A részlet hatalma
Az emberek szörnyülködnek, hurcolkodnak
Dániel Ferenc

Mi a dokumentum, s mi a lényeges? Gyakran csak utólag, a kész filmet látva tudhatjuk meg.

Bajor hegyi táj. Totál: egyszerû falusi ház, elõtte vályúban felfogva s csövön tovább csörgedeztetve kristálytiszta forrásvíz. Egy idõs, jóarcú, ösztövér férfi szorgoskodik ott – idõnként. Csak késõbb nevezik meg: õ Martin Heidegger híres filozófus unokaöccse. Kapál vagy gyomlál, õ tartja rendben a családi sírkövet-kertet is. Szûkebb képkivágás: halkan említi, hogy nagybátyja szeretett itt élni és dolgozni. Spektrum-csatornán sugárzott BBC produkcióról írok, a sorozat címe: Emberi-túlontúl emberi, tárgya vagy hõse Heidegger. A bölcselõ. Kínos téma, egyre kínosabb az innen-onnan elõbújó dokumentumok miatt, amelyek tanúsítják, hogy a filozófus autentikus náci volt, antijudaista árja, önkéntes Gestapo-feljelentõ, Göring rajongója, a német egyetemek purifikátora – s élete végéig nem érzett késztetést, hogy egy halk pardont kirebegjen.
Mindenkit megszólaltatnak vagy visszaidéznek. A dokufilm reprezentatív vonalában Gadamer õrült lángésznek nevezi hajdani mesterét. Richard Rorty csapdába esett emberrõl szól. Husserl, a mester elárult "szülõatyja" belerokkant, belehalt az übermensch könyörtelen bánásmódjába. Karl Jaspers a német ifjúság megrontása miatt öt évi szilenciumot javasolt ítélet gyanánt, s a polgári bíróság ezt ki is rótta. Hannah Arendt, akit bensõséges viszony, fiatalkori szerelem fûzött a magiszterhez, a lealjasodás emberi aspektusát nem tudta megemészteni, mégis küzdött érte, hogy Heidegger visszakapja katedráját (megtörtént). Más bölcselõk máig megosztottak: a Lét és idõ szerzõjét emberi hitványsága ellenére korunk alapvetõ tanítómestereként tisztelik, megint mások ezt elutasítják. Végsõ verdikt nincs.
A dokufilm, mûfajából következõleg, nem taglalhatja részletezõn, hogy a bajor föld, a földközeliség, a paraszti lét, maga a lét, a hogylét, "Van Gogh bakancsai", az autenticitás: Heidegger bonyolult gondolati rendszerének ihletõ kategóriái hogyan "találtak rá" Hitler véres rögvalóságára, s kelthették ama féktelen platóni reményt, miszerint a bölcselõnek adatik majd a diktátort irányítania. S hogy a történelmi kudarc sebet ütött-e? Részleges visszavonulásra ösztökélte...? A háború után bújdoklásra, öngyilkossági kísérletre? – Ámde a bûnbánat érzése idegen volt ettõl a teremtménytõl?
S itt érik be az, amit a BBC higgadt dramaturgiájában csodálok: a történelmileg jelöletlen Heidegger származék, a historikum kvázi statisztája tevés-vevésével igazolja, létezhet szelíd és tiszta bajor ember. Elmondja: 1944 vége felé (az összeomlás pillanatai) Freiburgba menet találkozott híres bácsikájával, s látta zakóján a náci pártjelvényt. Martin szerint: "viselnünk kell a pártjelvényt!" Ezen akkor õ ledöbbent: "Még párttag? Hiszen mi, mind, Heideggerek náciellenesek voltunk." (Halkan mondja, visszafogottan, ítéletmentesen.)

*

Szörfözök tovább. A "Vihar! Vihar!" – a pusztulásfilm Hawaii tétele fölöttébb drámai. A Kilauea-vulkán izzón hömpölygõ lávája fotogén s már-már melodramatikus: nyomul feltartóztathatatlanul a kis Kalapana település házai felé. Útjában mindent fölperzsel, eláraszt. Évtizedeken át csak pöfögött, most viszont nem fog rajta se ima, se átok, sem az õslakosok védõbabonája. Az emberek szörnyülködnek, hurcolkodnak, házaikat vontatják, a megfigyelõ geológustól remélnek mentõhírt, vigaszt. Könnyek, könnyek. Tumultuózus jelenetek. A lávafolyam nem kegyelmez. Ítélet ideje. S ekkor az angolszász operatõr mégsem tagadva meg hivatását és tradícióját: lencsevégre kap, kitartóan fotografál egy frissen épült házat, tulajdonosát, amint kalapál, kopácsol újdonatúj terasza mellvédjén. Mögötte ég, füstöl minden. Házszentelõre készült az infernó közepette? Isten kiválasztottjának véli magát? Pániktól monomániás? – Nincs rá magyarázat.
Késõbb szenes romok, dermedõ bazaltláva tömbök, láva-teríték. A település nem-léte. Ez a fiatal férfi bizonyára tudna indítékkal, motivációkkal szolgálni –, de, szerencsénkre, nem kérdik.

*

Fellinire gondolok, ahogyan egykor Rossellini rideg, száraz, tiszta, könnyed, tévedhetetlen tekintetérõl beszélt: "...ez a tekintet, ez a szemlélet olyan idõszakban érvényesült, amikor a történés már önmagában történelem volt, irodalom, személyiség, dialektika ... ez a háború utáni valóság... de amikor a dolgok megváltoztak, ennek a stílusnak, szemléletmódnak is elmélyültebbé kellett volna válnia, mert a valóság rejtõzködõbb, bonyolultabb lett, kevésbé külsõleges, külsõlegesen drámai ... abban az évekig gyakorolt igyekezetében, hogy távolságtartását bizonygassa, megvetését minden iránt, ami nem nyíltan pedagogikus, éppen annak az embernek a nosztalgiáját, a megbántottságát és zavarát vélem fölfedezni, aki megtagadott és elárult valamit..." (Mindezt Rossellini iránti tisztelettel, mélyen érintetten.)
A film barátait sem, önmagam sem terhelném a Fellini életmûvében nyüzsgõ, tolongó, árvult, titokzatos, jeltelen példák tömkelegével, a "rejtõzködõ valóság" mozgókép-költészetének milliónyi transzformációs mutánsával. Csupán emlékeztetõül: a Satyricon elõkészületi fázisában végtelenül unva a Capitoliumi Múzeum leleteit: "Egy üres szemû márvány mellszoborban aztán egy vidéki unokahúgocskám riadt, szenvedõ kis arcát véltem fölfedezni, Jolénak hívták, vörös haja volt, s mindig betegen feküdt, állandóan innia kellett. Egy pillanatra az a benyomásom támadt, hogy röpke kapcsolat, futó cinkosság alakult ki köztünk: Jole arcát viselte az a szobor, meg is simogattam kõbe font haját: ’Talán segíthetnél egy kicsit... Solonina?’ (a nyakán lévõ táblán e nevet olvastam), ám ebben a pillanatban tudós barátom, akivel voltam, közölte, hogy Solonina a vérfürdõk, a keresztre feszítések avatott szakértõjének számított, s legfõbb élvezetét abban lelte, ha saját kezûleg téphette ki az áldozatok szívét..."
Errõl a kinematográfiai titokról, átkos szabadságról vallott Fellini örököseként digó gyönyörrel a már súlyosan rákbeteg Marcello Mastroianni is. Szerepek százai. Forgatási helyszínek ezrei. Utazások. Kalandok. A filmszínészetnek köszönhetõ élet-ajándékok. "Mikor jutottam volna el Budapestre? Számít, hogy az a film közepes lett? Budapest gyönyörû hely volt..."
Alkalmilag megörökítették a Cinecittá facéran maradt statisztáit egy riportfilmben: uzsonnázva, kopottan marakodva, hivalkodva, nosztalgiázva, Federico dottore sminkesei nélkül is maszkszerû ábrázolatokkal. Az összejövetel kényszeredett volt, talán mesterkélt is. A vége-jelenetért mégis "megérte": amikor szedelõdzködtek, cókmókjukkal szétszéledtek – már-már filmen kívül –, közös aura híján a privátlétükhöz tértek vissza, ahányan annyifelé. Mozivarázslat kizárva.

*

Szörfözgetek. Sokadszor újra megnéztem A szobalány naplóját. Mint Don Luis Bunuel hûséges nézõje újból leróhatnám hála-pezetámat, amiért mások (joggal) lerótták. Megejtõ, ahogyan az Öreg a mindenen, mindenkin áthatoló romlottságot (társadalmi késztetést a fasizálódásra) adagolja. Talán egy szereplõt kivéve. Az öreg, vagy inkább kortalan szakácsnõrõl van szó. A többiek, mind jönnek is, mennek is, "konfliktusokat gerjesztõ terekben közlekednek", bûnösök, áldozatok, szemtanúk – õ sohasem hagyja el életterét, az alagsori konyhát. Morgolódik, tesz-vesz, fõz, adagol, hátrahúzódva figyel, fájós lábbal üddögél – nem tétel a többiek számára. Nincs elkülönítõ társadalmi státusza. Don Luis sohasem jellemezné úgy, hogy "életadó", "tökéletes személyzet". Funkcionális lénynek, birtokon belülinek tekinti, becsvágy-, lázongás nélkülinek. Amíg bírja szusszal, hozzá tartoznak a tûzhelyek, az edények, a fûszerek, az étkek. Ez a hivatása. De mi a sorsa? Bunuel, aki a rejtvények, sorsszerû véletlenek állhatatos híve, errõl még célzást sem engedélyez. Analóg-sorsokból sejthetjük: ha, mint "szakácsnõ" egyszer majd alkalmatlanná válik, ki fogják penderíteni. S talán elfekvõben végzi. Talán szentté avatják.

*

Nézem a képernyõn kereskedelmi és közszolgálati televíziós adásokban, különféle szövegkörnyezetekben ugyanazt az egyszerû képsort: zámolyi romák egy csoportja közelít, a színhely Strassburg. Megállnak. Felfelé bámulnak. Képirányváltás: a Katedrálist bámulják. Mintha néma adás lenne, függetlenítem magam a kommentátoroktól. Nem érzem szükségét, hogy itt helyben "állást foglaljak". A kis alakzat vége – sorában roma nagymama álldogál: térdközépig érõ világoskék pulóverben willendorfi vénuszi mellekkel, szoknya, vastag oszloplábak, cipõ, makulátlan tisztaság. Mintha Csalog Zsolt barátom böködne: "a nagymamát figyeld!"
Nem perdöntõ, hogy roma szokásrend szerint hátul áll. Nem számít, hogy ez az ajándék ruhadarab messzirõl lerí. Kamerák jelenlétében a tisztaságnak sincs kitüntetett értéke vagy jelentése. De az, hogy minden porcikája sok szülésrõl, sokévi szoptatásról, végeláthatatlan házimunkáról árulkodik, az hétszentség. Lehet, hogy funkcionális analfabéta, lehet, hogy az Új Ember szorgos olvasója. Vélhetõleg az exodus-ötlet nem tõle származik, Strassburg nevét se hallotta, de nem tudjuk, mennyit nyomott a latban az "igen" szavazata.
"Még ha valaki megszólít is, hogy aszondja – Hallja maga cigányasszony, gyõjjík csak...
– Tessík – mondom rá –, itt vagyok!
Mer nem SÉRT ez éngem!
Csak viszont má amikor ÚGY mondja valaki! Hogy benne van az a CSÚFOLSÁG, az a GÚNY!
– Na, CIGÁNYasszony --
Na akkor aszt én is mondom neki rögtön! AKKOR ahogy csak a szájamon kigyön, mondom! De CSÚNYÁN ám!"

(Csalog Zsolt: Cigányon nem fog az átok. 1989. május)

Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu


www.filmvilag.hu

C3 Alapítvány      c3.hu/scripta/