Beszélgetés Nyíri Kristóf
filozófussal
A hálózott ember
Sipos Júlia
A kép forradalma a jövõkép
forradalma is.
- Ön szerint az elmúlt kétezer évben
a filozófiát a szöveg éltette, a jövõben
viszont a kép élteti majd.
- Azért hiszek ebben a változásban,
mert a filozófia a kultúra, a gondolkodás és
az élet általános problémáival foglalkozik,
és ebbe hangsúlyosan beletartozik a kommunikáció
is. A kommunikáció pedig, ahogyan ezt mindennapjainkban tapasztaljuk,
kétezer év szövegalapúsága után
éppen most válik képalapúvá. Tehát
a kép a meghatározó és nem a szöveg. A
szeriõz napilapok néhány évtizeddel ezelõtt
elképzelhetetlennek tartották, hogy képeket közöljenek,
ma meg lassan átalakulnak illusztrált lapokká. Az
emberek a tévét háttér-médiumként
használják. Képek között élünk.
Az Internet is multimediális –, sõt interaktív. Ez
azt jelenti, hogy az ember nemcsak képek élvezõje,
vagy befogadója, vagy passzív elszenvedõje, hanem
képek létrehozója is és ez a döntõ
fordulat. A filozófia születésekor az athéni
társadalom az írásos kommunikáció kezdeteit
próbálgatta. Platón ahhoz a generációhoz
tartozott Athénban, amely számára az írásbeliség
már magától értetõdõen volt.
(Megjegyzem, hogy Platón mestere és eszménye
– Szókratész – zért nem hagyott hátra írásos
mûveket, mert nem tudott írni. Bár néhány
dialógus azt sugalja, mintha Szókratész olvasott volna,
de valójában az egész szókratészi gondolkodás
úgy érthetõ igazán, ha egy öregedõ,
írástudatlan ember abszolút elképedéseként
érzékeljük abban a világban, amely – számára
– kezd érthetetlenné válni. Alapkérdésekkel
fordul fiatal kortársaihoz: ezen mit értesz? A fogalmak,
amelyeket tisztázni akart az írásbeliség által
kreált fogalmak voltak. Persze, az idealizáló emlékezet
egy generációval késõbb ezt már úgy
jelenítette meg, mint a szókratészi bábáskodás
filozófiai technikáját.)
Platón az elsõ filozófus, akinek
azzal a problémával kell szembenéznie, hogy a kommunikáció,
a gondolkodás, a lineáris írás közegében
folyik. A korábbi generációk -- a homéroszi
nemzedék --, dalban, táncban, ritmusban örökítették
át a maguk enciklopédiáját, a maguk tudásanyagát.
Platón is írásban hagyta hátra filozófiáját,
és azok a problémák, amelyek õt foglalkoztatták,
csakis az írás közegében keletkezhettek: az általános
kifejezések, általános terminusok problémái.
Például mi az igazságosság, mi a jó,
mi a szépség? Ezek a kérdések egy írásbeliség
elõtti nyelven meg sem fogalmazhatóak, mert az nem elvont
absztrakt fogalmakkal dolgozik. Platón merõben az írásbeliség
gyermeke, abban azonban igaza volt, hogy az írás nem interaktív.
- Tehát ha kép-kultúrában
nõnek fel a gyerekeink, akkor az õ kérdéseik
merõben mások lesznek?
- Biztos vagyok benne, hogy a kérdések
megváltoznak. A mi mostani kérdéseink sajnos nem túlságosan
érdekesek, mert mi az írásbeliség világában
szocializálódtunk. És ebbõl ered a mai kultúrával
kapcsolatos pesszimizmus, a régi iránti nosztalgia, számos
kultúrkritikai megjegyzés, ami mind-mind abból táplálkozik,
hogy nehezen válunk meg attól a világtól, amiben
felnõttünk, és amihez hozzászoktunk.
Azt hiszem, a felnövekvõ generáció
kérdései mások lesznek; kevésbé absztraktak,
és sokkal inkább gyakorlatiasak. És nem az izolált
gondolkodás lesz a jellemzi, hanem a sok individuum kapcsolatából
adódó újfajta kollektivitást. A közösséggé
hálózott individuum.
Nem azt mondom, hogy a hálózott-gondolkodó
minden ízében kollektív gondolkodásba
süllyedt-süppedt-merült-ájult gondolkodó lesz,
mert ez a képlet a történelemelõtti idõk
horda-emberére lehetett jellemzõ. Nem a múlt ismétlõdik
meg, az evolúció sajátos jellege szerint a rétegek
egymásra épülnek. Minden réteg megmarad, mint
valamilyen õsi funkció hordozója. Az individualitás
is, sõt a tömegkultúra viszonyaihoz képest éppenséggel
növekszik: az internet használó nyilvánvalóan
individuálisabb élvezõje a kínálatnak,
mint a tévénézõ, a rádióhallgató
vagy az újságolvasó, már csak azért
is, mert hiszen válaszoló, visszaválaszoló
lény. Ezzel az individualitásával együtt is állandó
kollektív kommunikációban él, mindig másokkal
együtt
gondolkozik. Ez teljesen új helyzet.
A szavak mögött a képek
- A szövegben gondolkodás mennyiben teszi
mássá az embert, mint a képben gondolkodás?
- A képben, hangban, szagban, tapintásban
való gondolkodás a törzsfejlõdésben és
egyedfejlõdésben nyilván korábbi, mint a szavakban
való gondolkodás. Valamiféle emberi intelligenciát
a történelemelõtti korok hajnalán feltételeznünk
kell, még a beszélt nyelv kialakulása elõtt,
mint ahogy a felnövekvõ kisgyereknél is, valamilyen
emberi intelligencia csírái kibontakoznak még a beszédtanulás
elõtt. Tehát a beszélni még nem tudó
ember nem majom, hanem ember. Amikor a digitális gondolkodásról
beszélünk, tudnunk kell, hogy a digitális szó
eredetileg azt jelenti: ujjakra szabott, ujjakkal kifejezett például
számszerûsítõ, ennyiben logikailag szimbolizáló,
míg az analóg -- leképezõ. Az analógia
hasonlóságot jelent, az analóg gondolkodásban
a hasonlóság megõrzése, a mímelés
rejlik. Amikor hangokban vagy képekben gondolkodunk, ez mindig annak
alapján történik, amit hallottunk vagy amit láttunk.
- Éppen ezért hagy teret az emberi fantáziának
a szó.
- A szavak közege az elkülönítõ,
sorba állító, klasszifikáló -- digitális
-- gondolkodásnak kedvez, ám a szavakban történõ
gondolkodás mögött mindig ott van a képekben való
gondolkodás. A szavak rendet tartanak képzeteink körében,
de képzeteink nélkül a szavak nem jelentenek semmit.
Az a gyanúm, hogy Kant csak egyik legtragikusabb áldozata
annak a folyamatnak, melynek során 2000 vagy 2400 éven keresztül
a filozófusok puszta szavakban próbálták meg
kifejezni, amit nem pusztán szavakban éltek meg, hanem képekben,
hangokban, szagokban, tapintásokban. A tiszta ész kritikájának
leghomályosabb passzusai igencsak elárulkodnak arról,
hogy a szerzõ most valami képieset próbál kifejezni,
de képek nem állnak a rendelkezésére, csak
szavak.
- Akkor nem elvont fogalmak magyarázata lesz a
gondolkodás, hanem nagyjából ugyanazt a szótárt
használjuk majd, hogyha képek, hangok, illatok állnak
rendelkezésünkre?
-- Illõ kritikával és öniróniával
mondom: nem a szónyelvrõl a képnyelvre való
áttérés, hanem a szónyelvnek a képnyelven
való kiegészítése lesz a jövõ képlete.
A szavakban való gondolkodás ráépült a
képekkel történõ gondolkodásra, és
õsi rétegként megõrzõdött a képekben
való gondolkodás, a szavakban való gondolkodás
is megõrzõdik majd, miközben ráépül
egy új, képekben való gondolkodás, de a kettõ
együtt fog hatni. Mint ahogy az írott szavakban való
gondolkodás ráépült a mondott szavakban, tehát
a hangos beszédben való gondolkodásra. De a régebbi
réteg valamiféle õsi funkcionalitást mindig
megõriz. Nagy kérdés, hogy egy ilyen vizuális
nyelv milyen jellegû filozófiai és kulturális
kérdéseket fog felvetni. S itt azt kell mondanom, hogy a
kultúra nem a mûvelt ember luxusa, hanem az emberiség
túlélési stratégiájának egyik
eleme. A mindennapi élet, a tudomány, a szórakozás
közege egy szövegkép kombináció lesz, ezért
a filozófia kérdései, -- az akkori filozófiák
kérdései -- ennek a vegyes médiumú kommunikációnak
a nehézségeire vagy integrációs problémáira
fognak vonatkozni.
A mi generációnk felelõssége
azért olyan óriási, mert nem csak az elsõ közt
vagyunk, akik találkoznak ezzel az új médiummal, hanem
az utolsók, akik még a régiben szocializálódtak.
Az, amit mi nem rögzítünk, a régibõl nem
tudatosítunk, nem adunk át, elveszhet, és újrafelfedezése
bizonyos szellemi vérveszteséggel történhet csak
meg. Kortársaim nagy részének konzervativizmusa azért
nyugtalanít, mert úgy érzem, hogy értékes
idõt vesztegetünk el, ahelyett, hogy az új megoldandó
problémákra figyelnénk.
- De hiszen éppen ez a technika teszi lehetõvé
azt, hogy „ne higgyünk a szemünknek”, ugyanis pontosan tudjuk,
milyen hihetetlenül élethû montázst, kollázst,
virtuális jelenségeket imitálhatunk a segítségével.
A kép önmagában nem segít, sõt tovább
mélyíti az ezredforduló emberére jellemzõ
gyanakvást. Mert egyáltalán nem biztos, hogy amit
látok az igaz, valódi, vagy pedig egy ügyes gépi-képi
„hazugság”?
-- Valóban új filozófiai kérdés:
mitõl igaz a kép? Mi a módszere a kép hitelesítésének?
A szimulált, illuzórikus, fiktív képek világában,
vagyis a virtuális valóság világában?
Mit jelent a képi eredetiség? Bár szeretném
megvédeni magunkat attól a téves gondolattól,
hogy most egy olyan kommunikációs közegbe kerülünk,
ahol könnyebb hazudni és hiszékenyebbek vagyunk. Én
úgy gondolom, hogy a középkori írásbeliség
idején vagy a könyvnyomtatás kezdeteikor az emberek
nem voltak kevésbé veszélyeztetettek. A középkori
és a korai könyvnyomtatás-korabeli útleírások,
történelmi beszámolók, fiktív tájakról,
fiktív eseményekrõl, legendákról, mítoszokról
szóltak, a tény és a mítosz, a tény
és a fikció egybemosódott ezekben az írásos
munkákban. Az emberek rengeteg badarságban hittek. Nem gondolom,
hogy a mai internethasználó könnyebben megtéveszthetõ,
sõt, az internet soha nem látott lehetõségeit
adja annak, hogy valamely állítást vagy hírt
több forrásból ellenõrizzünk.
A Lewinsky affér és az ikonikus forradalom
- Mindezek alapján kell-e félnünk a
képek túlsúlyától?
- A könyvtõl is féltették az
embert. A beszélgetésünk elején mondtam, hogy
Platón például az írástól óvta
az emberiséget. A XVIII. század harmadik harmadában,
amikorra szélesebb körben elterjedt a könyvolvasás,
az tûnt veszélyesnek, sõt, egészségtelennek,
ha valaki magányosan, halkan olvasott. Nagyon egészségtelen
dolognak tartották, hogy az ember ül, mormol, mozgatja a fejét,
és tanácsokat osztogattak, hogyan lehetne mindezt ellensúlyozni
azzal, hogy az olvasó fél óránként felkel
és tesz egy nagy sétát. A könyvnek, az írott
szónak természetesen továbbra is szerepe lesz. A kinyomtatott
szó bizonyos funkciókat jobban teljesít, mint a képernyõn
olvasott. Áttekinthetõbb, néha jobban kezelhetõ.
Az emberiség nem bolondult meg, hogy megszabaduljon egy olyan eszköztõl,
amely bizonyos célokra továbbra is a legalkalmasabb. Ez a
réteg biztosan megmarad, és az lesz majd érdekes,
hogyan kombinálódik a kétfajta dokumentum: a régi
típusú statikus kinyomtatott szöveg, és ez az
újfajta flexibilis-multimédiás, internetes dokumentum.
Már most is megfigyelhetjük, hogy a tudományban, a kultúrában
és a szórakozás területén olyan dokumentumok
születnek, amelyek nem adhatók vissza a régi típusú
média világában. Gondoljon arra, hogyha húsz
év múlva egy történettudós fel akarja
dolgozni a Monica Lewinsky-affért, és azt mondja, hogy kizárólag
nyomtatott dokumentumokból hajlandó dolgozni, akkor egyszerûen
rossz történettudós. Neki majd videóból
és egyéb anyagokból kell összeállítania
a történteket, és amikor az eredményeit közölni
akarja, akkor sem lesz elegendõ a pusztán írott vagy
állóképekkel illusztrált tanulmány,
hanem olyan tudományos mû lesz elfogadható, amelynek
megfelelõ publikációs lehetõsége maga
az Internet. Ez nem a jövõ, ez már a jelen. Tehát
ebben az értelemben, miután a tudomány és a
kultúra az Internet közegében mozog, mindezeknek szolgálólánya
vagy királynõje a filozófia, szintén ebben
a közegben lesz kénytelen berendezkedni: akár a cselédszobában,
akár a trónteremben.
- Viszont az interaktivitás árnyoldala,
hogy valóban bárki beleszólhat a történetekbe...
- Az Internet közegében is megvalósítható
a szelekció. Vannak nyílt levelezõlisták, zárt
levelezõlisták, hogyha nekem az a célom, hogy tizenkét
kiválasztott barátommal egy speciális témán
vitatkozzak, vagy úgy beszélgessek, hogy abba senki más
ne tudjon beleszólni, erre természetesen van lehetõség.
- De léteznek már olyan filmek, ahol úgy
alakítják a történetet, ahogy a nézõk
zöme kéri...
- Már a homéroszi dalnok is a közönség
reakcióinak megfelelõen fordította ebbe vagy abba
az irányba a történetét, tehát interaktív
volt a produkciója. Sémákból, panelekbõl
épült föl, igazodott a helyzethez és a szórakoztatás
volt a célja. A kultúra önfenntartásának
trükkje éppen az volt, hogy szórakoztatva tanított.
Azt gondolom, hogy nagyon sok minden, amit ma régi korok magas kultúrájának
emlékeként imádunk és tartunk számon,
tulajdonképpen a populáris kultúrából,
a szórakoztatni vágyásból nõtt ki. A
magas kultúra követelményei és jellegzetes termékei
századról-századra változtak. Nem most kezdõdik
a változás. A mai klasszikus zene keletkezésének
idején alkalmi produkció volt, amit alkalomra rendeltek és
adtak elõ. A magas mûvészet minden ágára
és dimenziójára elmondható, hogy részben
utólag idealizáljuk, mai fogalmaink szerint. Így hát
nem hiszem, hogy félni kell az újtól, hanem bízzunk
abban, hogy a neten olyan új populáris kultúra keletkezik,
amely a maga filterezõ folyamataival csúcsteljesítményeket
is létrehoz.
- Ön hogyan adja át mindezt az oktatásban?
- Elõször is kezdek beletanulni a kompjúter
közegében való képalkotásba, hiszen immár
az egyszerû értelmiségi, aki nem mûvész-grafikus,
képes arra, hogy grafikát, képeket, látványt
állítson elõ. Áttörésnek érzem,
hogy én mint filozófiai író, képek alkotásán
kezdtem gondolkodni. Idáig sem okunk, sem terminológiánk
nem volt ahhoz, hogy errõl beszéljünk, mert nem voltunk
hozzászokva a képekhez. Egy dolog képeket látni,
másik dolog képeket állandóan produkálni,
belsõ természetüket így megismerni, ez tehát
óriási változás.
Most mind a két kultúrában otthon
kell lennünk, és ezt a kétlakiságot továbbadnunk.
Amit mi ma kétlakiságnak látunk, azt a következõ
generációk, már elválaszthatatlan egységnek
gondolják majd.
- Ezt nevezi multimédiális filozófiának?
- A multimédiális filozófia az írott
szöveg, elhangzó szöveg, állókép
és mozgókép sokdimenziós dokumentumaiban fogalmaz
meg bizonyos általános vagy általánosító
kérdéseket a jelentésekre vonatkozóan. Korábban
egy állításra vagy egy szövegre vonatkozóan
kérdezte azt a filozófus, hogyan különböztetem
meg az igazat a hamistól. Most a képekkel kapcsolatban fogja
föltenni ezt a kérdést, sõt, a kép és
szöveg kombinációjára vonatkozóan is el
kell döntenie, hogy melyik az igaz, ha például a kép
ellentmond a szövegnek. Ha a kép önmagában hamis,
hogyan lehet ezt más képekkel való összehasonlításában
megállapítani? Azt hiszem, nyomon vagyunk. Egyáltalán:
mit jelent egy autentikus kép? Hogyan választhatjuk el a
hiteles képet a nem autentikustól?
- Lehet-e közeledést vél felfedezni
a mi európai, digitális, elvont gondolkodásunk és
az ázsiai analogikus, képszerû gondolkodás között?
- Igen, mert például a kínai írásmód
nem alfabetikus, hanem valamennyire képies, és most nyugaton
egy ikonikus forradalmat élünk át. Ritkábban
halljuk mostanában, hogy szembeállítják az
ázsiai alkalmazott kutatást az európai, amerikai alapkutatással.
Ahogy a világban az alkalmazott kutatás és az alapkutatás
különbsége kezd elmosódni, úgy mosódik
el az ázsiai és az európai, amerikai tudományos
gondolkodás különbsége is, mindez az ikonikus forradalom
jegyében és következtében.
|