Steven Soderbergh a drogkartell-hatalmak kishatármenti forgalmáról leforgatta az elsõ hollywoodi dogma-filmet.
Soderbergh-et Hollywoodban egyre inkább John Ford
és Howard Hawks örököseként kezdik emlegetni,
aki a stúdiórendszeren belül is képes megõrizni
személyes stílusjegyeit. Nos, a megtisztelõ címhez
a Traffic jelentõs mértékben hozzájárul,
hiszen eddig inkább a „vagy-vagy”-ok határozták meg
a rendezõ pályáját: vagy szerzõi kísérlet,
vagy hollywoodi filmzsáner – nem beszélve arról, hogy
a munkáit vagy siker övezte, vagy nem. A legutóbbi filmben
minden együtt van: markáns, szokatlanul stilizált képi
világ, több szálon futó, csavaros történet,
ugyanakkor jellegzetesen hollywoodi léptékû társadalomkritika,
felszínes, melodramatikus, ám kétségtelenül
õszinte és szórakoztató tanulságokkal.
Ha már a felmenõknél tartunk, én
egy közelebbi szellemi rokont is szóba hoznék, Robert
Altmant. A Trafficben mind a kábítószer-problémával
való azonosulás, mind az ironikus távolságtartás,
sõt a hollywoodi eszközök – a sztároktól
a dramaturgiáig – egyszerre vállalt és elutasított
használata az idõs mesterre emlékeztet, nem beszélve
az általa felelevenített és divatba hozott, véletlenszerûen
összefüggéseket kirajzoló párhuzamos elbeszélésmódról.
Soderbergh egyik telitalálata a történetvezetés.
A Traffik címû, 1989-es brit televíziós miniszériából
írt forgatókönyv három helyszínen, Tijuanában,
San Diegóban és Cincinattiban ered a droghatalmak ellen különbözõ
szinten küzdõ szereplõk nyomába. A kormánymegbízottól
a naiv feleségen át a közrendõrig más
és más motiváció hevíti hõseinket,
különbözõ eszközök állnak a rendelkezésükre,
ami nemcsak a harc népfrontos jellegét hangsúlyozza,
hanem a változatos karakterek, beszédmódok, kultúrák
egymásmellé rendelésével gazdag szövésû,
színes, dinamikus világot tár a nézõ
elé. A sokféleséget létrehozó szerkezet
azonban a „sokféleség szerkezeteként” is jelentéssel
telítõdik: ha a drogtémában valamifajta „realizmust”
el lehet várni a filmtõl – márpedig, legalábbis
hollywoodi mértékben, most bizony errõl van szó,
Soderbergh ugyanis nemcsak „szórakoztat”, hanem életbevágó
társadalmi gondról beszél –, akkor az éppen
az elbeszélésmód hálószerûségében
lelhetõ fel. Ahogy az egyes szereplõk drogellenes tevékenységét
befonják a magánéleti gondok, ahogy a három
cselekményszál különbözõ oldalról
behálózza a kábítószer-kereskedelem
témáját, s ahogy ezek a szálak egymásba
gabalyodnak, úgy szövõdik össze a szerteágazó
korrupció révén állam- és droghatalom,
s úgy válik az egész ügy kibogozhatatlan problémaköteggé.
A film ezen a szerkezeti szinten – szemben a dramaturgiai „megoldottságokkal”,
megszenvedett happy endekkel – nem hazudja megoldhatónak, áttekinthetõnek,
eltüntethetõnek a kábítószer ügyét
– még a moziban sem.
A Traffic másik, talán még a történetvezetésen
is túltevõ erénye a képi világ. Soderbergh
– álnéven – saját maga fényképezte a
filmet, méghozzá szinte végig kézbõl,
lendületes mozgásokkal, nyugtalan, izgatott remegésekkel,
a közvetlenség, a jelenlét élményét
nyújtva. A megoldás elsõsorban az akciódúsabb
mexikói jelenetekben hatásos, de az amerikai középosztály
elhasznált enteriõrjébe is képes életet
vinni. A „dogmás” hozzáállás nem idegen a rendezõtõl;
ha korábban az amerikai hagyományokat emlegettük vele
kapcsolatosan, akkor most az Európa felé húzó
szellemi és formanyelvi rokonságot kell hangsúlyozni.
Soderbergh vállalja a Lars Von Trier-féle Dogma-hatást,
nyilvánvalóan megérintette a módszerben rejlõ
nyers erõ, ugyanakkor nem „dogmatikus”, még hollywoodi léptékkel
mérve sem tartja be a szabályokat (ahogy szerencsére
az eredeti Dogma-filmek sem minden esetben). Sõt, a vizualitás
terén is „félrelép”, hiszen a kézikamera-használat
mellett a másik nagyhatású stiláris leleménye
a Dogma szabályainak ellentmondó szûrõzés.
A három történet ily módon tónusában
is különbözik egymástól, ami látszólag
didaktikus megoldás, a vásznon azonban mûködik,
leghatásosabban megint csak a mexikói jelenetekben (gyanítom,
hogy Benicio Del Toro nagy halom díja nemcsak a színész
teljesítményének, hanem a vele forgatott jelenetek
stíluserejének is köszönhetõ).
Soderbergh szintetizáló alkata a lehetõ
legjobb formában érvényesül a Traffic-ban. Pont
annyira azonosul a mûfaji hagyományokkal, hogy jól
eladhatóvá tegye a történetet, s pont annyira
zilálja szét õket a maga „szerzõi” megoldásaival,
hogy ezzel elkerülje a sematizmus csapdáit. S mindezt – mint
afféle jobb drogdíler – szinte észrevétlenül
csinálja.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu