Minden jel arra mutat, a XXI. század is a mozgókép évszázada lesz, de meglehet, hogy nélkülünk. A magyar filmgyártás – elegendõ pénz és a jogi kereteket biztosító filmtörvény híján – válságos hónapjait éli.
A kulturális tárca tavaly elhatározta,
hogy rendbe hozza az évek óta padlón fekvõ
magyar filmipart, csakhogy a szakma képviselõinek többsége
nem kért abból a tervezetbõl, amelyet a forrásbõvüléssel
együtt, mintegy árukapcsolásként próbáltak
vele elfogadtatni. A tiltakozó filmesek továbbra is a tavaly
-- széleskörû egyeztetés nyomán -- elkészült
filmtörvénytervezet alapján állnak, és
csakis abból kiindulva tudják elképzelni a filmszakma
és a támogatási rendszer reformját. Ráadásul
a filmes társadalmon belüli hangulatot meglehetõsen
elmérgesítette, hogy a szakma néhány képviselõje
külön tervezetet tett le az asztalra, amely több helyen
rímelni látszott a minisztérium által szorgalmazott
Filmközpont Rt. koncepciójával. Az érintettek
tagadták a hasonlóságot, és a nyilvánosság
elõtt õk is elutasították a Filmközpontot.
A frontvonalak megmerevedni látszottak, amikor is a tárca
február közepén új egyeztetést ígért.
De kezdjük valahol az elején.
*
Amikor a rendszerváltás után a Filmfõigazgatóságot
felváltotta a demokratikus alapokon mûködõ szakmai
önszabályozó testület, és 1991-ben létrejött
a Magyar Mozgókép Alapítvány, a filmesek joggal
bízhattak abban, hogy a magyar film finanszírozása
megbízható módon megoldódik, annál is
inkább, mert az alapítvány évente 1 milliárd
forinttal gazdálkodhatott, s ez akkoriban – különösen
az ország általános gazdasági állapotához
képest – nem volt szûkmarkú ajánlat. Csakhogy
az évek során kiderült, mondja Szomjas György,
a Magyar Filmmûvészek Szövetsége
fõtitkára,
hogy a kormányok nincsenek bizalommal az alapítványi
rendszer iránt, ezért a támogatás nominális
összegét mind a mai napig változatlanul (1 milliárd
forint!) hagyták. Így annak értéke tíz
év alatt a töredékére csökkent. Szomjas
szerint a filmtörvénynek éppen az lett volna a lényege,
hogy enyhítse a kiszolgáltatottságot a mindenkori
kormányzat adakozókedvének, és automatizmusok,
törvényi garanciák (elsõsorban járulékok
és adókedvezmények) alapján töltse fel
a filmszakma költségvetését. A jogos igény
alapján 1997-re elkészült az elsõ filmtörvénytervezet,
amely azonban épp a járulékok ügyén csúszott
el, a forgalmazói lobbi -- az európai gyakorlattól
eltérõen -- ugyanis nem volt hajlandó belemenni abba,
hogy a mozijegyekbõl származó bevételeinek
egy részét, mintegy adó formájában,
befizesse a filmipar közös kasszájába.
A helyzet három év alatt némileg
megváltozott, tavaly nyáron elkészült a filmtörvény
újabb tervezete, amely már lényegében az egész
filmszakma – így a forgalmazók – támogatását
is élvezte, mivel széles körû egyeztetés
alapján jött létre. A tárca ezzel befejezettnek
tekintette a miniszteri biztos, Tóth Erzsébet (a Magyar Mozgókép
Közalapítvány – MMKA – fõtitkára) megbízatását,
aki joggal vélhette úgy, hogy az ígéreteknek
megfelelõen a törvényjavaslat rövid idõn
belül a parlament elé kerül. Nem így történt.
Eltelt a 2000. esztendõ, és a tervezet még mindig
a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában
(NKÖM) parkolt, ahol – jogi és kodifikálási problémákra
hivatkozva – tovább dolgoztak az anyagon. Csakhogy az átdolgozás
után valami egészen más jött ki onnan, mint ami
korábban bement, és az érdekeltek rá sem ismertek
az általuk korábban már jóváhagyott
szövegre. Nem is csoda. A tárca egy teljesen új törvénytervezetet
készített, amely lényegében nem szólt
másról, mint egy újonnan felállítandó,
részvénytársasági formában mûködõ
hatóságról, a Nemzeti Filmközpontról.
A tárca szándékai akkor kezdtek világossá
válni, amikor tavaly év végén, a költségvetési
törvény végszavazásakor, szinte az utolsó
pillanatban kiderült, hogy az MMK 1 milliárd forintos költségvetésébõl
elvettek 400 milliót. Csak utóbb lett nyilvánvaló,
hogy ez az összeg szolgált volna a felállítandó
Filmközpont alaptõkéjéül. Grunwalsky Ferenc,
a Magyar Filmmûvészek Szövetsége Játékfilmszakosztályának
vezetõségi tagja szerint akkor állt elõ a kínos
szituáció, amikor a tárca államtitkára
egy nyilatkozatában elmondta, hogy a szakma néhány
képviselõjével már évekkel ezelõtt
tárgyalt egy hasonló központ megalapításáról.
Ezen szakmabeliek ugyanis a Filmmûvész Szövetség
közgyûlésén pár nappal korábban
tagadták, hogy ismernék a minisztérium terveit.
A szakmán belül külön utat járók
egyébként jórészt a Magyar Rendezõk
Céhe (MRC) tagjai, amely szervezet tavaly év végén
ki is lépett a Filmmûvészek Szövetségébõl.
A Szövetség leginkább azt nehezményezte, hogy
az MRC nem várta meg, amíg a szakma kialakítja egységes
álláspontját a kormányzati tervekrõl,
hanem saját külön tervét küldte be a minisztériumba.
Ez a tervezet a Szövetség fõtitkára, Szomjas
György szerint lényegében a Filmközpont belsõ
szerkezetét vázolja fel, amelyre a Filmmûvész
Szövetség tagjai egyszer már kategorikusan nemet mondtak.
Ezzel szemben az MRC képviselõi azt hangsúlyozzák,
hogy a tervezetük alapjai ugyan három évvel ezelõttre
nyúlnak vissza, de szó sincs arról, hogy ez bármiféle
Filmközpont koncepciója volna. Szerintük a jelenlegi támogatási
rendszer ezer sebbõl vérzik, és jelentõs átalakításra
szorul. A lényeg: az egyébként is kevés pénz
túl sokfelé aprózódik szét, az alkotók
nincsenek kellõen megfizetve, és minden produkció
„szenved” az elkészülés során. Az MRC elképzelése
szerint a finanszírozásnak a film költségeinek
döntõ részét, legalább 70-80 százalékát
kellene fedeznie, szemben a jelenlegi 10-30 százalékkal.
Az MMKA fõtitkára, Tóth Erzsébet
szerint korábban egy-egy film költségvetésének
akár a felét is megajánlották. Ma már
erre nincs lehetõségük, így aztán azt
a megoldást választották, hogy inkább több
mûnek adnak kevesebb támogatást, számítva
arra, hogy az alkotók más forrásokból is pénzhez
tudnak majd jutni. Mivel sok fiatal, tehetséges alkotó van,
nem tartanák helyesnek, ha négy-öt produkció
között osztanák el a keretösszeget, noha úgy
a filmek költségeinek akár négyötödét
is fedezni tudnák. Ezzel a gyakorlattal az elmúlt nyolc évben
55 elsõfilmes rendezõt tudtak támogatni. „A rendszer
demokratizmusához és a meghozott döntések korrektségéhez
nem férhet kétség – mondja Szomjas György – ,
vagyis a rendszer jó, csak idõközben kifogyott alóla
a pénz. Ezért is szükség van arra, hogy e támogatási
forma mellé újakat hozzunk létre.” A tavalyi filmtörvénytervezet
követte is a több lábon álló támogatási
rendszer elvét, és három fõ pillérre
helyezte a finanszírozást: a jelenlegi közvetlen költségvetési
támogatáson nyugvó alapítványi zsûrizésen
kívül megteremtette volna a filmipari tevékenységek
(így például a mozijegyek eladása) után
fizetendõ járulékok visszaforgatását
az ágazatba, valamint befektetési és adókedvezményekkel
további forrásokat biztosított volna. Ezen kívül
a tervezet a médiatörvény által elõírt
filmtámogatásokkal (ORTT által nyújtott források)
és a különbözõ kockázati tõketársaságok
befektetéseivel is számolt. A legutóbbi kormányzati
koncepció azonban már sem a járulékokat, sem
ez utóbbi formákat nem tartalmazta. Grunwalsky szerint éppen
ezen egyoldalúság miatt elfogadhatatlan a javaslat. Ha ugyanis
a Filmközpont elutasít egy pályázatot, az illetõ
lényegében elfelejtheti a filmtervét, más fórum
ugyanis nem lesz, amelyhez fordulhatna.
Egyébként éppen az adókedvezmények
és a filmiparba visszaáramoltatott járulékok
kérdése lehetett az, amit a pénzügyi tárca
kifogásolt a korábbi tervezetben, így aztán
költségvetés-politikai érvekkel is meg lehetett
vétózni a szakma által támogatott elképzeléseket.
A nemzetközi tapasztalatok egyébként azt mutatják,
hogy a filmeseknek nyújtott adókedvezmények igen rövid
idõ alatt tudnak a gyártásban látványos
eredményeket produkálni. Székely Gabriella, aki az
elõzõ kormányzat alatt a kulturális tárca
munkatársa volt, Írország példáját
említi, ahol rendkívül kedvezõ befektetési
és adózási körülményeket teremtettek
az országba érkezõ koprodukcióknak és
a hazai cégeknek egyaránt. Különbözõ
kvótákkal szabályozták a kedvezményeket
aszerint, hogy a stáb hány százaléka – beleértve
a rendezõt és a forgatókönyvírót
– hazai, hogy hány forgatási vagy utómunkanapot tölt
a stáb az országban. Az eredmény: néhány
év alatt megtöbbszörözõdött az elkészült
filmek száma.
Ami pedig a járulék helyett tervezett „a
mozijegyadót” illeti, a forgalmazók szervezetét képviselõ
Port Ferenc, a Budapest Film vezérigazgatója szerint éppen
azért vállalták ennek terhét, mert a tervezet
arról szólt, hogy a filmiparba visszaáramoltatott
járulékokból nemcsak a filmgyártást,
hanem a forgalmazást és a moziüzemeltetést is
támogatja az állam, méghozzá a Nyugat-Európában
már elfogadottá vált arányok szerint. Vagyis
40 százalék jut a gyártás, 30-30 százalék
pedig a forgalmazás és a moziüzemeltetés támogatására.
„Ott ugyanis már régen rájöttek arra – hangsúlyozza
Port –, hogy hiába támogatják az amerikai filmek európai
dömpingje közepette a nemzeti filmek gyártását,
ha a forgalmazásra már nem jut pénz, azok soha nem
kerülnek közönség elé.” Nálunk ma a
támogatások megoszlása ehhez képest teljesen
eltorzult: a gyártási oldal mellett együttesen mindössze
5 százalék jut a forgalmazásra és a moziüzemeltetésre.
Az arányok kiegyenlítése segíthetne
orvosolni azt a sokszor hallott panaszt is, hogy kevés moziban,
és csak rövid ideig láthatóak a magyar filmek.
Ennek az az egyszerû oka, hogy egy magyar film nemhogy a gyártási
költségeit nem tudja behozni (egy ilyen kis piacon erre csak
akkor van esély, ha a filmet több külföldi országban
is el lehet adni), de rendszerint még a forgalmazási kiadások
sem térülnek meg. Íme a rideg számok: egy úgynevezett
„tömegfilm” tisztességes forgalmazása (elegendõ
kópia, plakát, médiakampány) 40-50 millió
forintba kerül, s ennek megtérüléséhez legalább
300 ezer nézõnek kell jegyet váltania. Ezzel szemben
ma a magyar filmek többnyire egy kópiával és
minimális reklámmal indulnak, átlagos nézõszámuk
ennek megfelelõen 2 és 10 ezer között van. Vagyis
egy magyar film bemutatása elõtt (hacsak nem kiugróan
nagy létszámú közönséget vonzó,
amolyan magyar „blockbusterrõl” van szó) a gyártónak
és a forgalmazónak abban kell megegyeznie, milyen arányban
osztozzanak a veszteségen. Ha a forgalmazási költségeket
a minimumra szorítják is le, Port Ferenc szerint azt 4-5
millió forint alatt semmiképpen nem lehet megúszni
(legalább ennyibe kerül egy úgynevezett „rétegfilm”
forgalmazása). Ez utóbbi megtérüléséhez
ugyan elvileg „csak” 20 ezer nézõ kellene, de ez láthatóan
még mindig elmarad az említett átlag-nézõszámtól.
A Filmforgalmazók Egyesületének elnöke szerint
mindez elegendõ indokot kell hogy jelentsen a forgalmazási
támogatás bõvítésére.
A szakmán belül gyakran csak forgalmazói
lobbiként emlegetett érdekcsoport kapcsán szárnyra
kaptak olyan hírek is, hogy a filmtörvény tavalyi tervezetének
elsüllyesztésében e csoport egyes képviselõi
– mindenekelõtt az amerikai filmipart képviselõ befektetõk
– is közrehathattak. Nekik ugyanis semmiképpen sem állna
érdekükben, hogy az amerikai filmek túlsúlyának
és piaci erejének ellensúlyozására saját
bevételeikbõl finanszírozzák az alacsony nézõszámú
magyar produkciók gyártását és forgalmazását.
Port Ferenc nem tartja kizártnak, hogy a magyar forgalmazói
piacon van olyan szereplõ, aki lobbizott az elõzõ
törvénytervezettel szemben, de a Budapest Film ilyen akcióban
nem vett részt. Az mindenesetre ténykérdés,
hangsúlyozza, hogy a Filmforgalmazók Egyesületének
az elõzõ kormány idején készült
filmtörvény-javaslattal szemben komoly szakmai kifogásai
voltak, de a múlt év nyarán szakmai konszenzussal
elfogadott jogszabály-tervezet kidolgozására az egyesület
adott megbízást. Port hozzátette, bármilyen
nehéz is a tényt elfogadni, addig, amíg a magyar filmek
forgalmazási részesedése a piacon 5 százalék
alatt marad, a meghatározó részesedéssel bíró
forgalmazók számára a magyar filmek finanszírozásáról
szóló vita egyszerûen érdektelen.
A filmtörvény kapcsán szintén
a viták kereszttüzébe került a forgatókönyvek
elfogadásának – az MRC szerint lényeges, Grunwalsky
Ferenc szerint kevésbé húsbavágó – kérdése.
Az MRC tervezetében az áll, hogy a filmterveket a háromtagú
Konzultánsok Tanácsa fogadja el. Grunwalsky szerint ez kísértetiesen
emlékeztet a Filmközpont koncepciójára, az MRC
általunk megkérdezett képviselõje azonban ezt
határozottan cáfolja. Grunwalsky ott látja a tanács
alapvetõ baját, hogy tagjait a miniszter nevezné ki,
vagyis állami alkalmazottak volnának. “Melyik alkalmazott
lenne annyira ostoba, hogy újra elfogadjon egy olyan forgatókönyvet,
amelyiknél már egyszer megütötte a bokáját?
Ráadásul ki tud mutatni ma három olyan személyt,
akit a szakma maradéktalanul elfogadna ilyen pozícióban?”
Szomjas szerint a konzultánsok rendszerét (akik mintegy csúcs-producerként
járnának el) a szakma többsége egyszer már
leszavazta, mert úgy ítélték meg, hogy az a
többi producert tenné feleslegessé, így akadályozná
a független produceri rendszer kifejlõdését Magyarországon.
Ezekkel a bírálatokkal szemben persze felvethetõ,
hogy a jelenlegi kuratóriumi tagokat is a miniszter nevezi ki a
szakma javaslatára, és ez a konzultánsoknál
sem lenne másképp. Az pedig, hogy a kurátorok heten
vannak, önmagában még nem garancia a jó döntésekre.
Az MRC egyáltalán nem úgy tekint a konzultánsokra,
mint csúcs-producerekre, ugyanakkor szükségesnek látják,
hogy a filmek elkészültét nyomon kövessék,
és ha a vállalt feltételektõl eltérnek,
a tanács jogosult legyen fellépni. A jelenlegi rendszer bírálói
egyébként ez utóbbi gyakorlat hiányát
tartják a mostani szabályozás egyik legnagyobb hibájának.
Szerintük a gyártás folyamatának és a
költségvetés betartásának ellenõrzése
egyáltalán nem hatékony, és sok filmrõl
a befejezés elõtt derül ki, hogy az elkészültéhez
hiányzik még 20-30 millió. Tóth Erzsébet
határozottan visszautasítja azt, hogy ne ellenõriznék
szigorúan a támogatás felhasználását.
Mint elmondta, a legutóbbi idõkig nem fordult elõ
olyan, hogy az a produkció, aminek az MMKA támogatást
adott, végül ne készült volna el.
Az MRC nem akar semmiféle központi dramaturgiai
tanácsot, viszont igenis szükség van egy olvasói
testületre, mondja a Céh egyik -- magát megnevezni nem
kívánó -- képviselõje, hogy ki lehessen
szûrni a dilettáns munkákat. Ma minden kurátor
minden beadott munkát elolvas, amely hatalmas mennyiséget
jelent, és képtelenség mindegyikre egyformán
odafigyelni. Ha a konzultánsok úgy gondolják, hogy
egy forgatókönyv támogatásra érdemes,
akkor megkérhetnék az alkotókat, hogy a könyvet
dolgozzák ki, de ezt a munkát semmiképpen nem õk
végeznék. Márpedig a nyilatkozó szerint a Filmmûvészek
Szövetségének javaslatában szereplõ, a
Mafilm keretein belül létrehozandó forgatókönyvíró
mûhely meglehetõsen emlékeztet a rosszemlékû
“központi dramaturgia” intézményére. Szomjas
nevetségesnek tartja, hogy az általuk javasolt mûhelyt
központi dramaturgiához hasonlítják. Az ugyanis
csupán egy fakultatív jellegû szervezet, ahová
az író – ha szükségét érzi – beadhatja
a mûvét véleményezésre, konzultációra.
Kérdés persze, hogy vajon nem azok a forgatókönyvek
lesznek-e majd a döntéshozatalkor elõnyben, amelyek
az említett mûhelynél kerültek átdolgozásra.
A könyvek elfogadásáról szóló vitában
Tóth Erzsébet szerint egyértelmûen a filmes
alkotómûhelyek létrehozása hozhat megoldást.
Vagyis a mûvek kidolgozása kerüljön vissza a producerekhez,
a támogatási rendszer pedig különbözõ
jogi automatizmusok útján ösztönözze ezek
mûködését, azaz jutalmazza azokat a beadott forgatókönyveket,
amelyek ilyen – bármiféle központtól teljesen
független – mûhelyekben formálódtak. Ezeknek a
hiánya okozza azt is, mondja a fõtitkár-asszony, hogy
mára a mûvekrõl szóló viták áttevõdtek
a kuratóriumhoz, holott a pénzosztóknak nem a könyvek
tartalmi elemzésével kellene foglalkozniuk. Ezért
volna helytelen, ha a kuratórium azt a gyakorlatot követné,
hogy a könyvek tartalmi bírálata alapján indokolná
meg a támogatások odaítélésérõl
szóló döntéseit. Többen viszont épp
azért tartják a mai rendszert átláthatatlannak,
mert nem lehet tudni az egyes döntések mögött meghúzódó
indokokat, a kuratóriumnak ugyanis nincs indokolási kötelezettsége.
Eltérõen látják a felek a
Mafilm jövõbeni szerepvállalásának lehetõségeit
is. A Szövetség elképzelése szerint a Mafilm
– amellett, hogy forgatókönyvírói mûhelyként
is mûködne – a háromcsatornás támogatási
rendszer egyik pillére volna. Vagyis a cég a forgatókönyvek
megrendelésében és fejlesztésében, valamint
a filmek gyártásában egyaránt részt
venne. Szerintük a filmgyártás ipari bázisának
megerõsítése a Mafilm révén volna lehetséges,
amely széles infrastruktúrájával maga is piaci
szereplõként venne részt a filmek megvalósításában.
Az MRC képviselõje szerint viszont csak ez utóbbi
fogadható el a Mafilm feladatai között, amelynek versenyképes
árakkal szolgáltatóként kellene mûködnie,
és egy a prágai Barrandovhoz vagy a berlini Babelsberg stúdióhoz
hasonló vállalattá kellene fejlõdnie.
A viták közepette háttérbe
szorult – az MMKA fõtitkára szerint egyik leglényegesebb
– kérdés, hogy miként kellene rendezni a filmstúdiók
helyzetét. Egyik tervezet sem szól ugyanis arról,
mi legyen a filmstúdiókban lévõ filmvagyon
sorsa, noha rendkívül értékes állami vagyonról
van szó, amely mindenképpen védelmet érdemel.
Ugyanakkor fontos feladat azoknak a független mûhelyeknek megerõsítése
is, ahol például a forgatókönyvek kidolgozása
és fejlesztése folyik.
*
Itt tartunk most, jó néhány tervezet,
fórum, újsághír, vita, protestálás
és szópárbaj után. E riport megírásakor
(március végén) újabb egyeztetés kezdõdött
a minisztérium és a szakma képviselõi között.
Pozitív fordulatnak tekinthetõ az is, hogy az MRC-n belül
többségbe került azok véleménye, akik a
Filmmûvészek Szövetségével való
együttes fellépést szorgalmazták, így
esély van arra, hogy elindul valamiféle közeledés
a két érdekképviseleti szervezet között.
Egyelõre még nem tudni, mi lesz a tárca által
szorgalmazott Filmközpont tervének a sorsa: végleg elvetik,
vagy átalakult formában próbálják elfogadtatni
a filmszakmával. (Errõl a minisztérium illetékesei
lapzártáig nem nyilatkoztak.) Ha létrejön a várt
megegyezés, hamarosan talán újra lesz olyan törvénytervezet
az asztalon, amely mögött a szakma és a kormányzat
egyaránt felsorakozik. Fordulat hiányában folytatódhat
az év eleji szembenállás a felek között,
legrosszabb esetben pedig létrejöhet egy, a szakma ellenében
végrehajtott szabályozás. Közben azért
talán filmek is készülnek majd. Ugyanúgy ahogyan
eddig is: szûkösen, kevés pénzbõl, kompromisszumok
árán, hihetetlen körülmények között
– magyarosan.
2001. március 30.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu