséges és látványos produkció minden idõk legnézettebb mini-szériáinak egyike lett, és számos Emmy-díjjal jutalmazták. Ezután már mindenki úgy közelített hozzá: „Csináld meg nekem a következõ Gullivert.”
Mikor és miért jött el a sugallatos pillanat? Volt-e egyáltalán megvilágosodás? Rejtély. A Gulliverért folytatott küzdelem azonban õszinte mesélõi szándékot sejtet, nemcsak egy új trend felszínes kihasználását…

Biztos és bevált
Missziója szinte lehetetlen vállalkozás: nagy dolgokat akar becsempészni kis dobozba. Tágítja a mûfaj határait, vagy inkább a fõmûsoridõ nevû küzdõtér kereteit. Az emberiség történetének alapvetõ, archetipikus meséit terjeszti a beavatatlanok körében. Családi célközönségnek szánt filmjei szocializálnak, segítenek elsajátítani a közös kulturális örökséget.
E filmek kritikus pontja, hogy sokszor csak imitálják, mímelik a kulturális identitásunkat éltetõ nagy horderejû eseményeket (Mária látomása a fogantatáskor, Merlin kihúzza a kardot a kõbõl), hiszen e pillanatok mi(sz)tikussá nõtt jelentõsége még megközelítõleg sem jeleníthetõ meg a képernyõn. Szimpatikus, érdekes próbálkozásokat látunk, amelyek azonban sokszor csak markírozni képesek a katarzist. Tagadhatatlan a kapkodó, esetleges, pragmatikus tévés felsnittelés (amikor például azért van a kamera a szoba a sarkában, mert onnan belátható az egész tér, és nem azért, mert annak képi jelentése van).
A Halmi-produkciók dramaturgiájában a hétköznapi valóság és a valóságfeletti sík gyakran konfrontálódik egymással. Sokszor „vetélkedni” kényszerül, hogy a hétköznapi ember megértse mibenlétét, mert a vetélkedés igazából saját elméjében folyik: csodátlanított élete hétköznapi tudattal párosul (a keretjátékban Gulliver kételkedik egész kalandjának valóságosságában, a New York-ból érkezõ üzletember pedig A kobold mágikus története címû sorozatban nem akarja elhinni, hogy mitikus ír manók közé csöppent). Ez az elsõ fázisa a közösségteremtésnek. A modern ember vonakodása is részévé válik az archetipikus mesének.
Érthetõségre törekvés mindenekfelett. Halmi nem titkolja, hogy nem ragaszkodik a rigorózus adaptáláshoz. Ilyenkor gyõzedelmeskedik a fogyasztói kultúra emberének felszínessége: ezért vegyül Noé történetébe az Ószövetség összes drámai fordulópontja, Szodomától Izsák történetéig. Pedig a többórás, négy részes mini-szériák mûfaja megfelelõbb formaként kínálkozna a több száz oldalas irodalmi mûvek hûséges mozgóképes átültetésére, mint a kilencven-százperces mozifilm terjedelem.
Halmi – munkatársai szerint „dinamikus úriember” – leginkább a Gulliver egyik szereplõjéhez hasonlítható: õ az elmúlt korok nagyjainak szellemét megidézõ mágus. Ez a mágus, hogy palotájában tartsa Gullivert, kábítószerekkel itatja, és minden nap ugyanazzal a mondattal kezdi a napot. A megtartás érdekében ismétel. Az ördög ebben a részletben bújik meg: a nézettség fenntartása fontosabb lesz, mint a merész kísérletezés, a közös mítoszok túlontúl ismerõssé kop(hat)nak. Beáll(hat) a status quo.
„Az élet ünnep” – így szól Halmi missziójának nagy PR-körültekintéssel kiválasztott szlogenje. Az õ érdeme, hogy a hétvégi, esti fõmûsoridõ is az lett. Halmi korszerû üzenetei visszahatnak a „korszerûtlenné” vált könyvek sorsára: a nagy múltú Simon and Schuster kiadó szerint a Gulliver tévés premiere után több példány fogyott el a regénybõl, mint az azt megelõzõ tíz év során. És mint tudjuk, „habent sua fata libelli”, minden könyvnek megvan a maga sorsa. Most már a könyvek tévés adaptációjának is.


Robert Halmi fontosabb tévésorozatai

The Monkey King, 2001
Hófehérke, 2001
Dinotophia, 2001
Arábiai éjszakák, 2000    (4 óra, ABC)
Don Quixote, 2000    (2,5 óra, TNT)
Jason és az argonauták, 2000   (4 óra, NBC)
A 10. Birodalom, 2000    (10 óra, NBC)
Alice Csodaországban, 1999   (3 óra, NBC)
Állatfarm, 1999     (TNT)
Dickens: A karácsonyi ének, 1999 (TNT)
Kleopátra, 1999     (4 óra, ABC)
The Magical Legend of Leprechauns, 1999 (4 óra, NBC)
Noé bárkája, 1999    (4 óra, NBC)
Dosztojevszkij: Bûn és bûnhõdés, 1998 (NBC)
Merlin, 1998     (4 óra, NBC)   (tv2)
Teréz anya: Isten szegényei nevében, 1997  (Family Channel)
Odüsszeusz, 1997    (4 óra, NBC)   (tv2)
20 000 Leagues Under the Sea, 1997  (CBS)
Gulliver utazásai, 1996    (4 óra, NBC) 5 Emmy díj (RTL Klub)
Scarlett, 1994     (8 óra, CBS)
Gypsy, 1993     (3 óra, CBS)
The Josephine Baker Story, 1991  (2 óra, HBO) 5 Emmy díj (m1)
Lonesome Dove, 1988    (8 óra, CBS) 7 Emmy díj

Mozifilmek
Robinson Crusoe, 1994, George Miller
Mr és Mrs. Bridge, 1990, James Ivory
Játszani kell, 1984, Makk Károly
Hugó, a víziló, 1973 (animációs film)

Díjak:
Arany Nimfa, Monte Carlo, 2001 (életmûdíj)
Peabody Award, 1999 (életmûdíj)
Emmy-díj, 1996. (Gulliver utazásai)


Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu


www.filmvilag.hu

C3 Alapítvány      c3.hu/scripta/