Csillag Ádám, Kamondi Zoltán és Szekeres Csaba beszélgetése a mûfaj hagyományairól és lehetõségeirõl.
Mostohák, Utak Furugyon, Érintések
– három dokumentumfilm a Filmszemle mûsorából.
Az elsõ a megszüntetett hivatásos nevelõszülõi
státus folytán intézetbe visszahurcolt gyerekek és
nevelõszüleik drámájáról beszél;
a második a Magyar tarka legutóbbi darabja, egy nyomorúságos
kisfalu “vezetõ személyiségeirõl” készült
pillanatfelvétel; a harmadik egy süketnéma költõ
és egy tolókocsiba kényszerült vívóbajnok
találkozásának, barátságának
fikciós dokumentuma.
– Az egykor virágzó dokumentumfilmezés
Magyarországon már-már az alanyi költõ
foglalatosságához hasonlítható: a rendezõ
leforgatja filmjét az asztalfiókjának. Legfeljebb
bemutatják a Filmszemlén, ha beválogatják a
programba. A mozi után a televíziók is becsukták
kapuit a mûfaj elõtt…
Csillag Ádám: Szerencsésnek mondhatom
magam, eddig majd’ minden filmemet levetítette valamelyik közszolgálati
csatorna. De a tendencia valóban siralmas vég felé
mutat. A Filmszemle nagydíjas munkáit évek óta
egy-két héten belül láthattuk a Magyar Televízióban.
Mostanában bizonyára annyi sikeres mûsor vár
bemutatásra, hogy ezek az alkotások nem férnek be
az adásidõbe.
Szekeres Csaba: Sokáig azt hittem, hogy ezeknek
a filmeknek igenis lehet közönséget teremteni a moziban
is. Csak kitartó szervezést és pénzt igénylõ
munkát kell belefektetni. Aztán kiderült, hogy még
a kistermes mozik sem alkalmasak vetítésükre. Visszaszorulnak
a televízióba, ahol egyszer-kétszer bemutatják
õket, aztán elfelejtõdnek.
– Úgy gondolom, a mai audiovizuális világban
igenis a televízió a természetes otthona a dokumentumfilmeknek.
Egyetlen sugárzás alatt százezrekkel többen láthatják
õket, mint többéves mozivetítés alatt.
Az a baj, hogy
a televízióból is kikopnak, mert az,
amit a csatornák vetítenek fõmûsoridõben,
minden csak nem dokumentumfilm. A nézõk pedig a világ
dokumentációjaként élik meg az egylábú,
háromfülû, brutális elvált szülõk
kegyetlenkedései ellenére többnyelven beszélõ,
zenélõ kisgyerekekrõl, nagyszülõkrõl,
élettársakról, testvérházasságokról,
milliomosokról és kukázókról szóló
híradásokat. Vajon ez a minket körülvevõ,
bennünket leginkább foglalkoztató mai magyar valóság?
Kamondi Zoltán: Annak a fajta dokumentumfilmezésnek,
amelyet Budapesti Iskolának is szoktak nevezni, azt hiszem, ma már
nincs létjogosultsága, és nemcsak promóciós
okok miatt. A hetvenes évek dokumentarizmusát felszívta
a fikciós film. Furcsának tûnik talán, de például
Tarr Béla Werckmeisterében is felfedezhetõk ezek a
hagyományok. Ennek az iskolának az abszolút végpontja
Forgács Péter Privát Magyarország-sorozata.
Bebizonyította, hogy már forgatni sem kell ahhoz, hogy film
készüljön. Csak össze kell gyûjteni a dokumentumokat.
Az ötödik vagy hatodik rész láttán döbbentem
rá, hogy a tíz év alatt rendszerezett régi
amatõrfelvételeket a rendezõ úgy kezeli, mintha
a sajátja lenne. Mintha egy általa megírt forgatókönyvhöz
kereste és találta volna meg a különbözõ
snitteket. Így is létre lehet hozni egy teljesen öntörvényû
alkotást.
A mi dokumentumfilmjeink inkább a filmhíradózásban
gyökereznek, abban az értelemben, hogy beszámolunk valamilyen
jelenségrõl, feltérképezünk… Klasszikus
formája ennek Almási Tamás ózdi, vagy Schiffer
Pál Videoton-sorozata. Igényesen vett híradós
mûfaj.
Szekeres: Filmeket próbálok készíteni,
nem pusztán dokumentálni. Nem hírekbe és információkba
kapaszkodni, hanem úgy elmesélni történeteket,
hogy helyzetek és sorsok jelenjenek meg, a képeket hívva
segítségül. Nem az eredményrõl beszélek,
természetesen, hanem a szándékról.
– Szerintem e másfajta dokumentarizmus térhódításának
okát nemcsak a pénztelenségben, a mostoha forgatási
körülményekben kell keresni. A hetvenes évek nagyívû
filmjeit valamiféle elszánt tabudöntögetõ
alkotói magatartás mozgatta. A ránk szakadt szabadságban
eltûntek a tabuk? Most már csak hírt adunk a világról,
és nem elemezzük õket?
Csillag: Ha ez megmenti a mûfajt, akkor örömhírrel
szolgálhatok: úgy látom, hogy újra szép
rendesen emelkednek a tabuk. És nem biztos, hogy annyi szabadságunk
lesz ezeket a tabukat döntögetni, mint a kommunista egypárt-rendszerben
volt.
– Milyen tabuk?
Csillag: Találja ki!
– Inkább megkérdezem…
Csillag: 1989 után úgy látszott,
sem a személyes szabadságát, sem az egzisztenciáját
nem kockáztatja az ember, ha elmondja, amit gondol. Mostanra pedig
az az érzésem, hogy teljesen hamis valóság
vesz bennünket körül, hamis tudatot sulykolnak belénk.
Ennek egyik formája valóban az, amit az elõbb említett,
fõképpen a kereskedelmi televíziók által
sugárzott “híradás” a világról. A minap
láttam egy dokumentumfilmet Moldáviáról, ami
arról szólt, hogy rákos daganatokat adtak el hús
gyanánt az éhezõ otthontalanoknak. Valamilyen emberek
beszélnek valamilyen nyelven, miközben a narrátor elmeséli,
milyen szörnyûségek esnek meg a világban. Nem
esküszöm meg, hogy valóságos anyagot láttam,
az sem biztos, hogy Moldáviából, és az sem,
hogy mirõl nyilatkoztak az éhezõ alanyok. A minden
napra rendelt borzalom mindenesetre tálalva volt.
Ugyanakkor adva vagyon a teljesen kiürült közszolgálati
televízió, és mert tudjuk, hogy az emberek kultúra-fogyasztási
szokásai igencsak összenõttek a televíziózással,
meglehetõsen siralmas a helyzet.
Kamondi: Nagyon fontos dolgot említett Ádám
a hamis tudatról. A kereskedelmi televíziók csak a
remélt nézettségi fok arányában sugároznak
kultúrát, filmeket, de ma már a valóságból
is csak azt közvetítik, ami jól eladható egy-egy
Coca Cola reklám elõtt vagy után.
– Tehát akciófilmek és szappanoperák
mintájára szerkesztõdnek a valóságfeltáró
dokumentummûsoraik is?
Kamondi: Pontosan. Ez hamis valóság, nevezhetjük
akció-valóságnak is, semmi köze sincs a való
élethez. Ha valaki ezekbõl az adásokból akarná
megismerni a harmadik évezred elejei Magyarországot, vajon
milyen képet formálhatna magának?! És folytatva
Csillag Ádám gondolatát: a közszolgálati
televízióban politikai szempontok szerint vezérelve
rajzolódik ki egy hamis valóság.
– Az újságok hírül adták,
hogy az Országimázs Központ pályázatán
nyertes Happy End Kft. számos dokumentumfilmet fog készíteni,
melyben a Széchenyi-terv által támogatott sikeres
polgárokat ismerhetünk majd meg…
Kamondi: Ez a visszájára is fordulhat,
mint a H-jel. Nehogy már a világnak Magyarországról
a H, a kórház nemzetközi jele jusson az eszébe.
Ha a kampányok a valóságot imitálják,
az emberek valóságként élhetik meg a nekik
sugárzott képet, és maguk is a kampány bábfiguráivá
válhatnak.
Csillag: A gyakorlat nem új, voltak itt már
három- meg ötéves tervek, és pozitív példák
a filmvásznon…
– Ebben a népességben valóban erõsíteni
kell az önbizalmat, a hitet, hogy többre képes… Talán
a legnagyobb mozisikert aratta Kósa Ferenc Küldetés
címû dokumentumfilmje, amely a kudarcokon átlépõ
Balczó Andrást formázta amerikai típusú
pozitív hõssé a Puskin mozi elõtt sorban álló
nézõknek.
Kamondi: Ne felejtsük el, ezt a filmet akkor forgatta
Kósa Ferenc, amikor Balczó éppen kiszorult a pályájáról,
lovászfiúként dolgozott. Nem a gyõzedelmeskedõ
kisember portréja az övé, hanem a hatalomból
kitaszított hõsé, aki erkölcsi tartásával,
küldetéses tudatával kerül morális fölénybe.
Csillag: Balczó „sikertörténetét”
nem a hatalom és nem Kósa teremtette meg. A kreált
valóságban felépíthetõk ugyan a karrierek,
de a nézõ ezeket Tiborcként kommentálja majd.
Egyébként forgattam sikeres emberekrõl is, és
jó érzés volt csinálni, de sikert csak ott
lehet felmutatni, ahol van. Igen, az embereknek vissza kell szerezni az
önbecsülésüket, de úgy, hogy saját
tapasztalásuk során jussanak hozzá.
– Filmjeik és általában a magyar
dokumentumtermés láttán valóban szívszorító
kép tárul a nézõ elé. Csupa lehajtott
fejû, nagyon mélyen élõ emberrel találkozunk…
Kamondi: Nem szándékosan keresem a nyomort,
forgattam már úgynevezett sikeres emberrõl is, aztán
a film végén kiderült, nem is olyan sikeres a hõsöm.
Nem valami betegesen felfokozott szociális érzékenységrõl
van szó, legalábbis az én esetemben, hanem arról,
hogy csak olyanokról tudok filmet csinálni, akik alig rendelkeznek
önreflexióval. Nincs olyan képük önmagukról,
amelyrõl azt gondolják, meg kell mutatni, le kell fényképeztetni
általam. Az emberek hihetetlen profi nyilatkozókká
váltak az elmúlt évtizedben. A kamera elõtti
szereplésbõl nem az õszinteséget lesték
el, hanem a képernyõn megjelenõ viselkedésmintákat
építették be a gesztusvilágukba. Ahhoz a fajta
dokumentarizmushoz, amelyet mûvelek, s amelynek gyökerei talán
Jean Vigóhoz nyúlnak vissza, ilyen hõsök szükségeltetnek.
Az ösztönös gesztusaik, a természetességük.
És ilyen embereket általában nem a jó módban
élõk, tanultak között találok.
– Nem sikerül-e felemásra a világról
alkotott képük, ha a természetesség keresése
okán csak a lelki szegények országában kutakodnak?
Kamondi: Sose akartam társadalomképet festeni.
De ha végignézzük a Magyar tarka tizenvalahány
részét, elég széles tabló rajzolódik
ki a magyar valóságról, amelyben ott látjuk
az értelmiségit, a sikeres üzletembert, a szakit, a
lecsúszott senkit. Pedig nem tudatosan válogattam. És
mégis, ha kellõ érzékenység és
kíváncsiság vezérli a filmest, pontosabb képet
állíthat ki így egy országról, mintha
egy elhatározott szociológiai mintavétel mentén
dolgozik.
Szekeres: Magam nem tapasztaltam, hogy csak gyermeki
ártatlansággal élõk között találtam
õszinte viselkedést. Sokkal inkább hiszek az alanyom
és köztem kialakult emberi kapcsolatban, és ha ezt sikerült
felépíteni, a legkülönbözõbb kaliberû
embereket tudok megszólaltatni.
Egyébként talán másfajta
indíttatást, másfajta generációt képviselek.
1995-ben kezdtem filmezni. Engem a hatalom, azok a nagyobb összefüggések,
amelyek közösségeket rángatnak dróton, soha
nem fölülrõl, hanem mindig alulról érdekelt.
Soha nem volt közöm politikához, hatalomhoz, úgyhogy
velük kapcsolatban nincsenek se jó, se rossz élményeim.
Ezt szemlesütve mondom, mert a dokumentumfilmezés mindig feltételezett
valamiféle ideológiai felvértezettséget. Számomra
a film formanyelv, dramaturgia, stílus és gondolkodás.
Nem büszkélkedhetem azzal sem, hogy betiltották volna
a filmjeimet. Ami például most történik a filmes
társadalomban, számomra értelmezhetetlen, nem tudom
hová tenni, és nem is akarom. Engem mindig csak egyetlen
ember sorsa érdekel, akivel történnek a dolgok, ezt
akarom megmutatni, átélni és átéltetni
a nézõkkel. Ezek a sorsok nem helyezõdnek bele semmilyen
tágabb összefüggésbe.
Kamondi: Bennem sem volt soha semmilyen politikai indíttatás,
amikor egy filmbe fogtam, még a betiltott filmem esetében
sem.
– Azt hiszem rosszul, valószínûleg
a napi pártpolitika szintjén használják ezt
a kifejezést. Hiszen azzal, hogy megválasztják filmjük
helyszínét, szereplõit, bemutatják körülményeiket,
gesztusaikat, máris „politizálnak”, azaz véleményt
mondanak a köz állapotáról a köz számára…
Szekeres: Igen, én mégis különbséget
érzek a politikusság tekintetében is köztem és
mondjuk Gazdag Gyula filmjei között.
Kamondi: Valóban, ezek a klasszikus dokumentumfilmek
igenis mindig valamilyen viszonyításban, filozófiai
rendszer tükrében vagy tagadásában mutatták
meg a valóságot. Az én filmjeim nem úgy értelmezik
tárgyukat, mint valami egységnek a részét,
nem akarnak tágabb összefüggést felfedezni, hanem
a valóságot a maga széttöredezettségében,
értelmetlenségében próbálják
meg dokumentálni.
Csillag: Persze, ez is politika. Így reflektálsz
arra a világra, amiben élsz. Az 1989 elõtti idõkbõl
fennmaradt jó filmek egyfajta ideológia, egyfajta kijelölt
értékrenddel szemben ütköztették a maguk
világlátását. Hát persze, hogy „politikus”
filmek voltak. És sajnos a politika azóta sem vonult vissza
az életünkbõl, tíz éve turkálnak
egymás sebeiben, képtelenek elviselni a másik véleményét.
Szekeres: Pontosítanék, a hatalom mint
politikacsináló tényezõ hiányzik a filmjeimbõl,
szemben a hetvenes évekbeli alkotásokkal, amelyek szociális
érzékenységükben a hatalommal szembeni meghatározottságukban
képviseltek valamit.
Kamondi: Az értelmezhetetlen és manipulálatlan
valóság, és annak bemutatása minden hatalom
számára felháborító. Tehát ha
nem a kurzusnak megfelelõ a kép, lehetséges, hogy
nem ideológiai, hanem akár piaci megfontolások alapján
is kikéri magának. Eszembe jut Gazdag Gyula Schirilla-filmje,
a Hosszú futásodra mindig számíthatunk, amelyben
az égvilágon semmi nem történik, csak látunk
egy pasit futni, és közben beszélni arról, mennyire
szeret futni, és hogyan fogadják az emberek. A filmnek nincsen
politikai szemszöge, ideológiája, csak felmutat egy
jelenséget, és ez olyan módon volt felháborító,
olyan módon fejezte ki a hetvenes évek eleji világ
stupiditását, morbiditását, hogy rögtön
tiltó-listára került. Pedig nem beszélt sem az
elnyomó hatalomról, sem az itt tartózkodó oroszokról.
Csillag: Régen láttam ezt a filmet, de
úgy emlékszem, azért Schirilla elég rendesen
ráépítette a futását a „politikára”.
A KISZ, a Párt meg Tanács ott várta Kenderesen.
– Hát persze, hiszen akkoriban általában
a politikára építették az emberek a maguk hosszabb-rövidebb
távú futásait.
Kamondi: Ádám, azt hiszem, a film értelmezésérõl
beszél, és a saját korában kifejtett hatásáról.
A Gazdag azért volt zseniális, mert a jelenséget a
filmen belül nem értelmezte, csupán felmutatta. Egy
kor politikai struktúráját vagy a hatalom gyakorlásának
minõségét jellemzi, hogy a valósággal
miképpen tud szembesülni. Mennyire fél tõle.
– És a millenniumi ünnepségek közepette
vajon hogyan szembesülnek az Önök filmjeiben feltárulkozó
nyomorúsággal, keserûséggel?
Kamondi: Nem tudom, de ezek a filmek biztosan nem használhatók
kampány-alapanyagként. Ami egyébként nem minõsítést
jelent, hiszen például Leni Riefenstahl tehetségesen
ûzte ezt a mûfajt a harmadik birodalomban.
– A mai világban, persze, nem lehet már
filmet betiltani, de lehet nem adni rá pénzt, nem bemutatni.
Egyszer régen, Lindsay Anderson, akinek sok kötõdése
volt Kelet-Európához, az operatõre is cseh emigráns
volt, azt mondta, voltaképpen irigyli a régió filmeseit,
mert a hatalmi szóval könnyebb szembeszállni, rengeteg
mûvészi találékonyságra készteti
az alkotókat, a pénz uralma azonban kikezdhetetlen. Közben
mi is elérkeztünk a szabadság Kánaánjába,
ahol csak a pénz az úr…
Kamondi: Mindig abban a világban rossz élni,
amelyben éppen élünk. Régen is, most is állami
pénzekbõl készítünk filmeket, akkor állami
hivatalnokok, most kurátorok osztják szét a támogatásokat.
Egy kapitális különbséget azonban érzek.
Régen az történt, hogy elkészült egy film.
Hagyták, hogy elkészüljön A tanú, vagy a
Jeles-, a Gazdag-filmek, kifizették az alkotók gázsiját,
és betiltották a filmet. Most meg nem készülnek
el a filmek. Akkoriban a szellemi megsemmisítést mûvelték,
most meg fizikailag lehetetlenülünk el.
Csillag: Az elmúlt tíz év összes
politikai kurzusának a közös bûne, hogy nem veszi
észre, addig Magyarország nem kap szerepet Európában,
amíg nem teljesít valamiféle kulturális minimumot.
És a kultúra része a politikai kultúra is.
Amíg az uniós országok alapvetõ értékrendjének,
a humanizmusnak alapfeltételei nem valósulnak meg, addig
nem szabad csatlakoznunk Európához, illetve nem szabad minket
oda beengedni.
Szekeres: Az a sajnálatos, hogy a hatalom-kép
keveredik pénzzel, politikummal, kapcsolatrendszerekkel. Megfoghatatlanabb
és nehezebb megoldásokat találni. Nehezebb valamilyen
szempontból filmet csinálni, és nehezebb megszerezni
a forrásokat.
Kamondi: A tõzsdérõl mondják,
hogy a gazdasági élet barométere, a kultúra
pedig egy ország mentális közállapotának
jelzõje. Nem arról van szó, hogy milyen minõségû
mûvek születnek, s bennük hogyan jelenik meg az ország,
hanem arról, hogy mennyi alkotókedv mutatkozik, milyen mértékben
van megteremtve a gondolkodás, az alkotás szabadsága,
biztonsága. Ebben az értelemben az elmúlt tíz
évben egy elnyújtott mohácsi vészt élünk
meg. Átideologizált a kulturális élet, ami
pedig a halála mindenfajta kreativitásnak.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu