A melodrámának hadat üzenõ francia film farkasbõrbe bújt.
Guy Endore amerikai szépíró 1933-ban
megjelent kulcsregényében, a Párizsi farkasemberben
a Szajna-partra álmodta kettõs természetû hõse
drámai kalandjait. A késõbbiekben a történet
a témában készült temérdek filmes feldolgozás
elsõszámú mintájául szolgált,
Endore-ból keresett hollywoodi forgatókönyvíró
lett, de mozinézõ Párizsban farkast csak jó
hatvan évvel késõbb, Anthony Waller Egy amerikai farkasember
Párizsban címû közepes mûfajparódiájában
láthatott.
A fantasztikum nem tartozik a francia film kedvenc témái
közé. Az elsõsorban elegáns melodrámákra,
rabló-pandúr thrillerekre és komikus sztárok
jutalomjátékaira szakosodott francia filmgyártás
csak ritkán merészkedik a mesék titokzatos, szigorú
narratíva helyett markáns képek sorozatából
építkezõ világába. Ha születtek
is nagyhatású, mûfajteremtõ filmek, mint például
Louis Feuillade Vámpírok címû némafilmje
a hõskorból, vagy az õrült orvos-filmek prototípusa,
a Georges Franju rendezte gyönyörû Szemek arc nélkül,
ezek egymagukban álló remekmûvek. Az európai
mozi nagyhatalma mindössze két olyan alkotóval büszkélkedhet,
akinek pályáját a valóságtól
való elvágyódás látomásos megfogalmazása
következetesen, mûvészi programként kíséri
végig. Egyikük a költõi ihletettségû
álom-filmjeirõl is híres Jean Cocteau, a másik
pedig az idõben és megítélésben Cocteau-tól
jókora távolságra esõ, leszbikus vámpír-elégiákat
készítõ Jean Rollin.
Ebben a barátságtalan közegben két
új film megjelenése farkassal a fõszerepben kitüntetett
pillanat. Még ha a farkasbõr csupán álruha
is, és a mese felett végül gyõz a józan
ész, a két fiatal rendezõ, megszabadulva a hagyomány
koloncától, a képi varázslat nevében
hadat üzen mindannak, amit hazája mozijában öregesnek
és unalmasnak talál.
*
Lionel Delplanque a fiatalabb: a Mélyen az erdõben
két sikeres rövidfilm után az elsõ nagyjátékfilmje.
Egyetlen helyszínen játszódó, kevés
szereplõs kamaradarab, mûfaját tekintve pedig horrorfilm,
és rokonszenves karakánsággal nem is akar másnak,
többnek látszani.
Az ismerõsnek ható történet
egy fiatalokból álló színjátszó
csoport kegyetlen véget érõ vendégjátékáról
mesél. A vidéki kastély ura unokája szórakoztatására
hívja meg a társulatot, ám Piroska történetének
gonosz farkasa az elõadás után véres vadászatra
indul, és egy sor szörnyû halálesetnek kell bekövetkeznie,
mire végül lehull a jelmez, és leleplezõdik a
beteg lelkületû gyilkos.
Delplanque filmjét siheder fõszereplõi
láttán a Sikoly egy kissé kései leszármazottjának
gondolná az ember, de az amerikás külsõ csak
álca. A Mélyen az erdõben nem a Halloween- vagy a
Péntek, tizenharmadika-sorozatok trükkjeit hasznosítja
újra, hanem egy másik horror-tradíciót követ,
ráadásul halálosan komoly arccal, a rajongó
alázatos elkötelezettségével.
Az aktuális tinihorror-hullám kényelmes
alkotói az egyszer már jól bevált horror-jelenetek
kényszeres felemlegetéséhez általában
beérik Hitchcocktól, Carpentertõl vagy Sam Raimi-tõl
vett idézetekkel, épp ideje volt hát, hogy valaki
felfedezze magának a terrorfilmek nem kevésbé nemes
európai hagyományát. Ugyan Delplanque is idéz
a Psychóból, Raimi Gonosz halottakjából, de
még Lynch-tõl is, jól látszik, hogy legtöbbet
a mûfaj olasz remekeibõl tanult. Ezért merészebb
és izgalmasabb is: nem szégyellõs, ha szexrõl
van szó, az erõszakot pedig már-már patologikus
érdeklõdéssel filmezi. Milyen kár, hogy Dario
Argento nem tartozik az ismert filmmûvészek közé.
A Mélyen az erdõben bevallottan Argento-hommage: az olasz
formalista sokk-rendezõ thriller-korszakának jellegzetes
stílusában készült.
A sárga borítóval megjelenõ
bûnügyi regények nyomán giallo-nak nevezett olasz
thriller a hetvenes években élte virágkorát.
A tettes utáni nyomozás klasszikus dramaturgiáját
ez az új almûfaj az önzés mindent átható,
beteges légkörével, sorozatos gyilkosságokkal
és szabados, sokszor bizarr erotikával korszerûsítette.
A stílus egyik csúcsteljesítménye Argento 1976-ban
készült Mélyvöröse. Delplanque ezzel a filmmel
játszik Brian de Palmaként: átemeli a gyilkost kísértõ
gyermekkori trauma motívumát, a végtelenül stilizált,
haláltáncszerû gyilkosságokat, sõt az
erõs alapszínek uralta képi világot is. Már
a nyitó jelenetben úgy köszön be, mint Argento:
ahogy a fekete bõrkesztyûs gyilkos megfojtja a kisgyermekének
mesét olvasó anyukát, az annyira eltúlzott,
kegyetlen és a legapróbb részletig kidolgozott, hogy
akár a Mélyvörösbõl végül kimaradt
jelenet is lehetne.
Feszes és izgalmas film a Mélyen az erdõben,
egy technikailag igen felkészült rendezõ munkája,
tele jól megkomponált képekkel, szellemes kameramozgásokkal
és egyfajta megkapó, morbid játékossággal.
Argento világa az ódon kastély klasszikus horrordíszletében
elevenedik meg, olyan jól ismert szereplõkkel, mint a környéket
rettegésben tartó sorozatgyilkos, az õrült tudós
és deformált asszisztense, no meg a koktélnak némi
hazai ízt is kölcsönzõ trampli nyomozó.
Hogy saját kútfõbõl mire telik Delplanque-nak,
az remélhetõleg már a következõ alkalommal
elválik. Ám addig mindenképp érdemes a bizalomra,
mert okos, szerény, és ha lop is, kifinomult ízléssel
választja meg, honnan.
*
A Farkasok szövetsége egészen más
típusú mozi. Hatalmas költségvetéssel
készült kosztümös kalandfilm vágtató
lovasokkal, fûzõbe préselt dámákkal,
király ellenes összeesküvéssel és sok-sok
kung-fuval. Christophe Gans rendezõ a francia film e tekintélyes
múlttal rendelkezõ és nagy becsben tartott mûfaját
képregényes felfogásban, távol-keleti színekkel
formálja saját képére.
A XVIII. században vagyunk. Szörnyû
fenevad járja a francia vidéket és szedi áldozatait
elsõsorban a védtelen asszonyok és gyermekek soraiból.
Nagy a riadalom nemcsak az egyszerû nép, de az arisztokrácia
körében is. Az udvar a király természettudósát
küldi az eset kivizsgálására, aki indián
segítõjével igyekszik végére járni
a rejtélynek. A tudomány elkötelezettjeként kétségbe
vonja a vérengzõ óriásfarkas létezését,
és számos akadály és sötét fondorlat
ellenére két és fél óra elteltével
meg is találja a megfejtést. A haladó eszméket
támogató királyi hatalom megdöntésére
szervezkedõ klerikális csoport öltözteti ijesztõ
maskarába az idomított farkast, hogy a pusztítást
tehetetlenül szemlélõ hatalom ellen hangolja a népet.
Mi másról is szólhatna a felvilágosodás
korában játszódó történet, mint
a babonák és a ráció, illetve a hit és
a tudomány harcáról? Természetesen gyõz
a józan ész, a nézõ pedig csodálkozik:
a sokszor lélegzetelállító jelenetekben elbeszélt
elõkészítés alapján valamivel több
furfangra számított a megoldásban.
Kisebb a meglepetés, ha ismeri Gans eddigi pályafutását.
A francia módi szerint filmkritikusból lett rendezõ
elsõ munkája a három H. P. Lovecraft-történetet
elmesélõ, tévéízû és említésre
alig érdemes Necronomicon egyik gyengébb epizódja
volt, majd a manga-átirat Könnyezõ harcos következett.
Itt Gans mûvészi elképzelései már a maguk
teljességében mutatkoztak meg. A jellemrajz és a cselekményvezetés
képregényes banalitásával megelégedõ
rendezõ minden energiájával a formára koncentrál.
Az elegáns, ugyanakkor roppant látványos képi
világ megteremtésére irányuló igyekezetében
hajlamos a túlrendezésre, sokszor hivalkodó beállításai,
fényesen csillogó képei és beteges vonzódása
a lassított felvételekhez a videóklip-esztétikához
kevésbé edzõdött szem számára ízléstelennek
tûnhetnek, ám ötletekben tobzódó hozzáértése
és lehengerlõ dinamikája vitathatatlan.
Gans a Könnyezõ harcos kung-fu világbajnokból
lett fõszereplõjét, Mark Dacascost jakuza bérgyilkosból
mohikán fegyverhordozóvá változtatja, de ez
nem akadályozza meg abban, hogy színésze kivételes
képességeit ezúttal is kamatoztassa a vásznon.
A kiszámítható történetbe izgalmat csempészõ
keleti harc-jelenetek mátrixos koreográfiát idéznek,
de Gans mentségére szolgál, hogy már a Könnyezõ
harcosban is igen szakszerûen alkalmazta ezt a valójában
Tsui Harktól ellesett hong-kongi akció-akrobatikát.
Nincs új a nap alatt. A Farkasok szövetsége
bizony a Sátán kutyájának története,
még akkor is, ha Conan Doyle nevét hiába keressük
a stáblistán. Sherlock Holmes-ból jóvágású
udvari tisztviselõ lett, Dr. Watsonból az utolsó mohikán,
de Gans van olyan ügyes, hogy végül a klasszikus krimi
is csak egy a legváratlanabb helyekrõl gyûjtött
építõkockák közül: jelentõsége
éppen annyi, mint a cooper-i indián-romantikának,
a bravúros akcióknak, a hangulatosan párássáros
képeknek vagy az XMen-csapat Rozsomákjának karmaival
verekedõ harcosoknak, hogy a pimasz Alien-idézetrõl
ne is beszéljünk.
Kár, hogy a digitalizált fenevad végtelenül
ügyetlen, és a téma-halmozásban súlyát
veszti jó néhány fontosnak szánt történés,
miközben a film jó fél órával lesz hosszabb
a kelleténél, de a Farkasok szövetsége így
is méltó társa a kosztümös-misztikus filmek
utóbbi idõben készült legjobbjainak. Lehet, hogy
a nyomozás nem annyira izgalmas, mint A rózsa nevében,
az atmoszféra nem éri el a Pupi Avati rendezte Bûvös
Árkánumét, és a képi világ kevésbé
markáns, mint az Álmosvölgy legendájában,
de gyermeki összevisszasága helyenként egészen
elbûvölõ, és mindig tartogat valamit a szemnek.
A fõgonosz szerepében megjelenõ
Vincent Casselrõl a Dobermann ugrik be. Nem az állatbarát
tematika miatt, hanem mert az is értéktelen rágógumi
volt egyfelõl, ugyanakkor bátor állásfoglalás
is a narratíva mindenható uralmával szemben. Igazi
látványcentrikus mozi, amibõl Amerikában lehet,
hogy tizenkettõ egy tucat, de Franciaországban egyelõre
felforgató tettnek számít. Nem véletlenül
adta Jan Kounen rendezõ a francia filmmûvészetet jelképezõ
Cahiers du Cinema-t vécépapír gyanánt egyik
szereplõje kezébe. Harsány gesztus, de félreérthetetlenül
jelezte: elég volt az olyan filmekbõl, ahol Catherine Deneuve
és Gérard Depardieu hosszasan vacsoráznak egy hangulatos
belvárosi étteremben.
Farkasok szövetsége
(Le Pacte des
Loups) francia, 2001. Rendezte: Christopher Gans. Írta: Stéphane
Cabel. Kép: Dan Laustsen. Zene: Joseph Lo Doca. Szereplõk:
Samuel Le Bihan (Gregoire de Fronsac), Mark Dacascos (Mani), Vincent Cassel
(Jean-Francois), Emilie Dequenne (Marianne). Gyártó: Canal+/TF1/Natexis.
Forgalmazó: Best Hollywood Kft. Feliratos. 142 perc.
Mélyen az erdõben (Promenons-nous dans les bois) francia, 2000. Rendezte: Lionel Delplanque. Írta: Annabelle Perichon. Kép: Denis Rouden. Zene: Jérome Coullet. Szereplõk: Clotilde Courau (Sophie), Clément Sibony (Matthieu), Vincent Lecoeur (Wilfried), Denis Lavant (Stéphane). Gyártó: Cofimage 11/Gigames3/Canal+/Studio Images 6. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 90 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu