Erdélyi falu a rendszerváltást követõ zûrzavarban. Maár Gyula filmje Csiki László novellájából készült.
Lehet vitatkozni azon, hogy érdekes történeteket
filmre vinni mennyire ósdi vagy éppen hipermodern dolog.
A közelmúlt erõteljes, sokatmondó, árnyalt
történeteit megtalálni viszont számomra kétségbevonhatatlan
érdem, hiszen nehéz túllépni a közhelyeken,
a múló pillanat hõseinek gyorsan fakuló csillogásán;
ami ma fontosnak tûnik, holnap már szinte érthetetlenül
semmitmondó, az “örök érvényû” viszont
gyakran a kortárs szemnek megláthatatlan dolgokban rejtõzik.
Némileg kivétel ez alól a szabály alól
a rendszerváltásnak nevezett furcsa idõszak, amikor
mindenki úgy érezte, “történelmi idõket
élünk”, és a kor csak úgy ontja magából
a felemelõ, drámai, aztán egyre inkább tragikomikus,
s a végén már bohózatba hajló történeteket.
Milyen különös, hogy ennek ellenére nem születtek
emlékezetes könyvek, filmek ezekrõl az évekrõl
– és milyen kár, hogy ezt a közhelyet az Ennyibõl
ennyi sem cáfolja: ez a film ugyanis lehetett volna szikrázó
kivétel; az alapanyag, a jó történet mindenesetre
megvolt hozzá.
Erdély, 1990, ahogyan azt Maár Gyula filmjének
alcíme is jelzi. Csinos, ifjú hölgy olvasgatja az Olcsó
Könyvtár egyik Krúdy-kötetét omladozófélben
lévõ házában, fel-felnevet a Szapolyairól
szóló részeken. Õ maga is Szapolyai: bárónõ,
aki a kárpótlás során kaphatta vissza családja
hajdani birtokát. A faluban ellentmondásos érzelmekkel
fogadják: van, aki fél tõle, van, aki vagyonára
tör, van, aki egyszerûen csak gyûlöli. Sanyi, a falu
erõs embere, amolyan igazi helyi bunkó (foglalkozását
tekintve mérnök), nemes egyszerûséggel közli
vele, miközben háza kulcsait szolgáltatja vissza neki:
visszajön õ még, hiszen a dolgok rendje az, hogy a környék
“legizgalmasabb nõje és legfontosabb férfija” együtt
éljen; méghozzá, valami különösen torz
logika szerint, nem is érdekbõl, hanem szerelembõl.
A falu feletti anyagi uralom megszerzésére törekszik
Kisnagy is (Kovács Lajos lendületes, kovácslajosos alakítása),
akinek nagyapjáé volt itt minden, a mozitól a kocsmáig,
ahogyan azt kamasz fia fejébe is próbálja (a szó
szoros értelmében) beleverni. A fiú azonban éjjelente
inkább a bárónõt lesi, akibe nem is titkoltan
szerelmes, olyannyira, hogy még a falurádióban is
közhírré teszi: aki otthonában a báróéktól
annak idején eltulajdonított holmit õriz, az haladéktalanul
szolgáltassa vissza. S a falusiak, akik pedig semmilyen rokonszenvet
nem mutatnak a bárónõ családja iránt,
szó nélkül viszik vissza a széthordott bútorokat,
tárgyakat, könyveket. Hiszen ahogyan a tanító
mondja a kocsmában: az itteni embereknek mindig szükségük
volt arra, hogy megmondják nekik, mit tegyenek. Régen a báró
parancsolt itt, aztán a téeszelnök, a párttitkár;
mit számít, hogy kicsoda; még az sem fontos, ha igaz,
amit beszélnek, hogy a bárónõ nem is Szapolyai,
hiszen ez a család évszázadokkal ezelõtt kihalt,
az öreg bárónak sem ez volt a családneve. Ráadásul
egy titokzatos autós egy nap egy román kislányt tesz
ki a bárónõ házának udvarán;
kiderül, a lánya jött meg Dobrudzsából,
és egy szót sem beszél magyarul. Hogyan lehetne egy
ilyen nõ igazi Szapolyai?! Úgy, hogy mi annak mondjuk, adja
meg a választ a falu fontosabbik, kocsmába járó
fele, Sanyi hathatós közbenjárására, mely
némi üvöltözésbõl és ingyenpiából
áll. S miután az intrikus Kisnagyot szerencsésen megüti
a guta, valamint Sanyi rituális medveöléssel bizonyítja
hatalmát és mellékesen érzelmei hevét,
be is következik az általa megjósolt vég, a bárónõ
és az erõs ember gyertyafényes násza. A kamasz
pedig, “én leszek a legnagyobb csaló”-felkiáltással,
világgá rohan.
Talán ebbõl a vázlatos tartalmi
kivonatból is kiderül, Maár Gyula kiváló
nyersanyagból dolgozhatott: Csiki László története
tökéletes helyzet- és emberismeretrõl tanúskodik,
és minden keserûsége ellenére a tipikusan kelet-európai
groteszk elemeket sem nélkülözi. Remek például,
amikor két csaló érkezik a bárónõhöz,
mondván, õk is Szapolyaiak, a ceglédi ágból.
A kisasszonynak a szeme sem rebben a nyilvánvaló hazugságra:
nemes egyszerûséggel közli velük, ez lehetetlen,
hiszen a Szapolyaiaknak már akkor sem volt ceglédi ága,
amikor még létezett a család, így meg pláne
nem, hogy réges-rég kihaltak… S mikor legfõbb rosszakarója,
a házában lakó, s éppen ezért általa
létében fenyegetett öregasszony megkérdezi, hát
az meg hogyan lehet, hogy a lánya egy szót sem hajlandó
mondani magyarul, nevetve feleli: úgy, hogy az apja egy dobrudzsai
villanyszerelõ, mert miért ne lehetne manapság egy
Szapolyai éppen dobrudzsai villanyszerelõ... A lehetõség
tehát megvolt arra, hogy végre a közelmúltról
is egy érdekes, értékes film szülessék;
ami létrejött, abból viszont hiányzik a filmteremtõ
képzelet, az alkotó lendület, fantázia, látásmód
– fáradt egyhangúsággal peregnek az érdektelen
beállítások, az üresen kongó mondatok,
a semmibe szálló monológok. Van azért egy nyúlfarknyi
jelenet, mely hirtelen élettel telik meg: Sanyi, amolyan falusi
bika módjára, egy éppen csak nõvé serdült
kamaszlányt egy Edda-lemez (meg egy pesti út) ígéretével
gyûr maga alá, jóformán az árokparton,
hogy aztán csalódottan állapítsa meg, a friss
hús bizony már ugyancsak másodlagos frissességû.
A lány, miután kinevette naiv feltételezéséért,
hogy még szûz volna, közli vele, gondolta, hogy nem kapja
meg az Edda-lemezt, és Budapestre sem mennek el. A kérdésre
pedig, hogy akkor miért is hagyta magát az erdõbe
csalni, azt válaszolja, ki tudja, mennyire õszintén:
hiszen itt úgyis az történik, amit maga akar. Sajnos,
ez a ravaszul ellentmondásos, pimaszul hiteles jelenet eléggé
társtalan a filmben. A nézõ végül csak
úgy jár, ahogy a lány is: film helyett csak annak
ígéretét kapja, és még csak nem is élvezi.
Ennyibõl ennyi (Erdély, 1990) – magyar, 2000. Rendezte: Maár Gyula. Írta: Csiki László Mámá Klárá címû mûvébõl Csiki László és Maár Gyula. Kép: B. Marton Frigyes. Zene: Aldobói Nagy György és Szenes Iván. Díszlet: Mátyási péter Félix. Vágó: P. Kovács Gyula. Hang: Blaskó György. Producer: Berta László. Szereplõk: Varga Zoltán (Sanyi), Fazakas Júlia (Klára). Kovács Lajos (Kisnagy), Lázár Kati, Gyõry Emil, Laczkó Vass Róbert, Martin Márta. Gyártó: Panoráma Film/Duna TV. Támogató: NKÖM, ORTT, MMKA, MTFA. Forgalmazó: Mokép. 86 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu