A vámpír a XX. század messiása: a Gutenberg-galaxis Krisztusát a képrögzítés Anti-Krisztusa váltja fel.
Vérszívó lények számtalan kultúrkör folklórkincsében felbukkannak, az ókori görög mítoszoktól (empusza és lamía), kínai mondáktól (csing-hszia) a középkori szláv népmesékig (sztregoj). A százarcú kimérák történetében döntõ szerepet játszó evolúciós lépés, amely egységesítette és emberré formálta a róluk alkotott elképzeléseket, csak a 19. század hajnalán zajlott le, halkan és szinte észrevétlenül az irodalmi panteon alagsorában. Miközben a svájci Alpokat mûkedvelõ tájképfestõk járták hordozható camera obscurájukkal, hogy segítségével rabul ejtsék a természet csodáit, egy mûkedvelõ irodalmár a Genfi-tó partján épült sötét szobában mestere és bálványa képét vetítette a vér-démonok primitív falfestményeire. Polidori doktor Ruthven lordja, majd a francia Maturin-rémregény vándorló Melmoth-ja azokban az esztendõkben keltették új életre a vámpírizmust, amikor Joseph Niépce elõször rögzítette heliográfiáit fényérzékeny felületre. A fejlõdés és térhódítás innentõl kezdve párhuzamosan haladt. Daguerre és Talbot kezdetleges fényképei egyszerre váltak népszerû fogyasztási cikké Varney, a vámpír füzetes ponyvatörténeteivel; Carmilla, a világirodalom leghíresebb nõi vámpírja a máig használatos száraz emulzió bevezetetése idején szakított a korábbi vérszívó-sztereotípiával. A század utolsó évtizedében a filmszalag és dobozkamerák megszületésével a fotokémiai úton történõ képrögzítés elnyerte mai formáját: a sötét keményfa-koporsójában lapuló fényérzékeny szörnyeteg, amely csak a pillanatra vár, hogy ellophassa a szeme elé kerülõ áldozatok lelkét, készen állt arra, hogy leszámoljon a tipográfiai emberrel.
Testet öltött kép
Bram Stoker 1897-ben publikált Draculája,
amelyet hét éven át írt egy rémálomból
nagyregénnyé, alig másfél esztendõvel
késõbb látta meg a napvilágot, mint a Lumiere-fivérek
mozgókép-vetítõje. Az új találmányról
egyetlen szó sem esik benne, annál több rejtett reflexiót
tartalmaz az állókép-rögzítésre.
Stoker erdélyi Drakula grófja maga a testet öltött
fotográfia. Egyenként hántja le az élet átlátszó
szellemhártyáit öntudatlan áldozatairól,
híven Balzac rettenetes fotó-fóbiájához,
amely szerint a fényképezés mûvelete minden
exponáláskor megfosztja a megörökített testet
egy-egy létfontosságú rétegtõl, fokozatosan
felemésztve tárgyát. Az elorzott lélekért
cserébe halhatatlanságot kínál, nemtõl,
kortól, társadalmi státusztól függetlenül,
akár az olcsó dagerrotípiák, amelyek az ezredfordulón
túl is õrzik Viktória királynõ, Oscar
Wilde vagy a sarki fûszeres képmását. Az 1891-es
születésû Dorian Gray még az ódivatú
szépmûvészet áldozata - Drakula prédái
már a modern londoni metropoliszt lakják, otthonuk a Mina
gyorsírásos naplóját könnyen olvasható
és idõtálló formában megörökítõ
mechanikus írógép és a Dr. Seward esettanulmányait
rögzítõ fonográf-tekercsek világa.
A gróf azonban nem csupán a képfelvétel
vérszívója. Stoker fõhõsét másik
jellegzetes vonása egy három évvel korábban
divatba jött rémalakkal rokonítja: Swengali, a zsidó
hipnotízõr Gerald du Maurier Trilby címû ponyvájában
áldozatait távolról delejezve irányítja,
akárcsak Dracula a tehetetlen bábjaivá vált
Renfieldet és Lucy-t. A távirányított gondolat
ideája évtizedekkel korábban Poe-t is rabul ejtette:
Valdemar úr különös esetérõl szóló
1845-ös novellája alig fél esztendõvel követte
a Baltimore és Washington között megnyitott elsõ
távíróvonalat. A Stoker-regény kollázs-szerû
történetében egyre-másra bukkannak fel létfontosságú
telegramok az újságkivágások, naplórészletek
között - a vámpírvadászok számára
épp olyan komoly fegyver a távíró-szalagba
Morze-pontokat ütõ elektromos szerkezet, mint a szívbe
szúrt karó. Ellenfelük, a gróf korszerû
szörnyeteg, egyszerre emberkópiákat készítõ
fotográf és mentális üzeneteket sugárzó
telegráf.
A Guiness-féle Rekordok Könyve szerint Dracula
a leggyakrabban megfilmesített irodalmi alaknak számít
- több mint 150 filmklónjával jócskán
lekörözi Gullivert, Robin Hoodot vagy a dán királyfit.
Ennek tudatában elgondolkodtató filmtörténeti
érdekesség lehet az a közel negyed százados ûr,
amely a regény megjelenése és elsõ mozgókép-adaptációja
között tátong. A vámpír közeli vérrokonságával
cseppet sem bánt ilyen mostohán a mozivilág. Shelley
Frankensteinje például 1910-ben Edison cégénél
indította karrierjét, Stevenson Dr. Jekyllje két évvel
korábban, Swengaliról 1908 és 1922 között
tíz filmverzió készült, sõt még
a konkrét irodalmi elõképpel nem rendelkezõ
múmia is legalább öt alkalommal került vászonra
ez idõ alatt. Miközben nincs zsánerfigura, akit szívesebben
hasonlítanának magához a mozgóképhez,
mint a démoni vámpírt, a pionír filmmanifesztációk
csak a 20-as évek elején bukkantak fel, köztük
a magyar Lajthay Károly mára elveszett alkotásával;
az elsõ fennmaradt Stoker-adaptációnak pedig a német
Murnau 1922-es Nosferatuja számít.
A tízes évek moziközönsége
számára a vámpír-figura mégsem volt
teljesen ismeretlen: minimál-verziója vamp néven hódított
1915-tõl néhány éven át. A Kipling egyik
költeményébõl származó vamp természetfeletti
vonásaitól megszabadított vámpír, nõi
alakban; tehetõs áldozatait nem vérszívás
révén fosztja meg életüktõl, inkább
egzotikus vonzerejével elcsábítja, kihasználja,
végül öngyilkosságba taszítja õket.
A Theda Barával induló sötét femme fatale-ok
nem rendelkeztek földöntúli képességekkel,
bár a francia Feuillade Irma Vepje boszorkányos ügyességgel
hatolt be bármilyen zárt helyiségbe és nyomtalanul
tûnt el üldözõi elõl - a férfi-prédákon
azonban alkalmanként feltûnnek a klasszikus szimptómák.
Bara (egyben a figura) debütálásában (Powell:
Micsoda bolond) az elcsábított családapa fokozatosan
fényérzékennyé válik: elsötétített
lakásában falfehérre sápadt bõrrel várja
az ördögi kéjnõt, aki szenvedélyes természetével
a legutolsó cseppig kiszívja belõle életerejét.
A hús-vér férfibõl szellem, egyfajta vetített
kép lesz: fekete-fehérbe színtelenedett alakja rettegve
menekül a beáramló fénytõl, amely azonnal
megsemmisítheti. A vamp antropomorfizált filmfelvevõ-gép,
épp úgy megbabonázza és képlénnyé
redukálja alanyait, mint múlt századi elõdje,
csak a halhatatlanságot méri szûk marokkal: a vetítõk
falán elillanó képsorok a film õskorában
még nem kínálták azt az öröklétet
az embereknek, mint a nehéz fémkeretekbe foglalt fotográfiák
a hitvesi ágyak felett vagy az íróasztalokon.
Míg Theda Bara és Musidora mindössze
rejtélyes femme fatale-ok, az elkövetkezõ vámpír-hõskor
ikonjai már hamisítatlan vérszívók.
A Nosferatu és a Dreyer-féle Vámpír között
eltelt bõ évtized teremtette meg a figura klasszikus film-sztereotípiáit,
amelyekben már a mozgókép-evolúció újabb
lépcsõfokát jelentõ technikai vívmány
vonásai is felfedezhetõk. Bár a televízió
ötletével a századforduló óta kísérleteztek
a feltalálók, a valódi áttörést
az 1922-ben kidolgozott elektronikus képbontás jelentette,
amely a korábbi mechanikus eljárások után végre
élvezhetõ minõséget eredményezett. Az
új démon szinte még meg sem született, titokzatos
alakja máris rávetült a mozivásznakra: a Fritz
Lang 1919-es forgatókönyvébõl készült
osztrák Lilith és Ly feltaláló hõse
képtovábbításra alkalmas „teleszkóptükre"
segítségével életre kelt egy nõi szobrot,
amely a vérébõl táplálkozva fokozatosan
elhalványítja teremtõjét, mígnem a kétségbeesett
férfi ördögi találmánya elpusztításával
véget vet a vámpír rémtetteinek.
Murnau Nosferatuja jellegzetes külsejétõl
eltekintve mindössze egyetlen jelentõs ponton tér el
irodalmi elõképétõl: árnyékkal
rendelkezik. Stoker mûvében a vámpíroknak sem
tükörképük, sem árnyékuk nincs, hiszen
maguk is lenyomatok csupán - a gróf eredeti negatívja
és a vámpirizált áldozatok kópiái
között sajátos alárendelõ hierarchia uralkodik,
amelyben a klisé pusztulása valamennyi másolat megsemmisülését
jelenti. A televíziós képtovábbítás
egyidejûsége felszámolta ezt a fotokémiai hûbérláncot.
Míg a vámpírregényekben (és vamp-filmekben)
az áldozatok jelentették a rögzített kép
metaforáját, akik élõhalottá sorvadása
rendszeresen ismétlõdõ eseménysorozatot igényelt,
Nosferatu árnyéka új elemmel gazdagította a
motívumkört. Orlock gróf világában vámpír
és árnyképe külön életet élnek,
akárcsak a Dreyer fõhõsét körülvevõ
álomalakok esetében: elszakadnak egymástól,
egyszerre lehetnek jelen akár két különbözõ
helyen. Ha lefényképeznek vagy filmszalagra vesznek valakit,
másolatának ugyanúgy meg kell tennie a fáradtságos
utat, mint a valódi személynek, ráadásul egy
szûk és sötét dobozba zárva - ezzel szemben
a televíziós felvétel alanyai nem ismernek távolságot.
Orlock expresszionista démona, bár bizonyos
megszorításokkal, forradalmasította a helyváltoztatás
ósdi technikáját - módszerét azonban
nemcsak az egyidejûség rokonítja a televíziózással.
Amikor a Demeter célba ér Brémában, a hajófenékbõl
ezernyi patkány rajzik elõ, elözönlik a kikötõváros
utcáit, majd nyomuk vész( a vámpír megérkezett
új állomására, de nem az éj leple alatt
denevérszárnyon vagy leforrasztott koporsóba zárva
teszi meg az utolsó útszakaszt, hanem számtalan apró
szegmensre szakadva. A vitorláshajó egyfajta adóállomás,
ahol az elektronikus képbontás alapelve szerint a vámpír-ikon
képpontokra különül, hogy a közvetítés
vevõkészülékét jelentõ új
lakhelyen ismét összeálljon. Hetven évvel késõbb
készült Dracula-filmjében Coppola a digitális
technika segítségével be is mutatja a jelkódolás
látványos folyamatát, a patkány-pixelek azonban
ekkor már egy újabb technológiai paradigmaváltást
jelölnek. A filmvámpír megszabadult a fizikai lét
utolsó gátjától, anyagból energiává
alakult: háborítatlanul halad át kemény tölgyfaajtókon
(Murnau: Nosferatu), miközben pókháló sem rezdül
útjában (Browning: Dracula).
Rémprogramok
A vámpír és a tévé
különös kapcsolata az ötvenes évek közepétõl
szorosabbra fonódik. A film-drakulák a Universal-fénykor
végével megritkultak a mozimûsorokban, többnyire
harmadrangú utánzatokban kísértettek (Dracula
fia, A vámpír szelleme), visszatérésre várva.
A feltámadást a hidegháborús években
járványszerû gyorsasággal elterjedt tévékészülékek
hozták meg számukra: a nagy hálózatoknak fillérekért
kiárusított öreg stúdiófilmek éjjeli
horror-show-k keretében forgatták vissza a klasszikus rémeket
a közönséghez, méghozzá egyenesen a nappali
szobákba. Az elsõ rémprogram házigazdája
maga is népszerû vámpír volt: Ed Wood imádott
Vampírája 1954 és 55 között vezette a Los
Angeles-i KABC-TV mûsorsorozatát, mielõtt a 9-es terv
a világûrbõl néma vérszívójaként
örökre beírta nevét a trash-filmtörténetbe.
Még a nagy Lugosi is alkalmi tévéfellépésekbõl
tartotta el magát utolsó évei alatt, miközben
riválisának, a Frankenstein-szörnyet formáló
Karloffnak megadatott a méltó reneszánsz az utókor
néhány horror-gyöngyszemében (Bava: Black Sabbath,
Bogdanovich: Célpontok). A hollywoodi vászon-vérszívók
1957-ben tértek vissza közönségükhöz,
de csupán rövid idõre és alaposan megváltozott
formában: a Földönkívüli (Not of this Earth)
és a Rémület az ûrbõl (Terror from Beyond
the Space) embervérrel táplálkozó idegenjei
a szovjet távközlési szputnyik fellövését
követõen gazdagították újabb árnyalattal
az õs-víziót.
A klasszikus vámpír a vén Európában
támadt fel, az olasz Freda, a spanyol Franco és az angol
Fisher áldásos tevékenységének köszönhetõen.
Az utóbbi 1958-as Dracula-adaptációja volt az elsõ,
amely megadta hõsének a hatvan éve szomjazott vérfrissítést:
a színes képrögzítési technikák
(Technocolor, Eastmancolor) elterjedése a filmszínházakban,
majd a televíziós rendszereknél az utolsó vizuális
akadályt is elhárította a valóság élethû
megjelenítésének útjából. A mozi
empuszái számára a színek jelentették
a vért: a monokróm képsorokon kontrasztos koromfeketében
és hófehérben kísértõ lidércek
(Max Schreck, Lugosi) fokozatosan két alapszínükre redukálták
a szürke százféle árnyalatából
álló áldozatokat. A teljes spektrum megjelenéséig
a Szürke jelentette a valóságos, hús-vér
átlagembert, miként ezt - az éjsötét Nosferatuval
szemben vakító fehér - Dreyer-Vámpír
fõhõsének neve (Szürke Dávid) is jelzi.
Lefényképezni hosszú évekig annyit jelentett:
a fekete és fehér keverékeire szûkíteni
a szivárvány színeit. A vér vöröse
törte meg a félévszázados átkot, nem véletlenül
tobzódik Fisher Draculája vörös szûrökkel
felvett, erõteljes Eastman-kolorban. Ezidõtájt monokróm
vámpírfilmet forgatni egyfajta purista hagyománytiszteletre
utalt, az alkotó gótikus múlt iránti vonzalmát
fejezte ki - maga a Gróf-klisé azonban a hetvenes évek
végéig megõrizte a fény két színvégletét
(Herzog: Nosferatu, Badham: Dracula).
A vámpírfilmekben bekövetkezõ
nagy paradigmaváltás arra az idõszakra esett, amikor
a televízió épp hatalma zenitjén járt.
A nyugati fogyasztói társadalmakban a tévé
lassanként kiszorította a nyomtatott sajtót mint információforrást,
szórakoztató médiumot és reklámhordozót
egyaránt; az emberek átlagosan napi 2-3 órát
töltöttek készülékük elõtt. Megszületett
a vezetékes drog kifejezés, az egyszerû polgárok
tizenöt perc hírnévért bármire vállalkoztak.
A vámpírok ekkortájt szakadnak el véglegesen
irodalmi gyökereiktõl, tünde játékfilm-rémekbõl
omnipotens médiaszörnyekké mutálódva.
A hetvenes évek nyitánya meghozta az elsõ formabontó
darabokat. A Hammer-mûhely modernizált Stoker hõsét
tinédzserkörnyezetbe helyezi, egyfajta divatos szektavezérként
(Dracula 72). Jesus Franco elkészíti Murnau Nosferatujának
feminin olvasatát (Vampiros Lesbos), amelyben a magyar Karódy
grófnõ bûvöli rabszolgaságba a nõi
Huttert és Renfieldet a napfényes Földközi-tenger
partján. A francia Jean Rollin a klasszikus Carmilla-figura köré
kerít Godard Alphaville-jét idézõ, formabontó
mesét (A vámpír meggyalázása). A több
száz éves hagyományok fokozatosan elmaszatolódnak,
az analóg másolatokon kiütköznek az elsõ
torzulások. A Vámpírok báljának Reinfield-figurája
csupán az elé tartott keresztet veszi semmibe („Sajnálom,
zsidó vagyok"); Rollin nõi vámpír-enklávéja
a film második felében már a nappali világossággal
szemben is közömbössé válik, és rádióhullámokon
keresztül irányítja áldozatait. Franco Nosferatu-grófnõje
mindössze halálában marad hû a néphagyományhoz:
a Vampiros Lesbos szellemes közvetlenséggel tagadja meg a szent
klisé elemeit. Exhibicionista grófnõje periodikusan
visszatérõ sztriptíz-számában hosszú
perceket tölt a színpadon felállított hálószoba-tükör
elõtt, saját másában gyönyörködve:
a vámpír fotó-árnyékából
a vámpír delejes tévé-képe lett, amelyet
megbûvölten figyel az éjszakai bár egész
közönsége. Nem meglepõ, hogy az elektronikus képrögzítés
számára veszélytelen napfény sem jelent többé
gondot a hõsnõ számára: ingatlanügynök
vendégével verõfényes mediterrán birtokán
találkozik, a bemutatkozás meztelen napfürdõzéssel
indul, majd vörösboros ebéd követi a verandán,
a végzetes harapás pedig egy szeretkezésbe torkolló
délutáni szieszta alatt következik be.
Míg a nagy fordulópont elõtt az
élõhalott rém egyfajta sötétben lapuló,
de könnyen kiismerhetõ és gyógyítható
ragályt jelentett, a hetvenes évek médialázát
kísérõ morális pánikhangulat áthelyezte
a hangsúlyt a közvetítõrõl a befogadóra:
a kór függõséggé alakult. A kanadai Cronenberg
és az amerikai Romero egy esztendõben forgatták le
a modern vámpírfilm két alapmûvét: az
1977-es Vérszomj (Rabid) illetve a Martin eltérõ irányból,
de egyformán a kábítószer-szimbolika jegyében
számol le az ódon Nosferatu-mítosszal. Cronenberg
testhorrorjában az autóbalesetet szenvedett hõsnõ
egy forradalmi sebészeti eljárás mellékhatásaként
parazitává mutálódik, a hagyományos
nyakharapás helyett azonban hónaljában kifejlõdött
fecskendõszerû vérszívó-szervén
át elégíti ki folytonos éhségét.
Romero Martinja emigráns magyar tinédzser, aki természetfeletti
átok helyett beteges szenvedélyétõl hajtva
szedi áldozatait: a táskájában hordott injekciós-készlet
segítségével elõbb elkábítja
õket, majd megcsapolja vénáikat, mígnem háborodott
nagybátyja egy reggel karót üt szívébe.
Az új vámpírok nem arisztokratikus lélekrablók,
vonzó szörnyek, inkább eltorzult betegek: a képrögzítés
demokratizálódása, amely a videótechnika megjelenésétõl
számítható, felismerhetetlen tucatdrakulákat
gyárt, akik a tévédrog addiktív rabszolgáiként
élõsködnek a való világon.
Dracula Digitalis
Amikor a kilencvenes évek hajnalán felbukkant
a horizonton a digitális korszak, a vámpírfilmek reagáltak
szinte elsõként a változásra. A hagyományos
analóg képfelvételt váratlannul fenyegetni
kezdte egy még veszélyesebb vérszívó,
amely már nem csupán transzfúziós kábeleken
vagy a sejtelmes éteren át terjed, de könnyedén
tenyérnyi mágneslemezekbe, maroknyi készülékekbe
zárhatja az emberi képmást. A tévé Drakulái
egy régi világ utolsó partizánjai lettek, emberarcú
szörnyek a digitál-gyíkok multiplex disneylandjeiben:
tegnap még rettegett csúcsragadozók, ma már
egy kihalófélben levõ faj egyedei. A homályzónában
ellenálló harcot folytató szimpatikus vámpír-családok
divatja 1987-ben, Kathryn Bigelow Alkonyával (Near Dark) vette kezdetét,
hogy néhány év alatt romantikus fõhõst
varázsoljon a rémalakból (Jordan: Interjú a
vámpírral). Bigelow nosferatu-westernjében megfordítja
a korábbi felállást - míg a klasszikus zsánerdarabokban
az isteni napfény igazsága pusztította el az árnyéklét
fotoszenzitív démonait, a posztmodern opusokban már
a magasfokú valósághûséget nyújtó
lézertechnika gyilkos fénynyalábja nyársalja
fel az elavult analóg véglényeket. Az Alkonyattól
pirkadatig, a Carpenter-féle Vámpírok vagy a Penge
gyilkos ultraibolya sugarai könyörtelenül végeznek
a hagyományos azték és szláv vérszopókkal,
megtisztítva a terepet a hamvaikból feltámadó
Dracula Digitalis számára.
Coppola 1992-es Stoker-feldogozása és Wes
Craven Dracula 2000 címû fércmunkája már
a jövõ század (ezred?) halhatatlanát kínálja
a mozinézõknek. Az új Dracula egyik jellegzetessége
az ezerarcúság: míg elõdei csupán alkalmilag
öltöttek denevér- vagy farkasálcát, a Coppola-szörny
folytonosan alakot vált: rettegett középkori lovag,
ezeréves parazita, farkasember, zöld óriásdenevér,
nyálkás emberhüllõ, csábító
donjuan - ahogy épp kedve tartja. A digitális képpontok
tévéõseikhez képest nemcsak a villámgyors
helyváltoztatást teszik lehetõvé, de a morphingra
is módot adnak: tetszés szerinti alakban állhatnak
össze fittyet hányva a valóság és képzelet
között húzódó határvonalnak. Miközben
Coppola egy Stoker-idegen szerelmi szállal gazdagítva adaptációját
felmagasztalja a címszereplõt, a számítógépes
forradalom nyújtotta lehetõségekkel azonosítja:
szubjektív kamerás jeleneteihez erõteljes digitális
képsorokat használ, akárcsak Michael Almereyda az
1995-ös Nadjában, ahol a vérszívók szemén
keresztül látott eseményeket egy Pixelvision nevû
eljárás alkalmazása jelzi, vagy a Borotvapenge-mosoly
(Razor Blade Smile) készítõi a kompjuter-animációs
módszerrel összeállított színpompás
vámpír-álomjelenetekben.
A képvágóként indul Patrick
Lussiter nevével jegyzett tavalyi Dracula-feldolgozás az
ezredfordulós alakváltás másik fontos sajátosságára
hívja fel a figyelmet. A kilencvenes évek technikai fejlõdése
lehetõvé tette, hogy a mozgóképet is ugyanolyan
könnyû, hordozható formában tárolni lehessen,
mint a fotográfiát. A legkisebb digitális lejátszók
manapság zsebben is hordhatók, és egy hajszálvékony
fémlemezen elfér az egész családi videóarchívum.
A kisajátított emberi lélek már nem kétdimenziós,
fekete-fehér lenyomat, mint Murnau filmjében, hanem gyûjthetõ,
rendszerezhetõ, tetszés szerint megeleveníthetõ
mütyür, tetszetõs humán-tamagocsi. A mexikói
Guillermo del Toro ihletett vámpírfilmjének (Cronos)
proto-vérszívója egy tenyérbe illõ fémszerkezet,
amely tûhegyes fullánkját hordozójába
mártva kínálja az öröklétet; a kínai
Po Chin Leong vámpírhõse (Krokodilok bölcsessége)
színes rudacskák formájában öklendezi
fel magából áldozatai vérét, hogy aztán
felcímkézve (Sarah: Kétségbeesés, Mary:
Csalódás) a könyvespolcára állítsa
a kikristályosított lelkeket. A televízióhoz
kötõdõ videokazettákkal szemben a digitális
képlemezeken tárolt anyagok jóformán eszköz-függetlenek:
éppúgy lejátszhatóak hálószobányi
házimozi-rendszeren, mint az iroda személyi számítógépén
vagy egy hordozható laptopon autóvezetés közben
- csupán idõ kérdése, hogy mobiltelefonon küldjük
át ismerõseinknek a nyaralás képsorait. A rögzített
képmás efemer fogyasztási cikk lett, hipermodern üzletei
beköltöztek a multiplex-mozik mellé a bevásárlóközpontokba.
A Dracula 2000 Minája már nem bõrkötésû
naplójába jegyzetelõ tipográfiai dokumentátor:
a Szûz egy nagyvárosi Virgin Megastore elhivatott alkalmazottja,
amelynek megrakott állványai között a millenniumi
vérgróf pontosan olyan természetességgel választ
áldozatot magának, mint embertársai DVD-lemezt.
1999-ben Elias Mehrige amerikai kliprendezõ vérbeli
posztmodern gesztussal búcsúztatta el a XX. század
legtekintélyesebb filmhõsét, egyben magát a
médiumot, amely sztárt csinált belõle. A vámpír
árnyéka Murnau Nosferatujának önreflektív
újragondolása: a film rejtélyekben bõvelkedõ
csehországi forgatását eleveníti fel egyetlen
fiktív csavarral. A címszerepet alakító Max
Schreck valódi vérszopó, aki a rendezõvel kötött
sátáni alku értelmében megengedi, hogy filmszalagra
vegyék: fizetségként csupán a gyanútlan
stáb tagjait kéri. Míg a kilencvenes évek vámpírjai
rendszerint láthatatlanok a kamerák számára
(Ahearne: Ultraibolya, Lussiter: Dracula 2000), Schreck szemében
a filmfelvevõ mechanikus testvér, kíváncsi
vonzalommal simul oldalához a forgatás szüneteiben,
majd a finálé során éhes optikája elõtt
fogyasztja el a hõsnõt, mialatt Murnau kéjsóvár
lelkesedéssel rögzíti az egyedülálló
dokumentum-képsorokat. Miként a második évezred
Gutenberg-galaxisa idején Krisztus alakját örökítették
meg leggyakrabban a képzõmûvészek, a múlt
században beköszöntõ képkorszak Draculában
talált rá kultúrhéroszára. A középkori
teológusok Jézust „tökéletes képmásnak"
tartották, aki megtestesíti az emberiség számára
a felsõbbrendû isteni igazságot - aki azonban a modern
vámpír vérébõl iszik, éppen a
szem számára láthatatlan lényeget veszíti
el a tökéletes képmásért cserébe.
Az Ige napfényben úszó feszülete modern camera
obscuránk falán fordított keresztbe vált.
Keretes írás
A vámpírfilm évszázada
Murnau: Nosferatu (1922)
Browning: London éjfél után (London
after Midnight - 1927)
Browning: Dracula (1931)
Dreyer: Vampyr (1932)
Browning: A vámpír jele (Mark of the Vampire
- 1935)
Freda: Vámpírok (I vampíri - 1957)
Fisher: Dracula (1958)
Bava: Black Sabbath (1963)
Bava: Vámpírok bolygója (1965)
Polanski: Vámpírok bálja (1967)
Rollin: A vámpír meggyalázása
(Le viol du vampire - 1968)
Franco: Dracula gróf (El conde Dracula - 1969)
Franco: Vampiros Lesbos (1970)
Klimovsky: Vámpírok éjjele (1970)
Rollin: A vámpír borzalma (Le frisson de
vampires - 1971)
Crain: Blackula (1972)
Larraz: Vámpírok (Vampyres - 1974)
Cronenberg: Vérszomj (Rabid - 1977)
Romero: Martin (1977)
Hooper: Salem végzete (1979)
Herzog: Nosferatu (1979)
Badham: Dracula (1979)
Robbe-Grillet: A szép fogolynõ (1983)
Scott: Éhség (1983)
Hooper: Életerõ (Lifeforce - 1985)
Bigelow: Alkony (Near Dark - 1987)
Schumacher: Elveszett fiúk (1987)
Ridley: A bõr tükre (Reflecting Skin - 1990)
Coppola: Dracula (1992)
Shimoto: A vámpír (1993)
Toro: Cronos (1993)
Jacobs: Éhes szemû lány (Girl with
Hungry Eyes - 1993)
Ferrara: Függõség (Addiction - 1995)
Rodriguez: Alkonyattól pirkadatig (1996)
Jordan: Interjú a vámpírral (1996)
Carpenter: Vámpírok (1997)
Norrington: Penge (1998)
Leung: A krokodilok bölcsessége (1998)
Mehrige: A vámpír árnyéka
(Shadow of the Vampire -1999)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu