Elemzõ esszé és életút-interjú egy kötetben Koltai Lajosról.
A filmoperatõrök munkájáról
mindig csak kevés, s akkor is csupán rutinszerû mondatok
szólnak a kritikákban; az elemzõ tanulmány
vagy könyv pedig ritka, mint a fehér holló. Ezért
is örömteli esemény ennek a gondos alapossággal
szerkesztett kötetnek a megjelenése. Két szerzõje
közül Csala Károly már korábban is közölt
figyelemre méltó tanulmányokat a magyar operatõri
iskola jelesebb tagjairól. Fazekas Eszter hosszú életút-interjúja
Koltai Lajossal kiváló kiegészítõje,
illetve elõkészítõje a filmtörténeti
mélyfúrásokat elvégzõ Csala esszéjének.
A két szöveg plasztikusan állítja elénk
a nemzetközileg is sikeres (Oscar-díjra jelölt) filmoperatõr
eddig megtett mûvészi útját.
A sikeres pálya egyetlen perce sem telhetett langyos
nyugalomban. Maga Koltai mindent elkövetett annak érdekében,
hogy a stábon belül ne legyen könnyû dolga. Önmaga
számára helyezte magasra a lécet: újító
kedvével sohasem csak alkalmazkodott a forgatókönyv
utasításaihoz vagy a rendezõ kívánságaihoz,
mindig eredeti megoldásokon törte a fejét, s talált
ki valami fotografikus merészséget. Volt eset, hogy egy késõbb
korszak-meghatározóvá és kultikussá
váló film elsõ musztereinek megtekintése után
írásba adta a stúdióvezetõ, hogy az
operatõr munkája úgymond mûszakilag pocsék.
Amit ugyanis a kézikamerával rögzített dokumentarista
játékfilmek és ugyancsak rögtönzésre
épülõ, de már pszeudo-dokumentarista alkotások
rendezõinek a szolgálata közben Koltai kitalált,
majd a tisztán fikciós mûvekben mûvészi
újításként sikerrel alkalmazott, a „mézbarna
félhomállyal” a szereplõk köré melegítõ
aurát vonó vagy ridegen kékesszürke fényekkel
ellenpontozó képsorok, rossz technikájú vetítõkben
és a tévé képernyõjén szinte
láthatatlan maszattá váltak. Kamera által –
homályosan?! Ekként vetõdött föl Koltai
önállósodásának nem is technikai, sokkal
inkább esztétikai dilemmája. A filmtörténet
nagy operatõrei Karl Freundtól Gregg Tolandon át Raoul
Coutard-ig és Jaroslav Kuceráig bezárólag valamennyien
tudták azt az alapigazságot, hogy a színek hazudnak,
az emberi szem nem úgy lát, mint a technikai fejlõdés
során elõállított hiperérzékeny
nyersanyag. Csala Károly elemzésének egyik fõ
érdeme, hogy ezt a technikai-esztétikai paradigmaváltást
szépen kimutatja Koltai Lajos pályamódosulásában.
A Déryné, hol van? fényképezése (ahol
elõször alkalmazta egyedi világítási megoldásait)
után az Angi Vera hozta meg számára a nemzetközi
ismertséget, e filmje nyomán indult el azon a pályán,
amely a világ négy-öt legmagasabban jegyzett képíró
mestere közé emelte.
A karriert nem adták ingyen, tudhatjuk meg a Fazekas
Eszter készítette mélyinterjúhoz hasonlatos
beszélgetésbõl. Koltai kemény leckéket
kapott abból, hogy Amerika, azaz Hollywood nem Magyarország,
de még csak nem is Nyugat-Európa. Vitáin és
ütközésein lemérhette, hogy az államszocialista
álproducerek nyelték-e jobban a mûvészi igazság
keserû piruláját vagy a hepiendre éhes közönség
pénztárcájára figyelõ álom-menedzserek
az óceán túloldalán. Ebben a kérdésben
alighanem egyetemi tanári tudást szerzett.
Bizony, meg kellett tanulnia, hogy egy színész
a filmszalagon csak jól nézhet ki, s nem lehet Meg Ryanról
olyan felvételeket készíteni, mint Bánsági
Ildikóról vagy Kakassy Ágnesrõl. Két
part között veszedelmesen ingó-bingó jármûben
kell egyensúlyoznia, hogy legalább valamiféle „európai
verziót” jeleníthessen meg a vásznon, hogy odaáti
munkájára se mondhassák, bárki fényképezhette
volna. Jellemzõen friss példája az amerikai elvárásoknak,
hogy Koltainak nem azt a filmjét (Az óceánjáró
zongorista legendája) jelölték Oscarra, ahol rettentõen
nehéz körülmények között, technikai bravúrokat
kieszelve valósította meg Tornatore elképzeléseit,
hanem a rendezõ következõ, az elõzõhöz
képest bágyadtabb, rutinra épülõ dolgozatát,
a Malénát.
Példaszerû pillanat az Óceánjáró-film
forgatásának tengeri kalandja. Az Ogyesszából
nyílt vizekre vontatott hajón, a viharos idõben minden
feltétel Koltai munkájának ellehetetlenítését
okozhatta volna. Õt azonban nem olyan fából faragták:
ahol a rutin már nem segíthet, még gyõzhet
a mindig újító kedvû becsvágy.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu