Férfireklám
A szépség rabjai
Schubert Gusztáv
Aki reklámoz, reklám által vész
el.
Még hogy léha volna a világ! Soha
ilyen hévvel nem tanultunk. Az õskeresztények nem
voltak ilyen buzgók az Ige-hirdetésben és hallgatásban,
az enciklopédisták a tudás betakarításában.
Nem is értem, mi ez az újra és újra felhorgadó
dühödt felvilágosodás-ellenesség: „nekünk
ne mondják meg, mirõl mit gondoljunk”. Soha nemzedék
még ennyire nem adta magát professzorai, prófétái,
ideológusai kényére-kedvére. Nem volt a történelemben
ehhez hasonlóan veszett adaptációs-láz. Sem
pedig olyan nagyhatású taneszköz, mint a televízió.
Minden tudásunkat elvesztettük, mindent tudni akarunk hát.
Unos-untalan a tévé elõtt ülünk, hogy tudásszomjunkat
csillapítsuk. Szappanoperákat falunk, túlhabzó
szenvedéllyel. Tévé-csevegésekbõl okosodunk.
És ha mindez nem volna elég, húszpercenként
jön a reklám, és eligazít százparancsolatával:
mit együnk, mit igyunk, milyen dezodort permetezzünk a hónaljunkra,
mivel védekezzünk a nehéz napokon, mit gondoljunk, mit
álmodjunk, mit szeressünk.
Nem gyanakszunk, mert Epikurosz tanítványainak
érezzük magunkat, elvégre a gyönyörök
leckéit vesszük magunkhoz. A média maga az üzenet,
mondja a képimádó társadalom legklasszikusabb
közhelye: ez a média azonban csak egyet üzen, leleplezve
önmagát: a tömegtájékoztatás csak
tömegtársadalmat produkálhat.
Külön cellákban ülünk, magányosan,
de azért tömeg vagyunk, egyetlen szemmel bambán bámuló
küklopsz.
*
Sok egyéb mellett a televízióból
tanuljuk: milyen a férfi és nõ. Bár elsõ
látásra azt hinnénk, mégsem a romantikus teleregények
a legfõbb forrásaink, hanem a reklámok. A szappanopera
konzervatív mûfaj, éppen a megbízhatóságával
hat, a nemi szerepek éppolyan változatlanok benne, mint a
bonyodalmasan indázó, de biztonsággal kiszámítható
fordulatok. A szappanból faragott királyfi mindig ugyanolyan,
szívdöglesztõen jóképû, de csapodár,
kétszáz rész is beletelik, mire az állhatatos,
minden sorscsapást, csalattatást lebíró hõsnõ
oltár elé vezeti. Ha esik, ha fúj odakint, a szappanoperában
nincs káosz, nincs munkanélküliség, nincs infláció:
csak az intrika édes izgalmai.
A reklám világában másféle
törvény uralkodik; örök harc dúl a túlélésért,
aki nem tud, nem akar újítani, elbukik. Ha a hirdetõk
gondjára bízzuk nemi szerepeinket, biztosak lehetünk
benne, hogy holnapra más nõként, más férfiként
ébredünk. A reklám kikezdi a nemi szerepek állandóságát:
divatot csinál a férfi és nõi szerepbõl.
A két nem közti határvonalat is elmossa, már
csak azért is, mert ha mindkét nemnek el lehet adni az árut,
az dupla haszon. A nõi bicikli hendikep, az unisex termék
elõny a piaci túlélésben. Nem a divat irányítja
a termelést, a futószalag logikája diktálja
a divatot. Az haute couture-ben, a divat magasmûvészetében
még nõk a nõk és férfiak a férfiak.
(Bár ez utóbbira nem esküdnék olyan nyugodtan.)
A mindennapi életben (farmer, trikó, sportcipõ etc.)
mára szinte teljesen összeolvadt a két nem viselete.
A nõi emancipáció eredményes volt, a nõ
kiharcolta, hogy szabad bejárása legyen a férfi életterébe.
A férfiasan öltözködõ nõ mára
megszokott látvány, a nõiesnek látszó
férfi – habár a férfiszerephez a hatvanas évek
óta tartó sok nõi vonás adódott – még
mindig nevetséges. A nõ akkor is nõies marad, ha nadrágot
hord, ha repülõgépet vezet, ha karatézik. A férfi
viszont azon mód menthetetlenül férfiatlanná
válik, ha szoknyába bújik, sírva fakad, varrogat
vagy tolja a babakocsit. Miközben a világ (a nõk világa?)
elvárja tõle, hogy hagyományos szerepeitõl,
a zord családapa vagy a durvalelkû macsó szalonképtelenné
vált kliséjétõl szabaduljon.
A nõ a nemek evolúciójának
abszolút nyertese: nem csak a férfivilágot hódította
meg, a két klasszikus – hagyományosan ellentétes –
nõi szerepkört is egyesíteni tudta: immár egyszerre
lehet családanya és szabad nõ. „Kétféle
életcélom van: az egyiket akkor követem, ha férjhez
megyek, a másikat, ha nem.” Ez egykor ellentmondás volt,
de a mai kor bebizonyította vagy legalábbis ezt a látszatot
sugallja, hogy gond nélkül egyesíthetõ. És
egy másik profetikus mondat a változások forrásvidékérõl,
a forradalmas hatvanas évekbõl: „Vajon nem a magabiztosabb
nõk és a gondterheltebb férfiak kora felé közeledünk-e?”
A kérdés nem kérdés többé: ott
vagyunk. Egyértelmû minta van arra, hogy milyen a nõ:
kétértelmû. De fölöttébb bizonytalan,
hogy mi is volna az a szerepkör, amit eleink úgy hívtak:
férfi.
*
Mit üzen a média? A reklámok szerint
a férfinak egyetlen dolga maradt: a nõ. A férfi –
ha nem is lett mindenben nõies – az erotikus szerepkörben helyet
cserélt a nõvel, õ lett a vágy titokzatos tárgya.
Ha nem is lett belõle feltétlenül chippendale-fiú,
már nem õ választ, hanem õt választják.
A Bailey’s reklám minden férfit végigpróbáló,
fölényesen magabiztos szõkéjének pár
órányi tévézés után tucatnyi
najád-társnõjére bukkanunk. Ugyanez fordított
szerepkörben, férfikéjben elbeszélve – tõrõlmetszett
macsótempó volna.
A Marlboro Man, a vadnyugat magányos szabad férfija,
mint régi, megbízható márka-imázs, tartja
még magát, de erotikus vagy hõsi történet
már nem kerekíthetõ köré, örökre
beledermedt az állóképbe. Ha a keménytekintetû
férfihõs olykor-olykor mégis kalandozni indul, már
csak egy szál egyedül teheti, mint az Alfa Romeo 147-es „magányos
lovasa”, nincsenek társai, nincsenek ellenfelei, nem várja
gazfickóktól megtisztítandó határváros.
Kaland helyett már csak passziózhat: meseautójával
nekirohan a tornádónak. Az egyetlen szcéna, amelyben
Marlboro Man találkozna Sharon Stone-nal, a pisztolypárbaj.
Utódai külsõre hasonlíthatnak hozzá (Harley-Davidson
kölni reklám), de a szabadságuk már oda, domesztikálták
õket a nõk. A reklámok „új embere”, a férfi,
akire úgy tapadnak a mohó nõi tekintetek, ahogy nem
olyan régen még õ tapperolta végig a tekintetével
a puszta tárgynak látott nõk domborulatait, már
csak testében a régi, lélekben másutt jár.
A „new man” a reklámvilágban egy 1985-ös Levi's Jeans
501 hirdetésben jelent meg elõször, egy félmeztelen
felsõtestû fiatalember egy kád vízbe fekve avatja
be a farmerét. A nézõ eleddig csak Zsuzsannát
leshette meg intim környezetben, most a férfi is „kivívta
a jogot”, hogy az érzéki gyönyörûség
tárgya lehessen. Egy másik, immár klasszikus reklámfotón
még direktebben testesül meg az ellentmondás: macho
külsõ, izmoktól duzzadó férfitest – nõi
szerepkör. A „Padrone kisdeddel” amolyan caudiumi iga, a megalázás
szimbóluma inkább, nem nõ- és férfivilág
kölcsönösen elõnyös kiegyezésének
emblémája. Ebbõl a beállításból
nem a Madonna képek derûje árad, hanem a zavarodottság.
A szép nõ – az emancipáció
után sem változott a helyzet – ritka kincs, a természet
ajándéka, az apollói külsejû férfi
értéke jóval kétségesebb. A Coca Cola
reklám finom iróniája – egy irodaház nõi
alkalmazottai összecsõdülnek és vágyakozva
figyelik a kigyúrt testû ablakpucoló fiú...
kezében tartott kólásüveget – fordított
szereposztásban elképzelhetetlen: a nõi szépség
abszolút voltához kétség nem férhet.
Egy szép nõ a rúzsa, parfümje, autója,
ruhája nélkül is hatalom (gondoljunk Claudia Schiffer
Xsara-reklámjára), a férfi csak a birtokolt javai,
pozíciója révén lehet valaki. Õ a fogyasztás
hõse, a tárgyi világ ura, a nõ szellemi szféráé.
A reklámnõ nem fogyaszt, a reklámozott tárgyak
attribútumai, nem pedig élet- és hatalompótlékok,
mint a férfiak reklámozta áruk. A reklámnõ
nem azért használ parfümöt, mert szabadulni igyekszik
a kellemetlen odõrtõl, a légies illat, az egzotikus
vagy misztikus név és az archaikus motívumkincs szellemében
dizájnolt üvegcsék révén égi mivoltát
nyilvánítja ki. (Hankiss Elemér: Az emberi kaland)
A topmodellrõl beszélünk; a csokifoltos,
zsírpecsétes trikókkal bajlódó családanya,
a bacilusok és a vízkõ ádáz ellensége
ugyanúgy a földi, tárgyias világ foglya, mint
a férfiak. A reklámözön ugyan azt a látszatot
kelti, hogy a két világ a nõi nem két könnyedén
összeegyeztethetõ aspektusa, egy kicsit is alaposabban odafigyelve
azonban nem kérdéses, hogy a két világ között
nincs átjárás. Az istennõknek nem fáj
a fejük, nem szednek hashajtót, nem készítenek
Knorr instantlevest, és nincsenek nehéz napjaik. A családanyát
még a gondolata sem környékezheti meg, hogy a topmodell
nyomába érjen, két külön világ, két
külön nem; riválisa, ha van, biztosan nem Cindy Crawford,
legfeljebb Szilvia, a papír törlõkendõ.
„A média képzeletbeli világot fest
körénk.” Álmok nélkül nem lehet élni,
de közös álomvilágban sem. Tévét
nézünk, ahelyett, hogy élnénk. Tárgyaink
vannak, jellem helyett. A férfit és a nõt már
nem az apja, anyja neveli, hanem a képernyõ. Ébren
is reklámnõket és reklámpasikat kergetünk.
Betty nõvér már nem is a szappanopera sztárjába
szeret bele, hanem a szerepébe. Mind Betty nõvér vagyunk,
vagy ha még nem, ez a – cseppet sem biztató – jövõ.
Crawford, Schiffer, Campbell és Turlington kisasszonyok olimposzi
túlhatalma máris komoly pusztítást vitt végbe
a férfi pszichében. Van-e még férfi, aki ne
akarna Audi Quattrója mellé száznyolcvan magas csúcsmodellt?
És nõ, aki ne sápadna bele a szégyenbe a tükörbe
nézve. Hol van már a demokratikus stendhali szépségeszmény
a dinamikus szépségrõl, a lélek bõrön
átsugárzó erejérõl? Ízlésdiktatúrában
élünk: zsarnokság van minden arcpakolásban, szemránc-krémben,
hajzselében. A világ kegyetlenebb, mint kikozmetikázott
égi mása. Nemcsak a ráncainkat veszthetjük el. |