Dr. T és a nôk
T-modell
Takács Ferenc
Altman filmje abszurd mese, de nem kell komolyan venni.
Nôk nyüzsögnek-csacsognak a filmvásznon,
rengeteg és mindenféle nô, szinte Michael Curtiz filmjének,
a harmincas évek elejérôl való Asszonyoknak
a módjára, alighanem tudatos filmidézetként.
Ezek a hölgyek mind Dr. Travis körül nyüzsögnek-csacsognak,
a maguk bizsergetô-viszolyogtató testi és – lévén
Dr. Travis nôgyógyász – altesti valójában;
ezen utóbbitól gazdag, sikeres és divatos a doktor.
Páciensei Dr. T-nek becézik: beceneve kiejtett alakja, a
tee egyébként szabadidôs szenvedélyére,
a golfra utal; azt a kis muanyagkupak-félét jelenti, amelyrôl
a golflabdát elütik a lyuk – azaz a találat és
a siker – felé. A golfütôhöz hasonló fallikus
meghosszabbítása Dr. T-nek a vadászfegyvere is: amikor
cimboráival – ezek természetesen mind férfiak – vadászni
megy, itt is sikeres, mert nagyon jól céloz, és többnyire
beletrafál a vadba. Dr. T, a csodaférfi tehát sokféle
célba-lyukba talál bele, de mindig biztos kézzel és
tévedhetetlenül; világa nôkbôl áll,
és ez a világ érte létezik, sôt liheg.
Ám mindez látszat csupán, a rend
és kiszámíthatóság látszata.
Valami történik, az eddig olajozottan muködô (nô)világ
gépezetében zavarok mutatkoznak, a fogaskerekek közé
– rejtélyes és érthetetlen módon – homok kerül.
Dr. T rajongásig szeretett felesége, nem tudni, miért,
hirtelen megbolondul, elmegyógyintézetbe kell vinni; férjhez
menni készülô nagyobbik lányáról
kiderül, hogy leszbikus, és esküvôjén a vôlegénye
helyett barátnôjét választja; sógornôjét,
aki három apró gyermekével (lány mind a három)
beköltözött hozzájuk, legyuri a zugivás formájában
fogyasztott alkohol; rendelôjében felborul a rend, egyik cimborája
feleségét baleset éri a várószobában,
mentôk viszik el; a fônôvér felajánlkozik
neki, majd otthagyja az állását. S amikor döntött,
hogy neki ebbôl elég és odavágja a gyeplôt,
szeretôjérôl, a korábbi golfbajnoknôrôl,
akivel most világgá szeretne menni, kiderül, hogy nincs
kedve ehhez a kalandhoz, s különben is, Dr. T egyik vadászcimborájával
van – párhuzamosan – viszonya. Teljes az összeomlás,
eljött Dr. T magánapokalipszisa. Ítéletidô
csap le rá, kocsijával tornádóba kerül.
Egy spanyol-amerikaiak, chicanók lakta nyomortelep mellett tér
magához autója roncsai mellett, ahonnan angolul nem tudó
lányok-asszonyok rángatják be az egyik viskóba.
Itt sebtiben levezet egy szülést, majd megkönnyebbülve
mutatja fel az újszülöttet az isteneknek: fiú,
végre egy fiú.
Abszurd mese, de igazából nem kell komolyan
venni. A már-már obszcén jólét (újabb
Curtiz-allúzió?) kulisszái között zajló
történet a nôuralomról valójában
ürügy és alkalom Altman számára egy különös
jutalomjátékra: világlátásának
és filmes stílusának a brillírozásig
kijátszott felmutatására. A világ szükségszeru
rend és zurzavaros esetlegesség, mégpedig egyszerre
mindkettô, illetve eldönthetetlen, hogy melyik a kettô
közül: mindig is ez volt Altman filmes világmagyarázatának
alapparadoxona, s ez testesült meg rendezôi gyakorlatában,
megrendezettség és rögtönzés, tervezés
és szeszély, egyszerre szilárdan kézben tartott,
egyszerre szabadjára engedett cselekménybonyolítás
és jellemformálás vegyítésében
és kényes egyensúlyában. Most a történet
maga testesíti meg ezt a paradoxont, hogy alkalmat adjon Altmannak
a módszertani díszelôadásra: az altmani stílusra,
amely jobb formában már nem is lehetne, mint a Dr. T-ben
(a fôcím alatti nyitószekvenciát például
tanítani lehetne, sôt kellene).
Dr. T és a nôk (Dr. T & the Women)
– amerikai, 2000. Rendezte: Robert Altman. Írta: Anne Rapp. Zene:
Lyle Lovett. Kép: Jan Kiesser. Szereplôk: Richard Gere (Dr.
T), Farrah Fawcett (Kate), Helen Hunt (Bree), Liv Tyler (Marilyn), Laura
Dern Peggy) Gyártó: Artisan Entertainment. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos. 128 perc.
|