Rekviem egy álomért
A kép ópiuma
Varró Attila
Gyógyíthatatlan addikció és
hip-hop montázs az Darren Aronofsky-féle fekete tévédobozban.
Amikor Darren Aronofsky mindössze hatvanezer dollárból
készült elsôfilmje, az enigmatikus, zavarbaejtô
Pi megnyerte az 1998-as Sundance fesztivál rendezôi díját,
majd nem sokkal késôbb felkerült a Washington Post és
a Chicago Sun-Times évi toplistájára, a lelkes kritikusok
új Cronenbergként ünnepelték a 28 esztendôs
brooklyni független filmest. A saját forgatókönyvbôl
született egzisztencialista rémfilm elsô ránézésre
nem sokban emlékeztet a Rabid vagy a Porontyok méltóságteljes,
hosszú beállításokban kibomló biohorrorjaira,
és egyetlen rövidke, ám annál gyomorforgatóbb
jelenet kivételével még a mufaji alapkövetelményeknek
sem felel meg: a Ludolf-féle szám végtelen tizedes
törtjében univerzális kódokat felismerô
megszállott matematikus tragédiája azonban a kézikamerával
felvett, karcos fekete-fehér képsorok ellenére is
a klasszikus cronenbergi alaptörténetet idézi. Gyógyíthatatlan
addikció és mindent átható paranoia – a kanadai
horrorfilmes kulcsszavai Aronofsky fekete dobozát is nyitják.
A nem túl látványos párhuzam
hívein kívül bizonyára mindenki meglepôdött,
amikor a fiatal rendezô második munkájához egy
kevésbé népszeru drogkult-író egyik
megfilmesíthetetlennek tartott muvét választotta:
Hubert Selby Jr. 1978-ban kiadott negyedik regénye, a Rekviem egy
álomért feltehetôleg épp annyi eséllyel
pályázhatott hollywoodi adaptációra, mint Burroughs
Meztelen ebédje a Cronenberg-átirat megszületése
elôtt. Szemben az eddig egyetlen Selby-adaptációnak
számító Utolsó kijárat Brooklyn felé
címu Uli Edel-feldolgozással, a szerzô nemcsak személyesen
részt vett a film elkészítésében, de
poros forgatókönyv-verzióját is elôkereste
az asztalfiók mélyérôl, amelyet Aronofsky jelentôs
változtatások nélkül olvasztott be saját
munkájába. Bár a Christiane F. heroinfilmjével
debütáló Edel nem nevezhetô gyakorlatlan amatôrnek
drogtémában, és az 1989-es Utolsó kijárat
sem vádolható éppen túláradó
emberszeretettel, az ex-kábítószeres, brutál-naturalista
Selby kétségkívül Aronofsky személyében
találta meg a tökéletes, világképéhez
mindenben illô filmrendezôt.
Az Artisan független sikercég (többek
között a Blair Witch Project forgalmazói) jóvoltából
meglehetôsen kedvezô költségvetéssel és
ismert színészekkel leforgatott Rekviem egy álomért
az 1999-es esztendô talán legellentmondásosabban fogadott
amerikai filmje lett. Elszánt hívei elsôsorban formai
szempontok alapján dicsérték, míg bírálói
sekélyesnek, közhelyekbôl építkezônek
tartották a látványos külsôségek
súlya alatt légszomjjal küszködô történetet
– regényadaptáció lévén nehezen dönthetô
el, melyik vélemény számít lehangolóbb
kritikának a Selby-Aronofsky szerzôpáros számára.
Pedig a forgatókönyv csekély változtatások
kivételével híven követi az alapmuvet: egy brooklyn-i
csonka család (anya–fiú–barátnô) hármas
zuhanórepülését az addikció kénköves
poklába. Talán éppen ez a probléma. Míg
a heroinfüggô szerelmespár szívszorító
leépülését nyomon követô szál
többé-kevésbé megmarad az elrettentô célzatú
drogfilmek szokványos didaktikájánál (csábító
heroin-sikktôl az elrettentô testi-lelki leépülés
kegyetlen végkifejletéig), a televíziós show-musorok
rabjává tébolyodó anyafigura meséjét
zavaróan agyonkoptatott motívumok ballasztja húzza
le az oly vehemensen bírált tévémoslék
szintjére. Kétségkívül komoly kihívás
újat mutatni a témában, hiszen az 1984-es Videodrome
óta az addiktív média alapötletét számtalan
formában feldolgozta már a filmgyártás, de
például húsz évvel késôbb elsütni
a Mindhalálig zene híres fináléját finoman
fogalmazva ötletszegénységre vall. Selby olvasásakor
nehéz ellenállni a csábításnak, hogy
az írót paranoid mizantrópnak bélyegezve örökre
egy instabil hutôgép alá számuzzük könyvét:
történetei látszólag csupán ürügyül
szolgálnának a hôsök változatos lealjasítására.
Aronofsky hasonló kéjjel szedi darabokra áldozatait,
mintha a függôség bonyolult természetébôl
kizárólag az emberi gyengeség, esendôség
precíz, bonctermi ábrázolása izgatná.
Csak ne lenne olyan ellenállhatatlanul vonzó
ez a film. A Rekviem egy álomért maga a vászonra (rém)álmodott
heroin-sikk: külsôre lenyugözô, lélegzetelállító
kalandtúra, hullámvasút-utazás, miközben
belülrôl egy beteg, ócska és soha véget
nem érô lidércnyomás. Aronofsky egyforma tehetséggel
kezel színészt, kamerát, vágóollót,
speciális effektusokat: képeit elképesztô intenzitással
zúdítja a közönségre, hogy aztán
a legmegfelelôbb pillanatban átváltson egy-egy lírai
közjátékra és a legkérgesebb szívu
Fincher-rajongót is elvarázsolja osztott képmezôs
ágyjelenetével vagy egy megindító, hosszan
kitartott közelképpel Ellen Burstyn arcáról.
Repetitív Extasy-szuperplánok váltakoznak digitálisan
torzított LSD-víziókkal – hip-hop montázsaiban
egyetlen kocka sincs, amelyet ne láttunk volna százszor másnál-máshol,
mégis komoly önuralomra vall elszabadulni összhatásuk
alól.
Rekviem egy álomért (Requiem for a Dream)
– amerikai, 1999. Rendezte: Darren Aronofsky. Írta: Hubert Selby
regényébôl Darren Aronofsky és Hubert Selby.
Kép: Matthew Libatique. Zene: Clint Mansell. Szereplôk: Ellen
Burstyn (Sara), Jared Leto (Harry), Jennifer Connelly (Marion), Marlon
Wayans (Tyrone). Gyártó: Artisan Entertainment/Protozoa Pictures.
Forgalmazó: Kinowelt. Feliratos. 102 perc.
|