Korona vagy kard.
Miközben ifjú filmeseink legfeljebb a rendszerváltásig
tekintenek vissza, a dokumentaristák pedig a közelmúltat
fürkészik, Koltay Gábor rendületlenül folytatja
történelmi tabló-sorozatát. István és
Koppány csatája, Julianus krónikája és
a honfoglalás mítosza után itt a Lovagkirály
legendája. A magyar történelmi filmek repertoárjából
a királyi fõk többnyire hiányoztak, a történelmet
ezen a tájékon inkább alulnézetbõl,
plebejus szemszögbõl vizsgáljuk, Koltay filmjei azonban
felfelé tekintenek, õt a reprezentatív, az annalesekbõl,
gestákból és krónikákból kirajzolódó
kép érdekli. A történelmi kalandfilm õsrégi
és elpusztíthatatlan mûfaj: évtizedek óta
megbízhatóan tart kifelé a divatból, de sosem
ér az út végére. Az akciófilmes dramaturgia
és a digitális technika mindent felforgatott, a kalandfilmek
romantikusan konzervatív világrendjét azonban majdhogynem
érintetlenül hagyta. Aki egész közönségét
szeretné látványos példákon keresztül
tanítani, ehhez a zsánerhez nyugodtan fordulhat. Koltay Gábor
az elmúlt bõ másfél évtizedben változó
színvonalon és változatos ideológiákkal
a történelmi kalandfilmeket választotta. Mostanra
ráadásul beérte õt a nemzetközi divat:
a Rettenthetetlen, A hazafi, a Jeanne dArc és a Tûzzel-vassal
olyan látványos sorozat, amelyhez kapcsolódni lehet
és talán érdemes is. A Sacra Corona felemás
elem a sorban: megvannak benne a kosztümös kalandfilm összetevõi,
a patetikus és ideologikus tételek azonban kioltják
a kalandok lendületét. A romatikus szemlélet és
a pátosz mélyen kódolt eleme a mûfajnak, a fent
említett filmek mindegyike bõséggel merít ebbõl
az eszköztárból, a Sacra Corona mégsem találja
meg a királyi utat a szórakoztatás és a tanítói-prófétai
kinyilatkoztatás között.
A felvezetés klasszikus történelmi
kalandfilmet ígér, a korszak és a téma ehhez
ideális. Az országban zûrzavar és káosz,
az örökösödés rendje felborult, a korona és
a kard közötti választásra kényszerített
Béla drámája tökéletes konfliktusforrás
nem feltétlenül jók és rosszak, sokkal inkább
elvek és kényszerek csatája ez, mely csatában
formálódik a jellem, és lassan, kalandok sorozatában,
kiemelkedik az igazi hõs. Ehhez feszes történetvezetés
és dinamikus konfliktusszerkezet kellene, a Sacra Corona alkotói
azonban nem ezt az utat választották. A csatajelenetekkel
és szócsatákkal megszórt elsõ háromnegyed
óra után a tempó érezhetõen lelassul,
a cselekményszövés helyét átveszi az elmélkedés
és a dekorativitás. Amikor éppen bonyolítani
kellene a szálakat, árnyalni a jellemeket és kibontani
a konfliktusokat, Koltay filmje hosszadalmas és széttartó
epizódokra vált, amelyek látványosak és
szépen fotografáltak, csak feszültségük
nincsen, mert az alapkonfliktushoz alig-alig kapcsolódnak. Hiszen
László és Géza mégiscsak megszegnek
egy szerzõdést, de errõl a szálról,
a korona és a kard dilemmájáról hamarosan elfelejtkezünk,
mert a királydráma helyett, melyben a fõszereplõk
között, ha nem is egyenlõ arányban, de megosztatik
igazság és jellem, egyszerû hatalmi harcba csöppenünk
e harcban pedig jellemesség és igazság áll
az egyik, gyengeség és erõszak a másik oldalon.
Méltó ellenfél hiányában azonban jóval
kevésbé katartikus a gyõzelem.
Nem az események és történések
belsõ logikája, hanem az egész filmen áthúzódó
érveléstechnika vezeti a jeleneteket. Ezáltal a Sacra
Corona lemond a cselekmény feszültségének és
konfliktusainak a kihasználásáról, és
a hatást inkább a szép képekhez társított
emelkedett, ihletett pillanatokkal próbálja elérni.
Nem meggyõzni és kibontakoztatni akar, hanem csak illusztrál
egy tételt. Az utolsó húsz perc patetikus tablói
egészen más filmet zárnak, mint ami elindult. Királydrámából
a korona mítosza lett, látványos történelmi
kalandfilmbõl emelkedett tanmese a Szent Korona nemzetet egyesítõ
hatalmáról.
Így viszont a Sacra Corona menthetetlenül
patetikus és statikus film: Képes Krónika a mozgóképes
krónika helyett. A képek szépek, mint a tizenkilencedik
századi történelmi tablók, csak épp kevéssé
mozgalmasak. Novák Emil változatos tájképeket
és tablókat fotografál, szívesen használja
a szûrõket és tobzódik az alsó beállításokban,
aminek következtében mindent kicsit nagyobbnak és lenyûgözõbbnek
látunk, mint valójában. A fényképezés
eleganciája azonban csak méginkább kiemeli a történetvezetés
nehézkességét és vontatottságát.
Nem a történelmi kalandfilm mûfaja
az idejétmúlt, hanem a Koltayék által választott
forma, stílus és tempó. Tetszik, nem tetszik, a multiplex
arénába eresztett eposzoktól lendületes történetvezetést
és pergõ képeket várunk. A Sacra Corona alkotói
elindultak ezen az úton, végül mégis megkötötte
õket a mondanivaló súlyossága és komorsága.
Nem véletlenül hiányzik a humor a filmbõl: a
patetikussággal nem fér össze a könnyedség.
A digitális animációtól még
nem lesz korszerû egy film. Fõként, ha minden jelenetébõl
sûvít, hogy egészen konzervatív eszmény
jegyében készült. Nem meggyõzés, hanem
meggyõzõdés, nem a nyitás, hanem a kinyilatkoztatás
vezeti ezt a történetet. A lovagkirály viszályokkal
terhes kora helyett a nemesi Magyarország patetikus tablója
készült el. Csakhogy ez az eszme már a tizenkilencedik
században idejétmúlt volt. Ehhez az ideológiához
visszatérni nem kimondottan elõremutató gesztus. Sokkal
inkább a múlt idõ jele.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu