Megkettõzõdött a világ: a láthatóság birodalma nem remélt kihívásra lelt a hálózatok láthatatlan tereiben. |
Amióta az Internet nem pusztán egy kiválasztott
elit globális kommunikációs eszköze, hanem –
többek szerint – pusztító hatású kulturális
metafora lett, azóta egyre-másra számolni kell azokkal
az értelmezésekkel, melyek arra tesznek kísérletet,
hogy felmérjék a digitális kultúra, másképp
a "kibernetikai megastruktúrák" és hasonló
hangzatos retorikai fordulatok hatását a politikai hatalom
szerkezetére, a mindennapi életre, a kultúrára
és a mûvészetre. Mintha megkettõzõdött
volna a világ, s a láthatóság birodalma, tehát
a hagyományos földrajz, a tradicionális politika uralta
és formálta társadalmi valóság mellett
egyre több szó esik a láthatatlan, globális hatalomról,
amely naponta egyre nagyobb szeletet hasít ki az elõzõbõl.
Az Internet, tehát a cyberspace, az információs társadalom
galaxisa, a hálózatok hálózata szó szerinti
vagy metaforikus uralma egyre jobban háttérbe szorítja
a földrajzi térben érvényes hatalomtechnikai
módszereket, s egyre több, a hagyományos kulturális
és politikai normákban, geográfiai formákban
ismeretlen kommunikációs, illetve politikai eljárást
tesz ismertté, majd elismertté. A látványpolitika
– amely a XX. század egyik legfontosabb leckéje volt mindazoknak,
akik a hatalom pragmatikusai voltak – nem remélt kihívásra
lelhet a hálózatok teremtette láthatatlan terek rendszerében.
A stadionok, a nagygyûlések, a felvonulások színhelyei,
mindazok a geometriailag tagolt terek, amelyekben a vezetõk és
alávetettek közti viszonyok láthatóvá
váltak, nemigen értelmezhetõek azokban a viszonyokban,
amelyeket a digitális technológia kultúrája
teremt meg. Megeshet, hogy a spektákulum társadalma át
kell, hogy adja helyét a globális hálózatok
alkalmi szövetségeket kötõ helyi társadalmainak.
A kettõs hatalom mibenlétét azok
a kommunikáció-használati, politikai példák
mutatják meg legtisztábban, amelyek kihasználják
e kettõsségben rejlõ ellentmondásokat.
Rendtartás-rend
Ismeretes, hogy a késõkapitalizmus világuralmának
virágkorában a hagyományos hatalomgyakorlási
technika egyik fontos rituális szertartása a reprezentatív
nyilvánosságként használt „globális
médiafigyelem”, amely nem jelent mást, mint olyan java részt
a politikai szórakoztatóipar körébe sorolható
vissza-visszatérõ események, azaz világtalálkozók
lebonyolítását, melyek különösképp
alkalmasak arra, hogy a legkülönfélébb, legeltérõbb
nyelveken beszélõ társadalmi rétegek úgy
érezzék, hogy az uralom és az elnyomás korlátozhatatlan,
a késõkapitalizmus logikája megbonthatatlanul hibátlan.
A hatalom képességének kinyilvánítása
akkor sikeres, ha a közönség az uralkodó elitet
félistenként látja, olyan férfiak – szinte
soha nem nõk – héroszi gyülekezeteként, akik
képesek „megoldani” a „globális problémákat”.
A társadalmi valóság értelmezése legitimációs
kérdés. A politikai hatalom akkor formálhat jogot
arra, hogy kulturális normaként is érvényesítse
önmagát, ha képes a különféle – a valóságban
javarészt kezelhetetlen – politikai, etnikai, vallási, osztálybeli,
szegénységgel összefüggõ problémák
zavaros hatalmának rémképét eloszlatni. A lényeg
a perspektivikusan szervezett, tudatosan áthatott terek illúziókeltésének
technikájában, a panoráma látványában
áll. A civilizált világ, tehát a médiafogyasztó
közönség számára a nyomasztó és
elviselhetetlen entrópia rémképét elûzve,
a valóságot tudományosan arányított,
kellõen szervezett, tehát a racionálisan kezelhetõ
problémák rendszerezett tereiként kell bemutatni.
A társadalmi valóság – ha a hatalom jót akar
– a közönség szemében soha nem tûnhet olybá,
mint a korai múzeum, a Kuriozitatenkabinet, amelyben a legkevésbé
sem voltak tiszták az osztályozás szempontjai. A kunyhó
felõl nézvést a palota pusztán architektúrája
segítségével is beláthatóvá teszi
a hatalmi viszonyokat. A politikai uralom akkor tûnhet teljesnek
és sorsszerûnek, ha a közmegegyezés látszata
a klasszifikáció, az elrendezés igényességébõl,
úgymond "globális teljességébõl" fakad.
A késõkapitalizmus – a spektákulum társadalmának
– panorámája akkor nem fenyegetõ, ha a hatalom birtokosai
azt a benyomást tudják magukról kelteni, hogy urai
a legkülönfélébb problémáknak. Az
uralom kétségbevonhatatlanságának imázsát
különféle rítusokkal újra és újra
meg kell újítani a közönség szemében.
Minthogy az ezredfordulón a globalizáció, illetve
a lokalizáció az a divatos és igaz probléma,
amelyet egyrészt nem illõ, másrészt valóban
nem tanácsos megkerülni, ezért hát az istenek
gyülekezete,
azaz e világ különféle gazdasági és
politikai nagyhatalmainak képviselõi évrõl-évre
„csúcstalálkozókat” rendeznek, hol a felmelegedéssel,
hol a gazdaság fejlõdésével, máskor
az üvegházhatással, a Déli sark fölötti
ózonlyukkal, a megállíthatatlan fertõzõ
betegségekkel, az elszegényedéssel, az elhízással,
a terrorizmussal kapcsolatosan. A rituálisan ismétlõdõ
nagy találkozók segítenek azt a benyomást kelteni,
hogy a veszélyekkel szembenézõ elit – a hatalom védte
bensõségben élõk – érdemes a kivételezettségre.
Minden ilyen konferenciának azt a látszatot kell keltenie
– akárcsak a XIX. századi világkiállításoknak
–, hogy a társadalmi valóság nem átláthatatlan,
kezelhetetlen és összefüggéstelen problémák
rendezetlen halmaza, hanem jól szervezett masinéria, amelynek
alakításán épp a megfelelõ emberek dolgoznak
a megfelelõ módon. Ezek az évi világtalálkozók,
melyek tehát a tekintély, a felelõsség, a kompetencia,
az uralom és a hegemónia kinyilvánításának
rítusai, azért kerülnek az egyébként az
elsõ világ erõi által uralt globális
média figyelmébe, hogy kinek-kinek a számára
nyilvánvalóvá tegyék: az alávettetés
szinte kellemes állapot, az ellenállásnak nincs értelme,
a hajó halad, a kapitány a helyén van. Igaz, azért
talán a tudatalattiban még sincs minden rendben: a rossz
közérzet, amint azt az archetípusok teremtésére
és aktualizálására alkalmas populáris
kultúra mutatja, nem múlik. Hiszen az a szinte legyõzhetetlen
népszerûség, amelyet a Titanic élvezett az elmúlt
években, talán mégsem pusztán az osztálykorlátokat
is legyõzõ hõsi szerelem rövidéletû
diadalának volt köszönhetõ, hanem sokkal inkább
annak, hogy e mûalkotásban elemi erõvel tör elõ
a rettegõ civilizáció önképének
szinte brutális allegóriája: a jólétben
tobzódó, rossz lelkiismeretû, s a halálos veszélyek
közelében élõ közösség végzetének
képe. Míg az Alien – néhány éve – a
távoli jövõbe helyezte a fajként (!) értett
emberiség végzetének képét, addig a
Titanic az ars moriendi mûfaját helyezte vissza jogaiba. A
haláltánc tanítása mindig a halandóságról
elfelejtkezés gõgjébe esett nemzedékek számára
szól. Méné Tekel: az Írás a falon –
igazán olvasandó.
Aktuális rossz közérzet a kultúrában
Ám ha a Titanic szorongása túlmutat
önmagán, tehát a politikai elit, azaz a kompetensek
inkompetenciájának, a felelõsök idiotizmusának,
a szakértõk ostobaságának, vagyis a hatalomtechnika
gyatraságának rémképe nem pusztán leszûrt
tömegkulturális metaforákban tûnik a közönség
elé, hanem napi valóságként, akkor az uralom
fenntartása igencsak megnehezedik, hiszen szuronyokon nem lehet
kormányozni, a reprezentatív nyilvánosság kábító
kéjgázára a politikának igencsak szüksége
van. Ezek a különféle évi találkozók
egyébként a leggyatrább látványosságok,
amelyekhez képest a legolcsóbb tömegfilm is igényes
és kifejezetten bonyolult struktúrát mutat. Ezeken
az általában két-három napos rendezvényeken
a világ közönsége elõször – a televíziókon
keresztül – megismerkedik az épp leküzdésre váró,
úgymond globális problémával. Felmelegedés
vagy épp infláció, ki tudja, mi az aktuális
rossz közérzet által kiváltott, s egyben annak
feloldására is szánt szlogen. Az elsõ felvonásban
az általában különösen vonzó színhelyek
bemutatásával ismerkedhetnek meg a „boldog emberiség”
különféle kultúráihoz tartozó tévénézõi,
mindazok, akik a CNN és társai által teremtik meg
politikai identitásukat. Láthatjuk a testõrséget,
a mindig láthatatlan gonosz terroristák elleni aggodalmas
felkészülést, a lezárt repülõtereket,
a tenger mélyét vizslató búvárokat,
az eget átszelõ vadászrepülõket – az eposzi
seregszemle szinte minden kelléke jelen van ahhoz, hogy a második
felvonásban megérkezõ politikusok immáron mitikus
hõsként tûnjenek fel a közönség színe
elõtt. Érdemes is a világ különféle
helyi hatalmainak politikusaiból összeálló gyülekezetet
az istenek bölcs tanácsaként bemutatni, hiszen ezzel
egyrészt jól járnak a helyi politikusok, akik a még
nagyobb istenekkel való parolázás állapotában
növelhetik saját vizuális befolyásukat, s kelthetik
azt a képzetet saját otthoni választóikban,
hogy van még valaki, akit érdekel, hogy mit gondoltak, miközben
egyébként mindezen masinériák hiányában
vélhetõen a kutya se törõdne azzal, kik is õk
tulajdonképpen. A hatalom fürdik a hatalom fényében,
amint ezt Lou Reed és John Cale – Andy Warhol, tehát a hírnév
prófétájának emlékének szentelt
– Songs for Drella címû rövid musicaljük egyik dalában
megjegyzik: „Faces and names I wish they were the same”. „Bárcsak
azonosak volnának arcok és nevek.”
A hírnév megújításának
évi garanciái, a nagy szertartások akkor veszik igazán
a kezdetüket, midõn a zsúfolásig megtelt termekben
a hatalmas kivetítõk elõtt szónokló
politikusok elõbb feltárják az aktuális válság
természetét, majd – bármilyen meglepõ – másfél-két
nap alatt meg is oldják azt. A hatalmas orgia zárópillanata
a közös fényképezkedés, amelyben a világ
urai, a csodálatos válogatott mintegy az általuk uralt
területek közönsége felé fordul, s mint a
jó színészek az elõadás után,
meghajolnak, mondván, ki-ki megnyugodhat, a hegemónia megtörhetetlen.
Ez a mediális masinéria az elmúlt évtizedekben
egyre teljesebb lett. Más kérdés, hogy a nagy történelmi
férfiak valóban korszakos jelentõségû
találkozója (Jalta, Potsdam) egyre inkább csepûrágók
félévente megismételt televíziós haknijává
züllött, ám ettõl még úgy tûnt,
hogy a mûsor folyamatosan adható, a hatalom képzetét
keltõ politikai szappanopera nem talált kihívásra.
Figyelemelterelõ antiglobalizáció
Az Internetet használó radikális,
különösképp az antiglobalizációs csoportok
azonban az elmúlt két-három évben egyre rafináltabb,
s egyre tudatosabban használt eljárásokat alakítottak
ki. Olyan szofisztikált trükköket, melyek igencsak alkalmasak
arra, hogy megbontsák a fenti struktúrát, s a hegemónia
korlátozhatatlansága helyett adandó alkalommal a hagyományos
politikai hatalom tehetetlenségének valóságát
keltik fel nézõben, állampolgárban, adófizetõben
egyaránt – immár nem pusztán a kritikai értelmiségben
tehát, hanem mindazokban, akik eddig a show lelkesültnek talán
nem nevezhetõ, de komoly fogyasztói voltak. Ennek az eljárásnak
a lényege a két földrajzi, a látható és
láthatatlan hatalmi dimenzió, tehát a hagyományos
globális elektronikus média-tér, és a cyberspace
együttes használata. Davosban, Seattle-ben, Prágában:
mindazokon a színhelyeken, amelyeken a globális politikai
elit tartja évi rituális fiesztáját, rendszeresen
megjelenik az év közben egyébként a nagy média
figyelmét kiváltani képtelen antiglobalizációs
radikális ellenzék, és a szó szoros értelmében
ellopja a figyelmet, pusztán azzal a ténnyel, hogy hol ellenfórumokat
szervez épp ugyanott, hol az adott napon szétveri a várost,
megütközik a rendõrséggel. Mindaz tehát,
ami két-három éve még zavartalan televíziós
önmutogatás volt, az hirtelen vad politikai események
láncolatává vált. A helyzet úgy áll,
hogy mindazok a csoportok, melyek az év egy-egy napján hirtelen
felbukkannak a média által teremtett közfigyelem terében,
egyébként szinte láthatatlanul tevékenykednek,
nevezetesen az Internet által teremtett cyberspace lelkes netizenjeiként
szervezik globális módon antiglobalizációs
mozgalmaikat. Amióta az antiglobalizáció a „digitális
underground” egyik legfontosabb jelszava lett, azóta lehetünk
tanúi annak, hogy a küzdelem elsõsorban az ezredvégi
globális technológiákkal folyik. Az alternatív
mozgalmak talán még soha nem voltak olyan különös
és önmagukat könnyen komoly hatalmi helyzetbe hozható
technika birtokában, mint most. A hagyományos médiapolitikai
ellentétpárban a kis példányszám–nagy
szabadságfok, nagy példányszám–kellõ
óvatosság és elhülyülés média
egyensúly rendszerében az igazmondás, a radikalizmus,
a különféle fanzinek, szamizdatok, illegális kalózrádiók
kiváltsága és lehetõsége volt. Minél
olcsóbb volt egy technika, annál evidensebben adódott
a szabadság és a szabadosság egyaránt. A graffitti,
a stencil, a xerox, a spray, ezek az off-line technikák már
évek-évtizedek óta a különféle városi
gerillák rendelkezésére álltak, egy-egy házfalon,
egy-egy intézmény folyosóján elhelyezett figyelmeztetés,
lázító mondat roppant olcsón kitehetõ,
igaz, éppolyan könnyen eltüntethetõ, tehát
amilyen szerény volt a befektetés, oly csekélynek
bizonyult a haszon is. Az Internettel azonban egyszer és mindenkorra
megváltozott az alternatív média helyzete, s ez a
változássorozat gyakran magának a radikális
médiának a képviselõit hozza a legnagyobb zavarba.
Az anarchistáknak, a különféle összeesküvéselmélet-vizsgálóknak,
a fogyasztás elviselhetetlensége ellen tiltakozóknak,
a direkt akció-hívõknek, a világforradalom
követõinek, a harmadik világ elnyomásáért
szót emelõknek, az erõszak legkülönbözõbb
formái ellen tiltakozóknak, a klasszikus anarchistáknak,
a punkoknak szinte beláthatatlan lehetõségeket teremtett
az a globális kommunikációs háló, amelyben
elhelyezett üzeneteik adandó alkalommal – ha csak egy évben
egyszer is, mint a különféle fent említett világtalálkozók
idõpontjaiban – a közönségfigyelem centrumába
kerülhetnek, s akár még a klasszikus televíziózás
híreit is kiszoríthatják. Azok a radikális
csoportok, amelyek egyébként szerényen meghúzódtak
a mûvészettörténet és társadalomtörténet
által kiváltott kései reflexió nyújtotta
egyetemi és tudományos nyilvánosság félhomályában,
az elmúlt pár évben komoly metamorfózison mentek
és mennek át. Nem csekély mértékben
õk e kommunikációs forradalom legelsõ gyõztesei.
Mindazok, akik néhány hónapja például
Porto Allegre-ben gyûltek össze, ráébredtek, hogy
már arra sincs szükségük, hogy épp ott és
akkor jelenjenek meg antiglobalizációs jelszavaikkal, amikor
a tradicionális hatalom képviselõi összegyûlnek.
Az utóbbi találkozó elõkészítésének
és megszervezésének Interneten megtalálható
dokumentumai azt mutatják, hogy a legkülönfélébb
radikális anarchista csoportok alkalmi koalíciói elsõosztályúan
kiképzett médiapolitikusokat neveltek fel, akik a legrafináltabb
marketing-gurukat megszégyenítõ tudatossággal
használták ki az on- és off-line média együttes
figyelmét.
Világnetizenjei, egyesüljetek!
A taktika lényege tehát a következõ.
Szervezkedj az Interneten, oszd meg információidat mindazzal,
aki a site-ra látogat, alakíts vitafórumokat, csoportokat,
küldj leveleket tíz- és százezerszám lehetõleg
mindenkinek, koalíciót koalícióra halmozz,
élj a hyperlink, tehát az utalások összes eszközével,
egyfolytában reflektálj a látható világban
végbemenõ eseményekre. Mindez, amilyen kevésnek
tûnik, valójában olyan hatásos és olyan
sok. A radikális mozgalmak Internetes médiapolitikájának
a lényege a példányszámok fölött
aratott gyõzelem, illetve a fõmûsoridõ fogalmának
szétzúzásán alapszik. Kassák Munkája,
vagy a Beszélõ hol anyagi, hol politikai okoknál fogva
soha nem jelenhetett meg párszáznál nagyobb példányban.
A Tilos Rádió nem pusztán azért maradhatott
csupán pár tízezer ember belügye, mert az adó
nem rendelkezett elég széles hatáskörrel, hanem
azért, mert az éterben zajló verseny mindig is a szórakoztatóiparnak
kedvezett. Bódy Gábort nem azért kell éjjel
egykor vetíteni, mert ne érdemelné meg, hogy este
nyolckor láthassa a közönség, hanem azért,
mert ekkor van ébren annyi ember, akit a Kutya éji dala érdekel.
Magyarán, a tradicionális médiumok hol politikai,
hol gazdasági okoknál fogva szorították ki
az alternatív médiát a centrálperspektíva
enyészpontjából, s úgy tûnt, ezen a struktúrán
nem lehet változtatni.
Csakhogy az Interneten a levelezés nem kerül
semmibe, egy e-mailt elküldeni annyi, mint százat, az alternatív
mozgalmak nagyrészt az egyetemi világ környékén
használatos szerverekkel mûködnek, költségeik
egyszóval minimálisak, a méretgazdaságosság
problémája õket nem érinti. Soha olyan minimális
tõkével, mint egy-egy alternatív csoport ilyen maximális
hatást az avantgárd történetében nem ért
el. S az igazi trükk abban áll, amikor a láthatatlan
világ netizenjei, kihasználván a tradicionális
média és politika nagy eseményeit, lerohanják
a televíziók és rádiók uralta elektronikus
erõteret, s ha csak pár órára is, de megbontják
a megbonthatatlannak tûnõ médiaegyensúlyt.
A poszt-Gutenberg galaxis, amelyben a kulturális
kánon felborult, s új arányokat mutat, úgy
tûnik tehát, igen alkalmas arra, hogy a társadalmi
aktivitás eddig nem ismert formáit bontakoztassa ki. Az antiglobalizmus
hívei, a globális technológia lelkes használói
éppúgy, mint az egyébként kapitalizmustól
undorodó anarchisták, fogyasztásellenesek, radikális
zöldek és a többiek. Az Internet, tehát a cyberspace
végre nemcsak a gazdagoké. Nem állítom, s vélhetõen
senki nem is gondolhatja komolyan, hogy a nagy médiahatalmak jelenlegi
szerkezete teljes mértékben kikezdhetõ. De az a tény,
hogy a hatalmi szaturnália, a macsó reprezentatív
nyilvánosság fiesztája évrõl-évre
az alternatív kultúra akaratlan hirdetésévé
is vált, azért az mindenképp elgondolkoztathatja mindazokat,
akik az elmúlt években szinte bizonyosak voltak abban, hogy
a technológiai fölény a radikális ellenzékieket
egyszer s mindenkorra láthatatlanná tette. 1989 után
úgy tûnt, hogy a késõkapitalizmus kulturális
logikája a kritikai attitûdöt interpretálhatatlanná
tette: minthogy a szórakoztatóipar átvette az uralmat
a magaskultúra és az avantgárd fölött egyaránt.
Most úgy tûnik, hogy a habermasi kommunikatív értelem
ezen a különös módon mégiscsak értelmet
kap, a láthatatlan és elnyomott többség fogalma
részben ugyancsak a múzeumba kerülhet, s a média
mélyén hallgatag tömegek legalább részben,
de végre tényleg szóhoz juthatnak. Ironikus módon
egy globális telekommunikációs vállalat által
teremtett jelszó – Hallasd a hangodat! – lám mégis
az antikapitalista radikalizmus mozgalmainak valóságává
lett.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu