Magyarországon ma ritka luxus a nagyjátékfilm. A kispályán nagyobb esély a gyõzelemre.
Minek a film, ha rövid? Régi helyén
ma mosópor illegeti magát a vásznon, és szó
mi szó, a reklámok képi és gondolatvilága
jobban is passzol az utánuk jövõ nagyfilméhez.
De itt vannak már az elsõ fecskék és gólyák,
a bulvársajtó és a televízió ingerküszöbét
is átlépõ, magas kitüntetésekkel elismert
rövidfilmek, amelyek szép csöndben elkezdtek visszaszüremkedni
a moziba. Már arra is van példa, hogy három kisfilm
összeállva tesz ki egy egészestés filmet. A Szélt,
a Zárást, A mi gólyánkat mindenki látta,
akit valamennyire érdekel a magyar mozgókép, de milyenek
a többiek?
Röviden: sokfélék. Tematikában,
zsánerben, hangnemben igen változatosak, nincs uralkodó
irány, nekem legalábbis nem sikerült ilyesmit kivennem,
gyakori a mûfajátlépés, az amatõr-, dokumentum-
és kísérleti filmmel való érintkezés.
A dokumentumfilm személyes hangvételének felerõsödése
és a filmcsináló eszközök elérésenek
demokratizálódása óta szinte lehetetlen eldönteni,
hogy melyik melyik. Amit állíthatunk: van két-három
jelentõs mûhely (a fõiskola mellett a Durst György
vezette Duna Mûhely és Muhi András Inforg Stúdiója),
meg számtalan alkalmi társulás, nekiveselkedés
és magányos farkas.
A magányos farkasok között Szirtes András
a nagy szürke ordas. Életforma neki a filmezés, évtizedek
óta vezeti filmnaplóját, idõnként stílust
vált, de ennek semmi köze semmilyen trendhez, hacsak úgy
nem, hogy a trendek követik õt, messze lemaradva mögötte.
Nagyformátumú és hosszú „rövidfilmeket”
készít, nem hiszem, hogy a tökéletességre
törekszik, azt egyszerûen csak hozza magával a felhalmozott
mozgóképes tudás és formai biztonság.
Néhány évvel ezelõtt, a Lumiere-tekercsekkel
visszament az alapokhoz, a romlatlan kezdethez, és onnan kezdte
el újraépíteni filmes univerzumát. Legutóbb
A kisbaba reggelijét mutatta be, idén a Triptichont, amelynek
három tétele a születéstõl a halálig
vezet -- s megint elölrõl. Talált és saját
felvételek kerülnek egymás mellé, alá,
fölé, összeúsztatva, átszínezve,
sebességet váltva, más és más képkivágatba
fogva. A dallamos Avokádó pornó címet viselõ
elsõ részbõl egy kisbaba néz ki ránk
(a kamerába) érdeklõdve, körülötte
óriásteknõsök úsznak vagy egy régi,
feltehetõen amatõr pornófilm részletei, Phil
Glass zenéjére. A második rész (A kamera rabságában)
a szerzõ mutatkozik be, maszkos afrikai törzs táncol
Strauss-keringõre. Végül a pusztulás/pusztítás
képei következnek (A halál ágyékában),
közbül a halálraítéltek, ki ember, ki macska,
maga a szerzõ, borosüveggel, hatalmas gnúcsorda robog
a víz felé, aztán kiszárad a folyó,
az állatok sorra elhullanak, míg nem marad más belõlük,
mint egy halom kifehéredett csont, de elõbb még lepkék
és bogarak kelnek szárnyra diadalmasan a rothadó tetemekbõl.
Állandó motívumként tér vissza az a
valami, ami nem látható és nem megnevezhetõ,
lepel takarja. S a nagyszerû zárlat: toronyugrás, többször
ismételve, immár az uszoda nélkül; elõbb
egy hídról, majd az életbõl a megsemmisülésbe
röpül, zuhan az apró emberi alak, hogy a Mozart Requiem
utolsó hangjával együtt végleg eltûnjön.
Az amatõr mezõnybõl érkezett
Kotnyek István szegrõl végre Szirtes rokona. Képeket
gyûjt és mutogat, de a kezdetén jár még
annak, hogy a szép, izgalmas, erõteljes képek összerendezésébõl
egy egészen új kijelentést fogalmazzon meg. A Közelgõ
kékséget úgy is megnéztem kíváncsiságból,
hogy levettem a hangot. Nem mintha rossz lenne a kísérõzene,
de érdekelt, hogyan élnek meg némán ezek a
felvételek. Nagyon jól, de természetellenes volt a
csend, hogy nem hallom a szél zúgását, az esõkopogást,
a lépteket vagy a motorzajt, pedig akkor sem hallom, amikor zenét
tesznek a képek alá, csak ez olyan konvenció, amit
eszünkbe sem jutna kérdõre vonni. A Közelgõ
kékség persze nem pusztán szép képek
egymásutánja, esztétizáló természetfilm
-- még azzal sem foglalkozik, hogy az emberi jelenlétet mint
zavaró tényezõt kiiktassa --, hanem történetei
vannak. Az egyik a viharra várás története; a
legemlékezetesebb kép a tisztás, amely hol felfénylik,
hol elsötétül, ahogy a szél hajtja a felhõket,
amelyeket úgy érzékelünk, hogy nem látjuk
õket.
Szénási Ákos egészen más
alapállásból nyúl a kamera után, mint
Szirtes vagy Kotnyek. A Ferike zsánerét én úgy
szoktam körülírni, hogy én és a haverok
csinálunk egy filmet magunkról a haveroknak. Egy kollegám
rövidebben és frappánsan seggberúgós filmnek
nevezi ugyanezt. A haverok életébõl vett éles
helyzetek újrajátszását, rekonstrukcióját
látjuk. Vagy nem látjuk. Már említettem a filmcsinálás
eszközeinek könnyebb elérhetõségét,
sok elmés találmány van már a piacon, de a
fény nélküli fényképezést sajnos
még nem sikerült feltalálni. A Ferikében a hanggal
is gond van, amelyre az alkotó maga hívja fel a figyelmet
a zsûrihez intézett elõszavában. Nekem amúgy
tetszett a film, rokonszenves a szabadsága, a fésületlensége,
amit helyenként egzaktabb volna gátlástalanságnak
és szabadszájúságnak nevezni, viszont nem értem,
hogy ha nem volt pénz világításra, akkor miért
erõltették az éjszakai jeleneteket. Ha nincs vakum,
akkor nem este, egy sötét sarokban fotózom le a gyereket.
Vagy: elfogadom, hogy egy többszereplõs, villamosban vagy a
szabadban felvett jelenetnél nem sikerült tökéletesen
a hangrögzítés, de azt már nem, hogy két
ember beszélgetését egy autóban sem lehet hallani.
A kreativitásnak ott kéne kezdõdnie, ahol kifutunk
az anyagi lehetõségekbõl.
Az Aftában minden együtt van. Mundruczó
Kornélról már az elsõ filmje (Nincsen nekem
vágyam semmi) után kiderült, hogy jól választott
pályát. Most az Afta lett a legjobb rövidfilm, és
a zsûri döntése szokatlan egyetértéssel
találkozott. Sivár kültelki lakótelep, mellette
garázsok labirintusa, unatkozó, csellengõ kamaszok.
Közbevetõleg megjegyzem, hogy több dokumentumfilm is rátalált
ugyanerre a témára (Almási Tamás: Alagsor,
Varga Ágota: Eksön), sõt errõl szól --
egészen más hangon -- Incze Ágnes szép filmje,
az I love Budapest is. Arról, hogy mit kezdenek, mit kezdhetnek
ma magukkal a fiatalok. Az Afta brutális választ ad erre
a kérdésre, de olyan hitelesen és meggyõzõen,
hogy nem lehet lesöpörni. Hatásosabbat, mint az amerikai
Kölykök, amelynek formásan lekerekített, tanulsággal
megfejelt története visszamenõlegesen tette érvénytelenné
azt a hitelességet, amelyért olyan keményen megdolgoztak
az alkotók. Az Afta kölykei egyszerre érzékenyek
és bunkók, kíváncsiak és állati
közönyösek. Iszonyú energiák feszülnek
bennük, és iszonyú erõfeszítésükbe
kerül elütni azt a rengeteg idõt. Játékkal,
zenével, szexszel, meg bármivel, ami elõadódik,
csak adódjon elõ valami, mert az elviselhetetlen, hogy nem
történik semmi. Ha aztán sikerül túlélni
a kamaszkori ön- és közveszélyes állapotot,
attól se lesz jobb az élet, marad minden szörnyû,
mint volt, csak felnõve már egyre inkább arra vágyik
az ember, hogy véletlenül se történjen semmi. Az
Afta végén nem is kitörõ, csak megesõ
erõszak éppolyan váratlan, mint amilyen logikus.
Mundruczóból hiányzik a pedagógiai
célzat, nem akar ijesztgetni vagy sokkolni. Erõset állítani,
azt igen. A Nincsen nekem vágyam semmiben is megmutatkozott drámai
és ritmusérzéke még szembetûnõbbé
válik a rövid formában, hibátlan a tempó,
jó a helyszín, nagyszerûek a figurák. De abba
nem szívesen gondolok bele, hogy mit kívánt meg ez
a film a fiatal amatõr szereplõktõl.
Eszköztelen minimalizmusával és átgondoltságával
tûnt ki Fliegauf Benedek Beszélõ fejek címû
munkája. A megszólalók szellemesen juttatják
eszünkbe azt a bulvártévés mûfajt, amikor
kiszállnak a fekete krónika soros hõsének lakókörnyezetébe,
és meginterjúvolják az anyagyilkos vagy a háromfülû
ember tanítónénijét és házmesterét.
Valóban nem látunk mást ebben a 27 percben, mint hat
beszélõ fejet, az egyik a rendezõé, akik néhány
mondatban elmesélnek egy különös történetet,
majd eltûnnek. Az esetek úgy válnak egyre hajmeresztõbbé,
ahogy a nézõben erõsödik a gyanú, hogy
ezek ugyanarról az emberrõl beszélnek.
Különleges, de hihetõbb figura Szekeres
Csaba két, önmagát játszó hõse
(Érintések), a süket költõ és a tolószékes
vívóbajnok. Az õ találkozásukról
és barátságukról szól ez a lírai,
bumfordi, abszurd és megható darab. Inkább dokumentumfilmnek
mondanám, de én leszek az utolsó, aki ezen fennakad.
Dudás Sándor vidéken él 90 éves anyjával
és szeretett csirkéivel, élükön a pompás
Jani kakassal. Verseket olvas és ír, nem kisebb ambícióval,
mint hogy õ legyen „a csend Petõfije”. Éppen kiadót
keres Budapesten, amikor összeakad Hajnal Andrással, aki Sidneybe
készül a paraolimpiára. Hogy gyõzni szeretne,
az semmi, mert úgy tervezi, hogy Ausztráliából
Los Angelesbe repül, ott betör a filmiparba és megrendezi
saját filmjét.
Láttam még Buvári Tamás Godot-átiratát
(Várjá' Vlagyimír), amely komoly mûgonddal készült,
tetszett is a szövegigazítás, csak azt nem sikerült
megfejtenem, mit akart a szerzõ Beckettel és a hajléktalanokkal
elmondani, amit eddig ne tudtunk volna. Végig élveztem Oláh
Lehel játékos, finom kis filmjét a házasságtörésrõl,
amelynek nem csak a címe (Öt után, hat elõtt)
emlékeztetett a Cléo 5-tõl 7-igre.
Úgy áll a dolog, hogy Magyarországon
ma luxus nagyjátékfilmet csinálni. Olyan neves rendezõink,
mint Gothár Péter, Gyarmathy Lívia, Xantus János
is rövidfilmet rendeznek, ha gyakorolni akarják tanult szakmájukat.
A fiatal alkotók nagy száma azt jelzi, hogy lassan nálunk
is polgárjogot nyer a kisfilm a bemutatkozás és a
kísérletezés terepeként. Ideális esetben
arra is volnának bejáratott csatornák, hogy elvezessék
a kisfilmet egyfelõl a közönséghez, másfelõl
a döntéshozókhoz (pénzeszsákokhoz), mert
egy jól sikerült és jól fogadott rövid darab
referenciamunkaként szolgálhatna a nagy(film)világba.
Ettõl azért még messze vagyunk. Létezik viszont,
sõt dühöng a filmcsinálási furor, amelyet
még leginkább a rövid mûfajban lehet a legkönnyebben
és viszonylag olcsón kiélni. És a kész
filmek azt bizonyítják, hogy a sok éves, megkeserítõ
küzdelem, kérvényezés, kilincselés helyett
(vagy mellett) megéri felszabadultabban dolgozni és elhelyezni
egy jól irányzott kapáslövést a rövidsarokba.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu