Keleti kikelet, fény a végeken? Új nevek, régi trendek.
Egy város, amelynek van fesztiválja, de
nincs mozija – ez csak elsõ hallásra tûnik lehetetlennek,
második nekifutásra nagyon is ismerõs. Hazai példának
ott van Gyõr és a Mediawave, ám még ezzel sem
ért véget a lista. A lengyel határtól nem messze
fekvõ egykori keletnémet iparváros, Cottbus immár
második éve úgy ad helyt a kelet-európai filmek
fesztiváljának, hogy a városban év közben
csak egy csöppnyi mûvészmozi mûködik, minden
más vetítõhelyet tönkretett ugyanis a városszéli
grandiózus multiplex. Cottbus és a mozik paradoxonja a kortárs
kelet-európai film metaforája: a fesztivál tíz
napjára újra kinyitnak egy-két bezárt régi
nagy mozit, leporolják az üléseket, kicserélik
a fényeket és feltöltik a büfé készleteit,
hogy aztán egy teljes évre újfent parkolópályára
kerüljön minden. Egy hét fény, csillogás
és médiaérdeklõdés – pillanatnyilag
ennyi a kelet-európai film árfolyama, és ez még
csak nem is a legrosszabb ráta.
Ám ha mindebbõl azt a következtetést
vonnánk le, hogy a kelet-európai filmet csak temetni érdemes,
nagyot tévednénk. Az idei fesztivál legkellemesebb
meglepetése az volt, hogy bár a nyilvános fórumokat
a pénzszûkérõl és a filmgyártás
ellehetetlenülésérõl szóló beszéd
uralta, a vetítõtermekben egyre másra fiatal alkotók
izgalmas, szellemes, formákat bontogató új filmjei
peregtek. Még akkor is, ha ez gyakran újra megtalált
régi formákat, elsõsorban helyi színekkel megbolondított
mûfaji sablonokat jelentett. Az orosz Balabanov akciófilmje,
a Testvér modernizáció- és Amerika-ellenes,
xenofób felhangokkal dicsõítette a népmesék
legyûrhetetlen falusi legényét, a lengyel Olaf Lubaszenko
vígjátéka, A fiúk nem sírnak pedig az
Amerikát majmoló újgazdag vállalkozókból
és maffiózókból ûzött gúnyt.
A fiatal lengyel és orosz rendezõk feltûnõ lelkesedéssel
vágnak bele krimik és akciófilmek készítésébe
– nyilván nem függetlenül attól, hogy elsõsorban
hazai fogyasztásra gyártott populáris filmjeik a sok
tízmilliós lengyel vagy a sokszázmilliós orosz
piacon még akár bevételt is termelhetnek. A krimik
és bûnügyek köntösében ráadásul
a kelet-európai film hagyományos politikai szerepvállalása
is átörökítheti magát a szép új
világba: a rendszerkritika és a parabola helyét így
veszi át a politikai és társadalmi változások
kriminális fejleményeibõl építkezõ
bûnfilm – az erõszakért nem kell a szomszédba
mennünk, az akciófilmes dramaturgia pedig némi odafigyeléssel
elsajátítható.
Izgalmasabb és inspiratívabb volt azonban
az a pár film, amely nem a kortárs hollywoodi trendeket,
hanem a hatvanas évek újhullámának hagyományát
használta kiindulópontnak. A cseh Alice Nellis csendes szatírája,
az ironikus kisrealista poétika teljes eszköztárát
bevetette egy kisvárosi választás totális unalmának
és eseménytelenségének elmeséléséhez
(Ecc, pecc, kimehetsz…). A fiatal cseh film legnagyobb tehetségeként
számon tartott Jan Hrebejk nem nosztalgiázott, jóval
komorabb témát választott magának. A fõszereplõ
házaspár a második világháború
idején egy gazdag zsidó polgárcsaládból
származó, koncentrációs táborból
menekült fiút bújtat. A férj csak úgy
tudja elterelni magukról a Gestapo figyelmét, hogy együttmûködik
a nácikkal, illetve a nácibarát csehekkel. Hrebejk
azonban nem hõsöket és gonoszokat fabrikál szereplõibõl,
filmjében esendõ és hétköznapi figurák
küszködnek. Az Össze kell tartanunk groteszk tragikomédiája
az ellenállás és a kollaboráció kliséit
szétzilálva és karikírozva egyszerre kerüli
el a pátosz és az erkölcsi relativizálás
csapdáit, mégsem lesz súlytalan benne a dráma.
A grúz Nana Dzsordzadze nagyszabású európai
koprodukcióban készült filmje Joszelianiék tündéri
realizmusát keveri kusturicás, szilaj, balkáni életörömmel.
A 27 csók kéne még egy szecessziós szépségû
grúz faluban játszódik, ahol megállt az idõ:
a falnak döntve ugyan, de még elöl vannak a Sztálin-poszterek,
az utcákon viharvert teherautók és kocsik zötyögnek,
a legnagyobb ünnepet azonban az Emmanuelle egyik zugkópiájának
vetítése jelenti. Elvarázsolt, álmodozó,
bolondos figurák népesítik be a tájat: a féltékeny
katonatiszt, aki olykor riválisait célba véve teszteli
ballisztikai tudását, az öreg kapitány, akinek
rozsdamarta hajója alól ellopták a tengert, és
egy tizenéves, vörös hajú, fürtös lány,
egy bajkeverõ angyalka, aki magába bolondítja a falu
apraja-nagyját, kivéve azt férfit, akibe pedig õ
szerelmes, menthetetlenül. Dzsordzadze pengeélen táncol
a szentimentalizmus és a barokkos modorosság között,
de azért mindvégig megtartja egyensúlyát. Remek
színészei, a grúz táj megunhatatlan pompája,
Zoran Bregovic életteli zenéje, no meg a jó érzékkel
adagolt gegek lendülete átlendítik a történetet
a holtpontokon.
A cottbusi fesztivál nem cáfolta, hogy
a kortárs kelet-európai film csúf útvesztõbe
került. Az a tapasztalat mégis vigasztaló lehet, hogy
a zsákutcából is van kiút: visszafelé.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu