A horror látszatra messze visz -- egyiptomi sírkamrákba, kísértetjárta Kárpátokba --, pedig csak saját alvilágunkba szállhatunk alá.
„Óvatosan lépkedj itt,A pszichológiai kézikönyveken edzõdött modern szülõ a lefekvés elõtti altatódalt valószínûleg valamelyik izgalmas Grimm-mesével helyettesíti, hogy gyermeke (rém)álmait boszorkányok, levágott végtagok, baljós árnyak, megátalkodott hüllõk, esetleg egy farkasember garázdálkodása tölthesse ki. A híres (gyermek)lélekgyógyászok szerint ez így is van rendjén: a tudattalan, mely leginkább az álmok nyelvén beszél, minden életkorban az elfojtásokról, be nem ismert félelmeinkrõl mesél, melyeket álmainkban kísérteties alakok testesítenek meg.
mert az álmaimon lépdelsz.”
William Butler Yeats
Dario kincsei
A ’70-es évekre a zsáner prepubertás
fázisába érkezett, és átadta a helyét
a giallo-nak (a film noir olasz horror verziójának), melynek
felkent papja, Dario Argento a mûfaj boldog, felhõtlen gyermekkorának
egy horror-trilógiával adózott: 1977-ben elkészítette
a zsáner megkésett klasszikusát, a Suspiriát,
majd 1980-ban annak kevésbé sikerült folytatását,
az Infernót (ez utóbbi speciális effektjeit Mario
Bava jegyzi). Az esti (horror)mesének azonban a mai napig nincs
vége, a befejezõ résszel a talján Grimm adósunk.
Argento trilógiájához egy Thomas
de Quincey-esszét, a Levena és a fájdalmak asszonyait
választotta alapul, melyben az angol ópiumevõ kínlódásait
három nõvérben, a Fájdalmak Asszonyaiban testesítette
meg. A legidõsebb nõvér, Mater Lachrymarum, a Könnyek
Anyja, a középsõ, Mater Susperium, a Sóhajok
Anyja, a legfiatalabb pedig Mater Tenebrarum, a Sötétség
Anyja – az esszé szerint õk a felelõsek az emberi
szenvedésekért.
A de Quincey-esszé Argento kezei között
folklorizálódott: a három nõvér három
boszorkánnyá változott, akik a világ különbözõ
tájain terjesztik a rontást, a Könnyek Anyja Rómában
lakik, a Sóhajok Anyja Freiburgban, a Sötétség
Anyja pedig New York lakosságát riogatja.
A két elkészült filmben mintha valamelyik
Grimm-mese elevenedne meg –Argento a Suspiria inspirációi
között nem véletlenül említi Walt Disney 1937-es
Hófehérke és a hét törpe klasszikusát,
filmjében (tisztelete jeléül) ennek kép- és
színvilágát igyekezett visszaadni.
A strukturalista mese-modell minden lényeges eleme
tetten érhetõ a filmekben: a fõ(bb)szereplõk
a pozitív és a negatív póluson helyezkednek
el; olyan elnagyolt karakterek, akiknek egyéni vonásaik nincsenek,
ismerõs környezetükbõl kiszakadva, magányosan
vágnak neki a világnak, hogy mesehõsökhöz
méltóan szembenézzenek a Sötét Erõvel,
és a hátborzongató kalandok, a rejtélyek megoldása
után egyetlen túlélõként diadalmaskodjanak
felette.
Gyermeki kíváncsisággal szállnak
alá vérfagyasztó barlangokba, labirintusokba (Rose,
az Inferno hõse a legnagyobb természetességgel ereszkedik
le egy vízzel teli szûk tartályba), ártatlan
szemekkel vizslatják a tornyosuló hullahegyeket; útjukat
varázserejû tárgyak szegélyezik és a
négyszögletû kerek erdõ vadjai kísérik
(az Inferno kockáin, a boszorkányok jól ismert rekvizitumaként
valóságos macska-invázió részesei lehetünk,
majd kompenzációként a kiéhezett patkányok
is lakmároznak egyet a szereplõkbõl; a Suspiria híres
jelenetei között szerepel az emeletrõl az alsóbb
szintekre tömegesen aláhulló hernyócsapat, valamint
a vak zongorista gazdájának támadó vakvezetõ
kutya.)
A két film szüzséje meglehetõsen
szegényesnek mondható, de horrorisztikus vonásaikat
nem is a cselekmény bonyolításával érik
el.
A Suspiria hõsnõje, Suzy, a balerina New
Yorkból tart Freiburgba, a híres tánciskolába
tudását tökéletesítendõ; a borzalmak
az Akadémián veszik kezdetüket, ahol a tanárokról
rövidesen kiderül, hogy boszorkányok, Mater Suspirium
alattvalói, a sátán kegyeltjei.
Az Inferno ezzel szemben két helyszínen
játszódik, Rómában és New Yorkban. A
fõszereplõ egy testvérpár, Mark és Rose
(a Grimm-mesékben igen gyakori az egymástól távol
élõ testvérek szerepeltetése). A Rómában
zenét tanuló fiú húga kérésére
utazik New Yorkba, aki arra gyanakszik, hogy a ház, amelyben lakik:
boszorkánytanya. A történet áprilisban játszódik
(természetes hát, hogy az április harmincadikáról
május elsejére virradó Walpurgis-éjre asszociáljunk);
miközben Mark barátnõje Rómában Mater
Lachrymarum fészkét fedezi fel: a központi könyvtárat
– a vérfürdõk ezen a két színhelyen zajlanak
egy idõben.
Ha nem a szüzsé, akkor mi váltja ki
mégis a nézõbõl a rettegést?
Pszichopatológia
A horror legbensõbb tudattalan félelmeinkrõl
mesél – arról a tartományról, amelyet Sigmund
Freud szorongás-térképén az Umheimlich (barátságtalan,
ijesztõ, rémes) névvel jelölt. A híres
pszichológus a fogalmat valami régóta ismert, bensõséges
dologra vezeti vissza; úgy véli, a „kísérteties”
hatást olyan jelenségek váltják ki, amelyek
ismerõsek ugyan a lelki élet számára, csak
az emberiség pszichoszociális fejlõdése során
ismeretlenné váltak, elfojtás alá kerültek.
Mikor újból felbukkannak, a borzalom is velük együtt
kél ki az emlék-sírból.
A lelki jelenség legklasszikusabb példája
a halottakhoz fûzõdõ viszonyunk. A halál témája
a modern kor embere számára rengeteg megválaszolatlan,
egymásnak gyakran ellentmondó kérdést tesz
fel. Az emberiség a technikai fejlõdésnek köszönhetõen
többet tud a halálról, mint hajdanában, horrorfilmet
nézve mégis eltemetettnek hitt hajdani félelmeinkkel
szembesülünk (élõhalottak felbukkanása,
a halottak kísértetjárása).
A horror így kerül összefüggésbe
a mesékkel és a gyermeki képzelettel – elsõsorban
a gyermeki gondolkodást jellemzik ugyanis a zsánerben felbukkanó
irreális képzetek. Ezért az a felnõtt nézõ,
aki leszámolt már magában a mindannyiunk gyermekkorára
jellemzõ animisztikus világszemlélettel, kevésbé
fogja ijesztõnek tartani az egyes horror-szekvenciákat, mint
az, akinek a lelkében háborognak még a tudattalan
félelmei.
A gyermekkor félelmei mindannyiunk félelmei.
Nem csupán az egyes ember tudattalanjában lapulnak kitörésre
várva, de az emberiség kollektív tudattalanjának
is részei, a személyes élmények általánosításai.
Dario Argento nem véletlenül hivatkozik filmjei kapcsán
egy másik híres pszichológus, a renegát freudista
C. G. Jung hatására – a kollektív tudattalan fogalmának
megalkotója munkáiban õsképekrõl, archetípusokról
beszél.
A Fájdalmak Asszonyainak „trilógiája”
a kollektív tudattalan archetipikus (rém)álmait viszi
vászonra, „kísérteties” érzéseket keltve
az arra fogékony nézõben. Argento filmjeinek megmagyarázhatatlannak
tûnõ képkockái az õsképek ismeretében
nyernek jelentést, ezek baljós erejét használja
ki a rendezõ.
Az Inferno hihetetlen mennyiségû vizes jelenete
– az elátkozott ház alatt húzódó, rómaiakat
is megszégyenítõ csatornarendszer, a könyvkereskedõ
patkánytámadással kombinált (vízbe)
fulladásos halála, vagy Rose film eleji alámerülése
a feneketlen tartályba – az egyik legrégibb archetípusnak
felel meg, az Alvilágot szimbolizálja. Ennek az Alvilágnak
szolgálói a boszorkányok, akik amellett, hogy a folklórban
az ördöggel szövetségre, gyakorta szexuális
kapcsolatra lépõ fehér személyek (idõnként
férfiak) az árnyékszemélyiség õsképével
is azonosíthatóak, vagyis a mindannyiunkban ott lapuló
sötét oldalnak, alacsonyabb rendû jellemvonásainknak
a megtestesülései.
A Fájdalmak Asszonyainak épített
három ház a test archetípusa – ezért emlegeti
az Infernóban a boszorkánymester építész,
Varelli a New York-i kéjlakot saját testeként, melynek
járatait az érrendszeréhez hasonlítja.
Mindkét film hatalmas tûzvésszel
ér véget, a démoni házak leégnek, fõhõseink
(Suzy és Mark) egyetlen túlélõkként
megmenekülnek. A vizet, vagyis az Alvilágot legyõzi
a tûz, mely csak a racionális logika alapján elképzelhetetlen
– a tûz õsképét Jung ugyanis az istenképzettel
azonosítja, többek között arra hivatkozva, hogy az
Apostolok Cselekedeteiben is lángnyelv formájában
szállt alá a szentlélek az égbõl.
A két filmben a kollektív tudattalan Gonosza
felett diadalmaskodik a Jó princípiuma, a mese, mint minden
Grimm-mese happy enddel zárul: az emberiséget több ezer
éve kísértõ ártó szellemek a
jungiánus értelmezés fényében vereséget
szenvedtek.
A (horror)mesék legbensõbb lelki folyamataink
kivetülései, szimbólumok nyelvén ábrázolt
irreális világok kísérteties képei.
Suzy és Mark -- tekintsük õket akár a kollektív
tudattalan, akár az egyéni tudattalan megtestesülésének
-- azzal, hogy felismerik és felvállalják félelmeiket,
nem annyira a Boszorkányok, mint saját maguk felett diadalmaskodnak.
Alászállásuk az Alvilágba alászállás
a tudattalanba, amelynek irracionális félelmeit csak úgy
gyõzhetik/gyõzhetjük le, ha szembenézünk
velük. Ha másutt nem, hát a horrormoziban.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu