Beszélgetés Szemzõ Tiborral
Sûrített idõ
Szõnyei Tamás
Saját filmjei mellett játékfilmek
és a Privát Magyarország zenéje fûzõdik
a nevéhez, mégsem tekinti magát filmzeneszerzõnek.
– A film kétségtelenül hatott a munkámra.
A Privát Magyarország elsõ darabjai – ma így
neveznénk – multimédiás színpadi elõadásainkból
nõttek ki, amiket Forgács Péter barátommal
a ‘80-as évek derekán csináltunk. Péter csodás
leleteinek vetítése azonban szólókoncertjeimnek
is szerves része lett. Két emlékezetes elõadásunkon
(a linzi Ars Electronica fesztiválon, illetve a Wiener Festwochenen)
ezeket a filmleleteket használtuk a színpadkép vizuális
nyersanyagaként. Mégis, jóllehet számos ponton
kapcsolódom a filmhez és filmzenéket is készítek,
aligha nevezhetõk ezek a szó megszokott értelmében
filmzenéknek. Forgács filmleleteinek, illetve annak, amit
csinál belõlük, legalább annyi köze van
az archeológiához, mint a filmhez. A film, csakúgy,
mint a zene, az idõvel dolgozik. Lényegében idõsûrítményekrõl
beszélhetünk. A családi mozik hasonlíthatatlan
világa – amellett, hogy sokukban saját történetemre,
családomra ismerek rá –, jóval izgalmasabbnak tûnt,
mint a játékfilmeké. Az élet forgatja ezeket
az elképesztõ jeleneteket. Nincs az a rendezõ, aki
képes volna ilyesmit létrehozni. Ül egy muki fehér
ingben a zongoránál, elõtte két kövér
nõ tvisztel, a háttérben, a csipketerítõvel
borított tévében Jónyer és Klampár
pingpongoznak. Aztán a zongorázó úr leveszi
a nadrágját, kisül, hogy az inge hálóing,
a nõk kinyitják a variabútort, megágyaznak,
a pasi ágyba fekszik. Rengeteg ilyen kép van a fejemben.
– Melyik volt az elsõ film, amelyhez zenét
írt?
– Erdély Miklós Vonatútja (1981).
Strukturalista dolgozat, bizonyos szempontból példaértékû,
nem mondhatni, hogy kényeztetné a nézõt.
– Azért kérte fel Önt, mert a 180-as
Csoport repetitív zenét játszott, és a film
is az ismétlõdésre épült?
– Véletlenül futottunk össze a Balázs
Béla Stúdióban. Valami dolgunk volt ott Melis Lászlóval
(a 180-as Csoport egykori, szintén zeneszerzõ tagja – a szerk.),
és megkérdezte, nem lenne-e kedvünk a filmhez. Nekem
volt. Egyébként nem tartoztam sem az Indigó Csoporthoz,
sem Erdély baráti köréhez, ekkor láttam
õt elõször. Egy kánon ötletével álltam
elõ, ami akkoriban nagyon izgatott, és tökéletesen
illeszkedett a filmhez. Az elkészült zenével eleinte
fenntartásai voltak, aztán megbarátkozott vele. Ez
a kánon aligha nevezhetõ filmzenének, de más
rendezõk is lehetõséget adtak arra, hogy ne hagyományos
értelemben vett filmzenét írjak. A hagyományos
filmzene illusztratív, elõre megfontoltan manipulál.
Ebben az értelemben nem vagyok filmzeneszerzõ, ilyesmihez
nem értek. Mint ahogy ahhoz sem, hogy egy adott stílusban
komponáljak. Nem vonzódom ehhez, és hál’isten
soha nem is kényszerültem ilyesmire.
– Pedig dolgozott játékfilmekben is.
– Igen, kétszer. A Meteóban a „piszkos”
munkát Másik János végezte el, én az
álomjelenetek zenéjét csináltam, amikre Monori
M. András külön világot épített.
A Balra a nap nyugszik különös történet. Fésõs
András ott állt a majdnem kész filmmel, amihez nem
volt zene.
– Tudott arról, hogy Nick Cave zenéjét
szerette volna használni?
– Nem. Karácsony napjaiban kerestek meg, hogy
január elejére kéne a zene, a Filmszemle miatt. Elhajtottam
õket, aztán eszembe jutott, izgalmas lenne, ha három
napra beültetnék a stúdióba négy muzsikust,
akik még soha nem játszottak velem és többnyire
egymással sem. Nagy kihívás volt. Többre nem
vállalkozhattam, a film készítõi meg nem voltak
abban a helyzetben, hogy nemet mondhassanak. Sajnos az a merészen
nyers videókópia, amit akkor kézbe kaptam, nekem jobban
tetszett, mint a kész film. Szorosra vágták, a zenének
csak másodpercnyi helyek maradtak, többnyire fontos dialógusok
hátterében. A CD, ami a filmmel egy idõben jelent
meg, körülbelül rendben van, de a filmben szinte semmit
nem hallani belõle. Viszont ennek köszönhetjük a
Gordiusi Èomó Kreatív Zenei Laboratóriumának
a létrejöttét, ami azóta sokfelé megfordult
a világban, és minden színpadi produkciójában
domináns elem a mozgókép. A Láthatatlan történetet,
aminek a szövegét Hamvas Béla 1943-ban írta,
Vízöntõjébõl válogattam (a közeljövõben
szintén megjelenik CD-n), koncertjeinken ugyancsak a Forgács-féle
Privát Film és Fotóarchívum leleteinek vetítésével
adjuk elõ.
– Mi vitte a filmkészítéshez?
– Annyira érdekesnek találtam a családi
mozit, hogy 1985 körül magam is vettem egy normál 8-as
kamerát, és forgatni kezdtem. Emellett számos darabban
használtam az általam konstruált hangszert, a 8mm-phone-t,
beépített hangszedõjével és mikrofonjával.
Vonzott a szinesztézia: miközben filmezek, tulajdonképpen
zenét produkálok, sõt, olykor filmet is tettem a kamerába,
és a koncert során normál nyolcas felvételek
készültek. Saját filmjeimben végképp nem
választható szét a kép és a hang: zenei
darabok ezek vizuális vezérszólammal. A Túlsó
Part, a Cuba vagy a legújabb, amit a Himalájában vettem
fel ugyancsak normál 8-asra, szubjektív naplók.
– A Wanted címû zenei lapban azt nyilatkozta,
nem hall harmóniákat. Ez a hiányosság talán
segít az „atmoszférikus hangzások” létrehozásában?
– Az európai mûzene története
a harmónia története. Ezt a kiképzést
én is megkaptam. S az ember hangszerválasztása sem
véletlen: monodikus hangszert, a fuvolát választottam.
A Vízicsoda címû darabomnál már 1981-ben
igyekeztem a fuvolák lehetõségeit a komplexitás
felé elmozdítani különbözõ térirányok,
hangszerek és idõk használatával. Az indiai
klasszikus zene idõfelfogása már az elsõ pillanatban
ismerõsnek tûnt, amikor tizenéves koromban elõször
találkoztam vele. A primer életszag mellett az a tulajdonsága
állt hozzám közel, ami nem a harmóniák
oldását és kötését tekinti vezérfonalnak,
hanem a különbözõ idõk egyidejû megjelenését.
Mindannyian másképp hallunk. Én valóban nem
harmóniákban hallok, viszont minden egyes hangmagasságnak
más hangszíne van. Számomra a hangszínbeli
változások sokkal karakterisztikusabbak és fontosabbak,
mint a harmóniák. Sosem a harmónia felõl indulok
el, a kiindulópontom lineáris. Idõmetszeteket képzelek
el. Természetesen a különbözõ szólamok
eredõjeként harmonikus felületek is létrejönnek,
de olyan nincs, hogy a harmónia a kiindulópont.
– Milyen módszerrel készít zenét
a filmekhez?
– Nem lehet egységes módszerrõl
beszélni, hiszen az elején még magunk sem tudtuk Forgács
Péterrel, hogy mi lesz ezekbõl a családi filmekbõl.
Sõt, még a sokadiknál sem, csupán szereztünk
némi tapasztalatot arról, mi lehet a munka eredõje.
Péter kitalált egy vizuális mûfajt, aminek szerves
része az én zeném is, ez a folytonosan jelenlévõ,
komponált akusztikus közeg. Általánosságban
annyit mondhatok, hogy elõször megnézem a filmet, és
valamilyen szubjektív kapcsolódási pontot keresek
hozzá. Forgács Péter filmjeinél nem nehéz
ilyet találni, mert mindig van bennük egy olyan mag, egy-egy
emberi sors vagy gondolkodó, mint Wittgenstein vagy Bibó,
akihez vagy amihez kapcsolódhatom. A zene készítésekor
viszont már nem nézem meg a filmet. Még azt sem, hogy
hány megszólalás volna kívánatos. Hangképeket
készítek, amelyek többnyire lineárisak. „Belövök”
egy hangzást, egy akusztikus teret, és ebben mozgok az adott
idõben. Idõnként vannak „szinkronizált” részek
is, amikor zörejbrigádot hívunk. Elõfordult,
hogy komplementer darabokat komponáltam azok mellé a zenék
mellé, amelyeket az eredeti filmkészítõ magnószalagról
szokott a filmjéhez játszani. Többször alkalmaztam
kollázstechnikát is. A Csermanek csókjában
Kádár János, a narrátor mint „rapper” épült
be a zenébe. Az Örvény filmváltozatának
vágásánál viszont fontos volt, hogy készen
legyenek az énekes tételek: nem mindegy, hogy a film egy-egy
részénél a zsidótörvények mely
passzusait éneklik és milyen hosszban. Az Angelos filmmel,
ahol inkább csak a hangzó háttér szól,
sokkal több munkám volt, mint mondjuk az oratórikus
Maelstroemmel, ami egylendületbõl, öntörvényû
zeneként jött létre. A Gyerekeknél, Moldoványi
Ferenc Koszovóban forgatott filmjénél még annyi
kötöttségem sem volt, mint a Forgács-filmeknél.
Mindegyik munka más. Jó pár film van mögöttem.
Hihetetlen nehézséget okoz, hogy ne beidegzõdések,
sémák mentén haladjak, hogy ne ismételjem önmagam.
Nem nagyon tudok alkalmazkodni, de azt hiszem, elõnyére szolgál
a filmeknek, hogy ezek a zenék öntörvényûek,
és talán nem tûnik szerénytelenségnek,
ha azt mondom: emblematikus hangzó világot képviselnek.
|